تو مغز عاشق چه خبره؟ علم عشق و دلبستگی

تو مغز عاشق چه خبره؟ علم عشق و دلبستگی

چگونه درک مواد شیمیایی مغز می تواند به شما در ایجاد عشق پایدار کمک کند.
وقتی اسممو صدا میزنی نفسم حبس میشه
اغلب از خودم میپرسم، شما هم این احساس را دارید؟
یک شیمی، انرژی و هماهنگی وجود دارد.
وقتی باهمیم!
کورین بیلی رائه

موقع عاشق شدن در ذهن و بدن تون متوجه بوجود آمدن اتفاقاتی می شوید. احساس می کنید که به شدت جذب فرد مورد علاقه خود شدید. اگر اوضاع ادامه پیدا کند، ممکن است احساس سرخوشی، شوق برای با هم بودن، اشتیاق و هیجان داشته باشید. احساس می کنید خاص ترین و منحصر به فرد ترین فرد دنیا را پیدا کرده اید.

بیشتر بخوانید: نکاتی برای ایجاد یک رابطه قوی تر

 

مغزعاشق
چند سال که جلوتر می روید احتمالاً هیجان تان کاهش می یابد (به جز چند زوج خوش شانس). اما اگر چه این تازگی ممکن است از بین برود، اگر همه چیز خوب پیش برود، با یک نوع احساس گرم، آرامش بخش و پرورش دهنده جایگزین می شود. احساس می کنید بدن، ذهن و روح تان باهم پیوند می خورد. امیدها و رویاهای خود را به اشتراک می گذارید و برای تحقق آنها با هم سخت کار می کنید.
هر مرحله از این چرخه در واقع می تواند با شیمی مغز شما توضیح داده شود. انتقال دهنده های عصبی که شما را تحریک می کنند و هورمون هایی که این احساس را در سراسر بدن شما حمل می کنند.
به گفته پروفسور انسان شناسی هلن فیشر، عاشق شدن سه مرحله دارد. در هر مرحله، مجموعه متفاوتی از مواد شیمیایی مغز نمایش را اجرا می کند. این مراحل عبارتند از شهوت، جاذبه و عشق. در زیر به هر کدام خواهم پرداخت.

بیشتر بخوانید: 10 جمله ساده که شما را عاشق نگه می دارد.

1. شهوت

هنگامی که در مرحله شهوت هستید، از نظر جسمی به سمت فرد مورد علاقه خود جذب و کشیده می شوید. تمایل به دلبری کردن برای طرف مقابل دارید. ممکن است یک عنصر رمز و راز یا یک علاقه شدید وجود داشته باشد که همه چیز را هیجان انگیز می کند، مثل یک شب هیجان انگیز رویایی.
شهوت عمدتاً توسط هورمون های تستوسترون در مردان و استروژن در زنان هدایت می شود. شهوت در همه گونه ها رخ می دهد و ممکن است بخشی از انگیزه اصلی برای یافتن شریکی برای انتشار ژن های ما باشد. اما شهوت با عشق فرق دارد. تزریق تستوسترون به مردان باعث می شود که آنها بیشتر به یک معشوق بالقوه تمایل داشته باشند، اما لزوماً به هیچ وجه عاشق نمی شوند.

بیشتر بخوانید: فرق عشق و هوس شهوت چیه و چطور میشه بینشون تعادل برقرار کرد؟

 

شهوت

2. جاذبه

در مرحله دوم، شما شروع به وسواس در مورد معشوق خود می کنید و هوس حضور او را می کنید. قلبت تند تند میزنه و حوصله خواب و غذا خوردن رو نداری. حتی ممکن است کف دست شما عرق کند. وقتی در مورد کارهایی که با هم انجام می دهید خیال پردازی می کنید، موجی از انرژی و هیجان اضافی را احساس می کنید. این احساسات توسط سه ماده شیمیایی ایجاد می شوند: نوراپی نفرین، دوپامین و سروتونین.

