thumb

21 نشانه که شما در حال گذر از یک بیداری معنوی هستید + چگونه آن را در آغوش بگیرید؟

احتمالاً درباره بیداری های روحانی شنیده اید. اینکه چگونه منجر به بیداری و روشنفکری افراد می شود. اما بیداری معنوی واقعاً به چه معناست و چه هدفی دارد؟ برای پاسخ به این سوالات و کسب اطلاعات بیشتر، تا انتهای مقاله با ما همراه باشید تا در مورد نحوه شروع بیداری معنوی بیشتر بدانید.

بیداری معنوی چیست؟

مفهوم بیداری معنوی قرن هاست که وجود داشته است و می توان آن را در فرهنگ ها و ادیان مختلف در سراسر جهان مشاهده کرد. آن را "نیروانا"، " روشنگری "، "سعادت" نامیده اند. بیداری معنوی از لحظه‌ای آغاز می‌شود که فرد می‌تواند عقب‌نشینی کند و با حس جدیدی از بودن در این دنیا به زندگی خود "بیدار" شود.
بیداری های معنوی در ابتدا می توانند اندکی آزاردهنده باشند، زیرا اغلب باعث می شوند با سؤالاتی مانند، من کیستم، و چرا اینجا هستم، دست و پنجه نرم کنیم؟ اما زمانی که ناگهان احساس می کنیم بسیار زنده هستیم، می تواند عنصر خاصی از شگفتی و هیجان نیز وجود داشته باشد.
ایده بیداری معنوی در جهان غرب توسط روانپزشک مشهور کارل یونگ رایج شد (که این فرآیند را بازگشت به خود اصلی توصیف کرد)، اما تجربه ارتقاء به وضعیت بالاتر آگاهی همیشه بخشی ذاتی انسان بودن، بوده است.

بیداری معنوی زمانی اتفاق می‌افتد که یک فرد بتواند عقب‌نشینی کند و با حسی جدید از وجود خود "بیدار" شود.

چه چیزی باعث بیداری معنوی می شود؟

بیداری معنوی می تواند توسط هر چیزی آغاز شود، از چیزهای کاملاً دنیوی تا کاملاً تغییر دهنده زندگی.
چند علت رایج عبارتند از رویدادهای تغییر دهنده زندگی (به عنوان مثال، از دست دادن شغل، دور شدن از خانه، تصادف رانندگی، و غیره) و افرادی که یک "در" معنوی را به روی شما باز می کنند ( مانند یک دوقلو) شعله یا جفت روح.

او می‌گوید: بیداری‌های معنوی می‌توانند خودبخودی باشند، اما برای بیشتر افراد، این بیداری‌ها توسط تغییرات عمده زندگی یا آسیب‌های روحی مانند بیماری‌های تهدیدکننده زندگی، تصادفات رانندگی، طلاق، جنگ، بیماری‌های همه‌گیر، بحران‌های یک چهارم یا میانسالی، سلامت روان ایجاد می‌شوند. بحران هایی مانند افسردگی یا اضطراب بالینی، یا حتی تجربه نزدیک به مرگ.
به عنوان شهود حرفه ای و نویسنده کتاب شهود فرشته، تانیا کارول ریچاردسون توضیح می دهد، در نهایت، هر چیزی که شما را تشویق کند (یا مجبور کند) "از دیدگاه معنوی تر به زندگی خود نگاه کنید" می تواند شما را در مسیر بیداری قرار دهد.

بیداری معنوی می تواند توسط هر چیزی ایجاد شود، از رویدادهای تغییر دهنده زندگی مانند از دست دادن شغل تا آسیب هایی مانند طلاق یا بیماری های همه گیر.

21 نشانه بیداری معنوی

در اینجا چند نشانه وجود دارد که نشان می دهد در حال گذراندن یک بیداری معنوی هستید یا در شرف آغاز آن هستید:

1 . احساس می کنید که از هم جدا شده اید.

در ابتدا، فرآیند بیداری معنوی می تواند بسیار طاقت فرسا و گیج کننده باشد. ممکن است احساس کنید همه چیزهایی که درباره زندگی‌تان درست می‌دانید دروغ بوده است، و به همین دلیل ممکن است احساس کنید "از چیزها و افرادی که قبلاً از آنها لذت می‌بردید جدا و رها شده‌اید.

2 . باورهای خود را دوباره ارزیابی می کنید.

بیداری معنوی احتمالاً باعث می شود که در باورهای معنوی خود تجدید نظر کنید یا باورهای مهم جدیدی را اتخاذ کنید. چه این به معنای برقراری ارتباط عمیق با یک دین یا اعتقاد جدید باشد یا اینکه شغل خود را رها کنید تا به دنبال اشتیاق واقعی خود باشید، اولویت‌های شما احتمالاً اکنون متفاوت است.

