thumb

3 راهکار موثر برای جلوگیری از بروز سوء تفاهم در ارتباط با همسر

چطوری از ایجاد سوء‌ تفاهم در زندگی مشترک‌ جلوگیری می‌کنید؟

برای داشتن یه رابطه عاطفی محکم در زندگی زناشویی لازمه که از بروز سوء ‌تفاهم با همسرتون جلوگیری کنین. با جدیت به حرف‌های همسرتون گوش بدین و با دقت دربارۀ هرچیزی که می‌گه فکر کنین. اول تصمیم بگیرین نسبت به حرفی که همسرتون زده چه حسی داشته باشین، بعد با او صحبت کنین و احساسات خودتون رو بروز بدین. تلاش کنین همیشه صادقانه رفتار کنین. 

مواردی که برای جلوگیری از سوء تفاهم در ارتباط با همسرتون باید بدونین:

  • برقراری ارتباط موثر مهارتیه که شما و همسرتون باید کاملاً بهش مسلط باشین.
  • اگه با دقت به حرف‌های هم‌ گوش ندین، ممکنه خیلی راحت دچار سوء تفاهم بشین. یک راه آسان برای حل این مشکل اینه که برای خودتون یه سری قانون وضع کنین، مثلاً موقع حرف زدن سراغ تلفن همراه‌تون نرین یا وسط حرف همدیگه نپرین.
  • وقتی می‌خوایین درباره موضوعات بحث‌برانگیز حرف بزنین یا سوال‌ مهمی بپرسین، واژه‌ها رو را با دقت انتخاب کنین همین‌طور از قبل درباره چیزی که می‌خوایین مطرح کنین، فکر کنید.
  • استفاده از کلمه‌ی "من" راه خوبیه که همسرتون حرف‌های شما رو اشتباه برداشت نکنه.
  • به لحن بیان و زبان بدن‌تون توجه کنین، چراکه به طرز چشمگیری روی نحوه برداشت افراد تأثیر می‌ذاره.

3 راه جلوگیری کننده از سوء تفاهم 

راه اول: برقراری ارتباط مؤثر

  1. خوب گوش بدین.

گوش دادن به حرف‌های همسرتون به شما کمک می‌کنه تا متوجه خواسته‌ها و نیازهاش بشین. حتی اگه اون با نظر و دیدگاه شما مخالف باشه، گوش دادن مهم‌ترین قدم برای جلوگیری از ایجاد سوء ‌تفاهم بین شما و همسرتونه.

به رفتارهای غیرکلامی همسرتون توجه کنین. مثلاً، وقتی ازش می‌پرسین که دوست داره باهاتون فیلم ببینه یا نه و اون فقط با یه صدا مثل (اوهوم) جواب میده، یا ابروهاش رو بالا می‌ندازه و می‌گه "آره"، احتمالاً تمایل زیادی به دیدن فیلم نداره حتی اگه بهتون بگه می‌خواد فیلم ببینه.

سؤال بپرسین. برای درک بهتر حرف‌های همسرتون ازش سوال کنین، باید ازش سؤال بپرسین تا متوجه بشین که موضوع رو درست درک کردین یا هنوز براتون مبهمه و لازمه که بیشتر راجع بهش بدونین.

  1. احساسات‌تون رو بروز بدین.

گاهی اوقات شاید شناخت احساسات سخت باشه و دل‌تون بخواد بعضی احساسات‌تون را سرکوب کنین. این مسئله به خصوص درباره احساسات منفی مانند ترس، شرم و خجالت بیشتر رخ میده. اما برای جلوگیری از ایجاد سوء‌ تفاهم با همسرتون باید احساسات‌تون رو شناسایی و درک کنین و از سختی کار ترسی به دل‌تون راه ندین، هر چقدر هم که سخت باشه.

برای شناخت احساسات و عواطف باید روی افکار و عقایدتون تمرکز کنین. اگه فکر ‌می‌کنید که چقدر از همسرتون تنفر دارین، احتمالاً باید خیلی عصبانی باشین. اگه فکر می‌کنید که همسرتون چقدر فوق العاده است، پس باید خوشحال باشین. اگه فکر می‌کنید که به خاطر داشتن چنین همسری چقدر خوشبخت هستین، پس باید احساس عشق و قدردانی داشته باشین.

