thumb

6 نشانه که نشان می‌دهد که شما فردی پرخاشگر هستید و نحوه غلبه بر خشم

بسیاری از ما هنگام مواجهه با مناقشه با رفتار پرخاشگرانه منفعلانه پاسخ می‌دهیم. آیا از بیان مستقیم احساسات خود می‌ترسید؟ به خصوص وقتی عصبانی هستید؟ یا ممکن است هنگام بیان خواسته های خود یا برآورده شدن آنها احساس خودخواهی یا حتی شرمندگی کنید؟ اینها می تواند نشانه های رفتار منفعلانه-پرخاشگرانه باشد.

رفتار پرخاشگرانه منفعل چیست؟

اینها نگرش های کلیدی هستند که زیربنای رفتار پرخاشگرانه منفعلانه هستند. خشم که در آن رفتار پرخاشگرانه با اعمال منفعلانه انجام می‌شود که در ادامه با مثال توضیح داده شده است. این نوع خشم‌های مخرب، می تواند روابط شخصی را تضعیف کند، به روابط خانوادگی، حرفه‌ای و شغلی شما آسیب وارد کند و همچنین به سلامت شما آسیب بزند.

در نهایت، رفتار پرخاشگرانه منفعلانه، احساس ناتوانی را افزایش می‌دهد. همچنین منجر به انزوا می‌شود که ناشی از فقدان قاطعیت است.

خشم چیست؟

خشم یک احساس قدرتمند و چالش برانگیز است. که به دلیل احساس تهدید برای سلامت جسمی یا روانی ما ایجاد می شود. خشم یک تجربه ذهن و جسم پر از تنش است. این بر اساس تأثیر متقابل احساسات، افکار و واکنش های فیزیکی در بدن است.

همچنین اغلب واکنشی به نوعی درد درونی و حواس پرتی از آن است. این درد ممکن است با اضطراب، شرم، ناتوانی یا بی احترامی همراه باشد.

بیشتر بخوانید: 8 تمرین تنفسی برای کاهش اضطراب و استرس و افزایش آرامش شما

نگران نباشید، می توانید خشم خود را مدیریت کنید. سرعت خشم ما، یا اینکه چه چیزی باعث خشم ما می‌شود و نحوه واکنش ما به آن به عوامل مختلفی بستگی دارد. این عوامل شامل ترکیب بیولوژیکی ما به همراه تجربیات زندگی ما می‌شود. آنها بر مسیرهای عصبی مغز ما تأثیر ترکیبی دارند.

خشم و پرخاشگری

عادات تهاجمی منفعل چگونه ایجاد می‌شود؟

هنگامی که در کودکی از ما حمایت و تشویق می‌شود تا خواسته‌ها و نیازهای خود را بیان کنیم، یاد می‌گیریم که هنگام انجام این کار احساس امنیت کنیم. برعکس، اگر در چنین مواقعی شرمنده یا تحقیر شویم، می‌آموزیم که نباید احساسات‌مون رو بیان کنیم.

خشم منفعل

انواع رفتار پرخاشگرانه منفعلانه

نادیده گرفتن احساسات ممکن است منجر به رفتار منفعلانه-پرخاشگرانه زیر شود:

  1. طعنه

جملاتی را با طعنه و کنایه بیان می کنید که به بهترین وجه می توان آن را «نیمه شوخ طبعی و نیمه عصبانیت» توصیف کرد. اینها اغلب با انکار خشم همراه هستند. برای مثال، ممکن است به همسرتان بگویید: «قطعا تو بهترین آشپزی هستی که من میشناسم!» این نظر ممکن است با یک چرخش چشم همراه باشد. هنگامی که با عصبانیت خود مواجه می شوید، سریعاً با این جمله پاسخ می دهید: "شوخی کردم"

پرخاشگری منفعلانه با کنایه

  1. درمان خاموش یا سکوت

ممکن است از بحث در مورد یک موضوع امتناع کنید. سکوت شما ممکن است دقایق، ساعت ها یا حتی سال ها طول بکشد. این مورد به سادگی تمام باعث از دست رفتن ارتباطات شما می‌شود، بدون اینکه احساسات و خواسته‌های خود را بیان کنید. چه در روابط شخصی این اتفاق بیفتد یا روابط کاری باعث آسیب اون رابطه می‌شود.

سکوت پرخاشگر

  1. خود سرزنش‌گری

زمانی که به طور جدی عادت به سرزنش کردن خودتون پیدا می‌کنین، این حرکت در حقیقت نشون دهنده فرار از احساس خشمیه که به درستی مدیریت و ابراز نکردین.