3 . رویاهای شما واضح تر است.

نه تنها زندگی بیداری و واقعی شما در نتیجه یک بیداری روحانی زنده تر است، بلکه زندگی رویایی شما نیز ممکن است زنده تر شود. معانی رویاهای شما و نحوه ارتباط آنها با سفر شما نیز ممکن است آشکارتر شود.

4 .شما همزمانی و دژاوو بیشتری را تجربه می کنید.

اگر مرتباً همزمانی‌های شگفت‌انگیز را تجربه می‌کنید، مانند فکر کردن به کسی و تصادفی روز بعد با او یا دیدن اعداد فرشته همیشه، این نشانه‌ای است که در مسیر معنوی خود هستید. به طور مشابه، احساس دژاوو نیز غیر معمول نیست.

5 . روابط شما شروع به تغییر می کند.

شکی وجود ندارد: بیداری های معنوی دگرگون کننده هستند و افراد زندگی شما همیشه نمی توانند آن را درک کنند و بپذیرند. ممکن است احساس کنید که عزیزانتان دیگر شما را درک نمی کنند زیرا در حال تغییر هستید. از عزیزانتان بخواهید به آنچه که دارید احترام بگذارند و به آنها یادآوری کنید که مجبور نیستند با بیداری شما همخوانی داشته باشند.

6 . احساس می کنید معنویت به بخش مهمی از زندگی شما تبدیل شده است.

هنگام گذراندن این فرآیند، نمی توانید طرف معنوی خود را نادیده بگیرید. تمایل به یافتن معنا و تحقق در معنویت خود احتمالاً به یکی از بزرگترین اولویت های شما تبدیل خواهد شد.

بیشتر بخوانید: معنویت در مقابل دین و سه تفاوت بزرگ بین دین و معنویت

7 . شما بصری تر هستید.

یکی دیگر از نشانه‌ها این است که شهود جدید یا توانایی‌های شهودی جدید ظاهر شده‌اند. آنها همیشه آنجا بودند، زیر لایه‌های منیت شما مدفون بودند، و حالا که بیدار شده‌اید، احساس می‌کنید خیلی بیشتر با خودتان هماهنگ هستید.

8 . می توانید عدم اصالت و دستکاری را حس کنید.

علاوه بر این شهود افزایش یافته، وقتی کسی شما را فریب می‌دهد، می‌توانید هر گونه رفتار غیراصیل یا دستکاری را نیز حس کنید. او می افزاید: "چیزهایی که اصیل و واقعی نیستند، غیر قابل تحمل است."

9 . متوجه می شوید که هر کس در مسیر خودش است.

همانطور که مسیر معنوی خود را مشخص می کنید، این ایده را نیز بیشتر می پذیرید که دیگران نیز در مسیر منحصر به فرد خود هستند. چیزهایی مانند برنده شدن در بحث ها یا متقاعد کردن مردم به نظرات خود دیگر اهمیتی ندارند.

10 . شما می خواهید بیشتر خدمت کنید.

هنگامی که «به این نکته پی می‌برید که هر موجود زنده‌ای ذاتاً شایسته و برابر است»، احساس می‌کنید که برای خدمت به مردم، حیوانات یا محیط‌زیست فراخوانده می‌شوید. برای شما مهم است که دلیلی داشته باشید که بتوانید از پس آن برآیید تا زندگیتان هدفمند شود. ممکن است تغییر نقش ها یا مشاغل فعلی شما نباشد، بلکه فقط به کاری که در حال حاضر انجام می دهید با احساس عمیق تر خدمات نزدیک شوید.

11 . معلمان شما را پیدا می کنند.

در طول یک بیداری، معلمان معنوی شما ممکن است "در همه جا با زمان بندی عالی برای کمک به شما ظاهر شوند. اینها نباید معلم واقعی باشند: آنها ممکن است یک غریبه مهربان در فروشگاه، یک دوست جدید که به طور تصادفی ملاقات کرده اید، یا یک شخصیت معنوی یا مذهبی واقعی باشند.

12 . احساس تنهایی می کنید.

بیداری معنوی کار آسانی نیست، و در حالی که امیدی برای روشنگری در طرف دیگر وجود دارد، می تواند بسیار باعث احساس تنهایی شود. وارونه شدن کل زندگی تان به سمت منزوی شدن، به خصوص اگر بقیه افراد زندگی شما کاملاً در یک فاز و جهت نباشند.

13 . احساس می کنید بیشتر به دنیای طبیعی متصل هستید.

