thumb

شناخت افراد چرا و چگونه؟ چگونه کسی را بهتر بشناسیم؟

روابط بخش مهمی از زندگی هر فردی است. از رابطه های دوستانه گرفته تا رابطه های عاشقانه، همکاران یا حتی شخصی که به تازگی با او آشنا شده ایدیا حتی ممکن است با فردی در رابطه باشید و بخواهید آن شخص را بهتر بشناسید. اما باید بدانید شناخت در رابطه به سرعت انجام نمی شود و به مرور زمان می توانید به شناخت افراد در رابطه برسید، پس عجول نباشید. با ایجاد علاقه، تعامل و ارتباط داشتن با آن شخص می توانید به شناخت افراد در رابطه هایتان دست یابید و رابطه های خود را عمیق تر کنید.

بخش اول: ایجاد علاقه

 

1. فعالانه گوش کنید.

اگر به حرف‌های کسی کاملا توجه داشته باشید و جذب صحبت ها و زبان بدن فرد مقابل شوید، بهتر می‌توانید با سؤالی مرتبط پاسخ دهید. می توانید از اطلاعاتی که آن شخص با شما به اشتراک گذاشته است استفاده کنید تا اطلاعات و خاطرات مربوط به آن شخص را بهتر دریافت کنید و با همین اطلاعات هم به شناخت فرد دست یابید و هم او را جذب خود کنید.

2. خود را جای شخص مقابل بگذارید.

زمانی را به این اختصاص دهید تا واقعاً خود را به جای طرف مقابل تان تصور کنید و حالا به این فکر کنید که می خواهد با شما در ارتباط باشد. اگر سعی می کنید با یک دوست بیشتر آشنا شوید، زمانی را به فکر کردن در مورد زندگی آنها اختصاص دهید. آیا از خانواده آنها خبر دارید؟ از خواهر و برادرهاشون خبر داری؟ آیا می دانید آنها ممکن است کجا کار کرده یا به مدرسه رفته باشند؟ همه این تفاوت های کوچک در زندگی روزمره ما چیزی است که ما را منحصر به فرد می کند. با گوش دادن فعال به یک شخص، اطلاعاتی را ذخیره می کنید که می توانید از آنها برای همدلی استفاده کنید.

3.خودتان را در چشمان آن شخص تصور کنید.

بیهوده به نظر می رسد، اما واقعاً شما را از فریب دادن خود، یا قرار دادن خود در معرض طرد شدن باز می دارد. با خودت صادق باش و خودت را تحقیر هم نکن، اما به کسی که نیستید هم وانمود نکنید. اگر احساس می‌کنید فردی که با شما صحبت می‌کند برتر از شماست، تا حد امکان پذیرا و واقع‌بین باشید. اگر تصویری خوشایند در ذهن کسی به جا بگذارید، او نظر خود را در مورد شما بر اساس آن اعمال استوار خواهد کرد. اگر از چشم آنها به خود نگاه کنید، می توانید عیب های خود را ببینید، اما همچنین می توانید ببینید که چقدر با شکوه و باجلال هستید.

4. وقایع زندگی آن شخص را به خاطر بسپارید.

تا با کارها و رفتار خود که مطابق با سلایق و علایق آنها نیست باعث آزار طرف مقابل خود نشوید. اگر به واقعیت ها و خاطراتی که افراد در رابطه بازگو می کنند دقت کنید و به شناخت افراد برسید در آن صورت باعث آزار یکدیگر نمی شوید. مثلا دوستی که بارها به شما گفته است گیاهخوار است او را دعوت به یک استیک نمیکنید چون می دانید این موضوع چقدر برایش تلخ است.

5. مکالمه را آغاز کنید.

