thumb

فرق عشق و هوس شهوت چیه و چطور میشه بینشون تعادل برقرار کرد؟

تفاوت عشق و هوس و شهوت 

وقتی صحبت از عشق و هوس و شهوت میشه، بیشتر مردم حداقل یکی از اون‌ها رو تجربه کردن. احساساتی نظیر عشق و هوس و شهوت می‌تونن خیلی شبیه هم باشن. بعضی‌ها معتقدن تجربۀ همه این‌ها توی یه رابطه عملی نیست. یکی از مسائل مهم در روابط اینه که بتونیم تفاوت عشق و هوس و شهوت رو متوجه بشیم؛ چون شما نمی‌تونین برای روابطی که از نوع شهوت و هوس هستن، برنامه‌ریزی بلندمدت یا انتظار تعهد به رابطه داشته باشین؛ اما می‌تونین بعد از شناخت نوع رابطه، در صورت تمایل رابطه‌تون رو به عشق تبدیل کنین.

شهوت چیست؟

شهوت یه احساس بیولوژیکی کاملاً طبیعیه که با عشق خیلی فرق داره. دکتر بنتون میگه: «شهوت صرفاً خواستن تماس جنسیه که با کمی فکر یا توجه به رفاه شخص دیگه، به نظر می‌رسه خیلی خودخواهانه باشه.»

داشتن احساس شهوت به کسی به این معنی نیست که نمی‌تونین دوستش داشته باشین. از اونجایی که شهوت نشان‌دهندۀ جاذبۀ فیزیکی و میل جنسیه، می‌تونین احساس شهوت رو در رابطه یا خارج از اون تجربه کنین. گفته میشه، وقتی مردم از عشق در نگاه اول صحبت می‌کنن، احتمالاً منظورشون شهوته.

دکتر بنتون توضیح میده: "در شهوت یه نوع پیوستگی دیده میشه. مطمئناً می‌تونین جذب افرادی که نمی‌شناسین بشین. جذب کسی شدن گاهی اوقات کم، گاهی زیاد و گاهی ناگهانیه، بعضی وقت‌ها هم ممکنه بعد از آشنایی به وجود بیاد."

هوس چیست؟ 

برای درک تفاوت بین عشق و هوس، باید ابتدا بدونین که هوس چیه. به جز احساسات شهوت و عشق، دکتر بنتون کلمه "هوس" رو هم اضافه می‌کنه که در اوایل رابطه اتفاق میفته و گاهی اوقات "مرحلۀ ایده‌آل" نامیده میشه. اون میگه: "با احساس هوس، دوست دارین طرف مقابل رو بی‌عیب‌ونقص ببینین و در همان درک سطحی از اون غرق بشین". هوس می‌تونه افراد رو به هم نزدیک کنه، اما به‌ندرت اون‌ها رو کنار هم نگه می‌داره."
اساساً هوس مرحلۀ عجیب‌وغریب بین شهوت و عشقه که بیشتر مردم قبل از شروع زندگی و درک حقایق سخت اون، به‌عنوان مرحلۀ سرگرم‌کنندۀ رابطه، تجربه‌ش می‌کنن.

عشق چیست؟

روان‌شناسان مدت‌هاست که روش‌های مختلفی رو برای سنجش و تعریف عشق با مطالعۀ زوج‌هایی با پیش‌زمینه‌های مختلف، سبک‌های دلبستگی و ویژگی‌های شخصی موردمطالعه و بررسی قرار دادن. بااین‌حال، براساس تشخیص اون‌ها، عشق رؤیایی از سه جزء تشکیل شده: دلبستگی، حمایت و صمیمیت. به زبان ساده، این سه کلمه به معنای تمایل یا نیاز به بودن با کسی، اهمیت‌دادن به شادی اون و به اشتراک گذاشتن افکار و نگرانی‌های شخصی هست. با این تعریف، به‌راحتی میشه فرق عشق و هوس و شهوت رو فهمید.

دکتر بنتون میگه: "عشق وقتی اتفاق میفته که یک رابطه به حمایت و درک متقابل تبدیل بشه. وقتی عشق باشه، اون دو نفر به تقویت رفاه همدیگه و پرورش رابطه توجه می‌کنن. هیجان این حس کمتر از شهوت یا شیفتگیه، اما ماندگارتره. عشق به اندازۀ هوس پرشور نیست. متأسفانه، سازگاری با کمبود این اوج عاطفی، برای برخی افراد، به‌خصوص در روابط طولانی‌مدت سخته."
به عبارتی، می‌تونه به این معنا باشه که احساس می‌کنین علاقه‌تون نسبت به هم کمتر از زمان آشنایی شده و شور و هیجان بین‌تون هم کمرنگ‌تر. هرچند این موضوع طبیعیه و به‌مرور که پیش میرین احساس راحتی بیشتری می‌کنین. مشابه مرحلۀ هوس، عشق پرشور هم معمولاً در مراحل اولیۀ هر رابطه‌ای وجود داره. پس مهمه که بتونین فرق عشق و هوس رو تشخیص بدین و اون‌ها رو اشتباه نگیرین.

