thumb

۲۷ نشانه‌ای که بهتون میگن دچار عشق واقعی شدین

بعد از یه دوره طولانی مجرد بودن، یا بعد از شکست در رابطه‌ای که به‌شدت به شما صدمه زده، تصمیم ‌گرفتین دوباره دریچۀ قلبتون رو به روی کسی باز کنین. فکر می‌کنین ممکنه عاشق پارتنرتون شده باشین، اما برای مطمئن شدن از احساستون، قبل از گفتن کلمه «دوسِت دارم» دنبال نشانه‌هایی از عشق واقعی می‌گردین. اگر قبلاً در رابطه‌ای شکست خوردین، ممکنه براتون سخت باشه که دوباره خودتون رو آمادۀ کنین تا به این فرد جدید بفهمونین که احساسات‌تون نسبت بهش جدیه. بررسی احساسات در اول هر رابطه‌ای واقعاً ارزشمنده چون بهتون اطمینان می‌ده که آیا این احساس حقیقتاً عشقه یا هوسه.

تفاوت بین عشق، شهوت و شیفتگی

شاید تصور کنین دوران شیفتگی و هوس‌بازی شما بعد از دبیرستان تموم شده و گذشته، اما زنان باهوش در هر سنی این شیفتگی رو تجربه‌کردن چون بخشی از سفر به‌سوی عشق‌شون بوده، به‌راحتی می‌شه شیفتگی و هوس رو با عشق اشتباه گرفت. وابستگی شدید به یک پسر یعنی شیفتگی. مشکل اینجاست که بر اساس بررسی محققان، شیفتگی باعث بسیاری از احساسات منفی مانند اضطراب، ناامنی و ترس می‌شه. شما هنوز به‌اندازه کافی با این مرد آشنا نیستین که از احساسات اون نسبت به خودتون مطمئن باشین، پس هر چیز کوچیکی می‌تونه شما رو نگران کنه.

7 تفاوت اصلی بین شیفتگی و عشق

شیفتگی اغلب بر اساس ایده یا تصور فرده تا واقعیت. شما ممکنه طرف مقابل رو همون‌ جوری که دوست دارین ببینین. شیفتگی حالتی موقتیه، بنابراین اگر این احساس شروع به کم‌رنگ‌شدن کرد، بدونین که عشق نیست. از طرفی شهوت بیشتر بر اساس جاذبه فیزیکیه. شما ممکنه تمایل به کسی داشته باشین که هیچ ارتباط عاطفی یا فکری‌ای با اون ندارین ولی مشتاقش هستین و بهش کشش دارین، احتمالاً این حس شهوته، نه عشق. عشق واقعی شیرین، کامل و ماندگاره.

 

احساس شهوت و تفاوت آن با عشق.

نشانه‌های عشق واقعی در یک رابطه چیه؟

ممکنه اوایل جوانی‌تون با شخصی آشنا شدین و به خودتون گفتین که عاشقش هستین و در نهایت هم با اون ازدواج کردین؛ اما در اون سن‌وسال، واقعاً می‌تونستین معنی عشق رو درک کنین؟ در طول زمان معنای عشق تغییر می‌کنه و احتمالاً با برداشتی که امروز از عشق دارین کاملاً متفاوت به نظر می‌رسه. برخی از نشانه‌های عشق حقیقی که باید در رفتار و منش مردها به دنبالش بگردین:

  1. او باعث می‌شه شما به فرد بهتری تبدیل بشین.

اُپرا وینفری دربارۀ بهترین خود بودن صحبت می‌کنه و معتقده بهترین بودن یه فرایند درونیه؛ اما وقتی در کنار فرد مناسبی باشین که مشوق شما باشه برای بهتر شدن، پس می‌شه گفت یکی از نشانه‌های عشق واقعی همینه که طرفین الهام‌بخش هم باشن. برای مثال زوج‌هایی که با هم ورزش می‌کنن یا سالم‌تر و اصولی‌تر غذا می‌خورن شریک‌های بهتری برای هم هستن.

  1. شما مایلین در شادی‌ها و سختی‌ها کنار هم باشین.

