thumb

دستیابی به خوشبختی: خودتون رو به سمت خوشحالی سوق بدین.

آنچه از حال و هوای یه روز نصیب‌تون می‌شه، بستگی به رفتار و خُلق‌وخوی خودتون داره. شکی نیست که شما در حالت عصبانی، ناامیدی و نارضایتی، باز هم می‌تونین کارهای زیادی انجام بدین، اما ارزش این‌ها با روحیه بدخلق‌تون کم اهمیت می‌شه. بهترین راه برای با اعتمادبه‌نفس حرکت کردن به سمت اهداف‌‌تون صرف نظر از شرایط، خوشحال بودنه.

آیا می‌دونین معضلی که بیشتر ما حتی پیش از شروع روز باهاش روبرو هستیم چیه؟ رانندگی برای رسیدن به محل کار. چند بار براتون پیش اومده که روز شما قبل از اینکه شروع بشه با طی مسیر مزخرف به محل کار خراب شده؟ آیا این باعث شده که کنترل‌تون رو از دست بدین و طوری گیر بیفتین که نتونین خارج بشین و زانوی غم بغل کنین؟ قطعاً از نظر کاری اون روز برای شما روزی پربار و لذت‌بخش نبوده.

مسیر سخت محل کار

برای حل این مشکل تکنیک‌های آسونی هست که با تمرین روزانه می‌تونین رفت‌وآمدتون به محل کار رو بسیار کم‌تنش کنین.

تکنیک‌هایی برای کم‌ترکردن تنش مسیر رفت‌وآمد به محل کار:

  • برای یک رانندگی غیر قابل پیش‌بینی آماده بشین.

خودتون رو برای یک رانندگی غیرقابل پیش‌بینی آماده کنین. قبل از سوار شدن برای رسیدن به محل کار یا مدرسه یا هر کجای دیگر، ابتدا ده ثانیه صبر کنین و خودتون رو برای مواجه با ترافیک آماده کنین. با خودتون بگین: "من هیچ کنترلی به وضع ترافیک ندارم و نمی‌دونم چقدر طول می‌کشه تا به جایی که می‌خوام برسم. پس قرار نیست از این موضوع ناراحت بشم." اگه هر روز صبح این جملات رو تکرار کنین، خیلی زود می‌فهمین که آرامش و لذت بردن از رانندگی چقدر آسون و راحته.

آماده باش

  • فضای داخلی اتومبیل‌تون رو به جایی دنج و آرام‌بخش تبدیل کنین.

صدایی که شما در حین یه رانندگی طولانی بهش گوش می‌دین، حسابی روحیه‌تون رو تغییر می‌ده. شاید شما کانال رادیویی خاصی رو دوست داشته باشین که با تمام دیدگاه‌های سیاسی‌تون مطابقت داره، گاهی هم نه، تا حالا پیش اومده که محتوای اون‌ شما رو عصبانی کنه؟ آیا پیش اومده که به دلیل گوش دادن به اخبار، با عصبانیت به سر کار برین؟ احتمالاً شما نمی‌تونین داستانی رو که شنیده‌این تغییر بدین وعصبانی شدن هم در ابتدای روز موجب خوشحالی و خوشبختی شما نمی‌شه. یه محتوایی پیدا کنین که از گوش کردنش حسابی لذت ببرین. حالا چه یه سی‌دی موسیقی، پادکست یا کتاب صوتی باشه. پادکست‌های مختلفی برای هر سلیقه‌ای وجود دارن. بیشتر اون‌ها رو می‌تونین به‌طور رایگان دانلود کنین و روی تلفن همراه‌تون داشته باشین. زمان رانندگی خودتون رو به "زمان مخصوص خودم" تبدیل کنین.

محتوا شاد گوش کن

  • حواس‌تون به همه‌جا و همه‌چیز باشه.

آیا به مناظر زیبای مسیر دقت کردین؟در طی این مسیر متوجه‌شون شدین؟ آیا مکان یا نشونه خاصی هست که بهتون بگه تا پنج دقیقه دیگه می‌رسین سر کار؟ آیا در بین راه نمایندگی خودرویی هست که برای فروش اتومبیل‌‌هاش اغراق کرده باشه؟ آیا بیلبوردی با دستور زبان غلط هست که باعث بشه صورت‌تون رو عقب ببرین و تُرش کنین؟ موارد معمولی رو در طول مسیرتون پیدا کنین و از اون‌ها نه فقط برای محاسبه فاصله تا محل کار بلکه برای لبخند زدن نیز استفاده کنین. فقط دقت کنین هنگام گشت‌و گذار و تماشا به پشت ماشین جلویی‌تون نکوبین، هرچی بیشتر به اطراف‌تون توجه کنین چیزهای بیشتری برای نگاه کردن و لذت بردن می‌بینین. اگه فکر کنین این مسیر یک‌ساعته مسیر رفتن به موزه یا باغ وحشه، سرگرم‌کننده‌تر می‌شه.

