نکاتی برای مقابله با مکالمات ناخوشایند

نکاتی برای مقابله با مکالمات ناخوشایند

اگرچه ممکن است مکالمه‌های ناخوشایند اذیت کننده به نظر برسند، اما می‌توانند فرصت‌های خوبی برای تمرین صحبت‌های کوچک و مدیریت تعارض باشند، به خصوص اگر با اختلال اضطراب اجتماعی (SAD) دست و پنجه نرم می کنید. می‌توانید با برنامه‌ریزی از قبل، تقویت مهارت‌های اجتماعی و دانستن اینکه چه زمانی باید از طنز استفاده کنید، کنار آمدن با مکالمات ناخوشایند را یاد بگیرید.
این نکات را برای مکالمات ناخوشایندی که ممکن است برای تان پیش بیاید یاد بگیرید.

درک مکالمات ناخوشایند

با درک علت ناراحتی خود، وضعیت را مدیریت کنید. شاید سکوت های طولانی زیادی وجود داشته باشد یا شاید طرف مقابل نظر قوی متفاوتی نسبت به شما داشته باشد. دلیل ناهنجاری را شناسایی کنید و یک قدم به یافتن راه حل نزدیک تر شوید.
اگر طرف مقابل چیزی شگفت‌انگیز گفته است، اشکالی ندارد که به خودتان بگویید: «به چیزی که گفتید فکر می‌کنم» تا به خودتان زمان بدهید تا اطلاعات را پردازش کنید.

گفتگوهای ناخوشایند را در جریان نگه دارید.

دلیلی وجود دارد که سکوت های طولانی می تواند باعث ایجاد احساس ناراحتی در شما شود. یک مطالعه در سال 2010 از دانشگاه گرونینگن در هلند که در مجله تحقیقات روانشناسی اجتماعی تجربی منتشر شد، نشان داد که مکالمات روان یا در جریان منجر به احساس عزت نفس، اعتبار اجتماعی و احساس تعلق داشتن به گروه می شود.

تا جایی که می توانید برای ادامه مکالمه تلاش کنید، هم شما و هم شریک گفتگویتان احساس راحتی بیشتری خواهید کرد. یک مکالمه خوب بیشتر مانند موسیقی ساختن باهم دیگه است تا یافتن چیزی عالی برای گفتن.

بیشتر بخوانید: چگونه یک مکالمه را ادامه دهیم: استراتژی هایی که در واقع کار می کنند.

مقابله با مکالمات ناخوشایند

طنز را در مکالمات ناخوشایند داشته باشید.

اگر یک مکالمه ناخوشایند شده است و روی خلق و خوی شما تاثیر منفی داشته است. می توانید این کار را با گفتن یک جوک یا داستان خنده دار، شوخی کردن با خود یا یافتن طنز در موقعیت فعلی خود انجام دهید. افزایش روحیه و خلق و خوی شاد به آب شدن یخ، بهبود شرایط ناخوشایند مکالمه و پیشبرد گفتگو کمک می کند.

با سازش، بر ناهنجاری غلبه کنید.

گاهی اوقات گفتگوها به دلیل اختلاف نظرها، ناخوشایند است. در این مواقع سعی کنید همیشه سازش پیدا کنید. همدلی را با طرف مقابل تمرین کنید و سعی کنید درک کنید که او چگونه دیدی متفاوت از شما دارد. انجام این کار ممکن است به شما این امکان را بدهد که دیدگاه طرف مقابل را بدون نیاز به تغییر دیدگاه خود بپذیرید.

گوش کن و ترجمه کن.

اگر نمی دانید در یک مکالمه چه بگویید، سعی کنید به سادگی آنچه را که از طرف مقابل می شنوید بازتاب دهید. اگر دوست جدیدی در مدرسه از نمره ضعیف در یک تکلیف ناراحت است، چیزی مانند "به نظر می رسد که شما واقعاً از نمره خود در آن پروژه ناراحت هستید" بگویید.

اغلب مردم به جای اینکه راه حلی برای مشکلاتشان ارائه شود، می خواهند بدانند که احساساتشان تایید می شود. انجام این کار همچنین شما را از فشار تلاش برای فکر کردن به آنچه در آینده می گویید خلاص می کند.

سوال بپرسید.