برای شناخت احساسات و عواطف‌‌تون، فهرستی از احساسات مختلف رو روی یه برگه کاغذ بنویسین و اون‌ها رو یکی‌یکی مرور کنین. برای مثال، فهرستی از احساساتی مثل عصبانیت، غم، شادی و غیره رو بنویسین. فهرست رو بررسی کنین و از خودتون بپرسین: "واقعاً همچین احساسی دارم؟" اگه نه، ازش بگذرین و از فهرست خطش بزنین. اگه در حال تجربه کردن احساس خاصی در فهرست‌تون هستین دورش خط بکشین. وقتی احساسات‌تون رو شناسایی کردین، به خودتون اقرار کنین، مثلاً بگین، "من الان ناراحتم" یا "من عصبانی‌ام."  

  1. عواطف‌تون را با همسرتون در میان بذارین.

پس از شناسایی احساسات، آمادۀ به اشتراک گذاشتن‌شون هستین. همسر شما دوست‌تون داره و به شما اهمیت می‌ده، پس عواطف‌تون رو باهاش در میان بذارین تا رابطۀ مستحکم و صادقانه‌ای بسازین.

هنگام بیان احساسات‌تون روراست باشین، از بیان جملات اتهامی مثل "تو باعث شدی اینجوری بشم" خودداری کنین. در عوض سعی کنین با گفتن جملاتی مثل «فکر می‌کنم...» مسئول احساسات‌تون باشین.

ابتدا احساس‌تون رو بگین و سپس دلیل اون احساس رو توضیح بدین. اگه از همسرتون عصبانی هستین، بهش بگین: "من به خاطر اتفاق‌هایی که امروز صبح افتاد خیلی عصبانی‌ام."

  1. رفتاری دوستانه در پیش بگیرین.

اگه لحن شما نیشدار باشه همسرتون جبهه می‌گیره و احتمالاً بحث‌تون فقط به داشتن سوء تفاهم بیشتر برسه. اما اگه زبان بدن شما محترمانه و لحن صداتون دوستانه باشه، احتمال اینکه دچار سوء تفاهم بشین خیلی کمتره.

شما می‌تونین از یک زبان بدن دوستانه استفاده کنین مثلاً دست‌به‌سینه نایستین و آروم راه برین. دست‌هاتون رو مدام در هوا تکون ندین یا روی میز مشت‌شون نکوبین. این فرم‌های غیرکلامی ارتباطی ممکنه بدتر همسرتون رو عصبانی کنه.

  • هنگام صحبت کردن صداتون رو زیروبم کنین.
  • فریاد نکشین و از گفتن الفاظ رکیک خودداری کنین.
  • گاهی حین صحبت به همسرتون لبخند بزنین تا با شما احساس راحتی کنه و صادقانه حرف دلش رو بهتون بزنه.
  • هنگام گفت‌وگو صبور باشین.
  1. اگه حین مکالمه احساس خستگی کردین.

احتمال اینکه حرفی بزنین که باعث سوء تفاهم بشه خیلی زیاده. برای جلوگیری از این مسأله نفس عمیق بکشین؛ چشم‌هاتون رو ببندین و چند نفس عمیق بکشین.

  1. روی موضوع اصلی تمرکز کنین.

از کلی گویی بپرهیزین، بیشتر به جزئیات اهمیت بدین و روراست باشین. طی مکالمه فقط روی مشکل و موضوع اصلی که شما و همسرتون رو درگیر کرده تمرکز کنین. مثلاً، اگه همسرتون شما رو دلسرد می‌کنه بهش نگین «تو همیشه این کار رو می کنی». در عوض، بگین: "من از واکنشی که بهم نشون می‌دی دلخورم." دقیقاً توضیح بدین که چرا چنین احساسی پیدا کردین.

  • پای بحث‌های شایع و همیشگی‌تون رو اگه ربطی به موضوع مورد بحث‌ نداره وسط نکشین.
  • اگه همسرتون از راه رفتن شما با کفش توی خونه شاکیه سعی نکنین رفتارتون رو با عوض کردن موضوع توجیه کنین یا کلاً موضوع رو به ظرف نشستن او بکشونین.
  • سعی کنین در طول مکالمه از پیش کشیدن نارضایتی‌های نامرتبط و گله کردن خودداری کنین. از بین بردن موضوع بحث ممکنه منجر به سوء تفاهم بشه. مثلاً نگین: "تو وقتی می‌آیی خونه هیچ‌وقت پاهات رو نمی‌شوری!" وقتی موضوع دربارۀ این است که همسرتون فراموش کرده سر راه از میوه‌فروشی موز بخره.
  • هنگام بحث واقع بین و منصف باشین و با قضاوتی درست برخورد کنین.
  1. در صورت لزوم عذرخواهی کنین.

