thumb

5 کاری که برای تحقق رویاهامون باید انجام بدیم

5 راه تحقق رویاها

آیا رویایی دارین که بخوایین بهشون برسین؟ مطمئن نیستین که چه گام‌هایی رو باید برای تحقق رویاهاتون بردارین؟ نگران نباش تو تنها نیستی. بسیاری از مردم همین احساس رو دارن. خبر خوب اینه که راه‌هایی وجود داره که می‌تونین به‌وسیله اون‌ها رویاها‌تون رو محقق کنین.

اگه نمیدونی چه رویا یا علایقی داری؛ علاقه من چیه؟ 3 راه پیداکردن علایق و اشتیاقمون در زندگی

چگونه رویامون رو به واقعیت تبدیل کنیم؟

رسیدن به رویا چیزی فراتر از آرزوی داشتن یه ستاره است. این امر نیاز به فداکاری، سخت‌کوشی و استقامت در مواجهه با مشکلات داره. موفق‌ترین افراد اغلب با چالش‌هایی روبرو شدن و اون‌ها رو از سر راه برداشتن. البته مسیری که باید برای تحقق رویاهامون طی کنیم، همیشه آسان نخواهد بود. در این مسیر با موانعی روبرو می‌شین که ممکنه بعضی‌هاشون دلسرد‌کننده باشن؛ اما یادتون باشه که این موانع نشان‌دهنده موفقیت نهایی نیستن بلکه فقط بخشی از فرایند هستن.

طردشدن از طرف خانواده، دوستان و کارفرمایان اجتناب ناپذیره. به‌جای اینکه اجازه بدین شکست‌ و عدم موفقیت شما رو دلسرد کنه، از اون‌ها به‌عنوان انگیزه برای ادامه دادن راه استفاده کنین. از رویاهاتون دست نکشید، مسلماً مسیر همیشه هموار نیست. با اراده و تلاش می‌تونین به هر چیزی که آرزوش رو دارین برسین.

در مسیر رسیدن به آرزوها حفظ اراده خیلی مهمه: چگونه اراده قوی داشته باشیم؟ 5 راهکار تقویت اراده

پنج راه ساده برای تحقق رویاها و رسیدن به اهداف:

  1. تصویر رویایی که دارین رو در ذهنتون بسازید و اون رو تجسم کنید.

این یه واقعیته؛ افرادی که به رویاهاشون می‌رسن کسانی هستن که هر روز اون‌ها رو تجسم می‌کنن تا زمانی که به نتیجه برسن. برای موفقیت، باید یاد بگیرین که اهدافتون رو تجسم کنین. تجسم یعنی اینکه مدام خودتون رو در حال رسیدن به اهدفتون ببینین و بعد کارهای لازم برای تحقق اون رو انجام بدین. در نگاه اول ساده به نظر می‌رسه، اما ابزار قدرتمندیه که می‌تونه به شما در غلبه بر هر مانعی کمک کنه.

برای مثال، فرض کنین می‌خواین میلیونر بشین. اگه فقط بشینین و منتظر بمونین تا پول از آسمان توی دامنتون بیفته احتمالاً هرگز این اتفاق نمیفته؛ اما اگه کم‌کم تجسم کنین آدم میلیونری هستین و بعد گام‌های عملی برای تبدیل‌شدن به یه میلیونر رو بردارین، احتمال اینکه به هدفتون برسین خیلی بیشتره.

خانم اُپرا وینفری نمونه کاملی از این الگوعه. اون متواضعانه قدم جلو گذاشت و به‌شدت آرزو می‌کرد که موفق بشه. او فقط رویای موفقیت رو در سر نداشت؛ بلکه خودش رو آدم موفق و سرشناسی تجسم می‌کرد، بعد تمام کارهای لازم برای تحقق اون رو انجام داد. امروز، اون بیش از 2 میلیارد دلار سرمایه داره.

جیم کری یه مثال دیگه از همین ماجراست. او در خانواده‌ای فقیر بزرگ شد؛ اما همیشه آرزو داشت بازیگری موفق باشه؛ بنابراین خودش رو به‌عنوان یه بازیگر موفق تجسم کرد و اقدامات لازم رو برای تحقق اون انجام داد. امروزه اون یکی از موفق‌ترین بازیگران هالیوود به‌حساب میاد.

این‌ها فقط دو نمونه از این واقعیت هستن که چگونه تجسم می‌تونه به شما در تحقق رویاهایی که دارین کمک کنه. پس اگه می‌خوایین به رویاهاتون برسین، با تجسم اینکه پس از رسیدن به اون اوضاع چطور به نظر می‌رسه، شروع کنین.

