thumb

چگونه بفهمیم که در یک رابطه سالم هستیم؟

اعتماد، صراحت، احترام و محبت کلیدهای رابطه سالم است.

تحقیقات به طور مداوم نشان داده است که روابط اجتماعی خوب برای سلامتی مطلوب، هم از نظر روحی و هم از نظر جسمی حیاتی است. مطالعات نشان داده است که افرادی که روابط سالم دارند، تمایل بیشتری به رفتارهای سالم دارند و از نظر سلامتی هم سالم تر هستند. همچنین اغلب عمر طولانی تر همراه با لذت را تجربه می کنند.

برخی از ویژگی های روابط سالم را به همراه علائمی که حاکی از سلامت ضعیف رابطه است، باهم یاد میگیریم. ما همچنین چندین گام را با شما اشتراک می گذاریم که می توانید برای ایجاد روابط سالم تر در زندگی خود بردارید.

سوالاتی برای ارزیابی سلامت روابط

هیچ رابطه ای کامل نیست، هر کدام ترکیبی از ویژگی های سالم و ناسالم دارند. در حالی که مردم اغلب زمان زیادی را صرف صحبت در مورد چگونگی تشخیص یک رابطه ناسالم می کنند، اما آنها لزوماً در مورد اینکه چه چیزی یک رابطه سالم را تشکیل می دهد، بحث نمی کنند.

هنگام ارزیابی سلامت رابطه خود، مفید است که از خود سؤالاتی مانند موارد زیر بپرسید:

  • آیا به یکدیگر اعتماد دارید؟
  • آیا به یکدیگر احترام می گذارید؟
  • آیا از منافع و تلاش های یکدیگر حمایت می کنید؟
  • آیا با یکدیگر صادق و روراست هستید؟
  • آیا می توانید هویت فردی خود را حفظ کنید؟
  • آیا در مورد احساسات، امیدها، ترس ها و رویاهای خود صحبت می کنید؟
  • آیا احساس و ابراز علاقه و محبت دارید؟
  • آیا برابری و انصاف در رابطه شما وجود دارد؟

هر فردی نیازهای رابطه متفاوتی دارد. برای مثال، برخی نسبت به دیگران نیاز بیشتری به گشاده رویی و محبت دارند. در روابط سالم، نیازهای هر فرد برآورده می شود.

ویژگی های روابط سالم

در حالی که همه روابط در نوع خود منحصر به فرد هستند، برخی ویژگی ها وجود دارد که یک ارتباط بین فردی سالم را از یک ارتباط ناسالم متمایز می کند. در اینجا چندین مورد باید در نظر گرفته شود.

اعتماد کنید.

اعتماد جزء کلیدی روابط سالم است. تحقیقات نشان می دهد که توانایی شما برای اعتماد به دیگران تحت تأثیر سبک کلی دلبستگی شما قرار دارد. به عبارت دیگر، روابطی که در اوایل زندگی تجربه می شوند، به شکل گیری انتظارات فرد برای روابط آینده کمک می کنند.

بیشتر بخوانید: چرا قابل اعتماد بودن، بلیت طلایی روابط عالی است؟

اگر روابط گذشته شما امن، با ثبات و قابل اعتماد بوده است، به احتمال زیاد در روابط آینده به افراد اعتماد خواهید کرد. با این حال، اگر روابط گذشته شما ناپایدار و غیرقابل اعتماد بود، ممکن است مجبور شوید از طریق مسائل مربوط به اعتماد در آینده کار کنید.

تا حالا این موضوع ذهنتو درگیر کرده که به کسی آدم امن میگن؟ اینجا جوابتو بگیر: آدم امن زندگی کیست و چگونه می‌توان به رابطه امن رسید؟

اعتماد همچنین با نحوه رفتار دو نفر با یکدیگر ایجاد می شود. وقتی می بینید که طرف مقابل شما به خوبی با شما رفتار می کند، قابل اعتماد است و در صورت نیاز در کنار شما خواهد بود، به احتمال زیاد به او اعتماد خواهید کرد. با افزایش این اعتماد، رابطه به منبع راحتی و امنیت بیشتری تبدیل می شود.

