thumb

ترس از آینده و ۹ راهکار برای غلبه بر ترس و سردرگمی دربارۀ آینده

چگونه از گیج شدن و سردرگمی درباره آینده جلوگیری کنیم؟

گاهی ممکنه آینده ترسناک به نظر برسه و خیلی از ماها رو دچار گیجی و سردرگمی کنه بخصوص اگه ندونین مقصدتون در زندگی کجاست، یا اگه با استانداردهای دیگران زندگی کنین و یا اگه کمال‌گرا باشین.

آیا در مورد آینده‌تون گیج و سردرگم شدین؟

لازم نیست نگران باشین، زندگی در زمان حال داره پیش می‌ره و اگه یاد بگیریم چطور حداکثر استفاده رو ازش ببریم و امروز برای ساختن آینده‌ای بهتر تلاش کنیم، می‌تونیم شاد زندگی کنیم و به دنبال اهدافمان بریم. در این صورت اتفاقات آینده دیگه ترسناک و دلهره‌آور نیستن، زیرا ما تمام تلاش‌مون رو می‌کنیم و از هر لحظه در همان زمان لذت می‌بریم. آنچه برای غلبه بر ترس و سردرگمی دربارۀ آینده احتیاج دارین، وضوح و شفافیت هست.

آیا در مورد آینده‌تون گیج و سردرگم شدین؟

چگونه از سردرگمی در مراحل بعدی زندگی جلوگیری کنیم؟

  1. قبول کنین که ندونستن اشکالی نداره.

تردید چیز بدی نیست. بخشی از زندگیه و ما باید بپذیریمش و یاد بگیریم باهاش زندگی کنیم. در غیر این صورت، زندگی برامون یه کشمکش دائمی می‌شه. لازم نیست بدونین فردا چی پیش می‌آد. همۀ اون‌چیزی که دارین همین امروزه. پس روی اون تمرکز کنین، نهایت استفاده رو ببرین و بذارین زندگی به این نتیجه برسه که در آینده چه اتفاقی قراره بیفته.

  1. به روند طبیعی زندگی اعتماد کنین.

اجازه بدین همه چیز طبق روال و به‌ طور طبیعی پیش بره، خودتون هم یاد بگیرین که با این جریان جلو برین و بهش اعتماد کنین چون چرخ گردون می‌دونه چی برای شما مناسبه.  این بهتون آرامش می‌ده و دیگه در جریان زندگی غرق نمی‌شین.

به روند طبیعی زندگی اعتماد کنین!

  1. از فکر کردن به بدترین رویداد دست بردارین.

سناریوهای ذهن شما فقط توهم هستن. بنابراین، اگه ندونین چی قراره پیش بیاد خیلی خوبه، زیرا احتمال زیادی وجود داره که یه اتفاق فوق‌العاده در انتظارتون باشه. اجازه ندین منفی‌گرایی، تردید و ترس از شکست زندگی رو به کام‌تون تلخ کنه. بی‌خیال‌شون بشین.

اگر نمیتونی با شکست هات مواجه بشی، ما اینجا کمکت کردیم؛ نحوه مواجه با شکست‌ها و عدم ‌موفقیت‌ها

  1. در زمان حال زندگی کن.

ذهن آگاهی رو تمرین کنین و با رها کردن گذشته و آینده زندگی آگاهانه‌ای رو برای خودتون رقم بزنین. زندگی همین لحظه‌ست همین زمان زیبا. بهترین کاری که باید انجام بدین اینه که ازش لذت ببرین، دنبال کارهای مورد علاقه‌تون برین، در کنار افرادی باشین که براتون عزیز و مهم هستن و وقت‌تون رو صرف کارهای باارزش و مثمر ثمر کنین. به چیزهای دیگه هم اهمیت ندین.

در زمان حال زندگی کن.

  1. عمل‌گرا بشین.

عملگرایی سنتی فلسفیه که کلمات و افکار رو ابزارهایی برای پیش‌بینی، حل مسئله و کنش در نظر می‌گیره. فکر بیش از حد، ترس از فردا، گله و شکایت از آینده مبهم برای چیه؟ همۀ این‌ها بی‌معنی هستن، شور و هیجان‌تون رو از بین می‌برن و باعث می‌شن که امروز انگیزه‌ای برای دنبال کردن اهداف و آرزوهاتون نداشته باشین، شما مسئول زندگی و افکارتون هستین. شما فقط باید به زمان حال برگردین، در لحظه زندگی کنین و کارهاتون رو استارت بزنین.

