thumb

مدیتیشن یا خود هیپنوتیزم: 3 فرق هیپنوتیزم با مدیتیشن

مدیتیشن یا خود هیپنوتیزم: فرق هیپنوتیزم با مدیتیشن چیه؟

وقتی صحبت از تکنیک‌های مراقبه میشه، انواع مختلفی از مدیتیشن در برابرمون صف می‌کشن. مدیتیشن به اشکال مختلفی انجام میشه که بعضی‌هاشون کاملاً شبیه هیپنوتیزم‌ کردن خود هستن. مدیتیشن و خود هیپنوتیزم دو نوع مختلف از مراقبه‌ان که هرکدام خواص خاص خودشون رو دارن.

فرق هیپنوتیزم با مدیتیشن در ماهیت عملکردی اون‌هاست؛ هیپنوتیزم یا به عبارت دیگه خود هیپنوتیزم حالتی که میشه به وسیله اون ذهن ناخودآگاه رو تحت کنترل درآورد در حالی که مدیتیشن تکنیکیه که برای پیدا کردن آرامش و کم کردن استرس ازش استفاده میشه.

برای فهمیدن اینکه کدوم نوع مراقبه برامون مناسب تره هیچ پاسخ قطعی‌ای وجود نداره چراکه تصمیم‌گیری درباره بهترین نوع اون برای هر شخصی به عوامل متعددی بستگی داره.

انتخاب نوع مراقبه به این بستگی داره که شما از مدیتیشن چی می‌خوایین. اگه می‌خوایین به آرامش و پاک‌سازی ذهنی برسین، شاید نوع ملایم‌تر اون برایتان بهتر باشه اما اگه دنبال راهی برای تمرکز و دستیابی به سطح بالاتری از آگاهی هستین، شاید خود هیپنوتیزم انتخاب مناسب‌تری باشه.

در این مقاله، ما در مورد مزایا و معایب مدیتیشن و خود هیپنوتیزم صحبت می‌کنیم تا بتوانید تصمیمی آگاهانه در مورد انتخاب تکنیک‌هایی از مراقبه که براتون مناسب هستن بگیرید.

مدیتیشن یا خود هیپنوتیزم؟

مدیتیشن:

سبک‌های مختلفی برای تمرین مدیتیشن وجود داره که هرکدوم مزایای خاص خودشون رو دارن. مراقبه تنفسی یک راه عالی برای تمرکز و آرامش ذهنیه که با تمرین تنفس به دست میاد، درحالی‌که مراقبه، ذهن آگاهی درباره توجه و تمرکز به چیزیه که در لحظه تجربه می‌کنین. مراقبه تحلیلی، برای کسانی مفیده که می‌خوان عملکرد ذهنشون رو درک کنن و به خودآگاهی برسن، درحالی‌که مدیتیشن مهر، شفقت، احساس همدلی و مهربانی رو در فرد تقویت می‌کنه. مدیتیشن پیاده‌روی، در واقع مراقبه در حال قدم زدنه که یه راه عالی برای ارتباط با طبیعت و پرورش بدن هست، از مدیتیشنِ تجسم میشه برای ایجاد تصاویر و سناریوهای ذهنی مثبت استفاده کرد.

از مدیتیشن ساده و مدیتیشن خود هیپنوتیزمی استفاده کنید.

خود هیپنوتیزم:

اکثر مردم هیپنوتیزم رو راهی برای رسیدن به آرامش عمیق می‌دونن، اما استفاده‌های خیلی بیشتری میشه ازش کرد. وقتی در حالت هیپنوتیزم هستین، ذهنتون برای پیشنهادهای مثبتی که می‌تونه به شما در ایجاد تغییرات سالم در زندگی کمک کنه، بازتره. روش‌های زیادی برای آرامش بدن وجود داره که یکی از اون‌ها تمرکز بر تنفس و احساسات فیزیکی بدنتون هست. تصویرسازی آگاهانه ابزاری قدرتمند برای کمک به آرامش ذهن و بدنه.

در طول جلسهٔ خود هیپنوتیزم، باید بر نکته مثبتی که می‌خوایین در مورد خودتون بهش باور داشته باشین، تمرکز می‌کنین. موقع قرارگرفتن در این حالت، فرد می‌تونه تمام استرس‌ها و تنش‌ها رو از خودش دور کنه. برای بیرون اومدن از حالت خلسه، باید از تصویر ذهنی خودکار برای برگشتن به حالت بیداری استفاده کرد.

هیپنوتیزم خود استرس رو از بین می‌بره.