اگر احساس می کنید که باید چیزهایی را از طرف مقابل پنهان کنید، ممکن است به این دلیل باشد که این اعتماد ضروری را ندارید.

گشودگی و خودافشایی

یکی دیگر از ویژگی های روابط سالم این است که احساس کنید خودتان هستید. در حالی که زوج‌های مختلف سطوح مختلفی از صراحت و خودافشایی دارند، که دومی به آنچه می‌خواهید درباره خودتان با شخص دیگری به اشتراک بگذارید، اشاره دارد. هرگز نباید احساس کنید که باید جنبه‌هایی از خودتان را پنهان کنید یا شخصیت خود را تغییر دهید.

در ابتدای یک رابطه، ممکن است در مورد آنچه که مایل به افشای آن هستید، خودداری کنید و احتیاط بیشتری کنید. با گذشت زمان، با افزایش صمیمیت یک رابطه، شرکا شروع به افشای بیشتر افکار، عقاید، باورها، علایق و خاطرات خود به یکدیگر می کنند.

باز بودن با یکدیگر به شما کمک می کند تا به عنوان یک زوج بیشتر احساس ارتباط کنید و در عین حال اعتماد بیشتری را تقویت کنید. خودافشاگری می تواند اعتماد را در رابطه شما بیشتر کند.

یک مطالعه نشان داد که وقتی افراد از سطح باز بودن شریک خود ناراضی هستند، معمولاً این موضوع را با شریک زندگی خود در میان می گذارند. این مثال خوبی از این است که چگونه پرداختن به یک مشکل آشکارا می تواند به تقویت یک رابطه کمک کند.

این بدان معنا نیست که شما باید همه چیز را با شریک زندگی خود به اشتراک بگذارید. هر فردی حریم خصوصی و محدوده فضایی خود را دارد. آنچه بیش از همه مهم است این است که آیا هر یک از طرفین در صورت تمایل به اشتراک گذاشتن امیدها، ترس ها و احساسات خود احساس راحتی می کنند یا خیر.

مرزهای سالم

اگرچه ممکن است شریک زندگی شما نیازهای متفاوتی نسبت به شما داشته باشد، اما یافتن راه‌هایی برای سازش در عین حفظ مرزهایتان مهم است. مرزها مربوط به رازداری نیست. در عوض، آنها ثابت می کنند که هر فردی نیازها و انتظارات خود را دارد.

مرزهای سالم برای هر فرد و هر زوج منحصر به فرد است. آنها آنچه را که شما می خواهید و نمی خواهید در رابطه خود بپذیرید تعیین می کنند. نمونه هایی از مرزهای سالم عبارتند از: توافق بر سر چک نکردن تلفن های یکدیگر، دادن زمان و فضا به یکدیگر برای داشتن دوستی های خارج از ازدواج و احترام به فضای شخصی یکدیگر.

یک شریک با انتظارات ناسالم از صراحت و صداقت ممکن است انتظار داشته باشد که بداند شما کجا هستید و در هر زمان چه می کنید. آنها همچنین ممکن است محدود کنند که می‌توانید با چه افرادی وقت بگذرانید یا درخواست دسترسی به حساب‌های شبکه‌های اجتماعی شخصی شما را داشته باشید.

احترام متقابل

در روابط نزدیک و سالم، افراد سطح مشترکی از احترام دارند . آنها یکدیگر را تحقیر یا کوچک نمی کنند و حمایت و امنیت را ارائه می دهند.

راه های مختلفی وجود دارد که زوج ها می توانند به یکدیگر احترام بگذارند. این شامل:

  • گوش دادن به یکدیگر
  • وقتی شریک زندگیتان از شما می خواهد کاری انجام دهید به تعویق نندازید یا سنگ اندازی نکنید.
  • درک و بخشش وقتی یک نفر اشتباه می کند.
  • همدیگر را بسازید نه اینکه همدیگر را خراب کنید.
  • در زندگی خود برای شریک زندگی خود جا باز کنید.
  • علاقه به چیزهایی که شریک زندگی شما از آنها لذت می برد.
  • به شریک زندگی خود اجازه دهید فردیت خود را داشته باشد.
  • حمايت و تشويق خواسته ها و علايق همسرتان
  • نشان دادن قدردانی و تشکر از یکدیگر
  • داشتن همدلی با یکدیگر
  • عشق و محبت

روابط سالم با عشق و محبت مشخص می شود. یک رابطه اغلب با عشق پرشور یا اشتیاق شدید، احساسات قوی و نیاز به حفظ نزدیکی فیزیکی شروع می شود. این در نهایت به عشق دلسوزانه تبدیل می شود که با احساس محبت، اعتماد، صمیمیت و تعهد مشخص می شود.