  1. اهداف رو واقع‌بینانه تعیین کنین.

احتمالاً این ضرب‌المثل رو شنیدین که میگه «مسافرت هزار کیلومتری با قدم اول آغاز میشه» این در بسیاری از جنبه‌های زندگی درسته، به‌خصوص زمانی که صحبت از تعیین هدف میشه. اگه اهدافی رو در نظر می‌گیرین و برای رسیدن به اون‌ها تلاش می‌کنین، اما هیچ پیشرفتی به وجود نمیاد، خب این می‌تونه خسته‌کننده و دلسرد‌کننده باشه.

به همین دلیل تعیین اهداف کوچک‌تر و واقع‌بینانه‌تر از اهمیت زیادی برخورداره. این نه‌تنها به شما احساس موفقیت و دلگرمی میده، بلکه انگیزه لازم رو برای ادامه مسیر حفظ می‌کنه. پس اولین قانون برای تعیین هدف رو واقع‌بینی بذارین و اون رو به‌خاطر داشته باشین. اگه هدف و آرزوی شما خیلی دست‌نیافتنی باشه، احتمالاً دلسرد و بعد هم تسلیم می‌شین و دست از تلاش برمی‌دارین؛ اما اگه هدف شما واقع‌بینانه و قابل دستیابی باشه، احتمال رسیدن بهش خیلی بیشتره.

بنابراین، اگه رویاها یا اهداف بزرگی در سر دارین و در تلاش برای تحقق اون رویاها یا اهداف هستین، یه راه ساده اینه که به اهداف کوچک‌تر تقسیمشون کنین و بعد برای رسیدن به اون اهداف گام‌های عملی و مؤثر بردارین. اهداف کوچک‌تر ممکنه مواردی ازاین‌قبیل باشن:

  • تحقیق درباره رویا و آرزویی که در سر دارین
  • برنامه‌ریزی
  • پس‌انداز
  • شرکت در کلاس‌های آموزشی
  • شبکه‌سازی

این‌ها نمونه‌های کمی هستن، اما نکته اینه که از کوچک شروع کنین و سپس به سمت اهداف بالاتر برین. با برداشتن قدم‌های کوچک‌تر، در نهایت به هدف بزرگ‌ترتون می‌رسین. حس موفقیتی که در طول مسیر احساس می‌کنین، انگیزۀ شما رو برای ادامه پیگیری رویاها‌تون در این مسیر نگه می‌داره.

برای تعیین اهدافتون از روش اهداف هوشمند استفاده کنین؛ 7 گام برای تعیین اهداف هوشمندانه

  1. خودتون رو با دیگران مقایسه نکنین.

موقعه تعیین اهداف، خیلی‌ها در دام مقایسه خودشون با دیگران میفتن. اون‌ها آدمی رو می‌بینن که سربلند و موفقه و پیش خودشون میگن ‌کاش هر چی که اون‌ها دارن منم داشته باشم. محقق شدن رویاهاتون هیچ اشکالی نداره اما مقایسه مداوم خودتون با دیگران می‌تونه شما رو دلسرد و ناامید کنه. حقیقت اینه که همه ما مسیرهای منحصر‌به‌فردی داریم که باید طی کنیم. روش و راهکاری که برای شخص دیگری جواب میده، ممکنه برای شما کارساز نباشه؛ بنابراین، به‌جای کپی‌کردن داستان موفقیت دیگران، روی شکل‌دادن به داستان موفقیت خودتون تمرکز کنین.

اهدافتون رو تعیین و برای رسیدن به آرزوها تلاش کنین. ممکنه دقیقاً به اون جایی که می‌خواستین نرسین، اما یه قدم به تحقق رویاها‌تون نزدیک‌تر می‌شین. مقایسه خودتون با دیگران می‌تونه باعث دلسردی، احساس شکست و درنهایت باعث دست‌کشیدن از رویاتون بشه؛ بنابراین به‌جای اینکه خودتون رو با دیگران مقایسه کنید روی مسیر و کارهایی که برای رسیدن به هدفتون باید انجام بدین تمرکز کنین.

به نقاط قوت و زمینه‌های برتر خودتون افتخار کنین. اگه درس ریاضی براتون سخته، به‌جای اینکه نمره‌هاتون رو 50 درصد در دو ماه ارتقا بدین، هدف رو برای بهبود 10 درصدی در سه ماه آینده تعیین کنین.