به نظر دکتر بنتون: "در هر رابطۀ خوب، میل جنسی روزبه‌روز کم‌وزیاد میشه. در واقع اتفاق خوبیه که هوس کم میشه و جاش رو به عشق صادقانه، واقع‌بینانه و حمایت از طرف مقابل میده."

بیشتر بخوانید: 5 زبان عشق و روش ابراز علاقه براساس کتاب گری چپمن

آیا میشه عشق و هوس رو هم‌زمان احساس کرد؟

بله؛ شما ممکنه لزوماً همۀ احساستون هوس نباشه و هم‌زمان نشانه‌های عشق رو هم در خودتون ببینین. از اونجایی که میل جنسی در روابط بلندمدت فروکش می‌کنه، تمرکز بر زنده نگه‌داشتن رابطه از راه‌های دیگه اهمیت داره.

ازاین‌جهت، دکتر بنتون پیشنهاد می‌کنه که از تنها بودن فاصله بگیرین و کسی رو داشته باشین. آغاز رابطه سرگرم‌کننده است؛ چون شما کلی اطلاعات جدید دربارۀ کسی به‌دست میارین.
هرچند ممکنه توی یه رابطۀ طولانی‌مدت، دائماً حقایق جدیدی دربارۀ شریک زندگی‌تون کشف نکنین، اما می‌تونین مدام سطح عمیق‌تری از صمیمیت رو پرورش بدین. هدف اینه که روراست و صادق باشین تا همیشه پیوندتون رو بر پایۀ اعتماد بسازین. کشف ارتباط عمیق‌تر با فرد موردنظر، هیجان‌انگیزتره و مطمئناً به رابطه‌ای ماندگارتر منجر میشه.

چگونگی ابراز احساسات‌مون به دیگران

اگه در موقعیتی قرار دارین که می‌خواین به کسی بگین عاشقش هستین و به قول دکتر بنتون به‌دنبال ادامۀ "رابطه مناسب و ممکن" هستین، پس دست‌به‌کار بشین. مادامی‌که ترس از طردشدن و عدم‌پذیرش، نگرانی‌های جدی براتون هستن، بیان احساساتتون خیلی مهمه.

اگه می‌خواین احساسات شهوانی‌تون رو نسبت به کسی ابراز کنین، صداقت رو در اولویت قرار بدین. وقتی به فرد گفتین که از این طریق بهش علاقه‌مند هستین، با صداقت به رابطه ادامه بدین. از طرفی، اگه با کسی در رابطه هستین و متوجه شدین که به شخص دیگری علاقه دارین، در صورت امکان، حقیقت رو به نفر اول بگین تا هر دو با هم بتونین به‌راحتی راه‌حلی براش پیدا کنین.

سخن پایانی در باب عشق و هوس و شهوت

از اونجا که عشق و هوس و شهوت، همگی باعث استرس میشن، مهمه به یاد داشته باشین که این احساسات، طبیعی بوده و همه به‌نوعی در حال یادگیری نحوۀ هدایتشون هستن.

شاید گاهی وقت‌ها گفتن احساس واقعی‌تون دربارۀ دیگران آسان نباشه، ولی سعی کنین صداقت رو در اولویت بذارین؛ حتی اگه احساس می‌کنین که بیشتر از نظر فیزیکی جذب طرف شدین.

معمولاً دل‌شوره داشتن با مراحل آغاز یک رابطه مرتبطه ولی بدونین که اشکالی نداره دائماً دل‌شوره داشته باشین. رسیدن به نقطۀ عشق کار می‌بره و برای رسیدن به مرحله عشق، باید برای طرف مقابل وقت بذارین. رسیدن به سطوح عمیق‌تر عشق و صمیمیت همیشه ارزشمند و مفیده. به همین دلیل نیازه که فرق عشق و هوس و شهوت رو بدونین و بتونین از مراحل اول عبور کنین و به عشق برسین. 

مطلب مرتبط: شیفتگی یا دلدادگی چیه و چه فرقی با عشق داره؟ 

دیدگاه خود را ثبت نمایید.