thumb

دین چیست؟ روانشناسی اینکه چرا مردم دین را باور دارند؟

دین مجموعه‌ای از باورها، اعمال و نظام‌های سازمان‌یافته است که اغلب به باور و پرستش یک نیروی کنترل‌کننده، مانند خدای واحد یا موجود فراطبیعی دیگر مربوط می‌شود.
دین اغلب شامل باورهای فرهنگی، جهان بینی، متون، پیشگویی ها، وحی ها و اخلاقیاتی است که برای هر گروه ایمان خاص دارای معنای معنوی است و می تواند طیفی از اعمال، از جمله موعظه ها، مناسک، دعا، مراقبه، مکان های مقدس، نمادها، ترنس ها و جشن ها باشد.
در حالی که این یک تعریف اساسی برای دین است، اما برداشت های مختلفی از چیستی دین وجود دارد. همه ادیان بر اعتقاد به خدا، خدایان یا نیروهای ماوراء طبیعی متمرکز نیستند.
زیگموند فروید، روانکاو مشهور، دین را نوعی برآورده شدن آرزوها توصیف کرد. با این حال، روان‌شناسی مدرن تشخیص می‌دهد که دین می‌تواند نقش مهمی در زندگی و تجربیات افراد داشته باشد و حتی می‌تواند سلامت و رفاه را بهبود بخشد. در واقع، مطالعات نشان داده‌اند که مذهب می‌تواند به افراد کمک کند عادت‌های سالمی داشته باشند، رفتارهایشان را تنظیم کنند و احساساتشان را درک کنند. همه عواملی که می‌توانند بر سلامت شما تأثیر بگذارند.

بر اساس برآورد مرکز تحقیقات پیو، 84 درصد از جمعیت جهان دارای نوعی وابستگی مذهبی هستند.

انواع دین

انواع مختلفی از ادیان وجود دارد، از جمله سنت‌های مذهبی اصلی جهان که به طور گسترده شناخته شده‌اند و همچنین سیستم‌های اعتقادی کمتر شناخته‌شده جمعیت‌های کوچک‌تر. برخی از اینها بیانگر توحید یا اعتقاد به خدای واحد هستند، در حالی که برخی دیگر مصداق شرک یا اعتقاد به خدایان متعدد هستند.
برخی از انواع ادیان عبارتند از:

  • بهایی
  • بودیسم
  • مسیحیت
  • کنفوسیوسیسم
  • هندوئیسم
  • ادیان بومی آمریکا
  • اسلام
  • جینیسم
  • یهودیت
  • راست افرینی
  • شینتو
  • سیکیسم
  • تائوئیسم
  • ادیان سنتی آفریقا
  •  دین زرتشت

در ارتباط با دین، آنیمیسم اعتقاد به موجودات غیر انسانی الهی است، در حالی که توتمیسم شامل اعتقاد به ارتباط الهی بین انسان ها و جهان طبیعی است. در سوی دیگر طیف مذهبی، بیخدایی است که شامل اعتقاد به هیچ خدا یا خدایی نیست، و آگنوستیک که معتقد است وجود خدا یا خدایان ناشناخته است.

دین در مقابل معنویت

در حالی که دین و معنویت به هم مرتبط هستند، تفاوت هایی بین این دو وجود دارد. معنویت یک عمل و باور فردی است، در حالی که دین بر مجموعه ای از اعمال سازمان یافته متمرکز است که گروه بزرگتری در آن سهیم هستند. روحانی بودن بدون مذهبی بودن ممکن است.

چرا مردم به دین اعتقاد دارند؟

دلایل اعتقاد مردم به دین به طور کامل شناخته نشده است، اما محققان تعدادی از توضیحات ممکن را ارائه کرده اند.

