مربی زندگی چه کسی است؟ دوست داری یک مربی زندگی داشته باشی؟

مربی زندگی چه کسی است؟ دوست داری یک مربی زندگی داشته باشی؟

مربیان زندگی می‌توانند کوچ‌ها، مربیان و حتی دوستان خوبی باشند اما آنها کادر درمان نیستند.

  • شغل رویایی خودتان را دارید، اما احساس می کنید پیشرفت کافی و سریعی در شغل خود ندارید؟
  • اخیراً طلاق گرفته اید و پیدا کردن دوستی در فضای آنلاین که از تنهایی شما بکاهد به نظر کار سخت و پیچیده ای است؟
  • فکر می کنید بحران مالی تان قرمز شده است و حتما باید مسائل مربوط به امور مالی خود را جدی بگیرید.

اینها چند نمونه از دلایلی است که ممکن است به استخدام یک مربی زندگی فکر کنید. اما مربی زندگی دقیقاً کیست؟ و چه تفاوتی با درمانگران و مربیان سلامت دارند؟ ما از متخصص تغذیه و مربی بهداشت ثبت شده ارین کوتس پرسیدیم. او دیدگاه خود را با ما به اشتراک گذاشت و تفاوت های (گاهی مبهم) بین این سه حرفه سلامتی را شفاف تر توضیح داد.

حتما بخوانید: 15 موضوع مربیگری شغلی که باید با مربی خود بررسی کنید!

نیاز به مربی زندگی

یک مربی زندگی کیست؟

بیایید با اصول اولیه شروع کنیم.
کوتس، مربی زندگی را به عنوان یک راهنما توصیف می کند، به عنوان یک فشار دوستانه اما محکم که به شما کمک می کند زمانی که احساس می کنید گیر کرده اید رو به جلو حرکت کنید.
مربیان زندگی در زمان حال کار می کنند. آنها به شما کمک می کنند تا اهداف خود را شناسایی کنید، مسیر خود را رو به جلو برنامه ریزی کنید و به محض رویارویی با موانع غلبه کنید. آنها به طور مساوی هم مربی و هم تشویق کننده هستند. حس ارتباط بین شما و مربی زندگی تان کمک می کند تا رو به جلو بروید.
مربیان زندگی بیشتر از ارائه دهندگان سلامت روان غیررسمی و اقدام محور هستند. در حالی که ممکن است گاهی آنها را در دفتر محل کارشان ملاقات کنید، اما معمولاً جلسات مربیگری در یک مکان بی طرف مانند پارک یا کافی شاپ برگزار می شود. همچنین می‌توانید بین جلساتتان از طریق ایمیل یا تلفن با یک مربی زندگی ارتباط برقرار کنید. از آنجایی که کوچینگ زندگی مربوط به آینده نگری و دستیابی به اهداف شخصی شماست، معمولاً جلسات خود را با تکالیف برای تکمیل و انجام دادنشان ترک می کنید (کوچ زندگی همواره به شما تکلیف و سرمشق می دهد).
برخی از مربیان زندگی بر موضوعات خاصی مانند روابط، تناسب اندام، شغل یا معنویت تمرکز می کنند. برخی دیگر نیز گسترده تر کار می کنند و روی تمامی ابعاد زندگی یک شخص کار می کنند تا چرخ زندگی خود را متعادل کند و به آرامش و خوشبختی برسد.
همانطور که ممکن است تصور کنید، مردم به دلایل زیادی به مربیان زندگی روی می آورند. برخی برای مدت طولانی با مربیان زندگی کار می کنند، برخی دیگر از آنها برای رفع نگرانی های خاص فقط برای دوره ای کوتاه با مربی زندگی خود کار می کنند. کوتس یک مثال خوب است: او یک مربی زندگی استخدام کرد تا به او کمک کند تا بعد از مرگ برادرش بتواند سریع تر خود را ریکاوری کند و به زندگی ادامه دهد. تجربه او جالب و مثبت بود.

او توضیح می‌دهد: احساس می‌کردم کسی را دارم که می‌توانم با او صحبت کنم، کسی که بتواند حمایتی متفاوت از آنچه از خانواده‌ام دریافت می‌کردم ارائه کند.