به اطراف نگاه کن

  • فعال باش و هیجان‌زده شو!

دنیای ما دنیایی سرشار از رنگ‌های شاده. در حال حاضر، به شادترین خاطره‌ت فکر کن. به عقب برگرد و اون لحظه‌ای رو به یاد بیار که شادی وصف‌ناپذیری داشتی. حال با یادآوری اون خاطره چه رنگی به ذهنت می‌آد؟ پیراهن سفید خانوم‌تون؟ گل‌های صورتی که برای اولین بار وقتی مستقل شدین توی باغچه‌تون کاشته‌ین؟ درِ سبزرنگ دبیرستان یارتون؟ پیرهن ورزشی آبی تیم‌تون که موقع پیروزی در مسابقات قهرمانی ملی می‌پوشیدین؟ شادترین خاطره خودتون رو با یه رنگ توصیف کنین. خب، اون چه رنگیه؟

در مسیر رفت‌وآمد به اطراف توجه کنین و ببینین چه جاهایی اون رنگ به چشم‌تون می‌خوره. هر جا که می بینینش اون خاطره شاد براتون تداعی می‌شه. خاطرات شاد رو زنده کنین و توی اتومبیل‌تون خوشحال باشین. اگه اثر این خاطره کم‌رنگ شد هر هفته با یه خاطره متفاوت توی اتومبیل بشینین. زمان رفت‌وآمد به محل کار به این فکر کنین که چقدر شاد بودین، هستین و خواهید بود.

  • مهربون باش

در کتاب "شادی مثلِ زبان دومه" من روش‌هایی برای گذروندن سریع یه روز بد رو معرفی می‌کنم و یکی از اون‌ها تعریف کردن از یه فرد غریبه‌ست. وقتی توی صف گرفتن قهوه ایستاده‌م برای نفر پشتی هم می‌خرم. کاری رو کاملاً جدای از خود واقعی‌تون انجام بدین و بعد به عنوان جایزه، خلق‌و خوی بدتون رو دور بندازین. همین امر می‌تونه در مورد رفت‌وآمد شما به محل کار نیز صدق کنه. تا حالا موقع رانندگی اتومبیلی رو دیدین که ناامیدانه در تلاشه تا تغییر مسیر بده و از این خط به اون خط بره؟ بذارین این کار رو بکنه. بعد به خاطر خوب بودن، به خودتون لبخند بزنین. زمانی که در اوکلند زندگی می‌کردم و محل کارم سانفرانسیسکو بود (که شاید یکی از بدترین مسیرهای رفت‌وآمد روی کره زمینه)، تصمیم گرفتم هفته‌ای یک‌بار عوارض خودروی پشت سرم رو هم بپردازم. اون روز از بهترین روزهای هفته می‌شدن درواقع، اگه می‌دونستم که قراره روز بد و پرتنشی توی محل کار داشته باشم، خیالم راحت می‌شد که با پرداخت عوارضی اتومبیل پشت سرم دست‌کم تضمین یه اتفاق شگفت انگیز در اون روز برام رقم خورده.

مهربون باش

اگه توی ترافیک گیر افتادین عصبانی شدن شرایط شما رو تغییر نمی‌ده. در واقع، شاید روز بد شما رو بدتر ‌کنه، بنابراین سعی کنین آرامش خودتون رو حفظ کنین و یه خاطره شاد رو به یاد بیارین، در مسیر تابلوهایی پیدا کنین که سرگرم‌تون کنه یا به اتفاقای خوب فکر کنین. از این زمان لذت ببرین و به این فکر کنین که زندگی‌تون چقدر عالی و فوق‌العاده‌ست.

مسیر محل کار

  • شاد باشین و شاد بمونین!

کالین پاول می‌گه: "همیشه از شیشه جلوی اتومبیلت زندگی رو تماشا کن و نه از آینه عقب."

مهدی

1401/03/03

افراد درونگرا دوست دارند بدانند که صدایشان شنیده می‌شود، اما تقلا نمی‌کنند که مطمئن شوند شما گوش می‌دهید. اگر احساس کنند علاقه‌ای به ارتباط و گوش‌کردنِ واقعی ندارید، ساکت می‌شوند و از ادامه‌ی صحبت بازمی‌مانند.

راضیه حق شناس

1401/03/03

وقتی مردم برای مدتی طولانی در اطراف فردی درونگرا باشند، از انرژی وی کاسته می‌شود. پس احساس بدی نداشته باشید که دوست درونگرایتان نمی‌خواهد ۷ روز هفته و ۲۴ساعته با شما بگردد. این مسئله شخصی نیست، بلکه برای حال خوب و نشاط وی ضروری است.

محدثه روشن فکر

1401/07/30

اگه توی ترافیک گیر افتادین، یه اهنگ بزارید و از اهنگتون لذت ببرید

دیدگاه خود را ثبت نمایید.