شاید در یک مکالمه ناخوشایند هستید زیرا واقعاً چیزی در مورد شخص مقابل نمی دانید. در این مواقع، بهتر است سوالاتی بپرسید و سعی کنید علایق متقابلی را پیدا کنید که می تواند به گفتگو تبدیل شود.
اگر می‌دانید که در موقعیتی قرار می‌گیرید که با غریبه‌ها صحبت می‌کنید، سعی کنید حداقل سه سؤال که با «چگونه» یا «چه» شروع می‌شود طرح‌ریزی کنید تا بتوانید با آنها مکالمات سخت خود را پیش ببرید و به جریان بیندازید.

در از دست دادن کلمات؟
یک چیز ساده مانند "خب، این روزها چه چیزی شما را مشغول کرده است؟" کافی خواهد بود.

سؤالاتی بپرسید تا موضوعی را که قبلاً در یک مکالمه مورد بحث قرار گرفته است عمیق تر کنید، سوء تفاهم ها را روشن کنید و نشان دهید که به حرف های طرف مقابل گوش می دهید. فقط مراقب باشید که زیاد پشت سر هم سوال نپرسید، در غیر این صورت ممکن است بازجو به نظر برسید.

موضوع را در مکالمات ناخوشایند تغییر دهید.

تغییر موضوعات و شروع بحث جدید برای آرامش در مکالمه عالی هستند. دفعه بعد که احساس کردید هیچ کس دیگری حرفی برای گفتن ندارد، چند مورد از موضوعات مختلف داشته باشید تا آنها را مطرح کرده و گفتگو را ادامه دهید. برخی از نمونه‌ موضوعات شامل برنامه‌های تلویزیونی پرطرفدار، وجه مشترک همه شما (مانند آزمون آتی) و بازی ها و رویدادهای جاری است.

تغییر موضوع

مطمئن باشید موضوعی که معرفی می کنید چیزی است که برای شرکای مکالمه شما جذاب باشد.

موضوعات جدید نیز برای صحبت های کوتاه با غریبه ها عالی هستند. حتی چیزهای پیش پا افتاده مانند آب و هوا می توانند موضوعات خوبی برای شروع باشند. حتی می توانید جستجویی انجام دهید تا بفهمید با چه کسی ملاقات خواهید کرد و سؤالاتی را متناسب با علایق آنها آماده کنید. ارائه یک تعریف واقعی (مثلاً در مورد یک لباس یا مدل مو) روش خوبی برای صحبت در مورد چیز جدیدی است.

بیشتر بخوانید: چگونه با اضطراب اجتماعی کنار بیاییم؟

در گفتگوهای ناخوشایند قاطع باشید.

اگر خود را در گفتگو با فردی بی‌ادب می‌بینید که چیز نامناسبی از شما خواسته یا باعث ناراحتی شما شده است، مهم است که از خود دفاع کنید. با گفتن حرفی قاطعانه، مانند «ترجیح می‌دهم در مورد آن بحث نکنم» کنترل را به دست بگیرید.
اگر شما را در گفتگو هدف گرفته اند، گفتگو را به سمت یک موضوع جدید و یک فرد جدید هدایت کنید. مراقب باشید که احساسات ناخوشایند را برای خود نگه ندارید، در غیر این صورت ممکن است در درازمدت در معرض خشم و تلخی قرار بگیرید.

بیشتر بخوانید: 5 راه برای افزایش اعتماد به نفس

ساکت باش!

ما مجبور نیستیم جواب همه را بدهیم یا در هر گفتگو و بحثی شرکت کنیم. در حالی که درست است که صحبت‌های روان بین دوستان باعث ایجاد رفاقت می‌شود، اما اگر در محیط‌های عمومی با غریبه‌ها قرار می‌گیرید، صحبت کردن همیشه ضروری نیست.
ممکن است هم‌نشین شما در اتوبوس یا هواپیما علاقه‌ای به صحبت‌های کوتاه در کل سفر نداشته باشد و این کاملاً خوب است. اگر طرف مقابل پاسخ‌های تک کلمه‌ای زیادی بدهد، دست‌هایش را جمع کند یا به سمت خود خم شود، این نشانه‌هایی هستند که او ترجیح می‌دهد ساکت بماند.

ساکت باش

با موضوعات ناخوشایند مقابله کنید.

از تدبیر برای مدیریت مکالماتی که ناخوشایند پیش می رود، استفاده کنید. مکالمه را با گفتن جمله ای مانند "اوه چه جالب. می دونی دیگه چی شنیدم؟" و به صحبت در مورد موضوع کمتر حساس ادامه دهید.
اگر کسی در وسط مکالمه ای یک نظر ناخوشایند را مطرح کرد، به جای پرداختن به آنچه گفته شد سکوت کنید و بحث دیگری را پیش ببرید.

