thumb

5 زبان عشق و روش ابراز علاقه براساس کتاب گری چپمن

زبان ابراز عشق چیست؟

دونستن زبان عشق به زوج‌ها کمک می‌کنه رابطه سالم و عاشقانه بسازن، نیازهای همدیگه رو بفهمن و به روش درست ابراز عشق کنن. پنج زبان عشق، پنج روشی رو توصیف می‌کنه که افراد توی رابطه عشق رو دریافت و ابراز علاقه می‌کنن.

اگر به دنبال این هستید که رابطه خود را بهبود دهید و سواد رابطه خود را بالا ببرید و روابط عاطفی خود را بهبود دهید و برای ارتقای سطح کیفیت روابط عاطفی و عاشقانه از کتاب در مورد روابط عاطفی کمک بگیرید!

دونستن زبان عشقِ شریک زندگیتون و گفتن اون‌ها از زبان خودتون، به شما کمک می‌کنه هم دوست داشته باشین و هم قدردانی کنین. دکتر گری چّپمن بهتون یاد میده که چگونه از این زبان‌های عشق استفاده کنین تا به یار یا به همسرتون نشان بدین که بهش اهمیت می‌دین.

یکی از موارد اینکه باید حواستون بهش باشه، اینه که اول مطمعن بشید که حسی که به طرف مقابلتون دارید، اسمش عشق باشه، برا اطمینان میتونید نشانه‌ای که بهتون میگن دچار عشق واقعی شدین رو بررسی کنید!

پنج زبان عشق یا روش ابراز علاقه

کتاب 5 زبان عشق نوشتۀ دکتر گری چپمن اولین‌بار در سال 1992 منتشر شد و تا امروز راهنمای خوبی برای زوج‌ها بوده. گری چپمن سال‌ها تجربیات حاصل از مشاوره‌دادن به زوج‌ها رو یادداشت کرد و در نهایت متوجه الگویی شد. او فهمید زوج‌ها درک درستی از نیازهای همدیگه ندارن. اون‌ها راه مناسبی برای ابراز عشق پیدا نمی‌کنن و اغلب احساسشون درک نمیشه. دکتر چپمن نتیجه گرفت افراد ۵ زبان عشق مشترک دارن: 

  • ابراز محبت کلامی
  • اختصاص‌دادن زمان
  • تجربۀ لمس فیزیکی
  • ارائۀ خدمات
  • خریدن هدیه
  1. ابراز محبت کلامی

ابراز محبت کلامی از طریق کلمات گفتاری، تمجید یا قدردانیه. احتمالاً همه ما از شنیدن کلمات محبت‌آمیز و قدردانی‌کردن دیگران خوشحال می‌شیم، اما کسانی که ابراز علاقه و محبت کلامی، زبان عشقشونه، لذت بیشتری می‌برن. برای داشتن ارتباطی عاشقانه و سالم، باید از کلمات محبت‌آمیز و عاشقانه استفاده کنین، متنی زیبا بنویسین و از زحمات شریک زندگیتون قدردانی کنین. با تعریف‌کردن از ویژگی‌های مثبتش، روزش رو می‌سازین و نشان می‌دین چقدر دوستش دارین.

قدردانی کردن از دیگران باغث ایجاد شادی و رضایت بیشتر در زندگی میشود، در اینجا 9 راه برای ابراز قدردانی را میتوانید بخوانید؛ 

  1. اختصاص‌دادن زمان

زمان بیشتری صرف کنین تا شریک زندگیتون عشق شما رو احساس کنه؛ این یعنی خاموش کردن رایانه، کنارگذاشتن تلفن همراه، تماس چشمی مستقیم و گوش‌دادن فعال. حضور و توجه شما نشان‌دهندۀ عشق شماست. پس فعالانه گوش بدین و تأییدش کنین. چون افراد با این زبانِ عشق، بیشتر به دنبال کیفیت هستن.

  1. تجربۀ لمس فیزیکی

فردی که لمس فیزیکی رو به‌عنوان زبان اصلی عشقش داره، عشق رو از طریق محبت فیزیکی احساس می‌کنه. افراد با لمس، آغوش و نوازش‌شدن، از عشق لبریز میشن. با گرفتن دست‌ها، در آغوش‌گرفتن و دیدن فیلمی خوب، می‌تونین قرار عاشقانۀ دلخواهی بسازین. طرف مقابل فقط می‌خواد از نظر فیزیکی به همسرش نزدیک باشه.

