thumb

نکاتی برای حفظ روابط بین فردی

انسان ذاتاً اجتماعی است. ارتباطاتی که ما با دیگران ایجاد می کنیم برای سلامت اجتماعی، عاطفی و جسمی حیاتی است. دانستن چگونگی حفظ روابط بین فردی می تواند به شما کمک کند تا یک سیستم حمایتی بسازید که با قدرت با چالش های زندگی کنار بیایید.

رابطه بین فردی یک ارتباط اجتماعی یا وابستگی بین دو یا چند نفر است. انواع مختلف روابط بین فردی می تواند شامل ارتباطات شما با شریک زندگی، عزیزان، دوستان نزدیک، آشنایان، همکاران و بسیاری دیگر که ارتباطات اجتماعی در زندگی شما را تشکیل می دهند، باشد.

این مقاله به مواردی می پردازد که می توانید برای حفظ روابط بین فردی قوی با عزیزان، دوستان، همکاران و دیگران در زندگی خود انجام دهید. همچنین به این موضوع می پردازد که چرا این روابط بسیار مهم هستند و زمانی که پایان یافتند چه کارهایی می توانید انجام دهید.

روابط بین فردی نیاز به باز بودن (راحتی) دارد.

به منظور ایجاد و حفظ پیوندهای قوی با دیگران، هنگام به اشتراک گذاشتن اطلاعات با یکدیگر، باید یک داد و ستد متقابل وجود داشته باشد. مردم باید به راحتی با شما ارتباط برقرار کنند، اما شما همچنین باید مایل باشید که به دیگران اجازه دهید و جزئیات مربوط به تجربیات، احساسات و نظرات خود را به اشتراک بگذارید.

به هر حال، از طریق این اشتراک گذاری متقابل است که شما با یکدیگر آشنا می شوید. این فرآیند که به عنوان خودافشایی شناخته می شود، باعث ایجاد پیوندها و عمیق تر شدن صمیمیت بین افراد می شود.

در نظر بگیرید که اگر کسی که برایتان مهم است، اطلاعات مهمی را در مورد اتفاقاتی که در زندگی‌اش می‌افتد با شما به اشتراک نگذارد، چه احساسی خواهید داشت. ممکن است احساس کنید که آنها به شما اعتماد ندارند یا شما را دوست صمیمی نمی دانند.

بیشتر بخوانید: چرا قابل اعتماد بودن، بلیت طلایی روابط عالی است؟

اجازه دادن به دیگران همیشه آسان نیست. با اشتراک‌گذاری، به آن‌ها نشان می‌دهید که به آن‌ها اعتماد دارید و از آنها مراقبت می‌کنید و به آنها فرصت می‌دهید که در عوض همان مراقبت را نشان دهند.

برای حفظ روابط بین فردی، روی یادگیری باز بودن با افراد زندگی خود کار کنید. به خودتان اجازه دهید آسیب پذیر باشید. به دنبال فرصت‌هایی باشید که بتوانید به مردم اجازه دهید شمای «واقعی» را بشناسند.

روابط بین فردی نیاز به مرزها دارد.

باز بودن به این معنی نیست که باید به دیگران دسترسی نامحدود به افکار، احساسات یا زمان خود بدهید. مرزهای سالم نیز پایه حیاتی هر رابطه قوی است. نه تنها ایجاد این مرزها بلکه اجرای آنها نیز مهم است.

مرز را می توان به عنوان چیزی تعریف کرد که شما مایل به پذیرش در یک رابطه هستید. این مرزها بیانگر ارزش ها، انتظارات و محدودیت های شماست.

یک مرز در روابط بین فردی شما ممکن است مانند داشتن محدودیت در زمان گذراندن وقت با هم یا انتظارات برای زمانی که در کنار یکدیگر باشید به نظر برسد. همچنین می‌تواند شامل این باشد که چقدر می‌خواهید از نظر احساسی، فیزیکی و حتی دیجیتالی درباره خود به اشتراک بگذارید.

این مرزها در روابط شما با دیگران مهم هستند، اما برای رابطه شما با خودتان نیز مهم هستند.

این مهم است که دیگران به مرزهای شما احترام بگذارند، اما برای شما نیز به همان اندازه مهم است که به مرزهای آنها احترام بگذارید. رعایت این مرزها نشان می دهد که به ارزش ها، اهداف، احساسات و نیازهای یکدیگر اهمیت می دهید.

روابط بین فردی مستلزم گوش دادن است.

ارتباط خوب در هر رابطه ای ضروری است، اما مهم است که به خاطر داشته باشید که برقراری ارتباط خوب مستلزم توانایی گوش دادن است.

گوش دادن فعال شامل درگیر شدن با آنچه شریک مکالمه شما می گوید می باشد. شما فقط ساکت نیستید بلکه به آن‌ها اجازه می‌دهید حرف‌هایشان را بزنند، روی حرف‌هایشان تأمل می‌کنید، آنچه را که گفته‌اند تعبیر می‌کنید تا نشان دهید که دارید گوش می‌دهید، و سؤالاتی می‌پرسید که کاملا طرف مقابل متوجه شود که به او توجه کامل دارید.

گوش دادن نشان می دهد که شما اهمیت می دهید. این نشان می دهد که شما درگیر زندگی طرف مقابل هستید و به حرف های او علاقه مند هستید.

گوش دادن یک راه عالی برای یادگیری بیشتر در مورد شخص مقابل است. همچنین به شما این امکان را می‌دهد که حمایت و اعتبار عاطفی را ارائه دهید، که می‌تواند تا حد زیادی باعث شود که طرف مقابل شما را به عنوان یک دوست و محرم ارزش قائل شود.