وقتی با مردی که دوستش دارین قرار می‌گذارین، احتمالاً دیدن فالوئرهای اینستاگرامش چندان خوشایندتون نباشه، اما اگر تو شرایط سختی قرار بگیره مثلاً حیوان خانگی‌اش بمیره یا نگران اخراج شدن باشه. در این شرایط حتی اگر رابطه‌تون جدی نباشه نقش شما چیه؟ برخلاف اونچه که اغلب فکر می‌کنیم، وقتی عاشق کسی هستیم خوشحال می‌شیم که در شرایط سخت کنارش باشیم، کمکش کنیم و بهش اطمینان بدیم که می‌تونه در شرایط پراسترس یا آسیب‌زا بهمون تکیه کنه. شما می‌دونین که او هم همین کار رو براتون انجام می‌ده.

  1. به رابطه‌تون اعتماد دارین.

همان‌طور که گفتم: وقتی در رابطه‌ای شیفته و شیدا هستین احساس ترس و ناامنی می‌کنین. به نظر می‌رسه هر چیز کوچیکی تهدیدی برای رابطۀ شماست؛ اما یکی از نشانه‌های عشق واقعی داشتن اعتماد به رابطه است. اینکه بدونین هر مشاجره‌ای پایان رابطه شما نیست، نگران نباشین که ممکنه با زنان دیگری رابطه داشته باشه چون رابطه خودتون این‌قدر مستحکم و بادوامه که می‌تونه هر طوفانی رو پشت سر بذاره.

 

بیشتر بخوانید: چرا قابل اعتماد بودن، بلیت طلایی روابط عالی است؟

  1. شما می‌تونین خود واقعی‌تون باشین.

این کاملاً طبیعیه که در اولین قرار ملاقات، بخوایین بی‌عیب‌ونقص جلوه کنین و حسابی بدرخشین؛ اما با پیشرفت رابطه و قوی‌تر شدن احساسات، باید خود واقعی‌تون باشین و کمی آرامش داشته باشین، یعنی نگران نباشین که شما رو بدون آرایش یا با لباس‌های قدیمی ببینه. یکی از نشانه‌های عشق واقعی اینه که بدونین، مهم نیست چی میگی یا چی کار می‌کنی درهرصورت مطمئنی که اون رو فراری نمی‌دی. متقابلاً او هم نگران قضاوت شما دربارۀ خودش نیست.

  1. به خودتون اجازة آسیب‌پذیر بودن می‌دین.

وقتی واقعاً عاشق هستین، حاضرین قلبتون رو در معرض هر آسیب احتمالی قرار بدین. عشق یعنی اعتماد کنی که این شخص دلت رو نمی‌شکنه. اگر بعد از یک رابطه آسیب‌پذیر و شکننده هنوز در انزوا به سر می‌برین، ممکنه نتونین یکی از این نشانه‌های عشق واقعی رو بروز بدین، اما به خودتون زمان بدین شاید ماه‌ها حتی سال‌ها طول بکشه تا دل‌شکسته شما بتونه بر لطمۀ روحی که خوردین غلبه کنه و دوباره دیوانه‌وار عاشق بشه. در رابطۀ جدید احساس خودتون رو به اون یادآوری کنین که چون درگذشته شکست عشقی تجربه کردین به زمان احتیاج دارین.

  1. همۀ ترفندها رو به کار بردین.

مطمئناً این ترفند زدن‌ها مربوط به بازی بچه‌ها‌ست، اگرچه حاضرم شرط ببندم هنگام قرار ملاقات، کودک درون شما ترفندهایی به‌طرف مقابل زده. بااین‌حال، یکی دیگر از نشانه‌های عشق واقعی این است که شما تمایلی ندارین این مرد رو بازیچه قرار بدین. شما مایل هستین رک و راست باشین تا اون بدونه که در این رابطه جدی هستین.

  1. شما دوست دارین کارهای خوبی برایش انجام بدین.

فرض کنیم در یک کتاب‌فروشی هستین، وقتی کتاب مورد علاقۀ شریک عاطفی‌تون رو می‌بینین فوری اون کتاب رو براش می‌خرین. شما این کار رو بدون هیچ چشمداشت و توقعی انجام می‌دین و اصلاً انتظار ندارین که اون هم متقابلاً لطف شما رو جبران کنه. این برای من یکی از بهترین نشانه‌های عشق واقعیه، چون شما از خواسته‌های خودتون می‌گذرین تا اون رو خوشحال کنین این فداکاری واقعاً ارزشمند و زیباست.