برای تبدیل شدن به یک مربی زندگی چه چیزی لازم است؟

متخصصان مراقبت های بهداشتی باید آموزش های گسترده ای را طی کنند تا به صورت انفرادی با شما کار کنند. مربیان زندگی این کار را نمی کنند. برای تبدیل شدن به یک مربی زندگی نیازی به آموزش رسمی نیست، به این معنی که مهم است که هر کسی را که قصد کار با او را دارید بررسی کنید.
هیچ قانونی در مورد اینکه چه کسی می تواند مربی زندگی باشد نیز وجود ندارد. و هیچ نهاد حاکم مرکزی وجود ندارد که قوانین یا استانداردهای اخلاقی را تعیین کند. اما گواهینامه ها و سازمان های حرفه ای وجود دارند که می توانند اعتبار بیشتری به مربیان بدهند. فدراسیون بین المللی کوچینگ (ICF) شناخته شده ترین است. آنها آموزش رسمی ارائه می دهند و سه گواهینامه مختلف اعطا می کنند: مربی خبره همکار (ACC)، مربی خبره حرفه ای (PCC) و مربی خبره استاد (MCC).

بیشتر بخوانید: کوچینگ شغلی چیست و چگونه می‌توانید یک مربی شغلی متناسب با نیازهایتان پیدا کنید؟

مزایای داشتن مربی زندگی

مانند هر حرفه کمکی، مربیان زندگی "خوب" و مربیان زندگی "نه چندان خوب" وجود دارند. (این جایی است که بررسی و تحقیق وارد عمل می شود.) کار با یک فرد خوب جنبه های مثبت زیادی دارد. آنها می توانند به شما کمک کنند:

  • بهتر بفهمید چه کسی هستید، چه ارزش هایی دارید و چه انگیزه هایی برای ادامه زندگی دارید و اصلا چه مواردی بیشتر به شما انگیزه و حس خوب بیشتری می دهد.
  • الگوهایی را در تفکر و رفتار خود شناسایی کنید و به چالش بکشید که شما را از تحقق پتانسیل خود باز می دارد.
  • اهداف SMART و برنامه های عملی واقع بینانه برای دستیابی به آنها ایجاد کنید.
  • ذهن آگاهی، تمرکز و مثبت اندیشی را پرورش دهید.
  • ایجاد اعتماد به نفس، حل مسئله، مدیریت زمان و سایر مهارت های زندگی.
  • با انگیزه، پاسخگو و خودآگاه بمانید.

    مهارت مربی

بیشتر بخوانید: چگونه هدف خود را پیدا کنید و مسیر خود را در زندگی کشف کنید؟

تفاوت بین درمانگر و مربی زندگی

برای کمک به پردازش گذشته و شفا در زمان حال به روانشناسان، مددکاران اجتماعی و مشاوران بهداشت روان دارای مجوز مراجعه می کنیم. درمان می تواند یک تجربه چالش برانگیز باشد.
در حالی که ممکن است با یک مربی زندگی نیز کارهای سخت زیادی انجام دهید، این کار باید بر حال و آینده تمرکز کند. این باید به شما احساس قدرت می دهد.
کوتس توضیح می دهد که بسیاری از افراد به طور همزمان با یک درمانگر و یک مربی زندگی کار می کنند. این نوع مراقبت جامع می تواند مفید باشد، به خصوص در فصول چالش برانگیز زندگی.
به عنوان مثال، فرض کنید که شما با اعتیاد، شدیدترین شکل اختلال مصرف مواد (SUD) دست و پنجه نرم می کنید. هوشیاری اغلب شامل درمان گسترده، حمایت اجتماعی و در برخی موارد مداخله پزشکی است.
اما وقتی هوشیار باشید کار تمام نمی شود. هوشیار ماندن مستلزم کار سخت است. یک درمانگر خوب می تواند به شما کمک کند تا احساسات خود را مرتب کنید، رفتار خود را درک کنید، با آسیب های گذشته روبرو شوید و راه های سالم تری برای مقابله با احساسات سخت بیاموزید.
برخی از افراد مربیانی را استخدام می کنند که در بهبود اعتیاد (که به عنوان مربی هوشیار نیز شناخته می شود) متخصص هستند تا حمایت بیشتری ارائه دهند. در حالی که درمانگران و مربیان سلامت معمولا جزئیات زندگی خصوصی خود را به اشتراک نمی گذارند، بسیاری از مربیان هوشیار خودشان سابقه اعتیاد دارند. از تجربیات خود برای راهنمایی دیگران استفاده می کنند.
درمان برای درک و تغییر رفتار شما عالی است. اما در یک برنامه زمان بندی مشخص اتفاق می افتد. لرزش و عود معمولا اینطور نیست. استخدام یک مربی هوشیار به این معنی است که شما در گوشه و کنار خود کسی را دارید که بدون قید و شرط و بدون قضاوت از شما حمایت می کند و هر زمان که به کمک نیاز داشتید می توانید با او تماس بگیرید.