اگه متوجه شدین که همسرتون رو گیج کردین، یا حرفی زدین که واقعاً منظوری نداشتین، از اون معذرت خواهی کنین. برای مثال، هر موقع چیزی گفتین که باعث شده همسرتون بپرسه: "منظورت از حرفی که زدی چی بود؟" شما باید بلافاصله بگین: "ببخشید، بذار بیشتر توضیح بدم." این مکالمه باعث می‌شه سوء تفاهمی که باعثش شدین رو حل کنین و از سوء تفاهم‌های بعدی هم جلوگیری کنین.

پس از پایان مکالمه، دربارۀ موضوعاتی که حرف زدین فکر کنین. شاید به این نتیجه برسین که به همسرتون یه عذرخواهی بدهکارین. در صورت لزوم، بگین: "ازت ممنونم، امروز باهام حرف زدی، الان فهمیدم که حق با تو بوده. واقعاً ازت معذرت می‌خوام."

برای مثال، اگه همسرتون به این نکته اشاره کرد که شما به طور ضمنی گفتین که قراره ساعت 1 خونه باشین اما یه ساعت دیرتر رسیدین و متوجه شدین که گفتۀ مبهم‌تون باعث چنین سوء تفاهمی شده بگین: "وای، ببخشید. من درست بهت نگفتم، دفعه بعد بیشتر حواسم رو جمع می‌کنم."

راه دوم: توسعه همدلی

  1. دربارۀ حرف‌های گفته شده واکنش نشون بدین.

اگه واکنش اولیه شما عصبانی شدن یا ناامید شدن نسبت به حرف‌های همسرتونه یکم صبر کنین تا مدارک و دلایل بیشتری مبنی بر موجه بودن چنین واکنشی به دست بیارین، اگه وسط گفت‌وگو هستین و از شنیدن برخی حرف‌ها بهتون برخورده، قبل از اینکه تصمیم بگیرین چه واکنشی نشون بدین صبر کنین تا اطلاعات بیشتری دربارۀ تبادلات احساسی‌تون دریافت کنین.

برای مثال فرض کنین همسرتون می‌گه: "من فقط از دیر اومدنت عصبانی نیستم، من از اینکه بیشتر وقت‌ها دیر می‌‌آیی و با اینکه دربارۀ این موضوع کلی حرف زدیم باز هم این رفتارت رو اصلاح نکردی عصبانی‌ام. این نشون می‌ده که برای وقت من ارزش قائل نیستی." شما باید این موضوع رو چندبار مرور کنین و دربارۀ دفعات قبل که دربارۀ این موضوع با همسرتون بحث کردین فکر کنین. از خودتون بپرسین: "آیا حق با همسرمه؟ آیا من نسبت به نیازهاش بی‌فکر بودم و کوتاهی کردم؟"

پس از رفع سوء تفاهم، دست از فکر کردن دربارۀ مشکل برندارین. برای جلوگیری از سوء تفاهمات آتی، اطلاعات جدید و درک بهترتون از احساس شریک زندگی‌تون و انتظاراتش رو به خاطر بسپرین.

مثلاً اگه همسرتون به خاطر دیر رسیدن شما برای ناهار ناراحت شده، دقت کنید در قرار‌های دیگه مثل سینما، شام، یا حضور در مهمانی خانوادگی دیر نکنین. ببینین اگه لازمه قرارهاتون رو توی تقویم علامت بزنین.

  1. به دنبال اطلاعاتی بگردین که در نتیجه‌گیری شما شک و تردید ایجاد کند.

یکی از منابع سوء تفاهم این است که فقط به روی یک یا چند جنبه از واقعیت توجه کردین در صورتی‌که باید تمام و کمال به گفته‌های همسرتون گوش بدین. برای جلوگیری از این جبهه‌گیری یه قدم به عقب بردارین و یه نظر کلی به بحثی که داشتین بندازین و بعد نتیجه‌گیری کنین و تصمیم بگیرین.

برای مثال اگه همسرتون می‌گه: " از دوستت خوشم نمیاد"، شاید سوء تفاهمی ایجاد بشه و شما فکر کنین که او منظورش به شما بوده. برای جلوگیری از این اتفاق به دنبال حقایقی خارج از نتیجه‌گیری خودتون بگردین. مثل این: همسرتون شما رو دوست داره و بهتون اهمیت می‌ده.

سعی کنین با آرامش و بدون جبهه‌گیری بحث رو پیش ببرین. مثلاً اگه همسرتون می‌گه که از دوستان شما خوشش نمی‌آد، شما بپرسین از کدوم یکی‌شون یا بپرسین تو دوست داری من با کدوم دوستم رفت‌وآمد داشته باشم.

