thumb

7 روش برای همیشه شاد و خوشحال بودن

همۀ ما به دنبال پاسخی برای اون چیزی که واقعاً خوشحال‌مون می‌کنه، هستیم. بعضی از این ایده‌ها ممکنه شما رو شگفت‌زده کنن یا شاید چیزی باشن که الان دارین روی اون کار می‌کنین. اما اون چیزی که مسلمه اینه که: ما نمی‌تونیم اون‌طور که لازمه اهمیت این عوامل رو برای داشتن یه زندگی شاد به خودمون یادآوری کنیم.

اگه زمان خوندن نداری، نگران نباش میتونی از اینجا گوش بدی یا حتی دانلودش کنی و بعداً گوش بدی،
صدایی که میشنوی از شیوا اسماعیل زاده عزیز هست.

  1. اشتباه‌تون رو قبول کنین.

خوشحال بودن به این معنی نیست که شما جواب تمام سوال‌های زندگی رو بدونین. هنوز هم در مسیر زندگی‌تون با شرایطی مواجه می‌شین که ممکنه باعث شه تصمیمات اشتباهی بگیرین. برای اینکه همیشه شاد بمونین، وقتی مرتکب اشتباهی می‌شین فوری بهش اعتراف کنین.

موقع اختراع تلسکوپ، قبل از اینکه نیوتن پروژۀ تکمیلی‌ش رو به همه اعلام کنه، زمان زیادی رو با آزمون و خطا پشت سر گذاشت. نیوتن به اشتباهاتش پی برد و گذاشت که این اشتباهات در تولید اولین تلسکوپ نوری بهش کمک کنن. به همین دلیله که امروز همۀ دنیا نیوتن رو می‌شناسن. 

درک اشتباهات زمانی که اتفاق می‌افتن، میتونه باعث تغییر در زندگی‌تون بشه. پذیرش اشتباهات با فروتنی و تواضع به شما دیدگاه بهتری نسبت به آنچه که در حقیقت داره اتفاق می‌افته میده. بالاخره هر اشتباهی بخشی از موفقیت کلی شماست که بهتون درس زندگی میده.

  1. افراد، مکان و هرچیز سمی رو از زندگی‌تون حذف کنین.

باید او‌ن‌قدر به خودتون اعتماد داشته باشین که تشخیص بدین کدوم بخش از زندگی براتون فایده‌ نداره. واقعاً دلتون می‌خواهد همچنان با دوست دوران دبیرستان‌تون در ارتباط باشین یا از این ارتباط خسته شدین؟ آیا علاقه‌ای به محیط کاری‌تون دارین یا اصلاً اونجا رو دوست ندارین؟ آیا عادات غذایی شما رو دلسرد می‌کنه؟ تأثیرات منفی ناشی از ناکامی و ناامیدی رو در زندگی دست‌کم نگیرین. شما این قدرت رو دارین که با تأثیرات سالم و مثبت اطراف‌تون رو احاطه کنین. 

اگه با افراد دوران کودکی دیگه کنار نمی‌آیین، مجبور نیستین رابطه‌تون رو حفظ کنین. اگه از هر روز رفتن به محل کار خسته شدین، تغییرش بدین. اگه عادات غذایی اعصاب‌تون رو خرد کرده از همین امروز شروع به داشتن تغذیه سالم کنین! آدم‌ها، مکان‌ها و چیزهای سمی از شادی شما سوء استفاده میکنن. باید چیزهای منفی رو از خودتون دور کنین تا سالم و خوشحال بمونین.

  1. دنبال آرزوهاتون برین.

اگه نخوایین پول در بیارین چی‌کار می‌کنین؟ به چه فعالیتی رو می‌آرین؟ چه زمانی بیشتر احساس آرامش می‌کنین؟ مسئولیت‌های دنیای واقعی، اغلب احساسات ما رو در معرض خطر قرار می‌دن. پس باید برای فعالیت‌ و سرگرمی‌هایی که دوست دارین وقت بذارین. وقتی درگیر کارهای مورد علاقۀ خودتون هستین بیشتر احساس آرامش می‌کنین تا وقتی درگیر برآورده کردن آرزوهای دیگران هستین. تعادل بین کار و زندگی کمک می‌کنه تا زمان کافی برای دنبال کردن فعالیت‌های مورد علاقه‌تون داشته باشین. می‌تونین با مدیتیشن شروع کنین، این کار ذهن شما رو پاک می‌کنه و بهتون کمک می‌کنه تا هدف‌تون رو پیدا کنین.