خود سرزنشگری

  1. عدم پیروی از یک وعده

عصبانیت از عدم توجه به نیازهای شما می‌تواند تمایل شما را برای جلب رضایت دیگران تضعیف کند. در حقیقت انگیزه‌ای ندارید که به دیگران توجه کنید.

بی انگیزگی در رابطه

  1. خرابکاری در نقشه‌های دیگران

ممکن است برای انتقام کاری را انجام دهید که برنامه‌های طرف مقابل خدشه‌دار شود. شاید به دلیل عصبانیت از میزبان یا مهمان فراموش کرده‌اید که دعوت نامه را به مهمان دعوت شده منتقل کنید. یا ممکن است اطلاعاتی را که برای تکمیل به موقع یک پروژه ضروری است به یک همکار ارائه نکنید.

خرابکاری در نقشه‌های دیگران

  1. عدم ابراز عقیده

ممکن است اغلب به اشتراک گذاری نظر خود را به تعویق بیندازید. این ممکن است با دوستان یا افراد مهم شما اتفاق بیفتد. این تمایل منجر به احساس نامرئی‌شدن می‌شود، واکنشی که فقط به رفتار منفعل-تهاجمی دامن می‌زند.

عدم ابراز عقیده با رفتار پرخاشگرانه

رفتار پرخاشگرانه منفعل: خبر خوب

در حالی که نحوه مدیریت خشم یک عادت است، خبر خوب در عصبی بودن مغز نهفته است. با پرورش عادات جدید در اندیشه و احساس، می توانیم قدرت و تعداد اتصالات عصبی اختصاص داده شده به آن عادت جدید را افزایش دهیم.

هرچه بیشتر درگیر عادات جدید باشید، بیشتر به بخشی طبیعی از کارنامه شما تبدیل می شوند. استراتژی‌هایی که می‌توانید برای مقابله با پرخاشگری منفعلانه انجام دهید، به شرح زیر است:

  • جلوی بیان احساسات واقعی خود را نگیرید. وقتی منظورتان «بله» است، «بله» و وقتی منظورتان «نه» است، «نه» بگویید. در غیر این صورت، شما به‌طورفزاینده ای عصبانی خواهید شد. اجتناب از احساس خود تنها احساس ناتوانی و انزوای شما را افزایش می‌دهد.
  • هرگز خواسته های خود را نادیده نگیرید. این رفتار منجر به روابط نامطلوب می شود. متوجه خواهید شد که این روابط به جای تقویت و حمایت، کنترل کننده هستند.

یادگیری رفتار قاطعانه

  • مهربان باش. توجه داشته باشید که رفتار منفعل-پرخاشگرانه شما رویکردی آموخته شده است که برای محافظت از خود در برابر ترس از درگیری در دوران کودکی به وجود آمده است. حتی اگر ممکن است احساس ناراحتی کنید، با نسخه بزرگسال خود مهربان باشید.
  • با قدم های کوچک شروع کنید. به مسائلی بپردازید که ممکن است آنقدرها هم که فکر می کنید ترسناک نیستند، صحبت کنید. ممکن است به جای عصبانیت، ناراحتی یا عصبانیت را به اشتراک بگذارید. به یاد داشته باشید، رفتار منفعلانه-پرخاشگرانه در نهایت دیگران را مضطرب و عصبانی می کند. این باعث می شود دیگران کمتر در دسترس باشند تا نیازهای شما را برآورده کنند.
  • مهارت های خاصی را برای مدیریت احساسات خود بیاموزید. این مهارت‌های جدید به شما کمک می‌کند هنگام ابراز خواسته‌ها یا خشم خود احساس راحتی بیشتری داشته باشید. مهارت‌هایی مانند تمرینات آرام‌سازی بدن، تمرکز حواس، مدیتیشن و تمرین‌های خودآگاهی به شما در پردازش احساسات و افکارتان کمک می‌کنند.
  • یادگیری مهارت‌های ارتباطی قاطعانه ضروری است. ارتباط قاطعانه باعث افزایش راحتی در ابراز وجود می‌شود. ارتباط قاطعانه نه منفعلانه است و نه تهاجمی، بلکه به اشتراک گذاری واقعی‌تری از شخصیت شماست.

غلبه بر رفتار پرخاشگرانه منفعلانه به زمان، صبر و تعهد نیاز دارد.

رفتار قاطعانه

این چالشی است که شامل شناخت و پذیرش احساسات است که ممکن است دشوار باشد. شما می توانید تغییرات مثبتی ایجاد کنید، چه به تنهایی این کار را انجام دهید و یا به کمک یک مشاور این کار را انجام دهید.

با انجام این کار، انعطاف پذیری، احساس توانمندی و بهبود رضایت در روابط خود را توسعه خواهید داد.

دیدگاه خود را ثبت نمایید.