کاتکولامین ها در پاسخ به استرس

کاتکولامین ها در پاسخ به استرس

پیام رسان های شیمیایی جنگ یا گریز

کاتکولامین ها بخش مهمی از پاسخ استرس بدن هستند که می تواند در پاسخ جنگ یا گریز به یک تهدید درک شده حیاتی باشد. آنها در غدد فوق کلیوی، ساقه مغز و مغز تولید می شوند. در مغز، آنها به عنوان انتقال دهنده های عصبی عمل می کنند. در خون گردش می کنند و به عنوان هورمون عمل می کنند و تنها پس از چند دقیقه تجزیه می شوند. سپس از طریق ادرار دفع می شوند.

کاتکولامین ها چیست؟

کاتکولامین ها شامل انتقال دهنده های عصبی مانند دوپامین، اپی نفرین (آدرنالین) و نوراپی نفرین (نورآدرنالین) هستند که در طول پاسخ استرس بدن آزاد می شوند. هجوم آدرنالینی که احتمالاً هنگام ترس احساس کرده اید، نتیجه کاتکول آمین ها است.

اثرات روحی

بیشتر بخوانید: چگونه استرس و اضطراب را حل کنیم؟

توضیح ساده

آنها همچنین یک واکنش عاطفی را در آمیگدال مغز فعال می کنند، مانند ترس از تهدید. در عین حال، آنها بر توجه و سایر عملکردهای شناختی تأثیر می گذارند و می توانند منجر به افزایش خاطرات بلند مدت بد شوند. شما آماده جنگیدن یا فرار هستید و به احتمال زیاد تهدیدی را به خاطر می آورید که در آینده به آن واکنش نشان دهید.

اگر برای مدت طولانی فعال شود، کاتکول آمین ها می توانند اثرات منفی بر سلامتی داشته باشند. برای مقابله با این اثرات منفی، مهم است که یاد بگیرید قبل از اینکه اثرات منفی استرس طولانی مدت مشاهده شود، بدن خود را به حالت پیش تنیده خود بازگردانید.

توضیح فنی

همانطور که پاسخ استرس تحریک می شود و سیستم عصبی سمپاتیک بدن (SNS) فعال می شود، غدد فوق کلیوی هورمون های استرس مانند کورتیزول را ترشح می کنند، در حالی که محور سمپاتیک-آدرنومدولاری (SAM) نیز برای آزاد کردن کاتکول آمین ها تحریک می شود. اینها از طریق جریان خون و مغز گردش می کنند.

اترات فوری
آنها بر روی مکان های گیرنده عصبی عمل می کنند تا تغییراتی را در بدن ایجاد کنند تا انرژی را بسیج کنند. این بخشی از "جنگ یا گریز" است، که بدن شما را برای اقدام آماده می کند. اثرات فوری کاتکول آمین ها عبارتند از:

  • انقباض عروق خونی در پوست
  • افزایش گلوکز در جریان خون
  • افزایش برون ده قلبی
  • باعث می شود احساس هیجان کنید.
  • باز کردن ریه ها
  • حفظ سدیم
  • ارسال جریان خون بیشتر به عضلات اسکلتی شما
  • کند کردن روده

بیشتر بخوانید: اثرات استرس بر بدن شما

قلب شما سریع‌تر می‌تپد و جریان را به ماهیچه‌هایتان هدایت می‌کند تا بتوانید فرار کنید یا بجنگید. با کاهش جریان به پوست، ممکن است در صورت آسیب، خونریزی کمتری وجود داشته باشد. شما سریع‌تر نفس می‌کشید و اکسیژن بیشتری دریافت می‌کنید.
قرار گرفتن طولانی مدت در معرض کاتکول آمین ها می تواند پیامدهای روانی و جسمی منفی ایجاد کند. انتشار طولانی مدت کاتکول آمین ها می تواند اثرات برخی از انتقال دهنده های عصبی را کاهش دهد که بر خلق و خوی تأثیر می گذارند و یک حلقه بازخورد منفی بین احساسات و فیزیولوژی ایجاد می کند.
این تغییرات همچنین می تواند منجر به التهاب مزمن اندام ها و نارسایی سیستم های تطبیقی شود. این می تواند منجر به تغییر رفتار و کیفیت زندگی، اختلالات خواب، اختلالات متابولیک و اختلالات قلبی عروقی شود.
یک حلقه بازخورد منفی پاسخ استرس را برطرف می‌کند و اجازه می‌دهد به سیستم عصبی پاراسمپاتیک بدن (PNS)  یا پاسخ آرام‌سازی جابجا شود و وقتی تهدید درک‌شده از بین رفت، بدن را به حالت پیش‌تنش بازمی‌گرداند.

استرس

بیشتر بخوانید: چگونه استرس طولانی مدت بر سلامت شما تأثیر می گذارد؟

دیدگاه خود را ثبت نمایید.