گفتگو یکی از بهترین راه ها برای شناخت افراد و شناخت بهتر کسی است. جلب توجه یک فرد از طریق چت می تواند سیگنال هایی را برای شما بفرستد که باعث می شود آنها را بهتر بشناسید. پس با صحبت کردن بیشتر در مورد موضوعات مختلف به شناخت افراد در رابطه می رسید.
برای شروع مکالمه خود از ابزارهای مختلف استفاده کنید. می توانید به آن شخص نزدیک شوید یا یک پیامک یا ایمیل ارسال کنید. شروع کنید و سؤالاتی بپرسید که فرد بتواند به آنها پاسخ دهد. به عنوان مثال، می‌توانید به سمت آن شخص بروید و بگویید: «سلام سارا، من واقعاً از ارائه امروز شما لذت بردم، به خصوص گرافیک. چطور این کار را کردی؟" اگر به آن شخص پیامک می‌فرستید یا ایمیل می‌فرستید، می‌توانید بنویسید: «ارائه امروزت عالی بود، سارا! من واقعاً علاقه مند هستم که بدانم چطور انقدر موفقانه عمل کردی، دوست داری در این مورد بیشتر برایم بگویی؟
به یاد داشته باشید که مکالمه و موضوعات را در ابتدای آشنایی و قبل از شناخت افراد معمولی نگه دارید و موضوعات شخصی را مطرح نکنید. سوژه های شخصی برای زمانی است که به شناخت افراد رسیده اید، چون ممکن است باعث سو تفاهم شود.

6. بهترین خودت را نشان بده.

اگر شما مثبت اندیش باشید و در کنار هم قرار بگیرید، احتمال بیشتری وجود دارد که مردم بخواهند شما را بهتر بشناسند. اینظوری به فرد مقابل خود نشان می دهید که به خود و رابطه دوستی‌تان احترام می گذارید.
ظاهر آراسته خود را بدون زیاده روی کردن در استایل خود حفظ کنید. لباس تمیز بپوشید، موهایتان را شانه کنید و از آرایش زیاد یا ادکلن تند پرهیز کنید. این به فرد مقابل نشان می دهد که شما قابل دسترسی هستید و از آشنایی بهتر با او استقبال می کنید.
مثبت و دلگرم کننده باشید. در حالی که همه گاهی اوقات روزهای بدی را پشت سر می گذارند، هیچ دوستی نمی خواهد در کنار فردی باشد که همیشه منفی و بدبین است. اگر روز بدی داشتید، آن را به دوستتان اعتراف کنید و سپس چیزی شبیه به این بگویید: "اما اکنون در حال معاشرت هستیم و من واقعا خوشحالم که روز بدم را پشت سر گذاشتم."

هیچ آدمی دوست نداره با افراد منفی باف تعامل داشته باشه؛ 5 دلیل که باید از شر دوست‌های منفی‌باف‌ خودتون خلاص بشین!

7. دوستانه باشید.

همه از بودن در کنار فردی که اعتماد به نفس دارد و با خودش راحت هست لذت می برند. مثبت بودن، مهربان بودن، دوستانه بودن و باز بودن نسبت به فردی که دوست دارید بهتر بشناسید می تواند به جذب شدن او به سمت شما کمک کند.
ارتباط چشمی را با آن شخص حفظ کنید و از زبان بدن باز استفاده کنید تا علاقه خود را نشان دهید و اینکه شما دوستانه هستید. به عنوان مثال، لبخند بزنید، بدن خود را سوی وی خم کنید و سر خود را به سمت فرد متمایل کنید.
از صحبت های منفی در مورد افراد دیگر خودداری کنید زیرا ممکن است شخصی را که دوست دارید بهتر بشناسید از خود دور کنید. نظرات منفی ممکن است فرد را متعجب کند که "وقتی من حضور ندارم در مورد من چه می گویند؟"

8. صبور باش.

شناخت افراد و آشنایی با کسی ممکن است زمان زیادی ببرد. افزایش تدریجی تعاملات خود با آن فرد نشان دهنده احترام و علاقه متقابل است. همچنین به هر یک از شما اجازه می دهد شخصیت واقعی و کامل خود را آشکار کنید، که در نهایت می تواند به یک دوستی قوی و عمیق منجر شود.