خود هیپنوتیزم راهی عالی برای مدیریت استرس، بهبود خواب و افزایش اعتماد به نفسه. حتی به شما در ترک کردن عادات بدی مانند سیگارکشیدن هم کمک می‌کنه و باعث تغییراتی پایدار در سبک زندگی‌تون میشه. شروع جلسه هیپنوتیزم معمولاً توسط درمانگر انجام میشه که از مراجعه‌کننده می‌خواد در حالت استراحت قرار بگیره و چشم‌هاش رو ببنده. در ادامه کار درمانگر با صدایی آهسته و آرام شروع به صحبت‌کردن می‌کنه و به مراجعه‌کننده کمک می‌کنه افکارش رو متمرکز کرده و آرام بشه. درمانگر به فرد کمک می‌کنه تا اعتماد‌به‌نفس خودش رو در موقعیت‌های مختلف تجسم کنه، مانند صحبت‌کردن در جمع یا در قرار ملاقات‌ها و جلسات.

فرق هیپنوتیزم با مدیتیشن:

  1. هدف

اکثر اشکال مراقبه باهدف درک ماهیت ذهنی انجام میشن، درحالی‌که خود هیپنوتیزم اهداف خاص‌تری دارد. خود هیپنوتیزم تکنیکیه که اغلب برای اهداف خاصی مانند ترک سیگار، اعتماد‌به‌نفس بیشتر در سخنرانی‌های جمعی، غلبه بر فوبیا یا انواع ترس‌ها، تغییر نگرش دربارۀ ثروت، کاهش وزن یا استرس کمتر به کار گرفته می‌‎‌شه. در مقابل، مدیتیشن معمولاً هدفش درک ماهیت ذهنه در حالیه که جلسه خود هیپنوتیزم درباره واردشدن به یه حالت آرامش عمیق برای دسترسی به ضمیر ناخودآگاه هست.

فرق مدیتیشن با هیپنوتیزم در ماهیت عملکردی اون‌هاست.

علاوه بر این، خود هیپنوتیزم می‌تونه به‌عنوان ابزاری برای پیداکردن راه‌حل‌های خلاقانه برای مشکلات استفاده بشه. خود هیپنوتیزم به فرد کمک می‌کنه تا ‌ایده‌های جدیدی برای کتاب یا پروژه‌ای که روی آن کار می‌کند ارائه بده. حالت هیپنوتیزم این امکان رو براتون فراهم می‌کنه تا از خلاقیتتون استفاده کنین و راه‌حل‌هایی رو ابداع کنین که شاید قبلاً به آن فکر نکرده باشین.

از طرف دیگه، مدیتیشن یک کانون توجه درونی برای آرام‌کردن ذهن است. آرام‌کردن ذهن رو میشه از طریق تکنیک‌هایی مثل مدیتیشن ذهن‌آگاهی، یا غیررسمی، فقط با متمرکز شدن روی لحظه حال، تمرین کرد. مربیان مراقبه امیدوار هستن که با آرام‌کردن ذهن، افراد بینش‌هایی در مورد افکار، احساساتشون و نحوه تأثیر‌گذاری اون‌ها روی رفتارشون به دست بیارن.

  1. تمرکز

مدیتیشن تمرین تمرکز روی یه نقطه یا شی خاص برای بهبود تمرکز، فکر و حواس‌جمعی است. هدف مدیتیشن پاک‌سازی ذهن از حواس‌پرتی‌ها و اجازه دادن به مدیتیشن‌کننده برای تمرکز روی یه فکر یا احساس واحد است. در مدیتیشن اغلب از کنترل تنفس برای کمک به تمرکز بیشتر تمرین کننده استفاده میشه.

هدف از خود هیپنوتیزم دور زدن ذهن خودآگاه و استفاده از ضمیر ناخودآگاهه.

از طرفی، خود هیپنوتیزم، حالتی از ذهنه که در آن فرد بسیار قابل تلقین و پذیرای پیشنهادها میشه. هدف خود هیپنوتیزم دورزدن ذهن خودآگاه و ضربه‌زدن به ضمیر ناخودآگاه برای ایجاد تغییرات یا دستیابی به اهدافه. خود هیپنوتیزم ابزار قدرتمندی برای کمک به درک بیشتر و تغییر دیدگاه عادی افراده. با واردشدن به حالت خود هیپنوتیزمی، می‌تونین خودتون رو در معرض تجربیات جدیدی قرار بدین که شاید در زندگی روزمره در دسترس شما نباشن. برای مثال، ممکنه از خود هیپنوتیزم برای غلبه بر ترس، فوبیا، کشف زندگی گذشته استفاده کنین یا شاید برای بهبود عزت‌نفس و رسیدن به یک هدف خاص استفاده کنین.

  1. هدایت شده یا هدایت نشده!

مدیتیشن می‌تونه به‌تنهایی یا به‌صورت هدایت شده انجام بشه. بااین‌حال، اگر خود هیپنوتیزم بدون درمانگر انجام بشه به این معنیه که ‌به‌صورت غیر هدایت شده انجام شده. بااین‌وجود می‌توان با کمک‌گرفتن از پادکست‌های هیپنوتیزمی که برای همین امر طراحی شدن خود هیپنوتیزمی رو تمرین کرد. برنامه‌ها و پادکست‌های صوتی زیادی وجود دارن میتونن به شما برای واردشدن حالت هیپنوتیزم کمک کنن. می‌تونین اون‌ها رو به‌صورت آنلاین یا در کتاب‌فروشی‌ها یا سایر برنامه‌های آنلاین پیدا کنین.

