thumb

چگونه از بروز سوءتفاهم در محیط کار جلوگیری کنیم؟ (10) 6 روش درست بازخورد دادن به کارمندان

بازخورد به شکل انتقاد سازنده

وقتی هر روز به کامندان خود بازخوردهایی سازنده نسبت به عملکردشان نشان می‌دهید، درواقع دارین روی عملکرد اون‌ها کار می‌کنین و در نهایت باعث بهره‌وری بیشتر اون‌ها در کار می‌شین. محققان روابط درون‌سازمانی توصیه می‌کنند، بهتر است در زمان ملاقات‌های خصوصی‌تون با کارمند همان‌طور که با اون در حال تعامل و گفتگو هستین مثل یک مربی دلسوز، از استراتژی انتقاد سازنده استفاده کنین، این تکنیک از مؤثرترین ابزارها برای حفظ کارمندان در مسیر درسته.

ارتباطات کلامی و غیرکلامی هر دو به کارمندان نشان می‌دن که اون‌ها می‌تونن برای راهنمایی گرفتن به شما تکیه کنن، همان‌طور که شما هم برای پیشبرد کسب‌و‌کارتون به اون‌ها تکیه می‌کنین.

نکاتی که باید در استفاده از استراتژی انتقاد سازنده رعایت کنید:

  1. قدردانی کنید.

لازمه نقاط قوت کارمندتون رو بشناسین و از اون‌ها به‌خاطر کارهای خوبی که انجام می‌دن، تشکر کنین. وقتی کارمندی انتظارات و استانداردهای شما رو فراتر از تصورتان برآورده می‌کنن، ازش قدردانی کنین و اجازه بدین که حس کنه شما متوجه تلاش زیادش شدین. همین‌طور باید از تیم‌ها برای بهره‌وری با رویکرد مشارکت گرا تشکر کنین.

  1. از کارمندان حمایت کنین.

با کارمندان دررابطه‌با موضوعاتی که در اون‌ها نیاز به بهبود و پیشرفت دارن با حفظ رویکرد حمایت محور و نگرش مثبت صحبت کرده و اون‌ها رو راهنمایی کنین. در اینجا لازمه که تمایل شخصی خودتون رو نسبت به موفقیت و رشد کارکنان ابراز کنید.

  1. سازوکار وظایف کارکنان را بیان کنین.

در مورد اینکه چه چیزی خوب کار می‌کنه و چه چیزی نیاز به توجه بیشتر یا راه‌حل مناسب‌تری داره، از اون‌ها بازخورد بگیرید.

  1. از رویکرد مربیگری برای انتقاد سازنده استفاده کنین.

محققان عملکرد تجاری توصیه می‌کنن از رویکرد مربیگری برای ارائه انتقاد سازنده نسبت به کارکنان استفاده کنین. یک ارزیابی عینی نسبت به عملکرد کارکنان ارائه بدین و زمینه‌هایی رو که نیاز به پیشرفت دارن رو مشخص کنین. نظر کارمندان رو در مورد اینکه چطور می‌تونن مشکلات حوزۀ کاری‌شون رو حل کنن بپرسین.

بیشتر بخوانید: کوچینگ شغلی چیست و چگونه می‌توانید یک مربی شغلی متناسب با نیازهایتان پیدا کنید؟

  1. ارتباط چشمی رو دست‌کم نگیرین.

برای بیان بی‌طرفی و جدیت با کارمندان تماس چشمی برقرار کنین. دکتر بارتون گلد اسمیت پیشنهاد می‌کنه هنگام برقراری ارتباط و تبادل اطلاعات ضروری با کارمندان متمرکز باشین و حواستون رو جمع کنین.

  1. اهداف شرکت رو تنها یکبار مطرح کنین نه بیشتر!

اهداف مورد نظرتون رو یکبار بیان کنین و از تکرار مداوم آن بپرهیزین. تکرار زیاد حرف‌هاتون جلوه خوبی نداره چراکه بیشتر به این شکل به نظر می‌رسه که انگار در حال نق زدن هستین. از یکی از کارمندان بپرسین که حرف‌هاتون رو کاملاً متوجه می‌شه یا نه؟ و بعد بهش اطمینان بدین که به توانایی اون در برآورده کردن نیازهای شرکت ایمان دارین. از کارمندان بخوایین تا هنگام اجرای دستورالعمل‌های پیچیده، اگر با مشکلی مواجه شدن و یا ایدهٔ مفیدی برای حل مشکلات به ذهنشون رسید اون‌ها رو با شما مطرح کنن.

بروزرسانی مهارت‌های مدیریتی؛ کلیدی برای رقابت پذیری حرفه‌ای

زاهرا

1401/07/30

وای انقدر بدم میاد یه نفر بخواد آدمو ببنده به رگبار هی بد بگه هی بد بگه

توکلی نیا

1401/07/30

خب من وقتی دوستم ازم انتقاد میکنه، ناراحت نمیشم چون میدونم صلاحمو میخاد یا مثلا مامانم... ولی وقتی یه مدیر حس نزدیکی و دوستی بهم نداشته باشه بخواد ازم انتقاد کنه طبیعیه که ناراحت بشم

دیدگاه خود را ثبت نمایید.