thumb

کتاب در مورد روابط عاطفی؛ معرفی 8 تا از بهترین کتاب برای بهبود روابط عاطفی و روانشناسی رابطه

کتاب در مورد روابط عاطفی؛ 8 کتاب فوق‌العاده برای روابط عاشقانه

اگر به دنبال این هستید که رابطه خود را بهبود دهید و سواد رابطه خود را بالا ببرید و روابط عاطفی خود را بهبود دهید و برای ارتقای سطح کیفیت روابط عاطفی و عاشقانه خود از کتاب‌ها کمک می‌گیرید با ما در این مقاله همراه شوید تا با معرفی انواع کتاب در مورد روابط عاطفی و کتاب بهبود روابط عاطفی و کتاب برای روابط عاطفی بهتر بتوانید روابط عاشقانه خود را تقویت کنید. اما کتاب روابط عاطفی کدام است؟

کتاب های سواد رابطه؛ تأثیر کتاب بر روابط عاطفی 

کتاب می‌تواند غذایی برای روح شما باشد؛ ازاین‌رو می‌توانید در گوشه‌ای دنج کنار شومینه‌ای بنشینید و ساعت‌ها به مطالعه بپردازید. کتاب مشکل‌گشای هر دردی است؛ ازاین‌رو اگر در روابط عاطفی با بحران‌ها دست‌وپنجه نرم می‌کنید یا قصد دارید تا با شناخت بهتر خود و شریک احساسی‌تان روابط گرم‌تر و عاشقانه‌تری را تجربه نمایید بهتر است به مطالعه کتاب در مورد روابط عاطفی بپردازید.

8 کتاب در مورد روابط عاطفی

در ادامه قصد داریم 8 کتاب برای سواد رابطه و بهبود روابط عاطفی یا کتاب بهبود روابط عاشقانه بهتر را معرفی کنیم:

  1. کتاب درمان و به‌سازی رابطه‌ها از جان گاتمن 

این کتاب در باره رابطه و نحوه بهبود آن می‌باشد.

دکتر جان گاتمن در این باره می‌گوید: "تلاش‌های به‌موقع برای تعمیر رابطه، به‌نوعی رقصی هماهنگ میان دو انسانی است که یکدیگر را به‌خوبی می‌شناسند، و به یکدیگر اعتماد دارند".

در ادامه نمونه‌هایی از تلاش برای تعمیر رابطه را توضیح می‌دهیم؛ این‌گونه می‌توانید هنگامی که با شریک احساسی دچار تعارض و بحث می‌شوید از آنها استفاده کنید:

  • درک و ابراز همدلی با شریک احساسی 
  • ابراز عاطفه، چه کلامی یا جسمی
  • از شریک احساسی خود بپرسید: «نیازت یا خواسته‌ات چیه؟» 
  • استفاده از شوخ‌طبعی (اما از شوخی‌هایی که کنایه‌آمیز و تمسخر به نظر می‌رسند اجتناب کنید) 
  • و...

استفاده از این شیوه‌ها بسیاری از درگیری‌ها را خاتمه می‌دهد. در واقع کتاب در مورد روابط عاطفی، به شما آموزش می‌دهد که نسبت به نیازهای یکدیگر هشیارتر باشید.

بیشتر بخوانید: سلامت عاطفی چیست؟ 

  1. کتاب هنر عشق‌ورزیدن از اریک فروم 

مطالعه کتاب هنر عشق‌ورزیدن به شما این نکته را یادآوری می‌کند اگر کسی به ما بگوید که عاشق گل است، اما ببینیم که اغلب فراموش می‌کند به گل‌هایش آب بدهد، عشق او را به گل باور نمی‌کنیم، عشق عبارت است از رغبت جدی به زندگی و پرورش آنچه بدان مهر می‌ورزیم. زمانی که رغبت جدی وجود نداشته باشد عشقی هم در کار نیست.

این کتاب برای روابط عاشقانه بسیار مفید است. در واقع این کتاب به شما می‌گوید عشق مهم است؛ اما مهارت در عشق‌ورزیدن مهم‌تر از خودِ عشق است. از مهارت در عشق‌ورزیدن، عشق متولد می‌شود؛ اما اگر عشق در دام نا عاشق یا نابلدِ عشق، به بند کشیده شود، افسرده می‌شود. نام دیگر عشق افسرده، نفرت است. کسانی که در عشق‌ورزی نابلد هستند، عشق را افسرده می‌کنند و دل را پژمرده. عشق، عاشقِ حاذق می‌طلبد نه کاسبِ جاهل ...

  1. کتاب فوت‌وفن‌های عشق‌ورزیدن از توماس دبلیو. مک نایت

کتاب برای سواد رابطه به شما می‌آموزد چگونه دل محبوبتان را به دست آورید. کتاب بهبود روابط عاطفی فوت‌وفن‌های عشق‌ورزیدن با ارائه فرمول‌های اولیه، به خواننده این امکان را می‌دهد تا در موقعیت موردنظر، عشقی که می‌خواهید را دریافت کنید.