اشتیاق اولیه که نشانه شروع یک رابطه جدید است به مرور زمان کاهش می یابد. حتی اگر احساسات شدید در اوایل در نهایت به سطوح عادی باز می گردند، زوج هایی که در روابط سالم هستند می توانند با پیشرفت رابطه صمیمیت عمیق تری ایجاد کنند.

لازم به یادآوری است که نیازهای فیزیکی برای هر فردی متفاوت است. میزان محبت یا صمیمیت مناسبی برای همه وجود ندارد. کلید یک رابطه سالم این است که هر دو طرف از میزان محبتی که دارند راضی باشند.

یک مشارکت پرورشی با عشق و محبت واقعی نسبت به یکدیگر مشخص می شود که به طرق مختلف ابراز می شود.

ارتباط خوب

رابطه سالم و طولانی مدت، خواه دوستی یا شراکت عاشقانه، مستلزم توانایی برقراری ارتباط خوب است. توانایی برقراری ارتباط به معنای نداشتن درگیری نیست. به این معنی است که بتوانیم اختلاف نظرها را به طور موثر حل کنیم.

وقتی درگیری‌ها به وجود می‌آیند، کسانی که در رابطه سالم هستند می‌توانند از حملات شخصی اجتناب کنند. آنها همچنان نسبت به شریک زندگی خود احترام می گذارند و همدلی می کنند و در مورد افکار و احساسات خود بحث می کنند و برای حل و فصل آن تلاش می کنند.

گاهی اوقات درگیری حتی می تواند فرصتی برای تقویت ارتباط با شریک زندگی شما باشد. تحقیقات نشان داده است که تعارض می تواند در رابطه صمیمانه مفید باشد، زمانی که مشکلات جدی باید حل شود، و به شرکا اجازه می دهد تا تغییراتی ایجاد کنند که به نفع آینده رابطه باشد.

بده و بستان

رابطه قوی با رفتار متقابل طبیعی مشخص می شود. این در مورد حفظ امتیاز یا احساس اینکه مدیون طرف مقابل هستید نیست. شما کارهایی را برای یکدیگر انجام می دهید زیرا واقعاً می خواهید.

این همچنین به این معنا نیست که دادن و گرفتن در یک رابطه همیشه 100٪ برابر است. گاهی ممکن است یکی از شرکا به کمک و حمایت بیشتری نیاز داشته باشد. در موارد دیگر، یکی از شرکا ممکن است به سادگی ترجیح دهد نقش مراقبت بیشتری را بر عهده بگیرد. این عدم تعادل تا زمانی خوب است که هر فرد با پویایی خوب باشد و هر دو طرف از حمایت مورد نیاز خود برخوردار شوند.

خلاصه

ویژگی های رابطه سالم عبارتند از اعتماد، گشودگی، مرزبندی، احترام، محبت، ارتباط، و دادن و گرفتن متقابل.

نشانه های رابطه ناسالم

روابط می توانند تغییر کنند و هر رابطه ای همیشه سالم نیست. یک رابطه زمانی ناسالم است که بدی بیشتر از خوب باشد یا رفتارهای خاصی برای یک یا هر دو فرد مضر باشد. به طور خاص زمان های استرس می تواند منجر به رفتارها و مکانیسم های مقابله ای شود که مشکلاتی را ایجاد می کند.