همیشه به یاد داشته باشید که حفظ عشق در رابطه، فرایندی مداوم و نیازمند به تلاش است. هیچ وقت فراموشش نکنید.

  1. ارائۀ خدمات

کارهای ساده‌ای مثل ظرف‌شستن، جاروکردن یا بنزین‌زدن ماشین، شریک زندگیتون رو خوشحال می‌کنن. به همین سادگی! پس برای ابراز عشق، انجام کارهای کوچک روزانه رو به‌عهده بگیرین. اگه زبان اصلی عشقِ شریک زندگیتون، خدمات‌رسانی باشه، اون متوجۀ کارهای کوچیکی میشه که براش انجام میدین. این افراد مایل هستن به دیگران مهربونی کنن و خدمات بدن.

  1. خریدن هدیه

هدیه‌گرفتن نمادی از عشق و محبته. نیازی به خریدن هدایای بزرگ و گران‌قیمت نیست؛ شریک زندگیتون به زمانی که برای انتخاب و خرید، صرف کردین اهمیت میده نه به بزرگی و قیمت هدیه. هدیه هرچقدر هم کوچیک باشه نشان عشق شماست؛ بنابراین شریکتون براش ارزش قائله و هرگز اون رو فراموش نمی‌کنه. درواقع این تلاش و تفکر پشت هدیه‌ست که اهمیت داره.

آیا همیشه مشکل ایده برای هدیه داری؟ ما اینجاهم بفکرت بودیم؛ پیشنهاد خرید هدیه و کادو

چگونه زبان عشق خود را شناسایی کنیم؟

توی رابطه چه چیزی شما رو خوشحال می‌کنه؟

  • شنیدین حرف‌های عاشقانه
  • هدیه گرفتن
  • همراهی در کارهای روزانه
  • برنامه‌ریزی برای سفرهای دونفره
  • بغل گرم و نوازش‌های عاشقانه

اگه دیگران از شما بپرسن چطور به خودتون عشق می‌ورزین یا اون‌ها چجوری می‌تونن بهتون ابراز عشق کنن، چه شیوه‌ای رو پیشنهاد می‌کنین؟ برای پیداکردن زبان عشق خودتون وقت بذارین و به این پرسش‌ها پاسخ بدین. این موضوع به خودشناسیتون هم کمک می‌کنه و می‌تونین نیازهای خودتون رو بهتر درک کنین.

زبان عشق شریک زندگیتون ممکنه با زبان عشق شما یکی نباشه. برای چنین زوج‌هایی، حتماً سوءتفاهم‌هایی به‌وجود میاد. بااین‌حال، اگه شریک زندگیتون یاد بگیره که به زبان عشق شما صحبت کنه (و متقابلاً شما هم به زبان اون صحبت کنین)، احتمالاً در رابطه احساس دوست‌داشتن، قدردانی و در نهایت خوشحالی بیشتری دارین.

اینکه یک نفر به چه میزان و زبانی به عشق نیاز داشته باشد، وابسته به شخصیت افراد است؛ برای همین یکی از جنبه های موفقیت در رابطه عاطفی و ابراز عشق، شناخت شخصیت است.

ایجاد رابطۀ بهتر با ۵ زبان عشق

هر کدوم از ما روش‌های ابراز علاقه و زبان عشق منحصربه‌فردی داریم که ممکنه با همسرمون متفاوت باشه. درک این تفاوت، تأثیر زیادی بر کیفیت رابطه داره. به گفتۀ دکتر چپمن، این یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای بهبود روابط شماست. در ادامه به تأثیرات مستقیم زبان عشق بر رابطه می‌پردازیم: 

  • افزایش از خودگذشتگی

وقتی متعهد به زبان عشق همسرتون هستین، نیازهای او بر نیازهای شما مقدمه. این فرض اصلی نظریه چپمن است. بهتره که زوج‌ها برای یادگیری زبان عشق شریک زندگی‌شون تلاش کنن تا اینکه بخوان همسرشون رو متقاعد کنن که زبان اون رو یاد بگیره. در حالت ایده‌آل، هر دو نفر می‌خوان عشق رو طوری ابراز کنن که برای دیگری معنادار باشه.

