thumb

چگونه از بروز سوءتفاهم در محیط کار جلوگیری کنیم؟ (14) 4 گام برخورد با رفتار منفی در محیط کار

کنترل رفتار منفی کارمندان در فضای کار

خیلی از سرپرستان و مدیران شرکت‌ها از رفتار و نگرش منفی کارمندانی که باعث عدم شکل‌گیری گروه کاری منسجم و سازنده می‌شن گلایه‌مند هستن.

رفتار سمی یه کارمند برای مختل کردن کار تیمی کافیه. بهترین و ساده‌ترین کاری که می‌تونین در این موقعیت به‌عنوان سرپرست انجام بدین اینه که به‌جای تلاش برای واقع‌بینی نسبت به یه برداشت شخصی، به رفتار منفی کارمندی که باعث مختل شدن انسجام کاری می‌شه رسیدگی کنین.

برای پیدا کردن کنترل روی رفتار کارکنان، قدم‌های زیر رو بردارین:

  1. در یک فضای خصوصی مشکل رو مطرح کنین.

به‌عنوان یه قاعده کلی، امور استخدامی خصوصی هستن؛ بنابراین، هر زمانی که درباره نقش یه کارمند در سازمان صحبت می‌کنین، باید در یه محیط خصوصی و ترجیحاً بی‌طرف مانند اتاق کنفرانس قرار گرفته باشین. محیط، ارتباط زیادی با نحوه دریافت پیام شما توسط کارمند داره. بحث در مورد طرز برخورد کارمند زیردست در محل کار، می‌تونه لحن اتهامی به خودش بگیره که باید از آن اجتناب کنین، بنابراین مطمئن بشین که کارمند در این فضا راحته و احساس ترس و وحشت نداره.

  1. اصول کلی شرکت رو مرور کنین.

گفت‌وگو رو با توضیح اصول کلی و روش کار در شرکت شروع کنین، به‌خصوص اگه با کارمندی تازه‌کار روبه‌رو هستین که شاید آگاهی کاملی از ارزش‌های سازمان نداشته باشه. به کارمند بگین که می‌خوایین مطمئن بشین که اون با کار و مسئولیتش در شرکت راحته، همچنین بهش یادآوری کنین که موفقیت شرکت به کارکنان اون بستگی داره. زمان زیادی رو صرف صحبت‌های فلسفی در مورد کار تیمی و اهداف سازمانی نکنین، فقط نحوۀ برخورد و طرز فکر کارمند رو بررسی کنین.

  1. ریشه رفتار منفی کارمند رو بررسی کنین.

در طول گفت‌وگو باید تعیین کنین که آیا طرز فکر کلی کارمند می‌تونه به‌عنوان یه نگرش ضعیف تلقی بشه یا نه. برخی از کارمندان از شغلشون راضی نیستن و حتی آن دسته هم که راضین گاهی ترش‌رو می‌شن و برخوردهای تندی دارن که گویای شخصیت اون‌هاست. به کارمند بگین که نگران رفتار نامساعد اون هستین و می‌خوایین بفهمین که آیا این رفتارها ناشی از ویژگی‌های شخصیتی اون هستن یا می‌شه کاری برای بهبود رفتارش انجام داد. از تنبیه کارمند به‌خاطر چیزی که به نظر آزاردهنده میاد، خودداری کنین. در عوض، مثال‌های واقعی از رفتار منفی اون بیارین که باعث شده فکر کنین طرز برخورد بدی داره. برای مثال، نشانه‌های غیرکلامی رو بهش یادآوری کنین که متوجه هستین کارمند در طول جلسات این تصور رو در ذهن بقیه ایجاد می‌کنه که از شغل یا از همکارانش ناراضیه. به‌جای تفسیرهای بسیار از طرز برخورد یا طرز فکر اون، روی مشاهدات عینی رفتار کارمند فرد تمرکز کنین.

  1. به بهبود رفتار منفی کارمند کمک کنین.

علاوه بر روشن‌کردن انتظاراتتون از کارکنان، در مورد داشتن رفتار مناسب در محل کار بهشون کمک کنین. از اونجایی که هدف از ملاقات با کارمند تشویق اون به پیشرفته، گفت‌وگو رو با نشان‌دادن تمایلتون برای کمک به کارمند جهت بهبود رفتار و نگرش اون به پایان برسونین. از کارمند بخوایین تا راه‌هایی رو که فکر می‌کنه می‌تونن باعث شکل‌گیری تصویری مثبت از اون در مقابل همکاران، مشتریان، سرپرستان و مدیران می‌شه، رو مطرح کنه. گفت‌‌وگوی دوطرفه در جلسات پی‌درپی با کارمند، برای طراحی برنامه‌ با هدف نظارت، اصلاح رفتاری و برنامه‌ریزی در مورد اصلاحات و پیشرفت‌های شرکت می‌تونن بسیار کارآمد باشن.

اگه به اطلاعات بیشتری درباره رهبری کردن محیط کار احتیاج دارین «4 روش مدیریت محیط کاری»

معصومه

1401/07/30

عالیییییی

دیدگاه خود را ثبت نمایید.