thumb

مدیتیشن کندالینی چیست؟ چه خواصی دارد؟ و چگونه انجام می‌شود؟

«مدیتیشن کندالینی چیست؟» شاید درگذشته کسی دنبال جواب چنین سؤالاتی نبود، خب یکی از مهم‌ترین دلایلش اینه که در اون زمان‌ها افراد مدیتیشن یا انرژی کندالینی رو نمی‌شناختن و ازش بی‌بهره بودن ولی به نظر من دلیل مهم‌تر این بوده که آدم‌ها درگذشته تا این حد با انواع تنش و استرس دست در گریبان نبودن. در دنیای امروز به‌قدری اضطراب‌هامون زیادشدن که اگه به روح و جسممون اهمیت ندیم، خیلی سریع از پا در می‌آییم.

همان‌طور که جسم انسان برای ادامه حیات، نیازمند آب و غذا است، روح انسان هم برای ادامه بقا باید تغذیه شه. حالا شاید با خودتون بگویید تغذیه روح چطور اتفاق میفته؟

با مدیتیشن!

یکی از بهترین روش‌ها برای تغذیه روح، انجام مدیتیشنه. مدیتیشن انواع گوناگونی داره که هرکسی باید نسبت به روحیات خودش یکی از اون‌ها رو انتخاب کنه. ما در این مقاله قصد داریم یکی از بهترین روش‌های انجام مدیتیشن یعنی مدیتیشن کندالینی رو به شما معرفی کنیم.

واژه کندالینی اصطلاحی از سانسکریتِ هند باستانه. این واژه در لغت به معنای پيچ‌خورده است؛ یعنی اینکه مشخص‌کننده انرژی و هوشیاریه که بدو تولد مثل یه مار در پایه ستون فقرات پیچ‌خورده یا انباشته شده؛ کندالینی در واقع منبع نیروی حیات برای زیستنه.

انرژی کندالینی چیست؟

به انرژی ای که باعث تشکیل جنین درون رحم میشه و به‌تدریج به‌قاعده ستون فقرات منتقل میشه، کندالینی میگن.

انرژی کندالینی انرژی معنوی خفته در جهانه که با انجام مديتيشن باز میشه و در بدن شروع به حركت می‌کنه و به فرق سر می‌رسه؛ زمانی که انرژی کندالینی در بدن آزاد میشه به جهان برمی‌گرده.

جالبه بدونید زمانی که کندالینی بیدار میشه، حالت تله‌پاتی یا همدلی عمیقی با دیگران در فرد به وجود میاد.

فواید انجام مدیتیشن کندالینی:

انجام مدیتیشن کندالینی فواید فراوانی برای روح و روان داره؛ در ادامه تعدادی از فواید اون رو توضیح می‌دیم.

  • مدیتیشن کندالینی برای تقویت سیستم ایمنی

مدیتیشن کندالینی باعث کم‌شدن استرس، بهترشدن خواب، تقويت احساسات مثبت، عشق، مهرباني و متقابلاً کاهش احساسات منفی، كاهش اضطراب، كاهش فشارخون در روح و جسم میشه؛ این مزایا در کنار هم باعث تقویت جسم، روح و در نهایت تقویت سیستم ایمنی بدن میشن.

  • مدیتیشن کندالینی برای تجسم آینده روشن

شاید این جمله معروف رو شنیده باشین «گفتار تو می‌تواند آینده تو را بسازد»؛ پس مراقب حرف‌ها و کلماتی که استفاده می‌کنین باشین تا آینده روشنی در پیش رو داشته باشین.

می‌تونید ورودی افکار‌‌‌تون رو با انجام مدیتیشن کنترل کنین؛ سعی کنین اخبار منفی رو از خودتون دور و توجهتون رو جلب روی وقایع مثبت متمرکز کنین.

  • مدیتیشن کندالینی برای بالابردن اعتمادبه‌نفس و دوست داشتن خود

توجه به روح و جسم در درازمدت باعث افزایش اعتمادبه‌نفس میشه. پس با انجام مدیتیشن می‌تونین با تمرکزی که روی احساسات و عواطفتون می‌کنین به‌مرورزمان اعتمادبه‌نفستون رو تقويت و حس ارزشمندی رو به خودتون القا کنین.