چگونه استرس و اضطراب را حل کنیم؟

علائم سلامت رابطه ضعیف عبارتند از:

  • تلاش برای کنترل رفتار شما
  • دوری از یکدیگر
  • از به اشتراک گذاشتن نظرات یا افکار خود می ترسید.
  • تحت فشار قرار گرفتن برای ترک چیزهایی که از آنها لذت می برید.
  • انتقاد از کاری که انجام می دهید، با چه کسی وقت می گذرانید، چگونه لباس می پوشید و غیره.
  • احساس فشار برای تغییر آنچه هستید.
  • احساس اینکه گذراندن وقت با هم یک الزام است.
  • عدم رعایت انصاف در حل و فصل اختلافات
  • فقدان حریم خصوصی یا فشار برای به اشتراک گذاشتن تمام جزئیات زندگی خود
  • نادیده گرفتن نیازهای خود برای اولویت دادن به شریک زندگی خود
  • ارتباط ضعیف
  • کنترل نابرابر بر منابع مشترک مانند پول و حمل و نقل
  • فریاد زدن

برخی از این موارد ممکن است موقتی باشند و مواردی را که می‌توانید با هم از طریق روش‌های خودیاری یا با مشورت با یک متخصص سلامت روان برطرف کنید. وقتی صحبت از مسائل جدی تر مانند رفتارهای توهین آمیز می شود، نگرانی اصلی شما باید حفظ ایمنی و امنیت شما باشد.

آیا در یک رابطه سالم هستید؟ آزمون دهید.

اگر در مورد رابطه خود سؤالی دارید، آزمون سریع و رایگان ما می تواند به شما کمک کند تا بهتر بفهمید که آیا شراکت شما مستحکم است یا باید کاری انجام دهید.

چگونه رابطه سالم‌تری ایجاد کنیم؟

رفتارهای سمی اغلب نشانه این است که یک رابطه ناسالم باید پایان یابد. برای مسائل دیگر، راه‌های زیادی برای رفع نقاط ضعف و ایجاد یک رابطه سالم‌تر وجود دارد.

میدونی رفتارهای سمی چیا هستن؟ اینو بخون که بتونی نجات پیدا کنی: چطور ویژگی‌های سمی خودمون و دیگران رو شناسایی کنیم؟

تعهد به کار

رابطه دو طرفه است. اگر شما تنها کسی هستید که در تلاش برای بهتر کردن اوضاع هستید، منجر به یک رابطه یک طرفه می شود. این نوع سناریو می تواند شما را دچار استرس، رنجش و خستگی عاطفی کند.

بیشتر بخوانید: 10 تفاوت افراد با استرس کمتر و افرادی که استرس بیشتری دارن!

هر فرد باید مایل باشد تا سهم خود را برای حفظ ارتباط و رفع مشکلاتی که ممکن است وجود داشته باشد انجام دهد. به یکدیگر متعهد شوید که برای ایجاد یک شراکت قوی تر تلاش کنید.

نشان دادن قدردانی

زوج هایی که نسبت به یکدیگر احساس قدردانی می کنند اغلب صمیمیت و رفاه شخصی بیشتری را تجربه می کنند. یافتن راه هایی برای ابراز این قدردانی نیز مهم است.

یک مطالعه نشان داد که نشان دادن قدردانی از شریک زندگی می تواند رابطه را بهبود بخشد، به خصوص زمانی که قدردانی واقعی باشد. یک تحقیق متفاوت اشاره می کند که احساس قدردانی از طرف یک شریک به محافظت از رابطه کمک می کند، حتی در زمان درگیری و فشار مالی.

فار مالی داره روی رابطتون تاثیر میزاره؟ این مقاله شاید کمکتون کنه: 5 نکته‌ای که برای بهتر کردن وضعیت مالی باید بهشون توجه کنین

راه هایی برای نشان دادن اینکه از شریک زندگی خود قدردانی می کنید عبارتند از:

  • رسیدگی به کارهای خانه که معمولا آنها انجام می دهند.
  • بیان احساسات تا واقعا بدانند چه احساسی دارید.
  • غذای مورد علاقه آنها را درست کنید.
  • خرید بلیط برای رویدادی که از آن لذت می برند.
  • چیزها را جالب نگه دارید.

همگام بودن با مسائل روزمره کار و بچه ها می تواند باعث شود که زوج ها به همان روال قبلی بیفتند. با گذشت زمان، این می تواند باعث شود که در رابطه خود احساس بی حوصلگی کنید و همچنین باعث می شود کمتر درگیر فعالیت با یکدیگر شوید.