روانشناسی باورهای دینی

بر اساس آخرین نظرسنجی گالوپ، 47 درصد از بزرگسالان در ایالات متحده دارای نوعی عضویت مذهبی هستند. در مورد اینکه چرا مردم به دین اعتقاد دارند، روانشناسان نظریه های متعددی ارائه کرده اند.
در حالی که فروید معتقد بود که باور دینی شکلی از برآوردن آرزوهای بیمارگونه است، محققان دیگر پیشنهاد کرده اند که نحوه عملکرد مغز انسان اغلب افراد را مستعد باور کردن می کند. ذهن انسان به دنبال الگوها، هدف و معنا می گردد، که ممکن است بر این که چرا مردم برای هدایت نظام های اعتقادی خود به دین روی می آورند، تأثیر بگذارد.
والدین و تأثیرات فرهنگی نیز نقش مهمی ایفا می کنند زیرا مردم تمایل دارند به دینی که در آن بزرگ شده اند تعلق داشته باشند. نیاز انسان به تعلق، همراه با میل به ارتباط اجتماعی، به میل به بخشی از شخصی بزرگتر از خود بودن کمک می کند.

بیشتر بخوانید: 21 نشانه که شما در حال گذر از یک بیداری معنوی هستید + چگونه آن را در آغوش بگیرید؟

هدف دین

دین می تواند اهداف مختلفی را دنبال کند. دین می تواند مایه آرامش و راهنمایی باشد. می تواند زمینه ای برای باورها و رفتارهای اخلاقی فراهم کند. همچنین می تواند حس اجتماع و پیوند با سنت را ایجاد کند. برخی تحقیقات حتی نشان می دهد که ممکن است بر سلامتی تأثیر بگذارد.
تأثیر مذهب بر سلامت و امید به زندگی همیشه یکی از حوزه‌های پیچیده تحقیقاتی بوده است. به نظر می رسد (به نظر برخی) افراد مذهبی که در اینجا به عنوان افرادی که به طور منظم در مراسم مذهبی شرکت می کنند تعریف می شوند، سالم تر از کسانی هستند که شرکت نمی کنند.

این امر منجر به یک خط تحقیقاتی شده است که به بررسی تأثیر دین بر سلامتی می پردازد تا مشخص شود که در صورت وجود، چه مزایای مثبتی می تواند بر امید به زندگی داشته باشد. با این حال، این تحقیق به دلیل عوامل متعددی که کنترل آنها سخت است، دشوار است، از جمله:
•    افرادی که در مراسم مذهبی شرکت می کنند ممکن است به سادگی سالم تر از کسانی باشند که نمی توانند شرکت کنند.
•    فواید ممکن است بیشتر به ارتباط اجتماعی مربوط باشد تا خود مذهب.
•    برخی مذاهب ممکن است رفتارهای سالم را تشویق کنند.
همانطور که محققان به تأثیر دین می پردازند، همه این عوامل باید در کنار این احتمال که خود دین بر سلامت تأثیر می گذارد در نظر گرفته شود.

تأثیر دین

دین می تواند به احساس جامعه کمک، حمایت و راهنمایی کند. همچنین نشان داده شده است که بر سلامت جسمی و روانی تأثیر می گذارد.

دین و سلامت جسمانی

یک سری از مطالعات نشان داد که شرکت کنندگانی که مذهبی یا روحانی بودند در مقایسه با افرادی که مذهبی یا معنوی نیستند، خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب (CHD)، فشار خون (BP) پایین تر، عملکرد ایمنی بهتر و طول عمر بیشتری داشتند.
محققان دریافتند که شرکت‌کنندگانی که مذهبی یا روحانی بودند، در مقایسه با افرادی که مذهبی یا معنوی نبودند، تمایل به خوردن رژیم‌های غذایی مغذی‌تر، ورزش بدنی بیشتر و عملکرد شناختی بهتری داشتند.
در این مطالعات، افرادی که مذهبی بودند نیز کمتر سیگار می‌کشیدند، که آنها را در خطر کمتری برای ابتلا به بیماری‌های مرتبط با سیگار مانند همه سرطان‌ها، بیماری‌های قلبی عروقی و بیماری‌های ریوی قرار می‌داد. حفظ یک سبک زندگی سالم با کیفیت زندگی بهتر و همچنین طول عمر بیشتر مرتبط است.