راه‌های دیگر برای رسیدگی به موضوعات ناخوشایند این است که ساکت بمانید یا بگویید که ناراحت شده اید و حس خوبی ندارید.

چیزی شبیه این بگویید: "اهل شایعات نیستم، ولی کمی احساس ناراحتی می کنم چون دوست ندارم دیگران در مورد من اینطور صحبت کنند. می توانیم در مورد چیز دیگری صحبت کنیم؟" موضوعات ناخوشایند گاهی اوقات حتی می توانند ناگفته هایی (رفتاری) باشند.

مهربانی را انتخاب کنید.

اگر کسی در حال غم از دست دادن است یا اختلاف خانوادگی وجود دارد، ممکن است یک جریان پنهانی ایجاد کند و در یک مکالمه ناهنجار ایجاد کند. اغلب بهترین راه برای رسیدگی به این موقعیت‌ها این است که آن را در فضای باز، به شیوه‌ای مهربان و دلسوزانه بیان کنید.
چیزی شبیه این بگویید: "من برای از دست دادن شما بسیار متاسفم. شما باید در حال حاضر روزهای سختی را سپری کنید." با این حال، اگر احساسات هنوز بسیار قوی هستند (مانند اختلافات خانوادگی)، ممکن است بهتر باشد زمان زیادی را برای تصدیق موضوع صرف نکنید، در غیر این صورت خطر باز کردن مشکلات قدیمی را دارید.

موضوعات ناخوشایند همچنین می تواند شامل مواردی باشد که در آنها چیزی برای پرسیدن دارید یا موضوعی دردسرساز که باید در مورد آن بحث کنید.

اگر می دانید که با چنین موقعیت ناخوشایندی روبرو خواهید شد، سعی کنید به طرف مقابل تذکر دهید تا غافلگیر نشود. بگذارید آنها بدانند که شما موضوع مهمی برای گفتگو دارید و زمانی را برای انجام آن تعیین کنید.

از مکالمات ناخوشایند به آرامی خارج شوید.

اگر واقعاً چیز دیگری برای گفتن باقی نمانده است، یا دلیل دیگری برای ترک گفتگو دارید، آماده باشید و برای انجام آن با ظرافت برنامه ریزی کنید. همیشه از طرف مقابل به خاطر وقت گذاشتن برای صحبت کردن تشکر کنید. اگر شخصی وقت شما را در انحصار خود درآورد و به شما اجازه نمی دهد مکالمه را تمام کنید، بهانه ای مانند نیاز به نوشیدنی دیگر را به عنوان دلیلی برای خروج استفاده کنید.

فهمیده باشید.

همه پروانه های اجتماعی نیستند که عاشق گفتگو باشند. برخی از افراد ممکن است با کمرویی یا اضطراب اجتماعی زندگی کنند و گرم شدن در موقعیت های جدید و افراد جدید بیشتر طول بکشد. اگر کسی به دلیل اینکه شما را نمی شناسد در کنار شما عصبی یا کلافه است، مهربان و فهمیده باشید.

فهمیده باش

ممکن است این ناهنجاری به شما ربطی نداشته باشد. اگر طرف مقابل با اختلال اضطراب اجتماعی زندگی می کند، ممکن است ترس یا هراس باشد که باعث بی دست و پا شدن وی با شما شده است.

افراد مبتلا به SAD از خجالت کشیدن در مقابل دیگران می ترسند و این بر نحوه زندگی روزمره آنها تأثیر می گذارد. کسی را که بی دست و پا، عصبی یا ترسیده به نظر می رسد قضاوت نکنید. در عوض، صمیمی باشید، با گوش دادن به دقت علاقه واقعی خود را نشان دهید و موضوع مورد علاقه متقابل را بیابید تا به آن شخص احساس راحتی بیشتری کنید.

اضطراب اجتماعی خود را مدیریت کنید.

اگر گفتگوها به دلیل خجالتی بودن یا اضطراب اجتماعی شما ناخوشایند است، برای مدیریت این احساسات هر کاری که می توانید انجام دهید. مهارت های اجتماعی را تمرین کنید، کتاب های خودیاری در مورد غلبه بر کمرویی و اضطراب اجتماعی بخوانید و اگر اضطراب شما شدید است و زندگی شما را مختل می کند به یک درمانگر مراجعه کنید. مدیریت احساسات خود را مدیون خود و شرکای گفتگوی آینده خود هستید.

حتما بخوانید: کارهایی که در صورت ابتلا به اختلال اضطراب اجتماعی باید انجام دهید.

پایان های ناخوشایند را توضیح دهید.

