thumb

3 گام برای ترک کردن عادت‌های بد مالی

یه سری عادت‌ها هستن که برای سلامت جسمی ضرر دارن، عادت‌هایی مثل سیگارکشیدن، زیاد سرپا موندن، بی‌تحرک بودن یا زیاد فست‌فود خوردن از عادت‌های مضر برای سلامتی هستن.

همان‌طور که عادت‌های مضری برای سلامت جسمی وجود داره، عادت‌های مضری هم برای سلامت مالی وجود داره که می‌تونن در درازمدت آسیب‌های شدیدی رو به اقتصاد شخصی ما وارد کنن. برای شناسایی و بررسی اینکه به این عادت‌های بد مبتلا شدین و همین‌طور برای حل این عادت‌ها و جایگزینی اون‌ها با عادت‌های مالی خوب این 3 گام رو بردارید:

گام 1. رابطه‌تون با پول رو بررسی کنید.

رابطه با پول واقعاً پیچیده است. تشخیص رفتارهای ناسالم مالی همیشه کار آسانی نیست؛ اما نشانه‌هایی وجود داره که می‌تونید با دنبال کردنشون متوجه نوع رفتارتون بشید. مشکلات رایجی مثل خرج کردن بیشتر از درآمد، نداشتن حساب پس‌انداز و برنامه برای بازنشستگی از جمله نشانه‌هایی هستن که به‌خاطر عادت‌های بد مالی ایجاد می‌شن.

بیشتر بخوانید: کارهایی که باید 5 سال پیش از بازنشستگی انجام بدین

یه آزمون سلامت مالی می‌تونه اولین قدم برای شناسایی عادت‌های مالی‌تون باشه. البته باید بدونید که اگه نتیجه آزمون مطلوب نبود حتماً به این معنا نیست که شما به عادت‌های بد مبتلا شدین. بسیاری از کارشناسان می‌گویند درنظرگرفتن نقشی که مسائل سیستمی و اقتصادی جامعه می‌تونن در شکل‌دادن به‌سلامت مالی ما ایفا کنند، خیلی پررنگه.

نگرفتن به‌موقع دستمزد، نداشتن بیمه درمانی، اقساط بانکی سنگین، پیدانکردن شغل مناسب، پایین بودن سطح درآمد و بالا بودن هزینه‌ها همگی به‌خاطر مسائل اقتصادی رخ میدن و خیلی ارتباطی به عادت‌های مالی ما ندارن.

بخواییم یا نخواییم این یه حقیقته که با حداقل دستمزد نمی‌شه از پس حداقل هزینه‌های زندگی براومد، اگر با مشکلات شدید مالی به دلیل بدهی، بیماری، ازکارافتادگی و... درگیر هستین شاید لازم باشه کمی کمک بگیرین. کمیته امداد، بنیاد مستضعفان، جمعیت‌های خیریه و ... از مراکزی هستن که افراد محروم رو تحت پوشش قرار می‌دن.

اما اگر درآمد شما برای پوشش هزینه‌هاتون کافیه ولی باز هم پول کم میارین و اصلاً نمی‌دونین با پول‌هاتون چیکار کردین، باید به رفتار مالی‌تون یه نگاهی بندازین.

ببینید به طور مرتب چه انتخاب‌هایی رو انجام می‌دید و چقدر از رفتارهای مالی‌تون رو تحت کنترل دارید؟

الگوهای ذهنیتون رو دنبال کنین. شاید وقت‌هایی که حوصله ندارید میرید تو اینترنت و خرید می‌کنید، شاید همان لحظه‌ای که پولی به دست میارید خیلی سریع و بر اساس چیزهایی که دلتون می‌خواد همه رو خرج می‌کنید، شاید کلاً بازپرداخت بدهی‌هاتون رو فراموش کردید. به‌دقت نگاه کنید و الگوهای ذهنیتون رو پیدا کنید.

برعکس چیزی که انتظار میره، احساسات و تجربیات می‌تونن تأثیر زیادی روی عادت‌های مالی داشته باشن. دقیقاً به‌خاطر همینه که با وجود وضعیت مالی خوب، عادت‌های بد مالی می‌تونن برامون دردسر درست کنن. مثلاً، شخصی که همهٔ قبض‌ها، قسط‌ها و بدهی‌هاش رو به‌موقع پرداخت می‌کنه، پس‌انداز خوبی هم داره، ممکنه باز هم برای خرج کردن پول مشکل داشته باشه.