رویاهای بزرگ در سر داشتن فوق‌العاده است، اما جشن گرفتن پیروزی‌های کوچک در طول مسیر هم مهمه.

  1. هر روز برای تحقق رویاتون تلاش کنید.

خیلی از مردم رویاهایی در سر دارن، اما رویاهای همه که محقق نمی‌شه. یکی از دلایلی که بعضی افراد به رویاشون نمی‌رسن اینه که هرچند وقت یه بار سراغش میرن و خیلی براش تلاش نمی‌کنن. رویاها نیاز به فداکاری و تعهد دارن اگه می‌خواین بهشون برسین، باید هر روز بهشون فکر کنین، روی اون‌ها کار کنین و براشون زحمت بکشین حتی اگه کم باشن. خیلی مهمه که اهدافتون رو توی ذهن داشته باشین و مرورشون کنین تا ازشون دور نشین.

برای رسیدن به رویاها باید از نقطه امن زندگیمون خارج بشیم، خیلی سخت و دردناکه ولی لازمه؛ 7 راه افزایش آستانه تحمل برای خارج شدن از نقطه امن

حتی اگه بعضی روزها حوصله انجام کاری ندارین، بهتره کاری ساده انجام بدین چون بهتر از فعالیت نداشتنه. یادتون باشه اگه به رویاهایی که دارین متعهد باشین بهشون می‌رسین. برای مثال، اگه رویای شما نگارش یه کتابه، باید هر روز زمانی رو برای کارکردن روی اون کنار بذارین. حتی اگه فقط 30 دقیقه بنویسین، بهتر از اصلاً ننوشتنه.

نکته کلیدی اینه که ثابت‌قدم بمونین و به کار روی رسیدن به هدف ادامه بدین، حتی در روزهایی که تمایلی به اون ندارین. در آینده وقتی به هدفتون رسیدین باید با ادامۀ کار روی رویاهایی که دارین، موفقیتتون رو حفظ کنین. مطمئن بشین که عقب‌نشینی نمی‌کنین و جا نمی‌زنین. در زندگی داشتن رویا و هدف مهمه، اما به همون اندازه هم تلاش برای رسیدن به اون‌ها اهمیت داره؛ پس اگه می‌خواین رویاهاتون رو محقق کنین، متعهد باشین که هر روز روی اون کار ‌کنین.

  1. عذر و بهانه نیارین.

شکی نیست که زندگی می‌تونه سخت باشه. همۀ ما یه موقع‌هایی با چالش‌ها و مشکلاتی روبرو می‌شیم؛ اما این به اون معنا نیست که باید از رویاها و آرزوهامون دست بکشیم. مهم نیست که چه موانعی سر راه ما وجود داره، ما می‌توانیم به هر چیزی که در ذهنمون داریم برسیم. پس هرگز اجازه ندین هیچ‌چیزی یا هیچ‌کسی مانع رفتن شما به سمت آرزوهاتون یا تحقق رویاهاتون بشه.

فقط به خودت ایمان داشته باش، در نهایت به اهدافت می‌رسی. هرگز تسلیم نشو و هرگز بهانه نیار، چون تنها کسی که می‌تونه واقعاً سرنوشتت رو کنترل کنه و تغییر بده خودت هستی. پس بیرون برو، تلاش کن و به رویاها و آرزوهات برس، چون لیاقتش رو داری.

اگه هنوز شروع نکردی چون نمیدونی چطور به خانواده‌ات بگی که میخوای رویاهات رو دنبال کنی؛ چطور به اطرافیان‌مون بگیم که می‌خواییم رویاهامون رو دنبال کنیم؟

نتیجه

خیلی از مردم از دنبال‌کردن رویاهاشون منصرف میشن چون احساس دلسردی و ناامیدی می‌کنن. اون‌ها فکر می‌کنن که شخص دیگه‌ای قراره اون‌ها رو به رویاهاشون برسونه؛ اما حقیقت اینه که شما تنها کسی هستین که می‌تونین رویاهاتون رو به واقعیت تبدیل کنین.

 باید در مورد اهداف و توانایی‌هاتون با خودتون صادق باشین، برای تحقق رویاهاتون تلاش کنین و رویاتون رو زندگی کنین. البته آسان نیست، اما ارزشش رو داره. به خودتون اعتماد کنین و خودتون رو باور داشته باشین. شما از پَسش برمیاین.

مهرانه

1401/07/23

من تو مرحله مجسم سازی گیر کردم خخخ

دیدگاه خود را ثبت نمایید.