thumb

چگونه از بروز سوءتفاهم در محیط کار جلوگیری کنیم؟ (9) 5 روش برخورد با کارمند بداخلاق

نحوه درست برخورد با کارمند بداخلاق

کارمندان بداخلاق باعث ایجاد جو منفی در محیط کار می‌شن، در چنین شرایطی کارکنان دیگه برای انجام کار‌شون انگیزه‌ای ندارن و مشتریان هم تمایلی به تعامل با شرکت شما نخواهند داشت. بنابراین، به‌عنوان صاحب یک کسب‌وکار، باید به‌محض مشاهده رفتار بی‌ادبانه هر کارمندی با اون برخورد کنین. معمولاً نمی‌تونین فردی رو به دلیل داشتن "نگرش بد" اخراج کنین، چون این ویژگی ذهنیه اونه، اما حق دارین برخی از منش‌ها و رفتارها رو در شرکت ممنوع کنین، مثل از روی دشمنی صحبت‌کردن با همکاران همین‌طور می‌تونین کارکنانی که درگیر چنین قضایایی هستن رو تنبیه کنین.

تحمل کارمند بداخلاق واقعاً آزاردهنده است، هم برای شما به‌عنوان مدیر که باعث تضعیف اقتدار و قدرت رهبریتون در شرکت می‌شه، هم برای دیگر کارمندان، چراکه در هر وضعیتی انتظار رفتار پرخاشگرانه و لحن صحبت آزاردهنده رو از اون کارمند دارن.

5 راه برای برخورد و پیداکردن کنترل روی کارمند بداخلاق و حفظ آرامش در محل کار:

  1. با کارمند بدخلق صحبت کنین.

با کارمند متخلف به طور خصوصی صحبت کنین. نمونه‌های خاصی از رفتارهایی که به نظرتون قابل‌قبول نبوده رو ارائه بدین، مانند «بلندکردن صدای خود را در هنگام صحبت با همکاران» یا «احمق خطاب کردن مشتریان». پیامدهای رفتارهای این‌چنینی رو واضح توضیح بدین.

  1. با افراد آسیب‌دیده از برخورد کارمند بداخلاق همدلی کنین.

با هر کارمند یا مشتری که از رفتار بد کارمندِ بدخُلق آزرده شده صحبت کنین. با این افراد همدلی کنین و توضیح بدین که موضوع رو تک‌به‌تک با کارمندِ خاطی مطرح کردین. از مشتری یا همکاری که تحت‌تأثیر این موقعیت به اون توهین شده حتماً عذرخواهی کنین.

  1. مقتدرانه جلوی بداخلاقی در فضای کار بایستین.

کارکنان را به یک جلسه عمومی دعوت کرده و توضیح بدین بداخلاقی، فضای کاری رو منفی می‌کنه و باعث می‌شه شرکت مشتریان و حتی شاید کارمندهاش رو از دست بده. تأیید کنین که چنین رفتارهایی از این جلسه به بعد قابل‌تحمل نخواهد بود. رفتارهای ناپسند و غیرقابل‌تحمل رو مشخص کنین و روند برخورد با آن‌ها را شفاف توضیح بدین.

  1. درها رو باز بذارین.

خط‌مشی‌ای برای باز بودن درها داشته باشین، یعنی هر مدیری درِ اتاقش روی همه کارکنان باز باشه تا اون‌ها به گفتگو و تعامل رودررو تشویق بشن و برای مراجعه به مدیر نگرانی نداشته باشن. کارکنان را تشویق کنین تا احساسات و نقطه‌نظراتشون رو دربارۀ کسب‌وکار به اشتراک بذارن.

  1. در صورت لزوم اقدام کنید.

چنانچه پس از صحبت خصوصی با کارمند بداخلاق، اون همچنان به رفتار ناپسندش در ایجاد جو منفی در محیط کاری ادامه داد، لازمه اقدامات انضباطی جدی علیه وی ترتیب بدین.

بروزرسانی مهارت‌های مدیریتی؛ کلیدی برای رقابت پذیری حرفه‌ای

رومینا

1401/07/30

بنظرم همه جاها نه فقط سرکار باید با آدم بدخلق و بی ادب مقابله بشه چون واقعا آسیب شدید میتونه به همه افراد وارد کنه

علیزاده

1401/07/30

آره شاید یه کارمند مشکلی داشته باشه که نیاز به شنیده شدن داشته باشه .. خیلی خوبه همدیگرو درک کنیم و ارزش برای هم قائل بشیم

دیدگاه خود را ثبت نمایید.