  1. زودگذر نیست!

همان‌طور که قبلاً گفتم: هوس و شیفتگی زودگذره. ممکنه اوایل رابطه، چندهفته‌ای در عشق احساس دیوانگی کنین، اما پس از مدتی شنیدن صدای ملچ‌ملوچش موقع غذا خوردن چنان شما رو عصبانی ‌کنه که به فکر جداشدن بیفتین. این عشق نیست عشق واقعی پایداره و با گذشت زمان رشد می‌کنه. هر چه بیشتر او را بشناسین، دلایل بیشتری برای دوست‌داشتنش دارین.

  1. مشاجره باعث پایان‌دادن به رابطه نمی‌شه.

اولین دعوایی که با همسرم داشتم رو هیچ‌وقت یادم نمی‌ره، وقتی برای اولین‌بار بیرون رفتن‌هامون رو شروع کردیم. یادم می‌آید نگران بودم که هرکدوم از این قرارها ممکنه آخرین دیدار ما باشه؛ اما وقتی عاشقش شدم، دیگر آن مشاجرات برایم ترسناک نبودن و دلهره‌ای نداشتم. من به عشقم نسبت به نامزدم اطمینان بیشتری داشتم و می‌دونستم که یک اختلاف‌نظر احمقانه به رابطۀ ما پایان نمی‌ده.

  1. آینده خود رو با اون شخص می‌بینین.

در تمام خیال پردازی‌ و تصوراتتون دربارۀ آینده، این مرد وجود داره، از سفری که برای شش ماه آینده برنامه‌ریزی کردین گرفته تا احتمال زندگی در خارج از کشور در ۲۰ سال آینده. یکی از نشانه‌های عشق واقعی، دیدن آینده‌ای با هم و صحبت‌کردن در مورد اون است. شما فقط دربارۀ ازدواج با او خیال پردازی نمی‌کنین، حتی چیزهای کوچیک رو در ذهن مجسم می‌کنین مثل به اسکی رفتن در تعطیلات یا تشویق او حین تماشای بازی فوتبال پسرتون یا وقتی بچه‌ها بزرگ می‌شن و می‌رن بهتره که خانه‌ رو بفروشین و به یک آپارتمان کوچک در کنار ساحل نقل‌مکان کنین.

  1. احساس طبیعی بودن!

عشق هرگز نباید اجباری باشه. من زنان‌ زیادی رو می‌شناسم که خیلی دوست دارن عاشق باشن و سعی می‌کنن اسم یک رابطه نادرست رو عشق بذارن و هیچ‌وقت هم موفق نشدن. اگر واقعاً عاشق باشین هرگز نگران بایدها و نبایدها نیستین، چون می‌دونین به طور معجزه‌آسایی خودشون حل می‌شن.

  1. باکمال‌میل برای او فداکاری می‌کنین.

شما دو نفر به مهمانی دوست شما دعوت شدین اما هم‌زمان دوست دانشگاهی او هم همان شب به اون شهر اومده. به‌جای اینکه باهاش دعوا کنین و از اینکه به مهمانی دوست شما نمی‌آید او را مقصر بدونین، بهش می‌گین که اون رو همراهی می‌کنین و با هم به دیدن هم‌کلاسی‌اش می‌رین. شما به‌خاطر عشقی که بهش دارین فداکاری می‌کنین و از مهمونی خونۀ دوستتون می‌گذرین.

3 فیلم عاشقانه که حقیقت روابط عاطفی و عشق رو نشان میدن!

  1. موفقیت‌های اون از آنِ شما هم هست.

فرض کنین نامزد شما در محل کار ترفیع گرفته و شما هیجان‌زده هستین. این هم یکی دیگر از نشانه‌های عشق واقعیه چون از عملکرد اون واقعاً خوشحال هستین. وقتی کسی رو واقعاً دوست داشته باشین، از نظر عاطفی در فراز و نشیب‌های زندگی تنهاش نمی‌گذارین.

  1. گل بی‌خار نمی‌شه.

