نکاتی برای ایجاد یک رابطه قوی تر

نکاتی برای ایجاد یک رابطه قوی تر

علائم، خط قرمزها، تست ها، نکات، ایجاد رابطه قوی
ارتباطات باز، کنجکاوی، علایق فردی و کار تیمی تنها چند راه برای ایجاد یک رابطه سالم هستند. اما ممکن است به نیازهای شما و همسرتان نیز بستگی داشته باشد.
اگر یک رابطه عاشقانه دارید یا قصد دارید عاشقانه اش کنید و یا احتمالاً در پی یک رابطه سالم هستید؟ اما دقیقاً یک رابطه سالم چیست؟
خب، بستگی دارد.
روابط سالم برای همه یکسان به نظر نمی رسد زیرا افراد نیازهای متفاوتی دارند. نیازهای خاص شما در مورد ارتباطات، رابطه جنسی، محبت، فضا، سرگرمی ها یا ارزش های مشترک و غیره ممکن است در طول زندگی تغییر کند.
بنابراین، رابطه ای که در 20 سالگی شما کار می کند ممکن است هیچ شباهتی به رابطه ای که در 30 سالگی می خواهید نداشته باشد.
روابطی که با تعاریف سنتی تر از یک رابطه همسو نیستند، همچنان می توانند سالم باشند.
به طور خلاصه، "رابطه سالم" یک اصطلاح گسترده است، زیرا آنچه باعث پیشرفت یک رابطه می شود به نیازهای افراد در آن بستگی دارد.

 

رابطه سالم

چه رابطه ای درست است؟

یک درمانگر در کالیفرنیا، می‌گوید: یک چیزی که در همه روابط سالم تا حد زیادی مشترک است، سازگاری است. آنها با شرایط و این واقعیت که ما همیشه در حال تغییر و گذراندن مراحل مختلف زندگی هستیم، سازگار می شوند.
برخی دیگر از نشانه های بارز روابط سالم عبارتند از:

ارتباط باز

شرکای روابط سالم معمولاً در مورد چیزهایی که در زندگی شان می گذرد صحبت می کنند: موفقیت ها، شکست ها و همه چیز در این بین.
شما باید راحت در مورد مسائلی که پیش می آید صحبت کنید، از چیزهایی که در زندگی روزمره اتفاق می افتد، مانند استرس شغلی یا دوستی، تا مسائل جدی تر، مانند علائم سلامت روان یا نگرانی های مالی.
حتی اگر نظر متفاوتی با یکدیگر داشته باشید، باید بدون قضاوت گوش دهید و سپس دیدگاه خود را به اشتراک بگذارید.
رابطه عاشقانه و سالم یک رابطه دو طرفه است. همچنین مهم است که مطمئن شوید که همسر یا پارتنر شما نگرانی ها یا افکار خود را در حین مطرح شدن بیان می کند.

بیشتر بخوانید: احساسات رابطه: نحوه بیان احساسات در یک رابطه

اعتماد کنید.

اعتماد مستلزم صداقت و راستی است. شما رازها را از یکدیگر پنهان نمی کنید. وقتی کنار هم نیستید، نگران این نیستید که دیگری در حال خیانت و یا کار پنهانی از شما است.
اما اعتماد فراتر از این است که باور کنیم آنها به شما خیانت نمی کنند یا دروغ نمی گویند.
همچنین به این معنی است که شما با آنها احساس امنیت و آرامش می کنید و می دانید که آنها از نظر جسمی یا روحی به شما آسیب نمی رسانند. شما می دانید که پارتنر شما بهترین منافع را برای شما می خواهد، اما همچنین به اندازه کافی به شما احترام می گذارد که شما را تشویق به انتخاب خود کند.

