thumb

عشق آگاپه: هنر دوست داشتن بدون قید و شرط

یک مفهوم قدیمی برای روابط مدرن

سگ شما برای شما همه چیز است. ناز و نوازشش می کنید و همیشه وقتی به او نیاز دارید در کنارتون است و شما او را دوست دارید. اما این دوست داشتن شما شبیه این نیست که خواهرتان را دوست دارید یا همسرتان را دوست دارید. و قطعاً این طوری نیست که دوست دارید فوتبال تماشا کنید یا یک کتاب خوب بخوانید. در واقع، زبان یونانی دارای چندین کلمه مختلف است که با انواع مختلف عشق صحبت می کند.
عشق اروس بر شور تمرکز می کند و در جاذبه و میل پیچیده می شود. عشق استورج یک عشق برادرانه است که در آن محبت متقابل وجود دارد. یک روانشناس بالینی توضیح می دهد که در Ludus، عشق، سرگرمی و ماجراجویی هدف آن همراه با جاذبه فیزیکی است.
اما عشق آگاپه کمتر بر شما متمرکز است و بیشتر بر اطرافیانتان متمرکز است.
عشق آگاپه فراتر از جاذبه و میل فیزیکی است، زیرا ابتدا به دیگران فکر می کند. دل لوس سانتوس می‌گوید: این بر آنچه دریافت می‌کند تمرکز نمی‌کند، بلکه همیشه از بخشیدن و دیدن احساس دیگران رضایت دارد.

افلاطون فیلسوف یونانی در یکی از آثار خود به انواع مختلف عشق اشاره می کند که عشق آگاپه فداکارترین و عشق بی قید و شرط است.

عشق آگاپه فراتر از جاذبه و میل فیزیکی است، زیرا ابتدا به دیگران فکر می کند.
اغلب از عشق آگاپه به دلیل آرمان های فداکارانه اش به عنوان عالی ترین شکل عشق یاد می شود. این یک مفهوم تاریخی برای عشق است که تأثیری ماندگار داشته است.

بیشتر بخوانید: چگونه بفهمیم که در یک رابطه سالم هستیم؟

درک عشق آگاپه

اولین بار در قرن 1600، agape تلفظah-gah-pay  یک کلمه یونانی است که به معنای "عشق برادرانه، خیریه" است. عشق آگاپه در مسیحیت به شدت مورد استفاده قرار می گیرد و «عشق خدا به انسان و عشق انسان به خدا» را توصیف می کند. کلمه agape مترادف با یک وعده غذایی مرتبط با شام خداوند است که توسط مسیحیان اولیه برگزار می شد. آنها این غذا را "ضیافت عشق" نامیدند.
تعریف آگاپ با حفظ هدف اصلی خود یعنی خیریه و بخشش غیر خودخواهانه، رشد کرده است.
دومنیک هریسون، MPH، LMFT، LPCC می‌گوید: «عشق آگاپ بدون قید و شرط است، هرگز به رفتار متقابل وابسته نیست و در سخت‌ترین زمان‌ها آزادانه داده می‌شود».
او می گوید: "ارائه دهنده عشق آگاپه ایثارگرانه، گسترده و عمداً برای سرزندگی گیرنده می بخشد. افرادی که آگاپه را فراهم می کنند احساس مسئولیت عاشقانه و تعهد به گیرنده دارند؛ آنها در ازای عشق خود انتظاری ندارند." در حالی که بسیاری از انواع عشق می توانند ویژگی های مشابهی داشته باشند.

بیشتر بخوانید: هفت سبک عشق، کدام زبان عشق برای یک رابطه عاشقانه موثرتر است؟

ویژگی های عشق آگاپه منحصر به فرد است:

  • عشق آگاپه پر از مهربانی است و فقط بهترین ها را برای طرف مقابل می خواهد.
  • عشق آگاپه دیگران را بدون قید و شرط می پذیرد، بدون هیچ توقع متقابلی.
  • عشق آگاپه برای خیر و صلاح طرف مقابل فداکاری می کند. حتی گاهی اوقات می توان آن را به عنوان یک نوع عشق ناسپاس تلقی کرد.
  • عشق آگاپه حسادت، مغرور، یا لاف زن نیست.
  • عشق آگاپه صبور است و به دیگران فیض می دهد. کینه ای در بر نمی گیرد.