  • مدیتیشن کندالینی برای افزایش خودباوری

زمانی که روح و جسمتون رو بشناسید به این نتیجه می‌رسید که باید خودباوری کاملی نسبت به عقاید، انتخاب‌ها، منش و هر چیزی که مرتبط به خود شماست رو قبول کنین. انجام مدیتیشن روی افزایش خودباوری و پذیرش عقایدتون بسیار مؤثره.

  • مدیتیشن کندالینی برای پیداکردن حقایق درونی

با انجام مدیتیشن روح شما در آرامشی عمیق فرو میره؛ از این خاطر می‌توانید حقایق درونی جسمتون رو کشف و برای ارتقای عملکرد اون تلاش کنید.

۵ مورد گفته شده مهم‌ترین فواید مدیتیشن کندالینی هستن؛ اما باید بدونین که فواید اون به همین‌جا ختم نمیشن.

در ادامه تعدادی دیگر از فواید این نوع مدیتیشن رو توضیح می‌دیم:

  • بیداری معنوی

مدیتیشن کندالینی باعث بیداری معنوی و متحد کردن شما با جهان و مخلوقات اطرافتون میشه.

  • حس خلوص

با انجام مستمر مدیتیشن کندالینی می‌تونین هفت چاکرای خودتون رو پاک‌سازی کنین و از طرفی به التیام ذهن و بدنتون هم کمک کنین.

  • اندوخته کارمایی

بعد از مرگ روح به بقای خودش ادامه میده؛ شما با انجام مدیتیشن کندالینی می‌تونین با جهان ارتباط برقرار کنین و روحتون رو در مسیر بهتری قرار بدین.

اگه کارما یا قوانینش رو نمی‌شناسین؛ قانون کارما چیست؛ معنی کارما و 5 قانون کارما که باید بدونید

  • آرامش بیشتر

مدیتیشن کندالینی باعث ایجاد صلح با پنج عنصر طبیعت یعنی هوا، آب، آتش، بادوخاک میشه، برقراری صلح با طبیعت به طرز معجزه‌آسایی آرامش رو بیشتر می‌کنه.

از نظر علمی، ایجاد این احساس آرامش به‌خاطر بهبود وضعیت گردش خون و اکسیژن‌رسانی به وجود میاد.

  • افزایش ضریب هوشی و بهبود حافظه

یکی دیگر از مزایای مدیتیشن کندالینی افزایش وضوح فکر، بهبود مهارت استدلال و تجزیه‌وتحلیل هست. با درنظرگرفتن این نکته می‌تونین قبل از مسائلی که نیاز به تصمیم‌گیری دارن مدیتیشن انجام بدین و بعد از اون تصمیمتون رو قطعی کنین.

  • افزایش احساس دلسوزی

همان‌طور که توضیح دادیم با انجام مدیتیشن شما به جهان و همه آفریده‌های اون متصل می‌شین؛ به همین خاطر احساس دلسوزی بیشتری نسبت به سایر موجودات پیدا می‌کنین.

بیشتر بدونین؛ دلسوزی چیه؟ چه فایده‌ای داره؟ اصلاً دلسوز باشیم یا نه؟

  • حس ششم و احساسات درونی

با اتصال به منابع، احساسات درونی و حس ششم تقویت میشن. چون با آرام شدن ذهن، تمرکزتون برای فکرکردن و تصمیم‌گیری افزایش پیدا کرده.

  • کاهش روند پیری

با انجام مدیتیشن کندالینی می‌تونین آسیب‌های سلولی رو کاهش بدین و با علائم پیری مثل چین‌وچروک، پوست مرده، لکه‌های تیره و... مقابله کنین.

  • اتصال شما به انرژی الهی

از اونجایی که جهان توسط خداوند متعال ایجاد شده است با انجام مدیتیشن کندالینی می‌تونید با پروردگار هم ارتباط بهتری برقرار کنید.

  • کاهش استرس

استرس در بلندمدت باعث بي‌خوابي، اضطراب، افسردگي و افزايش فشارخون میشه. یکی از روش‌های مؤثر برای کاهش استرس و دوری از تنش‌ها، انجام مدیتیشنه.