بیشتر بخوانید: چگونه در مورد ارزش هامون در رابطه صحبت کنیم؟

فردیت

روابط سالم به بهترین وجه به عنوان وابستگی متقابل توصیف می شوند. وابستگی متقابل به این معنی است که برای حمایت متقابل، به یکدیگر تکیه می کنید اما همچنان هویت خود را به عنوان یک فرد منحصر به فرد حفظ می کنید.
به عبارت دیگر، رابطه شما متعادل است. می دانید که تأیید و محبت آنها را دارید، اما عزت نفس شما به آنها بستگی ندارد. اگرچه شما برای همدیگر هستید، اما برای برآورده شدن همه نیازهای خود به یکدیگر وابسته نیستید.
شما هنوز دوستان و ارتباطاتی خارج از رابطه دارید و وقت خود را صرف پیگیری علایق و سرگرمی های خود می کنید.

کنجکاوی

یکی از ویژگی های کلیدی عشق سالم و طولانی مدت، کنجکاوی است.
این بدان معنی است که شما به افکار، اهداف و زندگی روزمره آنها علاقه مند هستید. شما تمایل دارید تا کمک کنید پارتنر شما به بهترین خود تبدیل شود. شما به این فکر نمی کنید که آنها قبلاً چه کسی بودند یا چه کسی فکر می کنید باید باشند.

درمانگر می افزاید: شما ذهنیت های انعطاف پذیری در مورد یکدیگر دارید.

کنجکاوی همچنین به این معنی است که اگر جنبه‌های رابطه موجود شما کمتر رضایت بخش شود، مایلید تغییراتی را در ساختار روابط خود در نظر بگیرید یا درباره آن صحبت کنید. همچنین مستلزم واقع گرایی است. شما آنها را همانطور که واقعا هستند می پذیرید و به آن شخص اهمیت می دهید، نه نسخه ایده آلی که از آنها در ذهن خود دارید.

زمان جدا

اکثر افراد در روابط سالم، گذراندن وقت با هم را در اولویت قرار می دهند، اگرچه مقدار زمانی که با هم می گذرانید می تواند بر اساس نیازهای شخصی، کار و سایر تعهدات، اولویت های زندگی و غیره متفاوت باشد.
اما شما همچنین به فضا و گذراندن زمان شخصی به تنهایی را نیاز دارید. شاید این زمان را صرف استراحت انفرادی، دنبال کردن یک سرگرمی، یا دیدن دوستان یا خانواده کنید.
هر کاری که انجام می دهید، نیازی نیست که در تمام لحظات باهم باشید رو زمانتان را با هم بگذرانید یا فکر کنید وقتی مدتی را دور از هم می گذرانید، ممکن است رابطه شما آسیب ببیند.

بازیگوشی یا سبک دلی

مهم است که زمانی را برای سرگرمی و خودانگیختگی در زمانی که حال و هوا مناسب است اختصاص دهید. اگر می توانید با هم شوخی کنید و بخندید، این نشانه خوبی است.
گاهی اوقات چالش ها یا ناراحتی های زندگی ممکن است بر یکی یا هر دوی شما تأثیر بگذارد. این می تواند به طور موقت لحن رابطه شما را تغییر دهد و برقراری ارتباط با یکدیگر را به روش های معمول دشوار کند.
اما اینکه بتوانید لحظات سبک تری را به اشتراک بگذارید که به کاهش تنش کمک می کند، حتی به طور خلاصه، رابطه شما را حتی در مواقع سخت تقویت می کند.

صمیمیت فیزیکی

صمیمیت اغلب به رابطه جنسی اشاره دارد، اما نه همیشه. همه از رابطه جنسی لذت نمی برند یا نمی خواهند. رابطه شما بدون آن همچنان می تواند سالم باشد تا زمانی که هر دوی شما در مورد برآورده شدن نیازهای خود در یک جبهه باشید.
اگر هیچ یک از شما علاقه ای به رابطه جنسی ندارید، صمیمیت فیزیکی ممکن است شامل بوسیدن، بغل کردن، در آغوش گرفتن و خوابیدن با هم باشد. هر نوع صمیمیت را که به اشتراک می گذارید، ارتباط فیزیکی و پیوند بسیار مهم است.
اگر هر دو از رابطه جنسی لذت می برید، رابطه فیزیکی شما به احتمال زیاد زمانی سالم خواهد بود که:

  • با شروع و صحبت در مورد رابطه جنسی احساس راحتی کنید.
  • می توانید به طور مثبت با رد شدن برخورد کنید.
  • می توانید در مورد خواسته ها بحث کنید.
  • از ابراز علاقه خود به رابطه جنسی کم و بیش احساس امنیت کنید.