بیشتر بخوانید: 25 مزیت برتری که قدردانی و سپاسگزاری کردن از دیگران برامون به وجود میاره

برای زنده نگه داشتن رابطه عاشقانه در طولانی مدت چه کارهایی می توانید انجام دهید؟

  • قرارهای منظمی را برنامه ریزی کنید یا هر هفته زمانی را برای تمرکز روی یکدیگر اختصاص دهید.
  • چیزهای جدید را با هم امتحان کنید، مانند شرکت در کلاس یا شروع یک سرگرمی که هر دو از آن لذت می برید.
  • به دنبال راه هایی برای غافلگیری یکدیگر باشید، مانند ارسال یک متن تصادفی "من به تو فکر می کنم" در وسط روز.
  • زمانی را برای صمیمیت در نظر بگیرید و از قبل کارهایی را انجام دهید که روحیه خود را افزایش دهید.


چه زمانی در رابطه به کمک نیاز دارید؟

همه روابط دارای دست اندازهایی در مسیر هستند. تعارضات بر سر مسائل مالی، چالش های فرزندپروری و سایر تفاوت ها همگی می توانند فراز و نشیب هایی را در یک رابطه طولانی مدت ایجاد کنند. حتی اگر شما و شریک زندگیتان در بیشتر مواقع رابطه سالمی داشته باشید، گاهی اوقات ممکن است مشکلاتی پیش بیاید که لازم است از مشاوره کمک بگیرید.

اگر احساس می کنید که رابطه شما ممکن است از کمک های خارجی بهره مند شود، با یک مشاور یا درمانگر صحبت کنید. پیدا کردن یک مشاور ماهر در رسیدگی به مسائل بین فردی و روابط می تواند به شما کمک کند تا رابطه سالم تری برقرار کنید و با برخی از مسائلی که ممکن است برایتان چالش برانگیز است کنار بیایید.

کار با یک زوج درمانگر می تواند راهی مفید برای رسیدگی به مسائلی باشد که ممکن است در رابطه خود داشته باشید.

مهم است که به یاد داشته باشید که نمی‌توانید کسی را مجبور کنید که رفتارش را تغییر دهد مگر اینکه خودش بخواهد. اگر شریک زندگی شما علاقه ای به مشاوره ندارد یا مایل به مشاوره نیست، همیشه می توانید خودتان بروید و روی نیازها و سلامتی خود تمرکز کنید. روی ساختن سیستم حمایت اجتماعی خود خارج از رابطه کار کنید و در صورت ناسالم بودن رابطه، پایان دادن به آن را در نظر بگیرید.

یادداشتی از منوباز

حتی اگر رابطه شما سالم به نظر می رسد، گاهی اوقات عقب نشینی و جستجوی پیشرفت هایی که می توانید با هم انجام دهید می تواند مفید باشد. روابط سالم با توانایی تشخیص مشکلات، از جمله مشکلات شما، که ممکن است موفقیت بلندمدت رابطه شما را تهدید کند مشخص می شود. با تمایل به تجزیه و تحلیل رابطه خود، می توانید برای ایجاد یک شراکت رضایت بخش تر با یکدیگر همکاری کنید.

سوالات متداول

چرا از رابطه ام راضی نیستم؟

یکی از دلایلی که ممکن است در رابطه خود ناراضی باشید این است که باورها، ارزش ها یا اهداف متفاوتی نسبت به شریک زندگی خود دارید. احساس اینکه از دستیابی به اهداف خود باز می‌مانید یا دوست دارید شریک زندگی خود را تغییر دهید نیز می‌تواند باعث ناراحتی شما شود.

چرا مردم در روابط خیانت می کنند؟

خیانت می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. برخی از دلایل رایج خیانت افراد عبارتند از: ارتباطات ضعیف در رابطه، عصبانی شدن از رفتار شریک، داشتن میل جنسی بیشتر، تمایل به عشق و صمیمیت بیشتر و جستجوی خودمختاری بیشتر.

دیدگاه خود را ثبت نمایید.