  1. کتاب مردان مریخی و زنان ونوسی از جان گری 

زنان و مردان راه درستِ حمایت از همدیگر را خوب بلد نیستند.

کتاب بی‌نظیر مردان مریخی و زنان ونوسی در قرن 21 ام توسط دکتر روان‌شناس و مدرس تکنیک‌های خانواده‌ای یعنی جان گری نوشته شد و لازم به ذکر است این کتاب در دهه گذشته جزو پرفروش‌ترین کتاب‌های روان‌شناسی بوده است .

در طول این کتاب به تکنیک‌هایی بر می‌خوریم که باعث می‌شود زن و مرد شناخت بهتری از هم داشته باشند و نحوه صحیح برخورد با هم را بدانند.

ما به‌اشتباه فکر می‌کنیم که اگر شریک زندگی‌مان عاشق ماست باید عین رفتاری که ما با او داریم را با ما داشته باشد؛ اما در این کتاب بهبود روابط عاطفی با پذیرفتن تفاوت‌ها، راه‌حل‌های خلاقانه‌ای پیدا شده و به ما کمک می‌کنند نحوه حمایت از کسانی که برایمان عزیز هستند را یاد بگیریم.

  1. کتاب محکم در آغوشم بگیر از سو جانسون 

اگر یک رابطه بادوام با کمترین مشکلات را می‌خواهی، کتاب روابط عاطفی محکم در آغوشم بگیر نوشته دکتر سو جانسون را حتماً مطالعه کنید.

ارتباط ما با کسی که او را دوست داریم و با او زندگی می‌کنیم، مثل کسی است که با ما بندبازی می‌کند. وقتی بادِ ترس و تردید بر ما می‌وزد و ما را می‌لغزاند، نباید به‌خاطر سراسیمگی به یکدیگر بیاویزیم یا سعی کنیم از یکدیگر رو برگردانیم تا دستمان را به جایی بند کنیم و سقوط نکنیم؛ با این کار تنشِ طناب بیشتر می‌شود و ارتباط بین طرفین، شکننده‌تر؛ پس اگر می‌خواهیم روی طناب بمانیم باید با حرکاتِ یکدیگر تغییر وضعیت بدهیم و به عواطف یکدیگر پاسخگو باشیم.

به‌طورکلی این کتاب به شما می‌آموزد عشق همه چیز است و واقعاً ارزشش را دارد که برایش بجنگی، برایش شجاعت به خرج دهی و همه چیز را به خطر بیندازی و اگر چیزی را برایش به خطر نینداختی، بزرگ‌ترین اشتباه را کرده‌ای.

  1. کتاب ازدواج بدون شکست از ویلیام گلسر 

کتاب برای سواد رابطه گلسر می‌گوید هفت عادت مخرب وجود دارد که در درازمدت زندگی‌های مشترک را از بین می‌برد؛

  • عیب‌جویی
  • سرزنش
  • نق‌زدن
  •  شکوه و گلایه 
  •  تهدید 
  • تنبیه 
  • دادن حق حساب یا باج برای تحت کنترل در آوردن دیگری.

در مقابل این کتاب در مورد روابط عاطفی، هفت عادت مهرورزی که باید جایگزین رفتارهایمان سازیم را توضیح داده است:

  • گوش سپردن
  • حمایت 
  • تشویق
  • احترام
  • اعتماد 
  • پذیرش
  • گفتگوی همیشگی بر سر اختلافات.
  1. کتاب پنج زبان عشق از گری چاپمن 

آیا از زبان عشق خود مطلع هستید؟ شما در این کتاب بهبود روابط عاطفی درمی‌یابید زبان عشق شما چیست؟ همچنین به زبان عشق شریک احساسی خودآگاه می‌شوید؛ این‌گونه می‌توانید با الفبای مختص به خود با یکدیگر ارتباط برقرار کنید، در نتیجه روابط پر از نور و عشق در زندگی شما پدیدار می‌شود. 

بسیاری از روابط به علت عدم آگاهی به زبان عشق خود و شریک احساسی از هم متلاشی می‌شود؛ پس سعی کنید با مطالعه این کتاب های سواد رابطه خود را عاشقانه بسازید.

بیشتر بخوانید: 3 فیلم عاشقانه که حقیقت روابط عاطفی و عشق رو نشان میدن!

  1. کتاب دلبستگی از امیر لوین 

شما با توضیحات این کتاب در مورد روابط عاطفی عاشقانه ابتدا با مفهوم دلبستگی و انواع سه‌گانه آن آشنا می‌شوید و بعد با انجام آزمون‌های آن به سبک دلبستگی خود و شریک عاطفی‌تان پی می‌برید؛ داستان‌های واقعی از زندگی زوج‌های دیگر را می‌خوانید؛ از نقاط قوت و ضعف رفتارهای عاطفی‌تان آگاه می‌شوید و یاد می‌گیرید که چگونه و به چه ترتیبی سطح رضایت عاطفی‌تان را افزایش بدهید و به رابطه بهتری برسید.