تفاوت بین یک مربی زندگی و یک مربی سلامت

هر دوی آنها "مربی" نام دارند. بسیاری از مربیان زندگی در موضوعات مرتبط با سلامتی تخصص دارند. اما یک مربی زندگی متمرکز بر سلامت، با یک مربی سلامت یکسان نیست.
مربیان سلامت، متخصصان پزشکی هستند که به شما کمک می کنند تا در سبک زندگی خود تغییراتی ایجاد کنید تا سلامت خود را بهبود بخشید. آنها از تکنیک های درمانی مانند مصاحبه انگیزشی و رفتار درمانی شناختی برای کمک به درک و غلبه بر موانع استفاده می کنند. برای تبدیل شدن به یک مربی سلامت و تندرستی دارای گواهینامه ملی (NBC-HWC)، باید آموزش رسمی ببینید. آنها همچنین باید قوانین حفظ حریم خصوصی را مانند هر متخصص پزشکی دیگری دنبال کنند.
هنوز دقیقا نمی دانید که واقعا تفاوت مربی زندگی و مربی سلامت چیست؟ برگردیم به مثال ترک اعتیاد.
اعتیاد می تواند به سلامت جسمی و روانی شما آسیب برساند. مبارزه با مشکلات سلامتی مانند استرس، تغذیه یا خواب می تواند هوشیاری شما را تهدید کند. یک مربی سلامت ممکن است همان چیزی باشد که برای بازگشت به مسیر و ایجاد عادات سالم به آن نیاز دارید. در حالی که درمانگران و مربیان زندگی می توانند مشاوره ارائه دهند، مربیان زندگی در این موضوعات متخصص هستند. آنها آموزش دیده اند تا سؤال بپرسند و طرح هایی را طراحی کنند که برای نیازهای منحصر به فرد شما کار می کند. آنها همچنین مسئولیت پذیری را با شما کار می کنند که می تواند یک انگیزه قوی باشد.

مربی زندگی2

آیا به مربی زندگی نیاز دارید؟

مربیان زندگی لزوماً یک نیاز نیستند. اما یک فرد خوب آموزش دیده در کنار شما مطمئناً می تواند خیلی کاربردی باشد.
او همدردی می کند: «همه می توانند از پشتیبانی برای پردازش افکار خود در زندگی استفاده کنند. ما همیشه می‌توانیم از کار کردن با کسی که گوش شنوایی خوبی دارد و می‌تواند سؤالات بازتابی بپرسد، سود ببریم.»
متأسفانه، مربیان زندگی ممکن است گران باشند. از آنجا که آنها ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی نیستند، طرح های بیمه آنها را پوشش نمی دهد.
اگر یک مربی زندگی در بودجه شما نیست، شایان ذکر است که اکثر طرح های بیمه حداقل نوعی حمایت از سلامت روان، مانند درمان فردی یا گروهی را پوشش می دهند . مربیان بهداشت نیز در دسترس تر هستند: برخی از طرح های بیمه درمانی آنها را پوشش می دهند و خدمات آنها ممکن است از طریق برنامه سلامت کارکنان در محل کار در دسترس باشد.
سلامتی یک موضوع گسترده است. خطوط بین درمان، مربیگری سلامت و مربیگری زندگی اغلب محو می شود. اگر با ارائه دهندگان اخلاقی کار می کنید، چیز بدی نیست. در واقع، معمولاً مربیان زندگی، مراجعین را به درمانگران یا مربیان سلامت ارجاع می دهند (و بالعکس). اما مراقب این اخطارها هم باشید:

  • شرایط تشخیصی مربی زندگی شما نمی تواند آزمایش های پزشکی را سفارش دهد یا انجام دهد. هرگز نباید بیماری شما را تشخیص دهند.
  • ارائه درمان. اگر یک مربی زندگی ادعا می کند که می تواند شما را درمان کند، فرار کنید.
  • اگر مطمئن نیستید که آیا باید به یک درمانگر، مربی بهداشت یا مربی زندگی مراجعه کنید، از هر یک از آنها مشورت بگیرید.

چگونه مربی زندگی پیدا کنیم؟

فرآیند یافتن مربی زندگی بیشتر از یافتن درمانگر یا مربی سلامت درگیری دارد، زیرا شما باید برای بررسی و تحقیق درباره آنها تلاش بیشتری کنید. در اینجا چند سوال برای پرسیدن در طول جستجو وجود دارد:

  • سوابق و حوزه مورد علاقه آنها چیست؟ به عنوان مثال، اگر قصد دارید یک کسب و کار کوچک راه اندازی کنید، مطمئن شوید که با یک مربی زندگی با تخصص در آن زمینه کار می کنید.
  • آیا آنها تحصیلات رسمی در زمینه بهداشت روان دارند؟ برخی از ارائه دهندگان مجوز بهداشت روان علاوه بر درمان، خدمات مربیگری زندگی را نیز ارائه می دهند. اگر احساس می‌کنید نیازهای شما بین این نوع مراقبت‌ها است، به دنبال یک مربی زندگی با آموزش رسمی در هر دو حوزه باشید.
  • از مراجعین قبل آنها بپرسید. مربی خوب زندگی باید بتواند مراجعی از مشتریان راضی به شما ارائه دهد.
  • آیا عضو سازمان و هیئت خاصی هستند. کسی یا جایی آنها را تایید کرده است؟
  • نظر شما در مورد قرارداد چیست؟ یک مربی خوب زندگی قرار است از همان ابتدا با یک قرارداد انتظارات را تعیین کند. آن قرارداد باید تعهد، هزینه و هر گونه هزینه اضافی را مشخص کند. قرارداد را بخوانید و مطمئن شوید که با شرایط اش موافق هستید.

کارهای اضافی که برای یافتن مربی مناسب باید انجام دهید اغلب نتیجه می دهد.

مربی زندگی

کوتس می گوید: بیشتر افرادی که من می‌شناسم و با مربیان زندگی کار کرده‌اند، تجربه رضایت داشتند و احساس کرده اند که واقعاً برای شان ارزشمند بوده است. این به ویژه زمانی صادق است که آنها با کسی کار می کنند که واجد شرایط مربی زندگی خوب است.
اگر واقعا بتوانید با یک مربی زندگی خوب کار کنید، می تواند در زندگی شما تفاوت های خیلی خوبی ایجاد کند.

سخنی از منوباز

مربی زندگی باعث ایجاد یک ذهنیت پایدار در شما می شود و عادت های خوب و موثر در زندگی را در شما ایجاد و تقویت می کند و شما بعد از آن می توانید با همان فرمان به زندگی رو به رشد و اوج خود بهتر و با چالش کمتر ادامه دهید. همچنین حس خوب درونی در شما بوجود می آید که به این راحتی ها کسی یا چیزی نتواند آن را مخدوش کند. این یعنی متعادل سازی چرخ زندگی برای احساس خوشبختی و آرامش بیشتر با مربی زندگی.

حتما تست های چرخ زندگی و دیگر تست های منوباز را انجام دهید تا متوجه شوید که باید روی کدام ابعاد زندگی تان بیشتر کار کنید تا زندگی متعادل تری داشته باشید.

دیدگاه خود را ثبت نمایید.