بخش دوم: تعامل با دوست خود

 

1. در مورد علایق مربوط به خود صحبت کنید.

به عنوان بخشی از مکالمات خود، در مورد انواع چیزهایی که مورد علاقه شما و طرف مقابل‌تان است صحبت کنید. دانستن اینکه فرد از چه چیزهایی خوشش می آید و چه چیزهایی را دوست ندارد، می تواند به شما کمک کند بهتر به شناخت افراد برسید.
نظرات مربوط به علایق شخص را انتخاب کنید و آنها را در مکالمه خود بگنجانید. این ممکن است مکالمه را بیشتر جلو ببرد و به شما کمک کند در مورد آن شخص بیشتر بدانید. همچنین می‌تواند منجر به انجام فعالیت‌های مشترک شود که می‌تواند رابطه شما را با آن شخص عمیق‌تر کند. به عنوان مثال، بگویید: «راستی گفتی که عاشق غذاهای ایتالیایی هستی؟ من تا حالا غذای ایتالیایی نخوردم، دیگه چه غذاهایی دوست داری؟
درباره علایق فرد سؤال بپرسید. به عنوان مثال، اگر می خواهید با فردی که در کنار شما نشسته است آشنا شوید، بگویید: «این تصویر زیبایی که روی میزتون قرار دادین کجاست؟ به تازگی رفته بودین؟»
علایق‌تون را به عنوان بخشی از مکالمه ذکر کنید. این می تواند به طرف مقابل کمک کند تا شما را بهتر بشناسد و علاقه شما را به گفتگو با دوستتان نشان دهد. از علایق فرد به عنوان راهی برای معرفی علایق خود استفاده کنید. برای مثال، اگر در مورد غذا صحبت می‌کنید، می‌توانید بگویید: «من از طرفداران زیادی برای امتحان غذاهای جدید هستم و غذای فرانسوی یکی از غذاهایی است که من خیلی در موردشون نمیدونم. گفتی تو غذای فرانسوی خیلی امتحان کردی می‌تونی کمی بیشتر در مورد آن بگویی و اینکه چه نوع غذاهایی را دوست دارید؟»

2. به شخص توجه زیادی داشته باشید.

به منظور درک علایق و شخصیت فرد، به آنچه دوستتان می‌گوید و انجام می دهد گوش دهید و از نزدیک تماشایش کنید. این علاقه شما را نشان می‌دهد و به شما فرصتی می‌دهد که بهتر مکالمه را ادامه دهید و یا حتی متوجه فعالیت های مشترک شوید که تمایل دارید به خاطر آن فعالیت‌ها بیشتر باهم باشید.
در مورد ترکیبی از موضوعات جدی و سبک تر صحبت کنید تا درک بهتری از شخصیت فرد پیدا کنید. به عنوان مثال، در مورد چیزی مانند حیوانات خانگی برای موضوعات سبک تر صحبت کنید. می توانید بگویید: "چه نوع سگی دارید یا می خواهید تهیه کنید؟" برای موضوعات جدی تر، در ابتدا آن را غیر بحث برانگیز نگه دارید تا به آن شخص توهین نکنید. می‌توانید در مورد مسائل سیاسی یا کاری صحبت کنید.

تا حالا به این فکر کردید که چرا شناخت تیپ شخصیتی در رابطه مهم و ضروریه؟

در مورد اظهارات شخص سؤال بپرسید تا علاقه خود را به شناختن آنها نشان دهید.
به چیزی در مورد شخص توجه کنید و از او تعریف کنید. این نیز یک راه خوب برای ادامه مکالمه و نشان دادن علاقه خود به آن شخص است. برای مثال، می‌توانید بگویید: «توانایی شما برای مقابله با هر چیزی که به سمت‌تان می‌آید واقعاً چشمگیر است! چگونه و با چه ترفندی این کار را انجام می‌دهی؟»
مراقب عادات فرد باشید. آیا دوست شما همیشه درها را برای دیگران نگه می دارد؟ این می تواند به شما نشان دهد که فرد مودب و با ملاحظه است.