صمیمیت سالم شامل رعایت مرزهای جنسی نیز می شود. که شامل:

  • تحت فشار قرار ندادن شریک جنسی در مورد رابطه جنسی یا اعمال جنسی خاص وقتی نه می گویند.
  • بحث در مورد عوامل خطر جنسی 

بیشتر بخوانید: احساس شهوت و تفاوت آن با عشق. 7 ویژگی یک رابطه جنسی ناسالم

رابطه جنسی

کار گروهی

یک رابطه قوی را می توان یک تیم در نظر گرفت. شما با هم کار می کنید و از یکدیگر حمایت می کنید، حتی زمانی که دیدگاهتان در مورد چیزی یکی نیست یا اهدافی دارید که دقیقاً یکسان نیستند.

خلاصه که پشت همدیگه هستید. می‌دانید که می‌توانید در مواقع سختی به یکدیگر پناه ببرید. و شما همیشه آماده ارائه پشتیبانی زمانی هستید که آنها به شما نیاز دارند.

حل تعارض

حتی در یک رابطه سالم، گاه به گاه با یکدیگر اختلاف نظر خواهید داشت و هر از گاهی با یکدیگر احساس ناامیدی یا عصبانیت خواهید کرد. این کاملا طبیعی است. این بدان معنا نیست که رابطه شما ناسالم است.
آنچه مهم است این است که چگونه به تعارض رسیدگی می کنید. اگر بتوانید در مورد تفاوت های خود مودبانه، صادقانه و با احترام صحبت کنید، در مسیر درستی هستید.
شرکایی که بدون قضاوت یا تحقیر به تعارض می پردازند، اغلب می توانند یک سازش یا راه حل پیدا کنند.

پرچم های قرمز رابطه

رابطه شما باید به احساس رضایت، شادی و ارتباط کمک کند. اگر کنار شریک زندگی خود احساس اضطراب، استرس یا ناراحتی بیشتری دارید، ممکن است رابطه شما دچار مشکل شود.
نشانه‌های روابط ناسالم می‌تواند بسیار متفاوت باشد، بنابراین این فهرست همه چیز را شامل نمی‌شود. اما ممکن است به اشاره به برخی مسائل احتمالی کمک کند.

رابطه ناسالم

یکی از شما سعی می کند دیگری را کنترل یا تغییر دهد.

درمانگر می گوید: ما هرگز اجازه کنترل و تغییر شخص دیگری را نداریم.
اگر نگران رفتار خاصی هستید، باید آنقدر احساس راحتی کنید که آن را مطرح کنید. اشکالی ندارد که احساسات خود را بیان کنید و از آنها بخواهید تغییراتی ایجاد کنند. اما خوب نیست که به آنها بگویید چه کاری انجام دهند یا سعی کنید رفتار پارتنر خود را کنترل کنید.
اگر آنها کاری را انجام دهند که واقعاً شما را آزار می دهد و شما نمی توانید آن را بپذیرید، ممکن است این رابطه پتانسیل طولانی مدتی نداشته باشد.

شریک زندگی شما به مرزهای شما احترام نمی گذارد.