در حالی که ممکن است در ابتدا احساس ارتباط کمتر با دوستان و خانواده داشته باشید، احساس ارتباط بیشتری با طبیعت خواهید داشت. از گیاهان گرفته تا حیوانات و کل جهان، ارتباط خود را با همه آن حس خواهید کرد و ممکن است کاملاً برای تان تکان دهنده باشد.

14 .حواس تان بالا رفته.

حواس اغلب در طول بیداری های معنوی افزایش می یابد، زیرا شما بیشتر با لحظه حال هماهنگ می شوید. این شامل حساسیت به محرک های فیزیکی، عاطفی و/یا انرژی است.

15 . ممکن است احساسات بدنی بیشتری داشته باشید.

همراه با افزایش آگاهی و حواس، ممکن است احساسات بدنی دیگری نیز داشته باشید. اختلالات خواب غیر معمول نیست.

16 . ممکن است علائم فیزیکی داشته باشید.

تعدادی از علائم جسمی نیز می‌توانند با بیداری‌های روحی همراه باشند، مانند خستگی و مه مغزی. (البته، این علائم همچنین می‌تواند نشانه‌ای از یک وضعیت پزشکی باشد.)

17 . یک تغییر ناگهانی در عادات و روال شما وجود دارد.

وقتی زندگی معنوی شما شروع به دگرگونی می‌کند، زندگی روزمره شما از جمله عادات و روال‌ها نیز تغییر خواهد کرد. شاید اکنون گذراندن وقت در طبیعت یا مدیتیشن را در اولویت خود قرار داده اید، یا عادت های قدیمی را که دیگر به شما خدمت نمی کردند کنار گذاشته اید.

18 . نگاه شما به جهان متفاوت است.

باز هم، بیداری های معنوی آسان نیست، و بیگانگی و درک نفس درهم شکسته ای که رخ می دهد می تواند باعث شود هر کسی احساس کند در یک واقعیت جدید زندگی می کند.

19 . افزایش همدلی

زمانی که احساس ارتباط بیشتر با دنیای اطراف خود می کنید، نسبت به رنج دیگران همدلی بیشتری خواهید داشت. نادیده گرفتن شیوع رنج ممکن است غیرممکن به نظر برسد، به همین دلیل است که شما اکنون احساس می کنید که بیشتر به خدمت نیاز دارید.

20 . شفقت بیشتری نشان می دهید.

علاوه بر احساس همدلی بیشتر، کسانی که در بیداری‌های معنوی قرار می‌گیرند احتمالاً «با دیگران احساس دلسوزی بیشتری می‌کنند».

21 . شما یک کنجکاوی جدید دارید.

و در آخر، اکنون که در زندگی خود "بیدار" شده اید، احتمالاً یک شگفتی و کنجکاوی کودکانه برای دنیای اطراف خود دارید، حتی زمانی که همه چیز سخت می شود. "بتوانید در مورد زندگی خود و افراد حاضر در آن کنجکاو بمانید، حتی زمانی که حس ششم را احساس می کنید"، نشانه ای از بیداری معنوی است.

فرآیند و مراحل بیداری

می توان گفت که "بیداری معنوی" واقعی تنها اولین قدم در مسیر طولانی به سوی روشنگری است. در واقع، بیداری اولیه ممکن است در یک لحظه اتفاق بیفتد، اما این فرآیند دارای مراحل بسیاری است که به شرح زیر است:

1 . بیداری معنوی

این آغاز سفر معنوی شما است، زیرا شما شروع به زیر سوال بردن همه چیزهایی می کنید که زمانی می دانستید. شما شروع به پاک کردن برخی چیزها از زندگی خود می کنید (عادات، روابط، سیستم های اعتقادی قدیمی) و چیزهای جدید و غنی تر را به درون خود دعوت می کنید. ممکن است احساس کنید چیزی از دست رفته است، اما هنوز آن را کاملاً کشف نکرده اید. در طول این مرحله، احساس گم شدن، گیجی و سرخوردگی معمول است.

2 . شب تاریک روح

مرحله دوم بیداری معنوی به نوعی شبیه آن است: یک تکه بسیار خشن، در واقع پایین ترین وصله. از بسیاری جهات، این زمانی است که روح شما در حال تنظیم مجدد است و تمام جنبه های نفس را از بین می برد. این بسیار چالش برانگیز است، اما زمانی که به پایین ترین سطح رسیدید، جایی برای رفتن، جز بالا رفتن وجود ندارد، مجبورتان می کند یک تغییر واقعی ایجاد کنید.