علاوه بر مدیتیشن کاندالینی راه‌های دیگه‌ای هم برای کاهش استرس و اضطراب وجود داره که می‌تونین ازشون استفاده کنین؛ 8 تمرین تنفسی برای کاهش اضطراب و استرس و افزایش آرامش شما

  • بهبود خواب

داشتن خواب خوب می‌تونه باعث سلامت بیشتر روح و روان شه. لازمه سعی کنین تا خواب باکیفیتی داشته باشین. برای بالابردن کیفیت خوب می‌تونید قبل از خواب مدیتیشن انجام بدین تا خواب آرامی رو تجربه کنین.

مدیتیشن کندالینی چگونه انجام می‌شود؟

حالا که با فواید مدیتیشن کندالینی آشنا شدین شاید با خودتون بگین خب الان چطوری می‌تونم مدیتیشن کندالینی رو انجام بدم؟

برای انجام مدیتیشن کندالینی می‌تونین از دو روش استفاده کنین.

روش اول: برای به‌کارگیری این روش باید چهار مرحله زیر رو طی کنین:

  • مرحله اول: به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه بدنتون رو بلرزانید.
  • مرحله دوم: به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه حرکات موزون یا جنبشی انجام بدین. این کار باعث دور شدن احساس بی‌قراری از شما میشه.
  • مرحله سوم: باید به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه با چشمان بسته بی‌حرکت بمونین. (حالت نشسته یا ایستاده فرقی نداره)
  • مرحله چهارم: به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه با چشمان بسته دراز بکشید و تنها باشید.

روش دوم: برای به‌کارگیری این روش باید ۳ مرحله رو طی کنین.

  • مرحله اول: با مسدودکردن سوراخ بینی سمت چپ، سعی کنید با سوراخ بینی سمت راست تنفس عمیق و طولانی داشته باشید.
  • مرحله دوم: برای دم و بازدم بعدی سوراخ بینی سمت راست رو مسدود کنید.
  • این کار رو به‌دفعات متعدد تکرار کنید و در این حین، به چیز دیگه‌ای فکر نکنید.

با طی‌کردن مراحل گفته شده می‌توانید خیلی راحت روح و جسمتون رو به آرامشی عمیق دعوت کنید. توجه داشته باشید برای اینکه بتونید تأثیرات بیشتری بعد از انجام مدیتیشن دریافت کنید، باید به‌صورت گسترده در حوزه یوگا، مراقبه و مدیتیشن مطالعه داشته باشید.

فراموش نکنید هیچ دارایی در دنیا باارزش‌تر از روح و روانتون نیست. پس سعی کنید با انجام ورزش، مطالعه کتاب، گوش‌دادن به موسیقی خوب، آواز خوندن، مدیتیشن، خواب مناسب و... از اون مراقبت کنید.

اگه شما انرژی مثبت به اطرافیانتون بدین، خیلی راحت می‌تونین، بهترین اتفاقات رو تجربه کنین؛ زیرا همان‌طور که قبلاً گفتیم ارتعاش مثبت شما، باعث رخ‌دادن اتفاق‌های دلپذیرتری میشه.

سخن آخر

همان‌طور که با خوابیدن به جسمتون استراحت می‌دید، با انجام مدیتیشن هم روحتون رو از استرس‌ها دور و به سمت آرامش هدایت می‌کنین. الان که به جواب سؤال «مدیتیشن کندالینی چیست؟» رسیدین و راه‌های انجام این نوع مدیتیشن رو هم یاد گرفتین بهتره این نکته رو به‌خاطر بسپرین که اگه به‌صورت منظم تمرینات مدیتیشن کندالینی رو انجام بدین، خیلی زود اثرات مثبت اون رو با چندبرابر شدن كيفيت زندگی‌تون می‌بینید.

شاید براتون جالب باشه که انرژی‌هایی که اطراف ما در جریانن و اون انرژی‌هایی که خودمون به دنیای اطاف می‌فرستیم می‌تونن تو سرنوشت ما تاثیرگذار باشن؛ قانون ارتعاش چیست؟ مؤثرترین راهنمای قانون ارتعاش

دیدگاه خود را ثبت نمایید.