مرزها می توانند در روابط، از ارتباطات محترمانه گرفته تا نیازهای حریم خصوصی، وارد عمل شوند. اگر شما یک مرز تعیین کنید و آنها به آن فشار وارد کنند یا به شما فشار بیاورند که آن را تغییر دهید، این یک اخطار قرمز جدی است.
شاید گفته باشید: وقتی از سر کار به خانه برمی گردم به فضای شخصی نیاز دارم. من از دیدن شما خوشحالم، اما باید قبل از هر گونه محبت جسمی استرس را از بین ببرم.
اما آنها همچنان وقتی به خانه می رسید به سمت شما می آیند و سعی می کنند شما را ببوسند و به اتاق خواب بکشند. وقتی نه می گویید، عذرخواهی می کنند و می گویند: همین الان نیاز دارم.
شما ممکن است این را به عنوان نشانه ای از محبت کنار بگذارید و به بیان مجدد مرز ادامه دهید، به این امید که در نهایت آن را بدست آورند. اما رفتار آنها نشان دهنده بی احترامی به نیازهای شماست.

شما زمان زیادی را با هم نمی گذرانید.

روابط اغلب زمانی ایجاد می شود که افراد از همراهی یکدیگر لذت می برند و می خواهند زمان بیشتری را با هم بگذرانند. وقایع زندگی گاهی اوقات می توانند مانع از با هم بودن شما شوند، اما این تغییرات معمولاً موقتی هستند.
اگر به طور مداوم و بدون دلیل واضح، مانند مشکلات خانوادگی یا مسئولیت های بیشتر در محل کار، کمتر یکدیگر را ببینید، ممکن است رابطه شما با مشکل مواجه شود.
سایر علائم هشدار دهنده عبارتند از احساس دوری از یکدیگر یا تسکین زمانی که با هم نیستید. حتی ممکن است سعی کنید بهانه ای برای اجتناب از گذراندن وقت با هم پیدا کنید.

احساس نابرابری در رابطه

روابط سالم معمولاً متعادل هستند. ممکن است به طور مساوی در امور مالی سهیم شوید یا با انجام کارهای بیشتر، درآمد کمتر را متعادل کنید.
اما برابری رابطه می تواند به چیزهای ناملموس مانند محبت، ارتباطات و انتظارات رابطه نیز مربوط باشد.
دوره های نابرابری ممکن است هر از گاهی اتفاق بیفتد. یکی از شما ممکن است به طور موقت درآمد خود را از دست بدهد، به دلیل بیماری برای کمک به کارهای خانه تلاش کند، یا به دلیل استرس یا سایر آشفتگی های عاطفی احساس محبت کمتری داشته باشد.
اما اگر رابطه شما مرتباً به هر طریقی نامتعادل است، این می تواند مشکل ساز شود.

چیزهای منفی یا آزاردهنده ای در مورد شما یا دیگران می گویند.

هیچ اشکالی ندارد که وقتی همسرتان کاری را انجام می دهد که شما را نگران می کند، نگرانی نشان دهید. اما در یک رابطه سالم، شرکا معمولاً مراقب هستند که احساسات خود را به روش‌های مفید و سازنده بیان کنند.
این سالم نیست که دائماً از یکدیگر انتقاد کنید یا چیزهای عمداً آزاردهنده بگویید، به ویژه در مورد انتخاب های شخصی، مانند غذا، لباس، یا برنامه های تلویزیونی مورد علاقه. انتقادی که باعث می شود نسبت به خودتان شرمنده یا بد شوید، عموماً بی فایده است.

همچنین توجه داشته باشید که آنها چگونه در مورد دیگران صحبت می کنند. رابطه شما با یکدیگر می تواند کاملا سالم به نظر برسد، اما اگر آنها از سخنان نفرت انگیز، توهین یا اظهارات تبعیض آمیز در مورد دیگران استفاده می کنند، در نظر بگیرید که این رفتار در مورد آنها به عنوان یک شخص چه می گوید.

احساس می کنید در رابطه شنیده نمی شوید.