هنگام انتخاب یک برنامه مدیتیشن یا خود هیپنوتیزم، لازمه برنامۀ معتبری پیدا کنین که نظرات خوبی درباره‌اش نوشته شده باشد. همین‌طور باید مطمئن بشین که اون برنامه برای شما و اهدافتون مناسبه. اگه دنبال هدف خاصی مانند ترک سیگار هستین، باید یک برنامه صوتی متناسب با آن هدف رو پیدا کنین. اگه در انجام مدیتیشن یا خود هیپنوتیزم تازه‌کار هستین، باید شروع ساده‌ای داشته باشین و به‌مرورزمان سطح تمرین‌ها رو بالاتر ببرین. هماهنگی خودتون با تمرینی که انجام می‌دین خیل مهمه.

مدیتیشن هم هدایت شده هم غیر هدایت شده انجام میشه که در مورد هیپنوتیزم صادق نیست!

فواید مدیتیشن و خود هیپنوتیزم

تکنیک‌های ریلکسیشن بسیار زیادی وجود دارن که تصمیم‌گیری در مورد اینکه کدومشون برای شما مناسبه رو سخت می‌کنه. بااین‌حال، هم هیپنوتیزم و هم مدیتیشن فواید زیادی براتون دارن، پس عجیب نیست اگه بخوایین هر دو رو امتحان کنین.

  • خواص هیپنوتیزم:

خود هیپنوتیزم روشی عالی برای بهبود تمرکز و حواس‌جمعی هست که به کاهش استرس و اضطراب هم کمک می‌کنه. خود هیپنوتیزم کمی شبیه مراقبه است. این روش به ذهن تمرکز و رسیدن به آرامش رو یاد میده. زمانی که وارد حالت هیپنوتیزم می‌شین، نسبت به پیشنهادهای مثبت مستعدتر هستین یعنی شما می‌تونین از خود هیپنوتیزم برای تغییر تفکر و رفتارتون استفاده کنین.

بیشتر بخوانید:  11 محرک شگفت‌انگیز اما رایج در زندگی که ممکن است اضطراب شما را برانگیزانند.

افراد بسیاری از خود هیپنوتیزم برای درمان انواع مسائل و مشکلات استفاده کردن، از اضطراب و افسردگی گرفته تا مقابله با چالش‌های زندگی، مثل کاهش وزن. اگه در زندگی با چیزی دست‌وپنجه نرم می‌کنین، ممکنه خود هیپنوتیزم ارزش امتحان کردن رو داشته باشه. بااین‌حال، مدیتیشن برای کسانی که مایلن به آرامش درونی برسن، عالیه. این تمرین به بهبود کیفیت خواب و افزایش سطح انرژی هم کمک می‌کنه.

مراقبه و خود هیپنوتیزم فواید زیادی برای فرد داره.

  • خواص میدیتیشن:

مدیتیشن هزاران‌ساله که وجود داشته و یک درمان مؤثر برای شرایط مختلف سلامت روان از جمله اضطراب، افسردگی و استرسه. با مدیتیشن، روی نفس خودتون تمرکز و افکار دیگه رو ر‌ها می‌کنین. مدیتیشن شما رو با محیط اطراف بیشتر آشنا می‌کنه و بهتون آگاهی میده. مدیتیشن به افزایش جریان خون به مغز مؤثره و به بهبود عملکرد شناختی هم کمک می‌کنه. همین‌طور باعث کاهش سطح استرس، بهبود کیفیت خواب و تقویت سیستم ایمنی بدن هم میشه.

نتیجه

با وجود آگاهی از فرق هیپنوتیزم با مدیتیشن باید این رو هم بدونیم که اگرچه هیپنوتیزم و مدیتیشن با هم یکی نیستن، اما خیلی به هم مرتبطن.

مدیتیشن و خود هیپنوتیزم روی بعضی افراد بلافاصله به طور مؤثری عمل می‌کنن. این افراد تنها بعد از چند جلسه فواید اون رو متوجه میشن. بااین‌حال، برای عده‌ای، شاید هفته‌ها یا ماه‌ها طول بکشه تا به نتیجۀ مطلوبی که می‌خوان برسن.

انسان‌ها با هم فرق دارن و هیچ رویکردی برای مدیتیشن یا خود هیپنوتیزم‌گری وجود نداره که برای همه یکی عمل کنه. بهتره در طول زمانِ تمرین صبور و سازگار باشین و حتی وقتی زیاد طول می‌کشه ر‌هاش نکنین چون این تمرین در نهایت شما رو به آرامشی که دنبالش بودین می‌رسونه.

نیلوفر

1401/07/28

خودهیپنوتیزم بدون درمانگر خطر نداره؟ یا مثلا بهتره دفعه های اول و دوم درمانگر باشه بالاسرمون دفعه های بعد بدون درمانگر انجامش بدیم؟

دیدگاه خود را ثبت نمایید.