thumb

غذای روح فراموش نشود! 9 عادت سالم برای تغذیه روح

همون طور که بدن ما نیاز به غذا داره، روح مون هم غذا می‌خواد! غذای روح

یک زمان‌هایی هست که احساس می‌کنی، گم شدی یا از مسیرت دور شدی، اینجاست که از خودت می‌پرسی کجا رو اشتباه اومدم؟ یک زمان‌هایی هست که انگار خیلی وقته هیچ چیز خوبی به سراغ‌مون نیومده، اینجاست که انگار هیچ چیزی تحت کنترل‌مون نیست. همه چیز خیلی دور به نظر می‌رسه. این موارد همه به غذای روح برمی‌گرده.

اما باید مراقب باشیم، این احساس ناتوانی می‌تونه به من و شما حاکم بشه و باعث شه همه چیز ازدست‌رفته به نظر برسه.

اگر در این حال و احوالی یا فکر می‌کنی خیلی زود به این نقطه می‌رسی و در این احساس گیر می‌کنی، پس همین حالا شروع کن. تمرین عادت‌های سالم به من و شما در تغذیه روح، ذهن و حتی جسم کمک می‌کنه.

همون طور که بدن ما نیاز به غذا داره تا انرژی‌شو به دست بیاره و برای زندگی که فقط یک‌بار اتفاق می‌افته، تلاش کنه، روح‌مون هم غذا می‌خواد، غذای روح.

اگه غذای مناسبی برای روح مصرف کنیم، به ما برای خارج شدن از شرایط سخت کمک می‌کنه. تغذیه روزانه روح به من و شما کمک می‌کنه تا هر روز رو برای خودمون کمی راحت‌تر و بهتر از دیروز کنیم.

به‌خاطر همین این‌جا یک منو غذایی آماده کردیم که غذاهای مناسب روح‌مون رو تشکیل می‌ده و می‌تونیم از این منو حداقل روزی یک غذا انتخاب کنیم تا کم‌کم همه چیز خوب بشه.

  1. پاکسازی سالم

برای خلاص شدن و رها کردن هر چیزی که از نظر احساسی، روحی و جسمی دیگه هیچ ارزشی برامون نداره، وقت بگذاریم. این یک غذای روح عالی می‌شه، چرا که هرچیزی که باقی می‌مونه افراد و چیزهایی هستن که به من و شما احساس خوشبختی، دوست داشتن و حمایت می‌دن.

5 دلیلی که فراموش کردن و بی‌خیال شدن موجب آرامش روح می‌شه

این غذای روح خیلی گسترده است، دستور پخت‌های متنوعی هم داره هرکسی برای زندگی خودش بهتر می‌تونه انتخاب کنه کدومش رو باید اول انجام بده، اما مهم اینه که این کار رو انجام بده.

  • مثلاً از دست لباسی که دیگه مناسب‌مون نیست و خیلی وقته نپوشیدیم، خلاص شیم.
  • آشناها و افرادی که نه حامی هستن نه رفتار محبت‌آمیزی باهامون دارن، فراموش کنیم.
  • غذا، دارو یا هر چیزی که یک مانع برای داشتن زندگی سالم و شاد هست رو رها کنیم.
  1. نفس بکشیم

نفس کشیدن به‌خصوص نفس‌های عمیق باعث آزاد شدن سموم، افزایش قدرت ماهیچه و تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شه. تنفسی که آگاهانه انجام بشه به تمرکز بهتر هم کمک می‌کنه. این‌جوری استرس کمتری احساس می‌کنیم.

دستور پخت این غذای مفید و خوشمزه برای روح، خیلی هم راحته. از راه بینی نفس بکشیم و از راه دهان نفس رو بیرون بدیم، اما یادمون باشه قبل از این‌که نفس رو رها کنیم، حداقل ۳ ثانیه نگه داریم. هرچند بار در روز خواستیم و یادمون بود این غذا رو می‌تونیم خیلی راحت و سریع در اختیار روح‌مون قرار بدیم، با تمرین تنفس، هرچی بیشتر و آگاهانه، نفس عمیق بکشیم، احساس بهتری هم به دست می‌آریم.

شاید باورتون نشه اما یه فوت کوزه‌گری مهم هم برای این غذای روح وجود داره. موقع نفس کشیدن اجازه بدیم، شکم‌مون بزرگ بشه و هوا رو کامل در خودش جا بده تا غذای خوشمزه‌تری پخته بشه.

