thumb

قدرت نماز و مدیتیشن (مراقبه)

"افرادی که وقت خود را ساعت‌ها به عبادت خدا در نماز و مدیتیشن می‌گذرانند، با بقیه فرق دارند و درعین‌حال برکت بیشتری نسبت به دیگران دارند." باربارا بردلی هاگرتی

قدرت نماز و مدیتیشن را نمی‌توان نادیده گرفت. اهمیت مدیتیشن و نماز در زندگی پرمشغله‌ی امروزی، چندین برابر شده است. این دو نه‌تنها آرامش خیلی زیادی را برای ذهن مادی‌گرا به همراه دارند، بلکه ویژگی‌های شخصیتی را که برای موفقیت در زندگی ضروری هستند، تقویت می‌نمایند.

نماز و مدیتیشن راهی برای شناخت بهتر معنای زندگی هستند. بیایید نگاهی دقیق‌تر به اهمیت نماز و مدیتیشن بیندازیم.

نماز چیست؟

نماز عمل ارتباط با خداست. این ارتباط توسط کلمات بیان می‌گردد اما از طریق ذهن و قلب انجام می‌پذیرد. انسان‌ها از طریق نماز به راز و نیاز با خالق خود می‌پردازند. آن‌ها برکت را از او طلب می‌کنند، از او سپاسگزاری می‌کنند و برای تحمل آزمایش‌های زندگی از او صبر و قدرت می‌طلبند.

نماز در بیشتر ادیان جهان به خصوص ادیان ابراهیمی رایج است. تقریباً هر دینی نمازهای خاصی دارد که پیروان آن ادیان، آن نمازها را برای پناه بردن، امنیت و سپاسگزاری می‌خوانند.

چرا سپاسگزاری؟ 25 مزیت برتری که قدردانی و سپاسگزاری کردن برامون به وجود میاره

دعای خداوند از متی، خداوند شبان من از مزامیر است دو نماز و دعای رایج در مسیحیت هستند. به همین ترتیب، شمّا و دعای عزادار (کدیش) در یهودیت و 5 نماز در اوقات خاصِ نماز در دین اسلام نمونه‌های رایج نماز هستند.

مولانا مولوی شاعر نامدار پارسی‌گویان می‌گوید: «نماز غبار را پاک می‌کند و آرامش را به روح بازمی‌گرداند». بعضی دیگر نماز را تلاشی مستمر به منظور شناخت خدا و درک اراده‌ی او توصیف می‌کنند. همچنین نماز راهی برای به حرکت درآوردن قدرت و سپردن اسرار حل نشدنی به دست خداست. با این کار انسان‌ها چیزهایی را که نمی‌توانند کنترل کنند رها می‌کنند و این موجب آرامش خاطر می‌شود.

از هر تعریف و سبکی از نماز که استفاده کنید، معلوم است که نماز، قلبِ پریشان را تقویت کرده و به آن آرامش می‌بخشد.

مدیتیشن چیست؟

مدیتیشن عملی به منظور کنترل و به دست گرفتن مسئولیت ذهن است. مدیتیشن یک فعالیت معنوی بوده که در آن فرد از تکنیک‌های مدیتیشن برای متمرکز‌کردن توجه خود و کسب آگاهی بیشتر از خود و محیط اطراف خود بهره می‌برد.

مدیتیشن و نماز هردو جزو اعمال معنوی حساب میشن و اینجاست که سوال پیش میاد؛ معنویت چیست؟

مدیتیشن افراد را قادر می‌سازد تا به یک حالت ذهنی آرام و آگاه برسند که به آن‌ها اجازه می‌دهد چیزها را به‌وضوح ببینند. مدیتیشن ثبات عاطفی و آرامش را به ارمغان می‌آورد.

اگرچه نماز و مدیتیشن هر دو موجب آرامش می‌شوند، اما با یکدیگر فرق دارند. نماز به عنوان یک رابطه با خدا تجسم می‌شود، درحالی‌که مدیتیشن بنا به تعریف، باورهای اخلاقی را ایجاد نمی‌کند. مدیتیشن تنها یک تکنیک به منظور کسب آگاهی و داشتن زندگی بهتر است.

با این حال، هم نماز و هم مدیتیشن قدرت تأثیرگذاری بر زندگی ما را دارند. اما این تأثیر چگونه است:

1. نماز و مدیتیشن هوشیاری را افزایش می‌دهند.