 

اگر دوست دارید شخصیت آدم هارو بیشتر بشناسید، این مقاله منوباز کمکتون میکنه: راهنمای جامع شخصیت شناسی و بررسی 4 تیپ شخصیتی یونگ

3. مستقل بمان.

ممکن است وسوسه شوید که زمان زیادی را با هم بگذرانید و با کسی آشنا شوید و با او دوست شوید، اما مهم است که استقلال خود را حفظ کنید. این نشان می دهد که شخص و خودتان به هم احترام می گذارید و ممکن است به شما کمک کند تا شخصیت دوست خود را بهتر بشناسید.
به بیان نظرات خود ادامه دهید، که ممکن است باعث تحریک گفتگوهای معنی دارتر شود. به دوست خود نشان دهید که قادر به بیان نظر هستید. داشتن مبادلات و گفتگوهای معنادار، دوستی شما را تازه نگه می دارد.
از در دسترس قرار دادن بیش از حد خود بپرهیزید. این به فرد نشان می دهد که شما سختگیر نیستید و همچنین می توانید روابط دیگر را حفظ کنید.

4. با هم وقت بگذرانید.

یکی از بهترین راه‌ها برای شناخت بهتر افراد انجام فعالیت‌های مختلف با هم است. این می تواند به شما کمک کند جنبه های جدیدی از زندگی یا شخصیت فرد را ببینید و همچنین علاقه شما را به تعمیق رابطه نشان می دهد.
با انجام کاری که هر دو از آن لذت می برید شروع کنید. به عنوان مثال، پیشنهاد کنید به رستورانی بروید که هر دو دوست داشتید آن را امتحان کنید. همچنین می توانید با هم آشپزی کنید.
زمانی را که با هم می گذرانید متناسب با میزان شناخت آن شخص نگه دارید. به عنوان مثال، اگر فقط چند ماه است که آن شخص را می شناسید، ممکن است نخواهید با هم یک تعطیلات رزرو کنید. در عوض، یک سفر یک روزه را برای انجام کاری که هر دوی شما از آن لذت می برید، در نظر بگیرید.

5. مثبت و منفی را بپذیرید.

هیچ فردی شخصیت تک بعدی ندارد. بخشی از شناخت بهتر شخص، درک این موضوع است که جنبه های مثبت و منفی فرد وجود دارد. کم‌کم گرفتن این فراز و نشیب‌ها می‌تواند به شما کمک کند که فرد را بهتر بشناسید و یک رابطه قوی ایجاد کنید.
تعاملات خود را تا حد امکان مثبت نگه دارید. گفتگوها را با خبرهای خوب یا اتفاق مثبتی که برای شما اتفاق افتاده است شروع کنید. این می تواند خلق و خوی را آرام کند و به شما یا شخص اجازه می دهد موضوعات منفی را مطرح کنید، که می تواند شخصیت شما را بیشتر به او نشان دهد.
اگر به نظر می رسد دوست شما روز بدی را سپری می کند، درک کنید. هیچ کس از اندکی منفی گرایی مصون نیست و تماشای نحوه برخورد شخص با آن می تواند به شما کمک کند که او را بهتر بشناسید. اگر می خواهید، در مورد آنچه که فرد را آزار می دهد صحبت کنید و سپس کمک خود را ارائه دهید.

بخش سوم: تعمیق رابطه شما

 

1. به فرد اجازه دهید علاقه شما را بداند.