گاهی مکالمات کوتاه می شود. به جای نادیده گرفتن اینکه یک مکالمه به طرز ناخوشایندی تمام شده است، دفعه بعد که با آن شخص خاص صحبت می کنید، عذرخواهی کنید یا وضعیت را توضیح دهید. توضیح دهید که چرا مجبور به ترک شدید و بگویید تا ایشان بخود نگیرد.
برای کسانی که دارای اضطراب اجتماعی هستند، توضیح اینکه گاهی اوقات موقعیت‌های اجتماعی می‌تواند طاقت‌فرسا باشد، می‌تواند برای آرامش طرف مقابل مفید باشد.

کمک به حل مشکلات

به کسی کمک کنید تا مشکلی را حل کند و بی‌معنایی بین شما به راحتی برطرف می‌شود. مشاوره خواستن از یک دوست راه عالی دیگری برای جذاب و روان نگه داشتن مکالمات است. صحبت کردن در مورد مشکلات و راه حل ها می تواند زمان زیادی طول بکشد و به شما چیزی می دهد که دفعه بعد که کسی را دیدید بررسی کنید.

حل مشکلات

بیشتر بخوانید: راهبردهای موثر حل مسئله

با یک خلاصه پایان دهید.

مهم است که مکالمات را با یک خلاصه و یک برنامه آینده پایان دهید. به عنوان مثال، ممکن است چیزی شبیه این بگویید: "حرف زدن در مورد همه ماراتن هایی که در آنها شرکت کرده اید عالی بود. شاید دفعه بعد که با هم هستیم، بتوانیم برای زمانی که خودم شروع به تمرین کنم، برنامه ریزی کنیم." این نوع ساختارمند پایان دادن به یک مکالمه به نزدیک کردن همه چیز کمک می کند، و به گفتگوهای آینده نیز کمک می کند.
در نظر داشته باشید.
هر مکالمه ناخوشایندی بد نیست، بسیاری از آنها را می توان با کمی تلاش نجات داد. با به کار بردن نکات بالا در عمل، مهارت بیشتری خواهید داشت تا فردی باشید که همیشه حرف درست را می‌داند تا دیگران در حضور شما احساس بهتری داشته باشند.

سوالات متداول

آیا داشتن مکالمات ناخوشایند طبیعی است؟

مکالمه های ناخوشایند هر چند وقت یکبار برای همه اتفاق می افتد. ملاقات با افراد جدید گاهی اوقات می تواند اعصاب خردکن باشد و به خصوص در موقعیت ها یا شرایط غریبه و ناآشنا می تواند دلهره آور به نظر برسد. خوشبختانه، می‌توانید مهارت‌های اجتماعی یاد بگیرید تا کمک کند از ناهنجاری‌ها عبور کنید و مکالمه‌ها را به خوبی هدایت کنید.

چند نمونه موقعیت ناخوشایند؟

برخی از نمونه‌های موقعیت‌های ناخوشایند عبارتند از: فراموش کردن نام کسی، رفتن به ملاقات ناآشنا، اعتراف به اشتباه، کمک به کسی برای کنار آمدن با یک موقعیت دشوار، مواجهه با کسی در مورد یک مشکل و گفتگو با افرادی که باعث ناراحتی شما می‌شوند.
هر یک از این موقعیت های ناخوشایند متفاوت است، بنابراین نحوه کنار آمدن شما با هر یک می تواند متفاوت باشد. تقویت مهارت های مکالمه، یادگیری نحوه ارائه حمایت همدلانه و توسعه مهارت های قاطعیت چند استراتژی هستند که می توانند به شما در مدیریت این موقعیت های ناخوشایند کمک کنند.

چگونه یک مکالمه ناخوشایند را پیش ببریم؟

تعدادی تکنیک وجود دارد که می تواند به شما کمک کند در یک مکالمه ناخوشایند چگونه گفتگو را پیش ببرید. اظهار نظر طنز می تواند به افزایش روحیه کمک کند، تغییر موضوع بحث نیز پیش برنده است.
صحبت کردن در مورد آب و هوا یا پرسیدن اینکه یک فرد اهل کجاست، نمونه های خوبی هستند. اگر هیچ چیز دیگری نیست، روی گوش دادن با دقت به صحبت های طرف مقابل و پرسیدن سؤالات باز تمرکز کنید که کمک می کند مکالمه را با کمی ناهنجاری پیش ببرید.

بیشتر بخوانید: رسانه های اجتماعی و اختلال اضطراب اجتماعی

دیدگاه خود را ثبت نمایید.