3 . اسفنج

هنگامی که شب تاریک روح خود را پشت سر گذاشتید، آماده هستید تا زندگی جدید و بهبود یافته و «بیدار» خود را شروع کنید. در مرحله سوم، همه چیز در مورد اندازه و کاوش است. وقتی متوجه می شوید که چه چیزی با روحیه شما تطابق دارد، شروع به فعالیت می کنید، سرگرمی ها، مذاهب، روابط و غیره مختلف را امتحان می کنید.

4 . خود ساتورو

ساتوری  یک اصطلاح بودایی ژاپنی برای بیداری یا "درک" است که از فعل ژاپنی  satoru گرفته شده است. در سنت بودایی ذن، به  کنشو یا «دیدن به ماهیت واقعی خود» اشاره دارد. در این مرحله، شما نه تنها ماهیت واقعی خود را از طریق مواهب، مهارت ها و استعدادهای خود تشخیص می دهید، بلکه به آن احترام می گذارید و تجسم می دهید.

5 . جلسات روح

فکر می کنید هنوز به روشنگری رسیده اید؟ نه کاملا. مرحله پنجم، که قیصر از آن به عنوان "جلسات روح" یاد می کند، ممکن است کمی طول بکشد. شما در حال ساختن ساختار واقعی در زندگی خود هستید که از طریق آن روح واقعی شما می تواند شکوفا شود. این می تواند به آزمون و خطا و بسیاری از استراتژی های مختلف نیاز داشته باشد. در طول این مدت (که می‌تواند سال‌ها حتی دهه‌ها BTW طول بکشد)، روح شما در حال رشد و التیام است، زیرا روال‌ها و مناسکی را که برای شما مفید هستند، کشف می‌کنید.

6 . تسلیم شدن

مرحله دوم تا آخرین مرحله در فرآیند بیداری، تسلیم شدن به رهاسازی ساختارها، باورها یا جنبه های باقی مانده از نفس است که شما را از حقیقت خود باز می دارد. در این مرحله، روح خود را می شناسید، سبک زندگی را پیدا کرده اید که برای شما مفید است، اما ممکن است هنوز افراد یا عادت هایی وجود داشته باشند که شما را عقب نگه دارند. اینجا جایی است که آنها را رها می کنید تا بتوانید به طور کامل به قدرت خود قدم بگذارید.

7 . آگاهی و خدمت

و بالاخره آگاهی و خدمت داریم. این آگاهی کامل از الوهیت خود در هر لحظه است، در حالی که شما در زندگی با لطف و وضوح جریان دارید. شما در خدمت دیگران زندگی می کنید که برای شما شادی و رضایت زیادی به ارمغان می آورد.

چگونه فضایی برای بیداری معنوی ایجاد کنیم؟

اگرچه ممکن است آسان نباشد، بسیاری تأیید می کنند که بیداری های روحانی ارزش تلاش را دارد. بنابراین، اگر می‌خواهید فضایی در زندگی خود ایجاد کنید تا سفر معنوی خود را آغاز کنید، تمرین‌های معنوی روزانه، هفتگی یا ماهانه را توسعه دهید (مثلاً مدیتیشن، تمرکز حواس و قدردانی).

علاوه بر آن: «افرادی را پیدا کنید که از نظر روحی با آنها همخوانی دارید و بتوانید با آنها صحبت کنید. همچنین می‌توانید به دنبال کتاب‌ها یا پادکست‌هایی درباره معنویت بگردید که با شما طنین‌انداز می‌شوند.
کایزر خاطرنشان می کند: « عشق به خود و شفقت را تمرین کنید». "با خود مهربان باش و به آنچه آشکار می شود اعتماد کن؛ همه بیداری های معنوی برای هدایت ما به تعادل با خود واقعی مان رخ می دهد." او می افزاید که به راهنمای درونی و تکان های شهودی خود نیز توجه کنید، زیرا "آنها به شما کمک می کنند تا آنچه را که دیگر در زندگی شما معتبر نیست، هماهنگ کنید و حذف کنید."

برای ایجاد فضایی برای بیداری معنوی، سعی کنید تمرینات معنوی روزانه، هفتگی یا ماهانه (مانند مدیتیشن، تمرکز حواس و سپاسگزاری) را توسعه دهید.

سخنی از منوباز

بیداری های معنوی پیچیده، عمیق هستند و چیزی جز تغییر زندگی به بهترین شکل نیستند. اگرچه ممکن است آسان نباشند، اما با صبر، آزمون و خطا و کمی زمان، زندگی شما را بهتر می کنند. اگر خودتان را در یکی می بینید، تنها کاری که باید انجام دهید این است که به این روند اعتماد کنید، محکم بمانید و برای یک زندگی تازه بیدار، آماده شوید.

دیدگاه خود را ثبت نمایید.