شاید این احساس را داشته باشید که پارتنر شما به شما گوش نمی دهد و حواسش به شما نیست تا شما را درست بفهمد و درک کند زیرا وقتی مشکلی را مطرح می کنید یا چیزی را که در ذهن تان بوده به اشتراک می گذارید به نظر می رسد که علاقه یا واکنش مثبتی نشان نمی دهند و خنثی هستند. یا ممکن است برای شما مشکل باشد که نظر خود را به اشتراک بگذارید یا در مورد مسائل جدی صحبت کنید زیرا نگران هستید که آنها شما را ناامید کنند.
البته ارتباطات نادرست ممکن است اتفاق بیفتد. اما اگر در مورد موضوعی صحبت می کنید و به نظر می رسد که آنها پذیرا هستند اما هیچ تغییری ایجاد نمی کنند یا به نظر می رسد که تا روز بعد کاملاً فراموش کرده اند که در مورد آن چه صحبت کرده اید، این نیز یک علامت هشدار است.

از ابراز مخالفت می ترسید.

شرکا همیشه باید احساس امنیت کنند تا نظرات خود را بیان کنند حتی زمانی که باهم مخالف هستند. اگر شریک زندگی شما به دیدگاه (متفاوت) شما با گستاخی، تحقیر یا سایر بی ادبی پاسخ می دهد، این اغلب نشان می دهد که آنها به شما یا ایده های شما احترام نمی گذارند.
اگر متوجه شدید که هر چیزی را که می‌گویید سانسور می‌کنید، زیرا نگران واکنش آن‌ها هستید، یا احساس می‌کنید که هر روز باید مراقب باشید، ممکن است زمان آن فرا رسیده باشد که به دنبال کمک حرفه‌ای باشید.

اگر از آزار جسمی یا روحی می ترسید، در اسرع وقت با یک درمانگر صحبت کنید. از تماس با دوستان و خانواده برای حمایت بیشتر نیز دریغ نکنید.

در کنار شریک زندگی خود احساس شادی و راحتی نمی کنید.

برای بسیاری از افراد، اهداف کلیدی رابطه شامل افزایش شادی و رضایت از زندگی است. اگر همیشه احساس ناراحتی یا استرس می کنید، ممکن است این رابطه نیازهای شما را برآورده نکند.
این ممکن است حتی زمانی اتفاق بیفتد که هر دوی شما برای رابطه تلاش می کنید. افراد در طول زمان تغییر می کنند، بنابراین احساس نارضایتی و به دام افتادن لزوماً به این معنی نیست که هر یک از شما کار اشتباهی انجام داده اید. ممکن است به تازگی به افراد مختلفی تبدیل شده باشید که دیگر به خوبی قبل با هم نیستند.

اختلاف نظرها یا بحث ها به جایی نمی رسد.

حل سالم تعارض معمولاً به راه‌حل‌ها یا مصالحه منجر می‌شود. حفظ رابطه یک فرآیند مداوم است، بنابراین ممکن است همه چیز را فوراً حل نکنید. اما معمولاً بعد از صحبت‌هایتان احساس خوبی دارید. معمولاً پیشرفت هایی را مشاهده می کنید.
وقتی می بینید که دائماً در محافل یا در مورد مسائل مشابه صحبت می کنید، به طور کلی نشانه خوبی نیست. اینکه با وجود بحث بسیار به نتیجه مورد توافق هر دو نفر نمی رسید و بحث ها همچنان ادامه دارد اخطار جدی است.

رابطه

سوالاتی که باید از خود بپرسید.

به کار بردن استانداردهای یکسان برای هر رابطه دشوار است. با این حال، اگر به دنبال راهنمایی در مورد سلامتی خود هستید، چند چیز وجود دارد که می توانید به عنوان نوعی خودآزمایی از خود بپرسید.

آیا رابطه شما سالم است؟

از خودت بپرس:

  1. آیا شریک زندگی من مرا تشویق به رشد می کند؟
  2. آیا اهدافی را برای آینده به اشتراک می گذاریم؟
  3. آیا ما هم همین نوع رابطه را می خواهیم؟
  4. آیا می توانم با او خودم باشم؟
  5. آیا او را همان طور که هست می پذیرم؟
  6. آیا ما به طور عادلانه به یکدیگر می بخشیم و می گیریم؟
  7. آیا با او زندگی بهتری دارم و حالم بهتر است؟
  8. آیا زمان با هم بودن ما معنی دارد؟

اگر به شش یا بیشتر از این سوالات پاسخ مثبت داده اید، احتمالاً رابطه شما قوی است.