نفس بکشید

  1. طبیعت گردی و غذای روح

این‌که فصل بهار و پاییز، موردعلاقه خیلی از آدم‌هاست به این دلیله که رنگ درخت‌ها، گل‌ها حتی آفتاب باعث می‌شه به طور خودکار آدم استرس کمتری داشته باشه، آرامشش بیشتر بشه و روح یک غذای کامل دریافت کنه. غذایی که از طریق حس چشایی، بویایی و لامسه داره وارد بدن می‌شه.

10 تفاوت افراد با استرس کمتر و افرادی که استرس بیشتری دارن!

اگه نمی‌تونین هر روز به طبیعت برین و از این‌همه زیبایی تغذیه کنین، نگهداری از گل‌وگیاه هم می‌تونه مثل یک غذای فست فودی و آماده براتون موثر باشه. درسته که طعم و مزه غذای مامان پز رو نداره اما خوشمزگی‌های خودش رو داره.

حالا که حرف از غذای فست فودی شد، بزارین اینم بگم شما هرچی میوه و سبزیجات بخورین نه برای روح‌تون نه جسم‌تون، چیز بدی نداره، اما خوردن غذاهای فرآوری شده، سلامت جسم‌تون رو به خطر می‌ندازه و به سلامت روح‌تون آسیب می‌زنه.

پس میوه و سبزیجات تازه بخورید و آب بیشتری بنوشید تا سموم بدن دفع بشه و جسم احساس سیری طولانی‌تری داشته باشه.

میوه و سبزیجات تازه بخورید

  1. ورزش، تعادل بین ذهن و روح

غذایی برای روح خوبه که ذهن و بدن رو با هم درگیر کنه. برای همین هم ورزش یک راه عالی برای لذت بردن هم‌زمان از همه این‌هاست. خوبی ورزش اینه‌ که برای هر آدمی با هر توانایی جسمی، ورزش و فعالیتی وجود داره.

برای کسایی که انرژی کمی دارن یا با حرکت‌های خاصی مشکل دارن، تمرین‌هایی مثل حرکات کششی، تای‌چی یا ایروبیک خیلی می‌تونه مفید باشه. اگر هم که انرژی زیادی دارین دویدن یا بسکتبال، دو ورزش عالی که می‌شه ازشون استفاده کرد.

استمرار در هر چیزی نتیجه‌بخش می‌شه. پس این‌که به طور منظم هر روز ورزش کنیم، ذهن و روح حس بهتری می‌گیرن اما زیاده‌روی کردن هم باعث می‌شه زود خسته بشیم و جا بزنیم. پس از همون ضرب‌المثل معروف استفاده می‌کنیم و آهسته و پیوسته وارد حیطه ورزش می‌شیم و هر روز فقط کمی بیشتر از دیروز پیش می‌ریم. اصلاً نیاز نیست که هر روز سر یک ساعت خاص ورزش کنیم یا زمان طولانی رو صرف ورزش کردن کنیم، روزی ۱۵ دقیقه هم می‌تونه سطح انرژی و شادی جسم و روح ما رو زیاد کنه و غذای روح رو تأمین کنه.

  1. خوشحالی با اطرافیان

با افرادی که ما رو خوشحال می‌کنن و ازمون حمایت می‌کنن، بیشتر وقت بگذرونیم. کاری رو انجام بدیم که از انجامش لذت می‌بریم. از کسی که بودن باهاشون لذت‌بخش هست، بخواهیم که با هم یک فیلم خنده‌دار ببینیم، قدم بزنیم یا حتی تلفنی صحبت کنیم. همین کارهای کوچیک و ساده، مثل غذاهای ساده و خوشمزه برای روح هستن که انرژی‌مون رو هم زیاد می‌کنن.

اغلب ما فقط می‌خواهیم حس کنیم که شنیده و دوست داشته می‌شیم، پس آدم‌های اطرافمون رو کسایی باید قرار بدیم که این حس رو بهمون انتقال می‌دن. این آدم‌ها شاید اطرافمون کم باشن اما حکم طلا رو دارن و هر روز قیمت‌شون بیشتر از روز قبل می‌شه.

خوشحالی با اطرافیان

  1. در لحظه باشیم!

ما فقط همین لحظه رو داریم، لحظه قبل که تموم شده و دیگه برنمی‌گرده، از لحظه‌های بعدی هم که خبر نداریم. پس بهترین و منطقی‌ترین کار اینه‌که در همین لحظه زندگی کنیم.

اگه مدیتیشن کردن رو بخوام خیلی ساده توضیحش بدم، می‌گم یعنی چند لحظه ساکت بشیم و به افکار خودمون گوش بدیم. سکونی که به بدن، ذهن و روح‌مون حاکم می‌شه، باعث می‌شه همه چیز رو رها کنیم. هرچی بیشتر مدیتیشن کنیم و این کار رو بیشتر انجام بدیم، احساس بهتر و آرامش بیشتری هم پیدا می‌کنیم، انگار که یه غذای روح عالی برای خودمون آماده کردیم.