مهم نیست کاری که انجام می‌دین چقدر کوچیک یا پیش‌پاافتاده باشه. بنویسین که دوست دارین زندگی‌تون چطور باشه، اهداف‌تون رو طوری تعیین کنین که بتونین مدیریت‌شون کنین. برنامه‌ریزی داشته باشین، برای رسیدن به هدف‌تون مهلت بذارین و ببینین برای رسیدن به آن چه اقدامی یا چه چیزی لازمه. الان می‌دونین که هر روز چه کاری باید انجام بدین، پس عدم اطمینان رو جایگزین کار و فعالیت می‌کنین.

  1. خوش بین باشین.

همیشه در انتظار بهترین اتفاق باشین. هر چیزی ممکنه پیش بیاد، پس چرا مطمئن نباشین که اتفاقات بزرگی توی راهه؟ اگه برای چیزهایی که در حال حاضر دارین قدردان و سپاسگزار هستین، روی دستیابی به اهداف‌تون تلاش می‌کنین، از امروزتون لذت می‌برین و به روند طبیعی زندگی اعتماد دارین، پس به آینده خوش‌بین باشین و اجازه بدین این هم دلیل دیگری برای لبخند زدن شما باشه؟

بیشتر بخوانید: تحقیقاتی که ثابت می‌کنن قدردان بودن، برامون شادی میاره

  1. همیشه آماده باشین.

با آمادگی فکری یا روحی می‌شه به سردرگمی غلبه کرد. یاد بگیرین که چطور از خودتون، از وقت‌، پول و زندگی که دارین مراقبت کنین. البته شاید این کار به صبوری، شکست و پشتکار نیازداشته باشه، اما ارزشش رو داره.

همیشه آماده باشین.

  1. فرصت‌ها رو با آغوش باز بپذیرین.

مفهوم آینده به رویدادهای جدید و ناشناخته مرتبط هست. این می‌تونه ترسناک و دلهره‌آور باشه. اما اگه از دیدگاه دیگه‌ای به مسائل نگاه کنیم چیزی برای ترس و تردید وجود نداره. در این خصوص، آینده به معنای خارج شدن از موقعیت راحت و بدون چالش شخصی و حرفه‌ای‌ شماست، خود را به چالش کشیدن نوعی پیشرفت و تکامل هست. همچنین به معنای فرصت‌های جدیدیه که سر راه ما قرار می‌گیرن که هر کدوم ممکنه به چیزی تبدیل بشن که زندگی‌مون رو حسابی تغییر بدن.

به همین دلیل ما باید دیدگاه و نگرش‌مون رو برای چنین فرصت‌هایی آماده نگه داریم و زمانی که ظاهر می‌شن ازشون استفاده کنیم.

  1. خوش باشین و لذت ببرین.

همراه با خوش‌بین بودن و به بهترین نحو از فرصت‌ها استفاده کردن، زندگی رو هم خیلی جدی نگیرین. همیشه با افرادی که شما رو می خندونن وقت بگذرونین و به کسانی که شما رو ناراحت می‌کنن اهمیت ندین. زیبایی رو در هر چیزی که اطراف‌تون هست ببینین، جسورانه و ماجراجویانه زندگی کنین، ادبیات انگیزشی بخونین، فیلم‌های کمدی تماشا کنین، تفریح کنین، سرگرمی‌های جدید فراهم کنین، مهارت‌های جدید بیاموزین و غیره. مهم‌تر از همه، حین انجام تمام این کارها خوش باشین و لذت ببرین.

اگه همۀ این‌ها رو انجام بدین، زمانی برای سردرگمی، شک یا ترس ندارین. چون زندگی‌تون پرمشغله‌ است، با افراد جدید، مکان‌ها و حتی جنبه‌هایی از خودتون که نمی‌شناختین آشنا می‌شین. شما در تلاش برای یادگیری بیشتر، رشد در دین و معنویت، رسیدن به اهداف و پیشرفت در زندگی خواهید بود و همۀ این‌ها شما رو شاد، مشغول و سرگرم می‌کنه. شما این نگرش رو نسبت به زندگی در پیش بگیرین که چیزهای خوبی وجود داره که هر لحظه ممکنه اتفاق بیفته، اون وقت آینده براتون ترسناک و مبهم نخواهد بود.

دیدگاه خود را ثبت نمایید.