دین و سلامت روان

دین همچنین می تواند بر سلامت روان به دو صورت مثبت و منفی تأثیر بگذارد. هنگامی که مردم تحت استرس هستند، دین می تواند منبع آرامش و قدرت باشد. در مواقع دیگر، این ارتباط ممکن است کمتر مفید باشد یا حتی مضر، اگر استرس ایجاد کند یا به عنوان مانعی برای درمان عمل کند.
مطالعات نشان می دهد که دین هم پتانسیل کمک و هم آسیب رساندن به سلامت روان و رفاه را دارد. از  جنبه مثبت، دین و معنویت می تواند به ترویج باورهای مثبت، حمایت از جامعه و ارائه مهارت های مقابله ای مثبت کمک کند. از سوی دیگر مقابله مذهبی منفی، سوء ارتباط و باورهای منفی مضر که در واقع برای سلامت روان مضر است.

مزایای کلیدی سلامت روان

برخی از مزایای دین برای سلامت روان عبارتند از:

  • ساختار دادن به مردم
  • ساختن جامعه با گروه
  • ایجاد حس تعلق
  • کمک به افراد برای مقابله با رویدادهای استرس زا
  • می تواند بخشش، شفقت و قدردانی را تشویق کند.

دین همچنین می تواند در کمک به افراد در کنار آمدن با شرایط سلامت روان نقش داشته باشد. مردم اغلب به باورهای مذهبی خود روی می آورند تا با علائم بیماری روانی کنار بیایند و به مدیریت استرس کمک کنند.
تحقیقات همچنین نشان داده است که افراد مذهبی اغلب در صورت نیاز به درمان برای شرایط سلامت روان ابتدا به روحانیون مذهبی مراجعه می کنند. مشاوره مذهبی و شبانی می تواند منبع مهمی برای افراد با ایمانی باشد که می خواهند باورهای مذهبی و معنوی خود را در درمان خود بگنجانند.

بیشتر بخوانید: قدرت نماز و مدیتیشن (مراقبه)

آیا دین برای مردم خوب است یا بد؟

شکی نیست که دین تأثیر پیچیده ای بر زندگی افراد و جوامع دارد. دین می تواند به گرد هم آوردن مردم کمک کند، اما همچنین می تواند منبعی برای تفرقه و استرس باشد، به ویژه برای کسانی که در جوامع مذهبی با تبعیض مواجه هستند، مانند افرادی که عقاید متفاوتی با بقیه افراد گروه دارند.
تحقیقات همچنین نشان داده است افرادی که با اعتقادات مذهبی خود دست و پنجه نرم می کنند ممکن است بهزیستی کمتر و سطوح بالاتری از اضطراب و افسردگی را تجربه کنند. باورهای مذهبی خاص نیز می توانند در مزایا یا معایب بالقوه نقش داشته باشند. افرادی که به خدای مهربان اعتقاد دارند، احتمال بیشتری دارد که خود را ببخشند و با مهربانی با اشتباهات خود رفتار کنند. در مقابل، کسانی که به خدای مجازات یا قضاوت کننده اعتقاد دارند، ممکن است اثرات بدتری بر سلامتی داشته باشند.
با توجه به مزایای بالقوه مرتبط با وابستگی مذهبی، برخی ممکن است تعجب کنند که آیا مذهبی نبودن ممکن است چیز بدی باشد. در حالی که مطالعات نشان می‌دهد که دین ممکن است فواید سلامتی داشته باشد، برای به دست آوردن این پاداش‌ها نیازی نیست که به مجموعه‌ای از باورهای مذهبی سازمان‌یافته نسبت دهید. برداشتن گام‌هایی برای درگیر شدن در رفتارهای سالم، ایجاد ارتباطات اجتماعی با دیگران و تقویت مهارت‌های مقابله‌ای، گام‌هایی هستند که می‌توانید برای به دست آوردن آن مزایایی که اغلب دین ارائه می‌کند، بردارید.
اگر نگران تأثیر دین بر زندگی خود هستید، صحبت درمورد نگرانی های خود با یک متخصص سلامت روان ممکن است مفید باشد. تحقیقات نشان می دهد که دین می تواند نقش مثبت و حمایتی را در زندگی افراد از طرق مختلف ایفا کند. برای برخی از افرادی که کمتر احساس حمایت می کنند یا حتی از اعمال مذهبی محروم هستند، مهم است که منافع بالقوه را با آسیب احتمالی سنجید.
نکات
اگر علاقه مند به بررسی برخی از مزایای بالقوه دین یا سنت های معنوی هستید، مواردی وجود دارد که ممکن است به شما کمک کند:

  • جامعه ای را پیدا کنید که با آن ارتباط برقرار کنید. حمایت اجتماعی بخش مهمی از رفاه است، بنابراین احساس ارتباط با دیگران در دین شما می تواند مفید باشد.
  • کاوش در شیوه هایی که اغلب توسط دین استفاده می شود. ثابت شده است که مدیتیشن و تمرکز حواس دارای تعدادی از مزایای سلامتی هستند.
  • به دنبال چیزهایی باشید که به شما الهام می بخشد. چه خواندن کتاب‌های الهام‌بخش، گوش دادن به موسیقی زیبا، یا گذراندن وقت برای لذت بردن از طبیعت، یافتن چیزهایی که به شما حس آرامش و الهام می‌دهد می‌تواند به بهبود وضوح ذهنی و رفاه شما کمک کند.

مشاهده واقعی است: افرادی که به طور منظم در مراسم مذهبی شرکت می کنند، عمر طولانی تری دارند و اغلب رفاه روانی بهتری را تجربه می کنند. سوال سختی که باید پاسخ داد این است که چرا؟
ممکن است به سادگی افرادی که در مراسم مذهبی شرکت می کنند، منابع اجتماعی و مالی بیشتری نسبت به غیر شرکت کنندگان داشته باشند، یا ممکن است چیزی در مورد شرکت در مراسم مذهبی (مانند برقراری ارتباط با دیگران، دعا یا تأمل معنوی) به مردم کمک کند تا زندگی کنند. طولانی تر و احساس بهتری داشته باشید. خودت باید تصمیم بگیری

دام های بالقوه

از آنجایی که این مطالعات مشاهده‌ای هستند (محققان بدون کنترل فعال هیچ یک از شرایط یا تصادفی‌سازی شرکت‌کنندگان، آنچه را که در دنیای واقعی اتفاق می‌افتد، مشاهده می‌کنند)، نمی‌توان با قطعیت گفت که حضور مذهبی امید به زندگی را افزایش می‌دهد یا خیر.
ما فقط می توانیم نتیجه بگیریم که بین حضور مذهبی و افزایش امید به زندگی ارتباط وجود دارد. آنها مرتبط هستند، اما ما نمی دانیم چرا.
ممکن است دلیل متفاوتی برای توضیح نتیجه امید به زندگی در مطالعه وجود داشته باشد. در واقع، مطالعات دیگر نشان داده است که افرادی که به طور منظم در مراسم مذهبی شرکت می کنند:

  • ممکنه شاغل شدن بیشتر باشه
  • تمایل به داشتن شبکه های اجتماعی بزرگتر دارند.
  • تمایل به مثبت اندیشی بیشتری داشته باشید.
  • به احتمال زیاد در خانواده های سالم زندگی می کنند.
  • کمتر احتمال دارد که بیماری ناتوان کننده را تجربه کنند.

هر یک از این عوامل می تواند تفاوت در امید به زندگی مشاهده شده در این مطالعات را توضیح دهد. مطالعه دیگری نشان داد که دخالت مذهبی به تنهایی نباید به طور خودکار برای بهبود سلامت فرض شود. افرادی  که اعتقادات مذهبی مشترک دارند معمولاً ویژگی های دیگری از جمله پیشینه قومی، فرهنگی و اجتماعی-اقتصادی نیز دارند.
تحقیقات همچنین نشان می دهد که گاهی اوقات مذهب می تواند مانعی برای درمان سلامت روان شود. نگرش‌های مذهبی نسبت به سلامت روان و درمان می‌تواند در جستجوی کمک افراد در هنگام تجربه علائم نقش داشته باشد.
برخی از سنت های دینی این ایده را القا می کنند که مشکلات به جای مسائل مربوط به سلامت روان، نقص اخلاقی یا معنوی هستند.
بر اساس این دیدگاه، می توان بر مشکلات روانی به سادگی از طریق اراده یا «تلاش قهرمانانه» غلبه کرد. به همین دلیل، افراد با چنین پیشینه هایی ممکن است به سادگی کمتر به دنبال کمک و حمایت حرفه ای در هنگام داشتن مشکلات سلامت روان باشند.

دیدگاه خود را ثبت نمایید.