هیچ ضرری ندارد اگر به یک دوست بگویید دوست دارید او را به عنوان یک دوست بیشتر بشناسید یا اینکه نسبت به آنها احساسات عاشقانه دارید. به عنوان بخشی از یک مکالمه معمولی، ذکر کنید: "من واقعا از صحبت کردن با شما لذت می برم و امیدوارم در آینده فرصتی برای توسعه دوستی خود داشته باشیم." حتماً جنبه افلاطونی را با گفتن "دوستی ما" برجسته کنید تا فرد را گیج نکنید. اگر احساسات عاشقانه دارید، باید در این مورد نیز شفاف باشید. می‌توانید بگویید: «می‌دانی، ما زمان زیادی را با هم سپری کرده‌ایم و احساسات من فراتر از دوستی رشد می‌کند. امیدوارم شما هم همین احساس را داشته باشید، اما اگر این کار را نکنید، می‌فهمم.» این نوع اظهارات بدون اینکه فرد را تحت تأثیر انتظارات قرار دهند، علاقه نشان می دهند.

2. اطلاعات و احساسات را به اشتراک بگذارید.

زمانی که فرصتی برای شناخت بیشتر از سطحی آن شخص داشتید، می توانید شروع به گفتن اطلاعات و احساسات شخصی خود کنید. این به شخص دیگر نشان می دهد که دوست دارید او را بهتر بشناسید و به ایجاد یک پیوند اعتماد بین شما دو نفر کمک می کند.
از به اشتراک گذاشتن اطلاعات یا احساسات خیلی شخصی خودداری کنید. آنچه را که می گویید، متناسب با میزان شناختی که با آن شخص انجام داده اید حفظ کنید. به عنوان مثال، به زندگی جنسی خود اشاره نکنید یا در مورد زندگی شخص دیگر سوال نکنید. این نوع اطلاعات چیزی است که به بهترین وجه در دوستان بسیار نزدیک به اشتراک گذاشته می شود و نه با کسی که می خواهید بهتر بشناسید. درعوض، جملاتی مانند «من در شرف جراحی بر روی زانو هستم» یا «شوهرم به تازگی ترفیع کسب کرده است، اما شرکت او انتظار دارد که ما از آنجا خارج شویم» را به اشتراک بگذارید.

3. فرد را به مجالس دعوت کنید.

در بسیاری از موارد، دوستان شما ممکن است دیدگاه جالبی را در مورد کسی که می خواهید بهتر بشناسید ارائه دهند. قرار دادن دوست خود در فعالیت‌هایی با دوستان دیگرتان می‌تواند به شما کمک کند که ببینید آن شخص با افراد مختلف یا حتی سایر بخش‌های شخصیت او چگونه رفتار می‌کند.
به یاد داشته باشید که دعوتنامه خود را متناسب با میزان شناخت فرد مورد نظر نگه دارید. به عنوان مثال، اگر تازه شروع به آشنایی با آن شخص کرده اید، از دعوت شخصی برای یک شب باغ رفتن خودداری کنید. در عوض، از آنها بخواهید با دوستان خود برای شام بیرون بیایند، که به همه شما فرصتی می دهد تا صحبت کنید و بیشتر در مورد یکدیگر بدانید.

4. زمان بیشتری را با هم بگذرانید.

همانطور که شما و آن شخص با یکدیگر بیشتر آشنا می شوید، زمان بیشتری را با هم بگذرانید. داشتن جلسات منظم یا رفتن به تعطیلات با آن شخص می تواند به شما کمک کند تا به خوبی او را بشناسید.
داشتن یک "قرار" معمولی را برای چیزی مانند شام یا نوشیدنی در نظر بگیرید. این به شما امکان می دهد مکالمات را دنبال کنید یا درباره چیزهایی که در زندگی مربوطه شما اتفاق می افتد بحث کنید.
سفرهای یک روزه یا تعطیلات را با هم برنامه ریزی کنید. قرار گرفتن در نزدیکی فرد در طول یک سفر آرامش بخش می تواند به شما کمک کند واقعاً بدانید که او کیست. فقط به یاد داشته باشید که اگر بخواهید در طول تعطیلات نیز کمی وقت برای خود نیز داشته باشید، قابل قبول است.

دیدگاه خود را ثبت نمایید.