  1. شکرگزار باشین.

اگه بتونین کمبودها و نقاط ضعف‌تون رو قبول کنین می‌تونین قدر نعمت‌های زندگی‌تون رو بیشتر بدونین. جامعه همیشه دنبال پیدا کردن کلید خوشبختی بوده، چون احساسات مثبت به مرور از بین می‌رن. به جای اینکه به دنبال هدف، شخص یا موقعیتی باشین که فکر می‌کنین کلید شادی شماست سعی کنین قدردان چیزهایی باشین که در حال حاضر دارین. به بیان دیگه: "شکر نعمت، نعمتت افزون کند".

طبق تحقیقات انجام شده، عادت به قدردانی یا همون شکرگزاری به‌طور مستقیم روی خوشحالی ما تأثیرگذاره. پس از ده هفته، شرکت‌کنندگانی که هر روز در دفتر یادداشتی بابت چیزهای مختصری که داشتن از خداوند سپاسگزار بودن، 25 درصد خوشحال‌تر از کسانی بودن که ناراحتی‌های روزانه رو فهرست می‌کردن. شکرگزاری بهتون کمک می‌کنه تا فرد فعال‌تری باشین. 

  1. نه گفتن رو یاد بگیرین.

ما نمی‌تونیم همیشه همه رو راضی نگه داریم. راضی نگه داشتن دیگران مثل تله‌ای می‌مونه که گرفتارش می‌شیم و در آخر هیچ وقتی برای خودمون باقی نمی‌ذاریم. این طبیعت انسانه که دیگران رو مورد مهرو محبت قرار بده، اما اولین کسی که باید دوستش داشته باشین خودتون هستین. اگر دائماً به خواسته‌های دیگران 'بله' بگین، شادی و خوشحالی‌تون دوام نمی‌آره.

«نه» گفتن نشونۀ خودخواهی شما نیست. فقط به این معنیه که شما به اندازه کافی خودآگاه هستین که بدونین چه زمانی باید به خودتون اهمیت بدین. زمانی که بدن بهتون هشدار استراحت می‌ده گوش کنین وگرنه خستگی زیاد شما رو از پا در می‌آره.

  1. خدمتگزار باشین.

نقل قول‌های زیادی وجود داره که میگن راز حقیقی برای دست‌یافتن به خوشبختی و خوشحالی، کمک کردن به دیگرانه. چهره‌های سرشناس از بودا گرفته تا سنت فرانسیس پیام یکسانی داشتن: این که بخشنده بودن و دست بِده داشتن بهتر از دست بگیر داشتنه. فناوری تصویربرداری مغز نشون داده کمک کردن و بخشنده بودن سیگنال‌هایی به بخش‌هایی از مغز می‌فرسته که معادل لذت غذا خوردن و تفریح کردنه. کمک به دیگران به ما احساس هدف‌مند بودن می‌ده. 

  1. خوش‌بین باشین.

این توصیه رکن اساسی دستیابی به خوشبختی و خوشحالی هست. یادآوری این نکته خیلی مهمه که بدونیم روزهای بد، احساس غم و اندوه یا تنها بودن، طبیعی و بخشی از انسان بودنه. کلید خوشبختی اینه که بدونین احساسات منفی و روزهای بد، گذرا هستن. با این حال، وقتی اوضاع بر وفق مرادتون پیش نمی‌ره، احساس شکست یا استرس رو به فاجعه ربط ندین. 

کلید دائمیه شادکامی اینه که وقتی اوضاع خوب پیش نمی‌ره شما مثبت فکر کنین. احساسات "بد" رو تجربه کنین، اما اجازه ندین دیدگاه شما رو به سمت منفی‌بافی ببرن.

اگه به هر شکست، ناامیدی یا کمبود از دریچۀ مثبت نگاه کنین، داستان زندگی‌تون با شروع جدیدی شکل می‌گیره و هیچ‌چیزی بیش از این خوشحال‌تون نمی‌کنه.

 

 

 

 

 

دیدگاه خود را ثبت نمایید.