دانیل بوسکالیون خاطرنشان می کند: «آگاپه راهی برای دوست داشتن کسی است که تمامیت هر فرد را بدون قید و شرط قبول می کند و می پذیرد».

"این صمیمیت است، قادر به تشخیص و قدردانی از تمامیت کسی است، حتی اگر آن شخص نتواند."
تمام طرز فکر پشت عشق آگاپه خدمت فداکارانه به دیگران است. اگرچه ممکن است ایده آلی عالی به نظر برسد، اما تلاش برای نشان دادن این نوع عشق می تواند تأثیر مثبتی بر روابط شما، محیط شما و در کل جامعه داشته باشد.

بیشتر بخوانید: انواع بغل عاشقانه و روش های بغل کردن عاشقانه چطور است؟

تاثیر عشق آگاپه

ما در یک دنیای ایده آل زندگی نمی کنیم. مردم انسان هستند و حتی منظم ترین و فداکارترین افراد روزهای سختی دارند. اما اگر می‌خواهید به دیگران فکر کنید، فردی با ملاحظه و مهربان باشید که دلسوزی می‌کند، و کسی که برای نشان دادن محبت به دیگران تلاش می‌کند، می‌تواند تأثیر مثبتی از لحاظ فیزیکی، عاطفی و ذهنی بر شما داشته باشد.
دکتر بوسکالیون می گوید: عشق آگاپه بهزیستی جسمانی را بهبود می بخشد، زیرا بسیاری از استرس های غیرضروری ناشی از سرکوب و سفتی را از بین می برد. او می افزاید: از آنجایی که آنها عشق آگاپ را برای خود تجربه می کنند، منجر به یک احساس عمیق از پذیرش و تعلق واقعی می شود که منجر به سلامت روانی می شود. این تمرین همچنین بهزیستی عاطفی فرد را بهبود می‌بخشد و حس ارتباط عمیق و تعلق معنادار به هر موقعیت را ارائه می‌دهد.

تحقیقات این را تأیید می کند و نشان می دهد که مهربان بودن و کمک به دیگران سلامت روان شما را بهبود می بخشد. وقتی می توانیم واقعاً به شخص دیگری کمک کنیم احساس خوبی داریم. این احساس نوع دوستانه به طرق مختلف در زندگی روزمره ما ظاهر می شود.

بیشتر بخوانید: کهن الگوهای ازدواج

پرورش عشق آگاپه

ایده محبوب "پرداخت به جای نفر بعدی"، که در آن شما در صف غذاهای فست فود هستید و برای کسی که پشت سرتان است بدون اطلاع او پول می پردازید، یک مثال قابل اعتماد از عشق آگاپه در عمل است. تماشای فردی در خط فروشگاه مواد غذایی که تلاش می کند تا برای اقلام خود بپردازد و برای پرداخت هزینه بدون انگیزه ای جز اینکه بخواهد کمک کند، تلاش می کند، ژستی است که عشق آگاپی را نشان می دهد.
کنار گذاشتن کاری که انجام می‌دهید برای گوش دادن به کسی که دوران سختی را پشت سر می‌گذارد یا تنهاست، عملی است که عشق آگاپی را نشان می‌دهد.
وقتی این نوع سخاوت را در روابط خود بسط می دهید، چه دوستان، والدین، خواهر و برادرها یا افراد مهم دیگر می تواند تأثیری انقلابی داشته باشد که فراتر از شما باشد.

دکتر بوسکالیون می گوید: من این نتیجه را گرفتم تعهد به عشق آگاپ می تواند رابطه فرد با خود یا دیگران را کاملاً تغییر دهد. «قدرت پذیرش محترمانه بر احساس گناه، شرم و ناامیدی در زندگی خود غلبه می کند. این حس ارتباط و اجتماع را تقویت می کند. سپس می‌تواند این را به روش‌های معنادار و توانمند به دیگران تعمیم دهد.»

بیشتر بخوانید: فرق عشق و هوس شهوت چیه و چطور میشه بینشون تعادل برقرار کرد؟

دیدگاه خود را ثبت نمایید.