تمام هدف از درک زبان ابراز عشق همدیگه اینه که یاد بگیرین چطوری شریک زندگیتون رو اونجوری که براش معناداره دوست داشته باشین.

  • ایجاد همدلی متقابل

با درک ابراز علاقه همسرتون کمی از خودتون فاصله می‌گیرین و متوجه کارهایی می‌شین که اون رو خوشحال می‌کنه. عشق رو از نگاه اون تجربه می‌کنین و همدلی متقابل بین شما شکل می‌گیره. جالبه بدونین وقتی به زبان عشق دیگران متعهد می‌شین، هوش هیجانیتون بالا میره و یاد می‌گیرین چطور به نیازهای دیگران اهمیت بدین. نکته مهم اینه که با این زبان، یاد می‌گیرین چگونه در همسرتون عشق و درک متقابل ایجاد کنین.

  • حفظ صمیمیت در رابطه

صحبت دائم دربارۀ عشق و محبتتون، درک و صمیمیت بیشتری توی رابطه‌تون ایجاد می‌کنه؛ یعنی با زبان عشق همدیگه راجع به چیزهایی صحبت کنین که نیاز به شنیدنشون دارین. ابراز علاقه رابطه شما رو عمیق و معنادار می‌کنه و باعث صمیمیت بیشتر میشه. نتیجۀ تحقیق سال 2016 در مجله سلامت جهانی این بود که بهبود مهارت‌های ارتباطی می‌تونه به صمیمیت در ازدواج کمک کنه.

  • رشد شخصی با زبان عشق

درک نیازهای بقیه منجر به رشد شخصیتون میشه. دوست‌داشتن شریک زندگیتون به شیوه‌هایی خارج از منطقۀ امنی که دارین، شما رو مجبور می‌کنه تغییر و ترقی کنین و این تغییرات سکوی پرتابی برای رشد شخصی شما میشن.

  • ساختن عشقی معنادار

وقتی زوج‌ها با 5 زبان عشق با همدیگه صحبت می‌کنن، دیگه انجام‌دادن کارها وظیفه نیست و تبدیل به روشی برای ساختن عشقی ماندگار و معنادار میشه. به زیبایی با «دوستت دارم» گفتن‌ها عشقشون رو ابراز می‌کنن و با درک متقابلی که از عشقشون دارن برای رفع نیازهای همدیگه تلاش بیشتری می‌کنن.

کاربرد 5 زبان عشق در زندگی روزمره

به گفته چپمن، زبان عشق در روابط بین والدین و فرزندان، بین همکاران و دوستان هم کاربرد داره. مثلاً فرزندان با شنیدن کلمات محبت‌آمیز تشویق میشن و همکاران با استفاده از ابراز عشق، بیشتر قدردان هم هستن و محیط کار امنی برای هم به‌وجود میارن. زبان عشق هم گاهی تغییر می‌کنه. برای مثال، اگه روز بدی رو توی محل کار گذروندین، ممکنه به خانه رسیدن و بغل کردن همسرتون به شما آرامش بده.

نکته مهم اینه که به‌طور منظم ارتباط برقرار کنین و بپرسین که شریک زندگیتون به چی احتیاج داره. اینجوری احساس می‌کنه موردتوجه، شنیده‌شدن و دوست‌داشتن قرار گرفته. با کاربرد زبان عشق، زندگی زیباتری بسازین.

بیشتر بخوانید: فواید جسمانی و روانی بغل کردن

زبان عشق از نظر منتقدان

این موضوع هم برای خودش منتقدانی داره. بررسی منتقدان نشان میده ۵ زبان عشق علاوه‌بر تأثیرات مثبت، محدودیت‌ها و مشکلاتی هم داره که چند نمونه از اون‌ها رو در ادامه توضیح میدیم: 

سوءاستفاده از زبان عشق دیگران

استفادۀ نابجا از زبان‌های عشق روابط رو تیره‌وتار می‌کنه. ۵ زبان عشق چیه؟ راهی برای ایجاد ارتباط مؤثر و ابراز عشق صادقانه یا سلاحی برای سوءاستفاده از دیگران؟ برای مثال، زوج‌ها ممکنه تعداد دفعاتی که از زبان عشق برای شریک زندگیشون استفاده کردن، با تعداد دفعاتی که همسرشون از اون استفاده کرده، مقایسه کنن.