وقتی جوان‌تر بودین فکر می‌کردین یه عاشق تمام‌عیار هستین و هر لحظه شگفت‌انگیز و جادوییه. زمانی که همه چیز از حد عالی کمی پایین‌تر می‌آمد احساس غمگینی و سردرگمی می‌کردین؛ اما حالا می‌دونین که دوست داشتن یک نفر هم خوبه و هم گاهی اوقات ناخوشاینده. رابطه شما ممکنه ماه‌ها یا سال‌ها عالی پیش بره و بعد به مشکل بخورین. این به اون معنا نیست که همه چیز تمام شده. این فقط بخشی از چرخۀ رابطة شما در این مرحله از زندگیه.

  1. شما یک شریک زندگی واقعی هستین.

شاید زمانی که ازدواج کردین یا در یک رابطه طولانی‌مدت بودین، واقعاً احساس نمی‌کردین که همسرتان شریک برابر شما در این ازدواجه. شاید یکی از شما در رابطه‌ای مسلط بوده و همه چیز رو به‌هم‌ریخته؛ اما با این مرد، شما واقعاً احساس برابری می‌کنین. وقتی در شرایط سختی هستین، شما هم می‌کوشین برای طرف مقابل شخصی قوی و تکیه‌گاه باشین. مزیت‌های خودتون رو به رخ اون نمی‌کشین، هر دوی شما سخت تلاش می‌کنین تا رابطه خودتون را حفظ کنین چون می‌دونین که او هم به‌اندازه شما عاشق است.

  1. برای خوشحالی‌تون به اون تکیه نمی‌کنین.

مشکل رایجی که در سال‌های کاری به‌عنوان مشاور کوچینگ روابط (مشاوره‌ای که اغلب به زوجین ارائه می‌شه) دیدم اینه که یک نفر برای احساس خوشحالی خودش به فرد دیگر روی می‌آورد. بعد وقتی اون شخص توجه کافی به دیگری نمی‌کنه و به‌جای بودن در کنار مردش با دوستانش وقت می‌گذرونه، اوضاع بد می‌شه و به هم می‌ریزه. احتمالاً شنیدین که می‌گن: نمی‌تونی برای خوشحال بودن خودت به دیگران تکیه کنی. کارشناسان معتقدن که رابطه شما با شخص دیگری بازتاب رابطۀ شما با خودتون هست. شما صددرصد می‌تونی به‌تنهایی با خودت خوشحال باشی.

  1. شما گفت‌وگو می‌کنین، نه دعوا!

وقتی در یک رابطه هستین، اختلاف‌نظر داشتن کاملاً طبیعیه؛ اما این نحوه برخورد شما با طرف مقابل هست که تعیین می‌کنه این رابطه چقدر قوی و جدیه. فکر می‌کنین زن‌وشوهری که سر یکدیگر فریاد می‌زنن و به هم دشنام می‌دن زندگی‌شون دوام بیشتری داره؟ یکی دیگر از نشانه‌های عشق واقعی، تمایل به گفت‌وگو به‌جای دعوا و مشاجره است.

  1. دوست دارین او را بخندونین.

یکی از چیزهای موردعلاقه من در دنیا این است که لبخند بر لب همسرم بیارم. اگر عاشق باشین، مشتاق لبخند همسرتان می‌شین. به‌راحتی می‌شه این کار رو با کارهای کوچیک انجام داد مثل یک بوسه غیرمنتظره، یک یادداشت عاشقانه که کنار بشقاب ناهارش گذاشتین، یا یک باکس نوشیدنی خنک موردعلاقه او و غیره.

  1. شما هر کاری برای او انجام می‌دین.

اگر یک سال پیش کسی بهتون می‌گفت از تماشای فوتبال لذت می‌برین یا غذایی رو که دوست ندارین رو می‌پزین و با اشتها می‌خورین یا شب تعطیل با خواهرزاده‌ها و برادرزاده‌های طرف مقابلتون بازی می‌کنین هرگز باور نمی‌کردین؛ اما عاشق بودن شما رو سازگار می‌کنه که با هر شرایطی خودتون رو وفق بدین و حاضر به انجام کارهایی بشین که هیچ‌وقت فکرش رو هم نمی‌کردین.

  1. از نظر دیگران شما زوج ایده‌آلی هستین که به هم میایین.