من و شما نباید با فکرهامون بجنگیم، بزاریم اون‌ها بیان و به همین سادگی هم بهشون اجازه بدیم که برن. اگه با اومدن افکارمون بجنگیم، بیشتر ما رو آزار می‌دن وبیشتر می‌مونن. اگه دیدین اذیت می‌کنن و نمی‌خوان برن، غذای خوشمزه‌ی تنفس همراه با تمرکز رو برای روح‌تون آماده کنین. یک جای راحت بشینین و با بینی نفس بکشین، سه ثانیه نگه دارین و با دهان نفسی که نگه داشتین و رها کنین، به همین راحتی، به همین خوشمزگی. (خیال‌تون راحت باشه این غذای روح اصلاً چاق‌کننده نیست، هر چند بار که دوست داشتین، مصرفش کنین)

در لحظه باشیم

  1. خوندن کتاب یا دیدن فیلم

تماشای فیلم یا خوندن کتاب به شما کمک می‌کنه تا از ذهن خودتون خارج بشین و وارد یک ماجراجویی یا داستان الهام‌بخش دیگه بشین. خوندن یا تماشا کردن آدمی که آزمایش‌ها و امتحان‌های دیگه‌ای رو داره تجربه می‌کنه، حتی اگه تخیلی هم باشه می‌تونه به ایجاد انگیزه بیشتر کمک کنه.

اما یادتون باشه چیزی رو انتخاب کنین که دارای پیام مثبت باشه تا به مثبت‌اندیشی شما هم کمک کنه. اگه دیدین کتاب یا فیلمی رو دوست ندارین، به خودتون هم فشار نیارین، بزارینش کنار و کتاب یا فیلم دیگه‌ای رو امتحان کنین.

خنده یک غذای روح خوب و یک راه عالی برای رها شدن از استرس و داشتن حس خوشبختی هست. پس یک کتاب یا فیلم کمدی رو امتحان کنین.

  1. ذهن‌مونو بنویسیم

هر چیزی که از افکار و نگرانی حتی دعا و آرزو در ذهن‌مون داریم رو بنویسیم. نوشتن احساسات، یک راه عالی و کم‌خرج برای غذای روح هست، مثل درمان رایگانی که تا هر زمانی که مایل باشیم، می‌تونیم انجامش بدیم.

ریختن احساسات، امید و آرزوها روی برگه‌های کاغذ، اون‌ها رو واقعی‌تر نشون می‌ده و به برنامه‌ریزی بهتر برای رسیدن بهشون کمک بیشتری می‌کنه. اینجوری اگه یک موقعیت بد و ناامیدکننده هم داشته باشی، بهتر می‌تونی خطش بزنی یا پاکش کنی و دوباره بهتر از قبل بنویسی.

اگه دنبال فوت کوزه‌گری و دلیل خوشمزه شدن غذا برای روح تون هستین، بهتره که از کاغذ برای نوشتن استفاده کنین تا رنگ و طعم غذاهای خونگی به روح‌تون بچشونین.

ذهنمونو بنویسیم

  1. کمک کردن

کمک کردن به آدم‌های دیگه خیلی لذت‌بخش هست. این کمک کردن، می‌تونه با زمان، انرژی یا پول شما باشه حتی لبخند زدن به آدم‌هایی که در خیابون فقط از کنارشون رد می‌شین هم می‌تونه یک کمک ساده باشه.

اگه از من بپرسین، نکته کنکوری برای خوشمزه‌تر شدن این غذای روح چیه، می‌گم کمک کردن به برآورده کردن آرزوی بچه‌هاست. بچه‌ها خیلی آرزوهای قشنگ و کوچیکی دارن، دیدن خنده بچه‌هایی که آرزوشون برآورده شده، می‌تونه خوشمزه‌ترین غذا برای روح‌مون باشه.

برای شاد بودن و سلامتی بیشتر، هیچ‌وقت غذای روح رو فراموش نکنین. این منو غذایی ممکنه که خیلی ساده به نظر برسه اما استفاده از این رژیم غذایی برای روح، من و شما رو هر روز شادتر می‌کنه. لازم نیست تمام منو رو هر روز انجام بدیم اما همین که سعی کنیم، روزی حداقل یک غذای خوشمزه برای روح‌مون آماده کنیم، کافیه.

حفظ تعادل در زندگی یک وظیفه اساسی و مهمه که نباید هیچ‌وقت فراموشش کنیم.

دیدگاه خود را ثبت نمایید.