اما دقت داشته باشید در دام وابستگی نیفتید، چرا که وابستگی باتلاقی است که شما را هر لحظه بیشتر از قبل در خود می‌کشد.

تفاوت‌های دلبستگی و وابستگی

معمولاً دیده می‌شود در بین انسان‌ها و مخصوصاً دو جنس مخالف، مرزهای دلبستگی و وابستگی مشخص نیست. درحالی‌که دلبستگی منجر به سازندگی و رشد رابطه می‌شود؛ اما وابستگی آفتی است که یک رابطه را تهدید کرده و به شکست می‌کشاند؛ در ادامه تفاوت‌های دلبستگی و وابستگی بیان می‌شود.

کسانی که به‌اشتباه وابستگی را با عشق دلبستگی اشتباه گرفته‌اند توجه کنند و نسبت به اصلاح آن بکوشند و سعی کنند با دلبستگی پایه‌های یک خانواده گرم را پی‌ریزی کرده یا مستحکم نمایند.

تفاوت اول 

دلبستگی: رابطه‌ای خاص و پایدار بین دو نفر است که به‌واسطه خواستن یکدیگر، آن دو به هم نزدیک می‌شوند و هر دو به ادامه آن تمایل دارند.

وابستگی: به رابطه‌ای اشاره دارد که در آن وجود یک فرد به‌طرف مقابلش بستگی دارد؛ اگر تو نباشی من مرده‌ام.

تفاوت دوم

دلبستگی: سازگاری طبیعی برای بقا است.

وابستگی: مکانیسمی مرضی است.

تفاوت سوم 

دلبستگی: از احساس امنیت و صمیمیت شکل می‌گیرد.

وابستگی: از احساس ناامنی نشئت می‌گیرد.

تفاوت چهارم

دلبستگی: احساس تعلق وجود دارد.

وابستگی: احساس تملک وجود دارد.

تفاوت پنجم 

دلبستگی: به شخص استقلال می‌دهد.

وابستگی: آزادی را از شخص می‌گیرد.

تفاوت ششم 

دلبستگی: فرد را آن‌طور که هست می‌خواهیم.

وابستگی: فرد را آن‌چنان‌که می‌خواهیم، شکل می‌دهیم.

تفاوت هفتم 

دلبستگی: شدت احساسات مثبت و منفی نسبت به معشوق در حد تعادل قرار دارد.

وابستگی: احساسات شدید و غیرقابل‌کنترل نسبت به معشوق مشاهده می‌شود.

تفاوت هشتم 

دلبستگی: عشق غیرمشروط است.

وابستگی: عشق مشروط است.

تفاوت نهم 

دلبستگی: نوع عشق دگرخواهانه است.

وابستگی: عشق خودخواهانه است.

تفاوت دهم 

دلبستگی: توان عشق‌ورزیدن به خود و دیگری

وابستگی: ناتوانی در عشق‌ورزیدن به خود و دیگری.

تفاوت یازدهم 

دلبستگی: مشتاق رشد است

وابستگی: مانع رشد است.

تفاوت دوازدهم 

دلبستگی: موجب آرامش و نهایت است.

وابستگی: به شکست ختم می‌شود.

جمع‌بندی

هیچ‌چیز در این دنیا اتفاقی اتفاق نمی‌افتد؛ پس اگر به دنبال موفقیت، رشد و بهبود روابط عاطفی هستید باید برای رسیدن به هدف خود در این زمینه تلاش کنید.

حالا ممکن است با خود بگوید چگونه؟

یکی از مهم‌ترین راهکارهای برای بالا بردن سواد رابطه و بهبود روابط عاطفی و عاشقانه مطالعه کتاب در مورد روابط عاطفی می‌باشد، کتاب برای سواد رابطه با عنوانی مختلف در بازار عرضه شده است؛ می‌توانید در زمان اوقات فراغت خود یک گوشه دنج بنشینید و ساعت‌ها به مطالعه کتاب های سواد رابطه و کتاب بهبود روابط عاطفی بپردازید. همچنین می‌توانید در آنلاین‌شاپ‌ها یا مراکز فروش کتاب، به دنبال کتاب برای سواد رابطه و کتاب بهبود روابط عاشقانه باشید و این‌گونه شناخت بهتری نسبت به احساسات، زبان عشق خود و دوستانتان پیدا کنید.

اما در پایان عشق‌ورزیدن را از شاملو یاد بگیرید که به آیدا می‌گوید :

«محبوبِ من ؛
در آغوشم زندگی کن !
آینده از آنِ ماست
دیروز دوستت داشتم
امروز دوستت دارم ،
فردا و فرداهای دیگر دوستت خواهم داشت
این دل به فدای بودنت ای رفیق»

دیدگاه خود را ثبت نمایید.