البته شاید هنوز به عشقتون مطمئن نیستین و به دنبال نشانه‌هایی از عشق واقعی می‌گردین. پس ببینین نظر دوستانتون دربارۀ شما به‌عنوان یک زن متأهل چیه. شاید پشت چشمی نازک کنن و بگن که چقدر ناز هستین. یا شاید دوستانی که شما رو پیش از ازدواج می‌شناختن، بگن که با این مرد خیلی خوشحال‌تر به نظر می‌رسی. دیدگاه شما و اون‌ها با هم متفاوته، سعی کنین از دید دوستانتون خودتون رو ببینین.

7 روش برای همیشه شاد و خوشحال بودن

  1. عیب‌های اون را می‌پذیرین.

شما هرگز فکر نمی‌کردین که در نهایت با پسری نه‌چندان جذاب روبرو بشین که از قرار بسیار مناسب و در خور شماست. شاید مرد شما خجالتیه و نوک زبانی حرف می‌زنه اما شما این ویژگی‌اش رو ستایش می‌کنین. همه ما عیب‌هایی داریم، اما عشق همۀ اون‌ها رو به ثروت تبدیل می‌کنه.

  1. تصمیم دارین با هم ازدواج کنین و بچه‌دار بشین.

شاید پس یه ازدواج ناموفق و طلاقی ناخوشایند قسم‌خورده باشین که دیگر هرگز نه با مردی وارد رابطه بشین و نه به ازدواج مجدد فکر ‌کنین؛ اما این مرد نظرتون رو عوض می‌کنه. شاید فکر می‌کنین مادر شدن مربوط به گذشته است اما اکنون در آرزوی داشتن فرزند هستین.

  1. او اولین کسیه‌ که می‌خوایین خبرها رو بهش بگین.

تصور کنین شما همین‌الان حقوق زیادی از محل کار گرفتین. اولین کسی که بهش زنگ می‌زنین که این خبر خوب رو بدین کیه؟ اگه اون شخص نامزد شماست پس این نشانه خوبی از عشق واقعیه. وقتی کسی رو دوست دارین می‌خوایین اخبار خوب یا بد رو باهاش به اشتراک بگذارین.

  1. همیشه از دیدن او هیجان‌زده می‌شین.

ممکنه روزها یا هفته‌ها نامزدتون رو ندیده باشین؛ اما موقع قرار به اندازۀ خود او از دیدنش خوشحال می‌شین شما هرگز از بودن باهاش خسته نمی‌شین، وقتی از هم دور هستین، حتی اگر در غیاب او اتفاق مهمی نیفتاده باشه اما باز هم دوست دارین تماس بگیرین باهاش حرف بزنین.

حفظ عشق در ازدواج؛ فرایندی مداوم و نیازمند به تلاش

  1. زمانی که کنارتون نیست باز هم به او فکر می‌کنین.

من قبلاً هم گفته‌ام: زوج‌هایی که ازدواج موفقی دارن هرکدوم جداگانه به امورات شخصی‌شون می‌پردازن. درسته که شما دوست دارین بیشتر وقتتون رو با هم بگذرونین اما رفتن به باشگاه کتاب‌خوانی یا ورزشی و بودن با دوستان هم خالی‌ازلطف نیست. البته که دلتون براش تنگ می‌شه، اما زمانی با خود بودن هم حس بهتری بهتون می‌ده.

  1. ترجیح می‌دین به‌جای بیرون رفتن روی مبل لم بدین و فیلم تماشا کنین.

روزهای اول آشنایی دوست داشتین ناهار یا شام رو توی رستوران بخورین یا توی شهر بگردین و سرگرم بشین، اما الان اون دوران گذشته و شما ترجیح می‌دین روی مبل لم بدین و با هم فیلم ببینین.

  1. شما همه چیز رو دربارۀ خودتون به اون گفتین.

وقتی عاشق هستی، از گفتن رازهای دل‌تون هراسی ندارین، چیزی نیست که بخوایین از او پنهان کنین چون او همه‌جوره شما رو قبول کرده. سفرۀ دل رو باز کردن شاید بهتون صدمه بزنه، اما گامی عالی در رابطه شما محسوب می‌شه.

دیدگاه خود را ثبت نمایید.