  • دوپامین: افزایش دوپامین با انگیزه، پاداش و رفتار هدفمند مرتبط است. از این رو انگیزه برای تعقیب محبوب خود یا ایجاد آنها در فانتزی اگر نمی توانید با او باشید. دوپامین همچنین حس تازگی ایجاد می کند. محبوب شما برای شما هیجان انگیز، خاص و منحصر به فرد به نظر می رسد. شما می خواهید در مورد ویژگی های خاص او به جهان بگویید.
  • نوراپی نفرین: نوراپی نفرین مسئول افزایش انرژی و "تپش قلب" است که احساس می کنید، و همچنین در برخی موارد، هم اشتها و هم میل شما به خواب را از دست می دهد. بدن شما را در حالت هوشیاری تری قرار می دهد که در آن شما آماده عمل هستید.
  • سروتونین: دانشمندان فکر می کنند احتمالا سروتونین در این مرحله کاهش می یابد، اما مطالعات بیشتری باید انجام شود. سطوح پایین سروتونین در اختلال وسواس فکری جبری (OCD) یافت می شود و تصور می شود که باعث ایجاد تفکر وسواسی می شود. در یک مطالعه ایتالیایی بر روی 60 دانش آموز، آنهایی که اخیراً عاشق بودند و آنهایی که مبتلا به OCD بودند، پروتئین ناقل سروتونین کمتری در خونشان نسبت به دانش آموزان عادی (نه به تازگی عاشق) داشتند.

بیشتر بخوانید: احساس شهوت و تفاوت آن با عشق. 7 ویژگی یک رابطه جنسی ناسالم

جاذبه

بیشتر بخوانید: مواد غذایی حاوی دوپامین و سروتونین، هورمون شادی و دوپامین طبیعی

3. دلبستگی

دلبستگی مستلزم این است که بخواهید تعهد پایدارتری نسبت به فرد مورد علاقه خود داشته باشید. این نقطه ای است که در آن ممکن است با هم زندگی کنید، ازدواج کنید و/یا بچه دار شوید. پس از حدود چهار سال رابطه، دوپامین کاهش می یابد و جذابیت کاهش می یابد. اگر همه چیز خوب پیش برود، با هورمون های اکسی توسین و وازوپرسین جایگزین می شود که میل به پیوند، وابستگی و پرورش شریک زندگی شما را ایجاد می کند. شما می خواهید بغل کنید و نزدیک او باشید و عمیق ترین رازهای خود را با او در میان بگذارید. با هم برنامه ریزی و رویاپردازی می کنید.
اکسی توسین: اکسی توسین هورمونی است که در طول ارگاسم (و همچنین در هنگام زایمان و شیردهی) ترشح می شود. این ممکن است دلیلی باشد که تصور می‌شود رابطه جنسی زوج‌ها را به هم نزدیک‌تر می‌کند و «چسب» است که رابطه را پیوند می‌دهد. اکسی توسین یک جنبه تاریک نیز دارد. به نظر می رسد در رفتارهای نیازمند، چسبیده و حسادت نقش دارد.

علم عشق


وازوپرسین: دانشمندان در مورد نقش وازوپرسین در دلبستگی با مطالعه روی چمنزار، موجود کوچکی که مانند انسان پیوندهای تک همسری ایجاد می کند، یاد گرفتند. هنگامی که به ولهای نر دشتی دارویی داده شد که وازوپرسین را سرکوب می کند، آنها شروع به بی توجهی به شریک زندگی خود کردند و با سایر حشرات نر که می خواستند با او جفت گیری کنند مبارزه نکردند.

چه می توانیم بکنیم؟

درک علم شهوت، جاذبه و دلبستگی می تواند به شما کمک کند انتظارات واقع بینانه تری از روابط خود ایجاد کنید. در زیر چند ابزار برای راهنمایی شما در مراحل عشق وجود دارد:

  • شهوت را با عشق اشتباه نگیرید. قبل از اینکه رویای یک آینده مشترک را شروع کنید، به یک رابطه جدید فرصت دهید.


علم عشق

  • دوپامین را در یک رابطه طولانی مدت در جریان نگه دارید. شما می توانید این کار را با داشتن شب های قرار ملاقات، درس خواندن یا رفتن به سفرهایی که در آن کارهای بدیع و هیجان انگیز با هم انجام می دهید، انجام دهید. شاید به پیاده روی یک جای قشنگ بروید، از دیوار صخره نوردی بالا بروید یا به دیدن یک فیلم هیجان انگیز بروید.
  • اکسی توسین را با رابطه جنسی و صمیمیت در جریان نگه دارید. کارت و یادداشت بنویسید، بغل کنید و ببوسید، زمانی که همسرتان در اطرافتان نیست به او فکر کنید، امیدها و رویاهای خود را به اشتراک بگذارید و از آرزوهای همسرتان حمایت کنید.
  • کمی استقلال را حفظ کنید. اگر از نوع حسود و کنترل‌کننده‌ای هستید، شروع به توسعه فعالیت‌ها و دوستی‌های خود کنید که به شما احساس مهم بودن و اهمیت دادن می‌دهد.

بیشتر بخوانید: 50 سوالی که باید بپرسید تا کسی را بهتر بشناسید.

دیدگاه خود را ثبت نمایید.