thumb

چه زمان‌هایی می‌تونیم نسبت به پولمون خودخواه باشیم؟

در سال‌های اخیر به‌خاطر بالارفتن نرخ تورم، کم‌شدن درآمدها و نگرانی افراد برای آینده، خیلی از ما پول زیادی در بساط‌مون نداریم. بااین‌وجود ممکنه شما با پول کمی که دارین، قصد کمک به خیریه خاصی رو داشته باشین و یا بخوایین به دوستتون که وضعیت مالی خوبی نداره یه کم پول قرض بدین. واقعاً می‌شه تمامی این کارها رو با وجود داشتن درآمد کم هم انجام داد اما اگه می‌خوایین مستقل و نسبت به وضعیت مالی‌تون مسئولیت‌پذیر باشین باید بدونین که کجاها نباید بیش از حد دست و دلبازی کنین.

چه زمان‌های لازمه منافع شخصی‌تون رو در مقابل کمک مالی به دیگران در اولویت قرار بدین؟

  1. وقتی وضعیت مالی خوبی ندارین.

قبل از کمک مالی به دیگران و پرداخت هر مقدار پول چه 1000 تومان باشه چه 200 میلیون تومان، ببینید که خودتون پول کافی برای پرداخت شهریه مدرسه بچه‌ها، قبض آب و برق و گاز و کرایه خانه رو دارین یا نه؟

مهمان کردن دوستاتون تو یه رستوران گران‌قیمت نباید به قیمت نداشتن پول برای پرداخت قسط وام بانکیتون تمام بشه. وقتی می‌خوایین همچین هزینه‌هایی کنین مثلا وقتی می‌خوایین به برادرتون که تازه ازدواج کرده کمک کنین، فرض کنین که دیگه هیچ وقت قرار نیست پولتون رو پس بگیرین، مهم نیست که عزیزانتون چقدر خوش حساب باشن این موضوع درباره وضعیت مالی خودتونه که آیا شرایطش رو دارین که بدون هیچ انتظاری اون پول رو بپردازین یا نه.

در نظر گرفتن یه حساب برای کمک مالی به دیگران در بودجه‌بندیتون باعث می‌شه دید بهتری نسبت به هزینه‌هاتون پیدا کنین. وقتی پول کافی برای هزینه‌های اصلی زندگی نداشته باشین نمی‌تونین به دیگران هم کمکی کنین.

بیشتر بخوانید: 5 نکته‌ای که برای بهتر کردن وضعیت مالی باید بهشون توجه کنین

  1. وقتی حس می‌کنین داره ازتون سوءاستفاده می‌شه.

هرچقدر هم که سخاوتمند و دست و دلباز باشین باز هم مجبور نیستین همیشه به همه پول قرض بدین. وقتی دیگران بیش از حد به شما فشار میارن و باعث استرس و ناراحتی‌تون می‌شن باید به اون‌ها "نه" بگین چراکه می‌دونین نتیجه‌ای که این فشارها روتون می‌ذاره ممکنه به ضررتون تمام بشه.

نه گفتن می‌تونه چالش‌برانگیز باشه، به‌خصوص زمانی که با اعضای خانواده یا دوستان نزدیکتون سروکار دارین. مادرتون شما را بزرگ کرده و حداقل کاری که می‌تونید براش انجام بدین اینه که بدهی‌هاش رو پرداخت کنین، درسته؟

نه اگه باعث بشه مادرتون مدام از دیگران پول قرض بگیره چون می‌دونه شما این بدهی‌ها رو صاف می‌کنین، این در حالیه که شما می‌دونین مادرتون واقعاً به این پول قرض گرفتن‌ها نیازی نداره.

شاید گاهی لازم باشه که با نزدیکانتون درباره انتظارات مالی‌ای که از شما دارن صحبت کنید.

بیشتر بخوانید: 5 مرحله بودجه بندی ماهرانه درآمد و هزینه‌های شخصی

  1. کمک‌کردن فقط به معنای کمک مالی به دیگران نیست!

حمایت از افرادی که به اون‌ها اهمیت می‌دین همیشه نیاز به هزینه نداره. زمان، مهارت و دانش شما هم ارزشمنده.

فرض کنید یک همسایه مسن دارین که قبلاً براش خواروبار می‌خریدین. شاید دیگه بودجه‌تون نرسه که مواد مصرفی خاصی رو براش فراهم کنین، اما می‌تونین به باغچه‌اش رسیدی کنین یا یه ساعت باهاش وقت بگذرونین، این کارها هم نوعی کمک محسوب می‌شن و می‌تونن به روش دیگه‌ای از بار اون شخص کم کنن.

خیلی از اوقات ما نمی‌تونیم همیشه به اطرافیانمون کمک مالی کنیم اما می‌تونیم به شکل دیگه‌ای بهشون کمک کنیم. مثلاً تو کار پیداکردن به برادرمون کمک کنیم، تو کارِخونه به مادرمون کمک کنیم از خواهرزاده‌هامون زمانی که پدر و مادرشون سرِ کار هستن نگهداری کنیم و ...

  1. وقتی پولی رو برای هدف خاصی کنار گذاشتین.

همان قدر که کمک مالی به دیگران مهمه خود ما هم مهم هستیم، واقعاً لازم نیست تمام پس‌اندازتون رو خرج دیگران کنین اون هم وقتی دارین برای مخارج درمانتون، یا هدفی که براش برنامه‌ریزی کردین پول جمع می‌کنین.

ما انسان هستیم و در زندگی به تعادل احتیاج داریم. باید در کنار کمک مالی به دیگران، پولی رو برای خودتون، سلامتی یا هر چیزی که شما را خوشحال می‌کنه، کنار بگذارین.

پس‌انداز کردن منظم پول با کم‌کردن هزینه‌ها می‌تونه به شما این انعطاف‌پذیری رو بده که بدون اذیت شدن بابت هزینه‌هایی که پرداخت می‌کنین، به اهداف خودتون هم برسین.

بیشتر بخوانید: چطور برای سال جدید برنامه‌ریزی کنیم و اهداف رو مشخص کنیم؟

منصوره

1401/07/23

هرچی شغل لطیف تر، بهتر

دیدگاه خود را ثبت نمایید.