نماز و مدیتیشن مسائل فراوانی را برای بحث علم و دین زیر سؤال می‌برد. حوزه نوروتئولوژی (علوم اعصاب دین یا عصب‌شناسی الهیات) رابطه‌ی بین مغز انسان و پرستش خدا را مطالعه می‌کند. متخصصین اعصاب بررسی می‌کنند که در مغزِ افراد زمانی که در یک تمرین معنوی شدید هستند چه می‌گذرد.

به گفته‌ی دانشمندان نوروتئولوژی، هم مدیتیشن و هم نماز ذهن انسان را در حالت هوشیارتری قرار می‌دهند، اما هر دو قسمتی از مغز را نیز پوشش می‌دهند که به اطلاعات حسی اجازه می‌دهد جای خود را به احساسات بدهد.

2. نماز و مدیتیشن شخصیت ما را شکل می‌دهند.

نماز و مدیتیشن تمرینی است که افکار و عادات ما را شکل می‌دهند. نماز و مدیتیشن، بلوغ انسان را افزایش می‌دهد. مطالعات تحقیقاتی نشان می‌دهد که مدیتیشن و نماز قادر هستند آگاهیِ عاطفی و ثبات را در فرد افزایش دهد.

علاوه بر این، نماز و مدیتیشن می‌توانند بلوغ بین فردی و درون فردی فرد را بالا ببرد، یعنی افراد را به خودآگاهی و درنتیجه اعتمادبه‌نفس بیشتری برسانند. همچنین این دو (نماز و مدیتیشن) موجب کاهش ناامنی‌ها و خرده‌نگری‌ها شده که منتج به همکاری بهتر و همدلی بیشتر می‌گردد.

بهبود ویژگی‌های شخصیتی بر شخصیت ما تأثیر می‌گذارد. به موفقیت ما در زندگی شخصی و حرفه‌ای یاری می‌رساند.

نماز و مدیتیشن این باور را القا می‌کنند که فرد قدرت تغییر خود را دارد. این امر به افراد کمک می‌کند تا اهداف خود را واضح‌تر ببینند و با دیدگاه‌های دیگران هماهنگ شوند.

3. نماز و مدیتیشن منفی گرایی را کاهش می‌دهند.

دکتر پل هوک مایر، که درمانگر مشکلات ازدواج و خانواده است، می‌گوید: «نماز و مدیتیشن در به‌حداقل‌رساندن سطح واکنش به هر نوع رویداد نامطمئن یا منفی مفید هستند. به این خاطر است که نماز و مدیتیشن افکار ما را تغییر می‌دهند و به ما اجازه می‌دهند بر چیزی فراتر از خود تمرکز کنیم».

سیستم لیمبیک یک فرد که معمولاً از آن به عنوان سیستم عصبی مرکزی یاد می‌شود، در صورت موقعیت‌های استرس‌زا بیش‌فعال می‌شود. سیستم عصبی مرکزی دو نوع عمل انجام می‌دهد: فرد را به حالت بقا سوق داده و موجب می‌شود که فرد قادر نباشد با موقعیت مبارزه کند. آن‌ها را وادار می‌کند که از وضعیت فعلی دور شوند و به آن‌ها اجازه دهند در مورد چیز بهتری فکر کنند.

نماز و مدیتیشن به آرام کردن سیستم لیمبیکِ تحت فشار کمک کرده تا انسان بتواند تصمیمات منطقی بگیرد. هر دوی این‌ها به انسان کمک می‌کنند ترس خود را آرام کنند و روی راه‌حل‌های مثبت تمرکز کنند تا بتوانند در زندگی خود تصمیمات منطقی بگیرند.

افکار نهایی

قدرت نماز و مدیتیشن می‌تواند شما را متحول نماید. وقتی جایی قرار می‌گیرید و به نماز یا مدیتیشن می‌پردازید، می‌توانید از نگرانی یا استرس دور شوید و بیشتر به خدا نزدیک شوید.

یکی از اهداف نماز و مدیتیشن این است که کشف کنید که کی هستید و منشأ خود را بازیابی نمایید تا بتوانید زندگی را همان‌گونه که می‌خواهید، بدون خودخواهی و با حداکثر پتانسیل آن زندگی کنید.

از طریق نماز و مدیتیشن، افراد دوباره به هم متصل می‌شوند، شارژ می‌شوند و نیروی لازم را به دست می‌‌آورند که تغییری واقعی در خود ایجاد کنند. به عبارت دیگر، نماز و مدیتیشن، سوختی است که آتش اشاره و عمل را شعله‌ور می‌کنند.

دیدگاه خود را ثبت نمایید.