خیلی وقت‌ها افرادی که مشکلات مالی شدیدی رو پشت سر گذاشتن اگر اون حس کمبودی که درونشون وجود داشته رو حل نکنن، وقتی اوضاع روبه‌راه بشه نمی‌تونن با این واقعیت ارتباط برقرار کنن که در حال حاضر از نظر مالی در امنیت هستن و همچنان اون اضطراب و نگرانی رو همراه خودشون خواهند داشت.

وقتی متوجه شدید پشت عادت‌های بد مالی‌تون چیه، می‌تونید شروع به ترمیم اون‌ها کنید.

گام 2. برای خودتون اهداف شخصی تعیین کنید.

از خودتون بپرسید: «می‌خوام به کجا برسم؟ الان کجام؟ چطوری خودم رو به مقصدی که می‌خوام برسونم؟»

تعیین اهداف مالی می‌تونن شما را در مسیر شکل‌گیری عادت‌های سالم‌تر قرار بدن. اهداف شما می‌تونن مبلغ خاصی پول باشن که تو حساب پس‌اندازتون جمع کردین، یا تمام شدن اقساط یه بدهی سنگین و یا خرید یه وسیله ارزشمند باشن. این هدف حتی می‌تونه تغییر نگرش شما به استفاده از پول هم باشه، مثلاً در مورد اینکه چطوری پول خرج کنین بیشتر فکر کنین و سریع تصمیم نگیرین.

بیشتر بخوانید: برای تعیین اهداف مالی از کجا شروع کنیم؟

یه برنامه مالی داشته باشید که از دنبال کردن عادت‌های خوب مالی حمایت کنه. فرض کنید می‌خواهید پس‌اندازتون رو زیاد کنید، می‌تونید هر ماه یه مبلغ مشخص رو از حساب‌جاری به حساب پس‌اندازتون منتقل کنید.

هر ماه یا هر دو ماه یه‌بار وضعیت مالی‌تون را بررسی کنید. شیوه بودجه‌بندی و رفتارهای مالی‌تون رو چک کنید تا بفهمید که به‌درستی در مسیر رسیدن به اهداف‌تون قرار گرفتین یا نه.

گام 3. راهنمایی بگیرین.

ترک عادت‌های مالی می‌تونه چالش‌برانگیز بشه؛ بااین‌حال مجبور نیستید تنهایی این مسیر رو طی کنید، شما می‌تونید با افرادی مشورت کنید که بهتون برای پیداکردن راه‌حل تو این مسیر کمک کنن. از مشاور مالی گرفته تا همسر و دوستانتون همگی کنارتون هستن. به علاوه کتاب، مقالات و فعالیت‌های زیادی وجود دارن که در این مسیر می‌تونین از اون‌ها بهره ببرین. مقالات مالی سایت منوباز هم می‌تونن خیلی بهتون کمک ‌کنن. 

هرکدام از ما در طول زندگی‌مون ارتباط پرفراز و نشیبی با مسائل مالی و پول داریم، اگه در نقطه‌ای از این مسیر با آسیبی مواجه شده باشید که حل نشده باقی مونده باشه، لازمه تا با مراجعه به مشاور، به درمان آسیب کمک کنین.

جمع‌بندی

عادت‌های بد مالی می‌تونن باعث بی‌پولی شما بشن حتی اگه درآمد بالایی هم داشته باشین، در مقیاس بزرگ‌تر می‌تونن باعث ورشکستگی‌تون هم بشن. خودتون رو واکاوی کنید، به نوع رفتار و نوع نگاهتون به پول و مسائل مالی نگاهی بی اندازید، مشکل رو پیدا و اون رو حل کنین. روی خودتون کار کنید و مطمئن باشید وقتی در مسیر قرار گرفتین کم‌کم عادت‌های خوب جایگزین عادت‌های بد مالی می‌شن و شما رو از هزاران گرفتاری مالی نجات می‌دن.

دیدگاه خود را ثبت نمایید.