نکاتی برای گوش دادن فعال

  • صحبت او را قطع نکنید.
  • از ابراز نظر یا قضاوت خودداری کنید.
  • ارتباط چشمی خوب را حفظ کنید.
  • سوالات را با روی باز بپرسید.
  • آنچه را که طرف مقابل گفته است بیان کنید.


روابط بین فردی نیاز به احترام دارد.

برای حفظ روابط بین فردی، باید به دیگران نیز احترام بگذارید. این بدان معنا نیست که شما باید با هر چیزی که آنها می گویند موافق باشید یا آنچه را که می خواهند انجام دهند. با این حال، این بدان معناست که باید نشان دهید که برای احساسات، نظرات، زمان و علایق آنها ارزش قائل هستید.

هنگام نشان دادن احترام در روابط بین فردی، باید:

  • از تحقیر چیزهایی که از آنها لذت می برند بپرهیزید.

  • به تعهداتی که در قبال آنها داده اید عمل کنید.
  • به موقع حاضر شوید.
  • مراقب احساسات آنها باشید.
  • به آنها گوش دهید، حتی اگر مخالف هستید.


روابط بین فردی نیاز به همدلی دارد.

همدلی شامل این است که بتوانید خود را به جای دیگران بگذارید و آنچه را که او احساس می کند احساس کنید. این بدان معناست که شما چیزها را از منظر آنها می بینید و درد آنها را طوری احساس می کنید که گویی درد خود شماست.

روابط بین فردی به طرق مختلف از همدلی سود می برد. وقتی نشان می دهید که احساس مشابه دارید، به طرف مقابل کمک می کند تا احساس تعلق داشته باشد. این به دیگران کمک می کند تا احساس کنند درک شده اند، و این درک به عنوان پایه ای برای اعتماد و نزدیکی در یک رابطه عمل می کند.

تحقیقات همچنین نشان می دهد که همدلی علاوه بر تقویت روابط، مهربانی، همکاری و رفتارهای کمکی را نیز تقویت می کند و سلامت روان را بهبود می بخشد.

نکات دیگر

  • سرمایه گذاری عاطفی در روابط کنید تا اعتماد را جلب کنید.
  • برای اهمیت دادن به دیگران تلاش کنید.
  • مهارت شنیداری خود را بهبود بخشید.
  • چیزهایی را در مورد خودتان به اشتراک بگذارید.
  • بازخورد را بپذیرید.
  • صادق باشید.
  • احساسات آنها را تأیید کنید.


چرا روابط بین فردی مهم است؟

چرا روابط بین فردی اینقدر مهم است؟ تحقیقات نشان داده است که روابط بین فردی می تواند تعدادی از مزایای مهم برای سلامت جسمی و روانی داشته باشد. برخی از این موارد عبارتند از:

  • مبارزه با تنهایی
  • افزایش تاب آوری در برابر استرس
  • کاهش خطر افسردگی و خودکشی
  • کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی
  • بهبود طول عمر

هنگامی که روابط بین فردی قوی دارید، ممکن است انگیزه بیشتری برای انجام رفتارهایی داشته باشید که برای سلامتی شما مفید است. تحقیقات نشان داده است که افرادی که بیشتر در روابط اجتماعی شرکت می کنند، به احتمال زیاد رژیم غذایی سالم، ورزش منظم و اجتناب از سیگار کشیدن دارند.

بیشتر بخوانید: 10 روش موفق در افزایش انگیزۀ درونی برای ورزش کردن

وقتی یک رابطه بین فردی به پایان می رسد!

همه روابط سالم نیستند و گاهی اوقات ممکن است لازم باشد یک رابطه سمی یا دردناک را رها کنید. علاوه بر این، مدت زمان برخی از روابط صرفاً به دلیل ماهیت ارتباط محدود می شود.برای مثال، رابطه شما با یک همکار، متخصص مراقبت های بهداشتی یا معلم ممکن است بر اساس تغییرات مختلف در زندگی شما به پایان برسد.

بیشتر بخوانید: چطور ویژگی‌های سمی خودمون و دیگران رو شناسایی کنیم؟

سایر روابط ممکن است به دلایل مختلفی از جمله جدایی، طلاق، نقل مکان یا مرگ پایان یابد. به یاد داشته باشید که احساس طیفی از احساسات، از جمله غم و اندوه، عصبانیت یا ناراحتی و سوگ، زمانی که یک رابطه به پایان می رسد، طبیعی است.

اگر بعد از از دست دادن یک رابطه بین فردی دچار مشکل هستید، با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی یا درمانگر خود صحبت کنید.

یادت باشه

توانایی حفظ روابط بین فردی قوی نقش مهمی در رفاه جسمی و عاطفی شما دارد. در مورد ویژگی هایی که در روابط خود بیشترین ارزش را برای شما قائل هستند، مانند اعتماد، احترام، دوستی، مهربانی و صداقت، فکر کنید و روی نشان دادن همان فضایل به دیگران کار کنید.

در حالی که گرفتار شدن در مشغله های زندگی روزمره می تواند آسان باشد، عادت کنید که زمان خود را صرف پرورش و محافظت از روابط خود با افرادی کنید که بیشترین اهمیت را دارند. کمی زمان، توجه و تلاش می‌تواند تضمین کند که به مردم حمایت لازم را می‌کنید و در ازای آن، همان حمایت را دریافت می‌کنید.

آیا در یک رابطه سالم هستید؟ آزمون دهید.

اگر در مورد رابطه خود سؤالی دارید، آزمون سریع و رایگان ما می تواند به شما کمک کند تا بهتر بفهمید که آیا شراکت شما مستحکم است یا باید روی آن کار کنید.

دیدگاه خود را ثبت نمایید.