زبان ابراز عشق می‌تونه راهی برای گشایش ارتباط و همدلی باشه، اما شما نباید از اون به‌عنوان سلاح علیه شریک زندگیتون استفاده کنین. البته بعضی از مردم برای اینکه نشان بدن به شریک زندگیشون اهمیت میدن، همچنان به ادامۀ استفاده از زبان عشق خودشون می‌پردازن (به‌جای روش ابراز علاقه شریک زندگیشون) که این اشکالی نداره.

شما می‌تونین با کسی رابطه داشته باشین که زبان عشق شما رو نداره. سعی کنین فهمیده و عاقلانه رفتار کنین. شما می‌تونین محبت‌های یار و همدمتون رو تشخیص بدین و قدردانی کنین، حتی اگه اون‌ها صددرصد با زبان عشق شما مطابقت نداشته باشن.

حل‌نکردن مشکلات زوج‌ها

این پنج زبان همۀ مشکلات رابطه شما رو حل نمی‌کنه؛ بلکه ابزاری برای بهبود رابطه‌ست. بر اساس تحقیقات، زوج‌هایی که زبان عشق همدیگه رو می‌شناسن: 

  1. تسلط بیشتری روی احساساتشون دارن
  2. دررابطه‌با همسرشون احساس خوشبختی می‌کنن
  3. بابت احساسات و تغییرات رفتاریشون مسئولیت‌پذیر میشن.

بااین‌وجود، برای داشتن رابطۀ موفق به چیزی بیشتر از یه ابزار احتیاج دارین. باید قبول کنین ممکنه با گذشت زمان، زبان و نحوه بیان عشق شما و همسرتون تغییر کنه؛ به‌خصوص باتوجه‌به استرس‌های زندگی یا تغییرات عمده‌ای مثل بچه‌دارشدن.

افزایش فشار در رابطه

خیلی از مردم دربارۀ زبان عشق در زمینۀ روابط متعهدانه یا ازدواج صحبت می‌کنن. یادتون باشه که یادگیری و درک ابراز عشق، ابزاری مهم برای عشق‌ورزیدن به خودتونه. شما می‌خواین از فشار بیش‌ازحد بر شریک زندگیتون اجتناب کنین تا مدام زبان عشق شما رو به کار نبره.

پژوهش‌ها نشان میدن بزرگ‌ترین مانع خوشبختی زوج‌ها اینه که اغلب اوقات تلاششون برای ابراز عشق دیده نمیشه. دیده‌نشدن تلاش برای استفاده از زبان عشق، فشار رابطه رو بیشتر می‌کنه. در نتیجه علاوه‌بر ابراز عشق، دیدن تلاش همسرتون برای خوشحال‌کردن شما هم نکته مهمیه که باید بهش توجه کنین؛ حتی اگه تمام انتظاراتتون برآورده نشن.

کلام آخر

وقتی شما و شریک زندگیتون زبان عشق همدیگه رو بدونین، هر دو طرف سود می‌برین. صحبت کردن به زبان عشق یار زندگیتون، کمی تلاش و اراده می‌خواد؛ به‌خصوص اگه با زبان شما فرق داشته باشه. یادتون نره که روابط سالم همین‌جوری به‌وجود نمیان، بلکه به‌واسطۀ توجه و تلاش شکل می‌گیرن.

خبر خوب اینه که می‌تونین با یادگیری و آگاهی از زبان عشق شریک زندگیتون و به‌کاربردن اون، رابطه‌تون رو مستحکم کنین. اگه هر دوی شما متعهد به دوست‌داشتن همدیگه به روشی مشابه باشین، یعنی روش ابراز علاقه و ابراز عشق مشابه داشته باشین، نه‌تنها عشقتون عمیق‌تر میشه، بلکه یه رابطۀ شاد و رضایت‌بخش هم خواهید داشت.

اگر یک زمانی بعنوان یک خانم، متوجه زبان عشق طرف مقابلتون نشدید و اون رو از دست دادید؛ روش هایی وجود داره که میتونه مرد رو به رابطه ای پر از عشق برگردونه. میتونید اینجا بررسیش کنید؛ 11 روش برگرداندن مرد به رابطه؛ برگرداندن عشق و شروع دوباره رابطه

دیدگاه خود را ثبت نمایید.