نکاتی برای داشتن یک رابطه سالم

اگر برخی (یا چند مورد) از علائم قرمز رابطه را دارید، مشاوره زوجین ممکن است گام خوبی باشد.
درمانگر منوباز می‌گوید: زوج‌درمانی درباره دو نفر است که برای کار روی خودشان می‌آیند. دریافت کمک به این معنی نیست که شما شکست خورده اید. این بدان معنی است که شما می خواهید برای بهبود، برای خود و یکدیگر کار کنیدو رابطه خود را بهتر و قوی تر کنید.
اما حتی سالم ترین روابط نیز گاهی اوقات نیاز دارند بیشتر روی روابط خود زمان بگذارند. در اینجا چند نکته وجود دارد که مطمئن شوید همه چیز در مسیر درست قرار می گیرد.

تفاوت های یکدیگر را بپذیرید.

درمانگر منوباز می گوید: آنها ممکن است جاه طلب باشند، در حالی که شما بیشتر اهل خانه هستید. اما این یک پویایی خوب است زیرا یکی از شما می‌تواند شروع به فعالیت کند یا بیرون برود و ماجراجویی کند، در حالی که یکی از شما از اوقات آرامی لذت می‌برد و چراغ خانه را روشن نگه می‌دارد.

دیدگاه آنها را در نظر بگیرید.

درمانگر منوباز توصیه می‌کند: در مورد روشی که آنها انجام می‌دهند و چیزها را می‌بینند کنجکاو باشید، به جای اینکه سعی کنید آنها را وادار کنید چیزها را آنطور که شما می‌بینید، ببینند.

مشکلات را باهم حل کنید.

درمانگر منوباز می گوید: به جای اینکه یکدیگر را مشکل ساز کنید، برای حل مشکلات با هم کار کنید.
آنچه را که می خواهید بخواهید و به همان اندازه آماده گوش دادن به خواسته های آنها باشید
ممکن است همیشه موافق نباشید، اما همه چیز درست است. بالاخره شما دو آدم متفاوت هستید. توانایی یافتن یک سازش، کلیدی است.

بیشتر بخوانید: چرا یک رابطه شکست می خورد؟

چیز جدیدی را با هم امتحان کنید.

اگر رابطه شما کهنه به نظر می رسد یا دوست دارید به جایی نمی رسد، سعی کنید آن را به جایی ببرید تا ببینید چه اتفاقی می افتد. تغییر منظره گاهی اوقات می تواند دیدگاه شما را تغییر دهد.
در مورد اهداف و رویاهای خود صحبت کنید.
این می تواند به شما کمک کند دوباره به هم متصل شوید و مطمئن شوید که هنوز هم امیدها و ارزش های مشابهی دارید.

 

باهم چیزهای جدید امتحان کنید

سخنی از منوباز

عشق مشترک به پیاده روی و علاقه متقابل به غذاهای هندی ممکن است به شما کمک کرده باشد که شریک زندگی خود را ملاقات کنید، اما این عوامل ارتباط چندانی با سالم نگه داشتن رابطه شما در طول زمان ندارند.
در پایان روز، اعتماد و احساس امنیت در کنار هم ضروری است. آیا به توانایی خود برای یادگیری و رشد با هم اعتقاد دارید؟
اگر در مورد رابطه خود نگران هستید یا فکر می کنید که مانند گذشته قوی نیست، سعی کنید به غرایز خود اعتماد کنید و معنی این احساسات را کشف کنید. یک درمانگر می‌تواند راهنمایی کند که چه زمانی تلاش بیشتر ممکن است کمک کند و چه زمانی زمان حرکت فرا رسیده است.

دیدگاه خود را ثبت نمایید.