بیشتر بخوانید: بهترین توصیه‌های ازدواج برای زنانی که در زندگی زناشویی به دنبال آرامش هستن

  1. مسئله رو از دیدگاه همسرتون بررسی کنین.

این کار موجب می‌شه سوء تفاهمی به وجود نیاد. برای اینکه بتونین از دید او به مسائل نگاه کنین باید از قوۀ تخیل‌تون استفاده کنین. حواس‌تون باشه که او چه احساسی داره و یا پیش خودش چه فکری می‌کنه. این اطلاعات را برحسب شناختی که ازش دارین دسته‌بندی کنین.

برای مثال اگه همسرتون در خانواده‌ای بزرگ شده که وعده‌های غذایی معمولاً در خانه تهیه می‌شده پس این موضوع می‌تونه کمک‌تون کنه بفهمین چرا از شما انتظار داره خودتون آشپزی کنین.

اگه موقع برگشت همسرتون از مسیر محل کار به خانه کیفش رو قاپیدن، پس برای همینه که از شما انتظار داره بعد از تاریکی هوا او رو همراهی کنین؛ به عبارتی، وقتی شما خواستۀ او را بر حسب وقت‌تون می‌سنجین، احتمالاً همسرتون این موضوع رو فرصتی برای کمک کردن شما به خودش می‌بینه و دوست داره کمک و راهنماییش کنین. شما هم باید این موقعیت رو از دید او ببینین و درکش کنین.

راه سوم: کشف راه های جدید برای برقراری ارتباط

  1. به همسرتون به چشم هم تیمی نگاه کنین.

اصرار بر "برنده شدن" نداشته باشین. اگه حس می‌کنین که همیشه حق با شماست و باید در صدر بحث قرار بگیرین، پس باعث سوء تفاهمات زیادی می‌شین به جای اینکه هر مکالمه رو مثل یک بازی بُرد و باخت در نظر بگیرین سعی کنین اون رو یک مسابقۀ دو سر بُرد تصور کنین.

  1. انتظارات خودتون رو به اشتراک بذارین.

زوج‌ها معمولاً با سوءتفاهماتی روبه‌رو می‌شن چون انتظارات مشابهی ندارن. مثلاً اگه شما و همسرتون توافق کردین که تمام روز رو با هم وقت بگذرونین اما برنامه‌ریزی نکردین که چه کارهایی می‌خوایین انجام بدین، ممکنه به دلیل عدم هم‌فکری هر دوی شما کسل و ناامید بشین. در چنین موقعیتی روراست باشین و خواستۀ قلبی‌‌تون رو شفاف بگین.

بیشتر بخوانید: 10 راهکار برتر برای غلبه بر ناامیدی

  1. در صورت لزوم زمانی را دور از هم بگذرونین.

اگر در حین بحث و گفت‌وگو با همسرتون متوجه می‌شین که به جایی نمی‌رسین، یه وقفه ایجاد کنین و مکالمه رو بعداً ادامه بدین.

  1. در مورد روابط اطلاعات بیشتری کسب کنین.

راه‌های زیادی برای یادگیری از کسانی که در چنین شرایطی بودن وجود داره. برای مثال، مقالات رو از سایت‌های معتبر مطالعه کنین. گزینۀ بهتر اینه که به کتابخانه محلی شهرتون برین و مجلاتی که در زمینۀ ارتباطات و روابط خانوادگی چاپ شدن رو یه نگاهی بندازین. با زوج‌های دیگر صحبت کنین تا بفهمین اون‌ها چطور با سوء تفاهمات‌شون کنار اومدن.

بیشتر بخوانید: بهبود روابط خانوادگی با هوش هیجانی

  1. رابطه خودتون رو مجدداً شکل بدین.

همسرتون رو به چشم یک دوست و همراه نگاه کنین. همسرتون رو مثل یک هم‌تیمی بدونین. برای کمک به شکل دادن مجدد رابطه‌تون به همسرتون بگین: "ما هر دو بهترین رو می‌خوایم، ​​ فقط از دو دیدگاه متفاوت داریم بهش نگاه می‌کنیم، پس بیا از اختلافات بگذریم."

  1. در جلسات مشاوره خانواده و ازدواج شرکت کنین.

مشاور خانواده یک روانشناس خبره رو بهتون معرفی می‌کنه تا سوء تفاهمات شما و همسرتون رو آنالیز کنه و راهکارهایی برای حل‌وفصل آن بهتون پیشنهاد بده.

تینا

1401/04/28

الان کسی دیگه توقع کمک مالی نمیتونه داشته باشه از آدم با این وضعیتا

سارا

1401/04/28

قانون 20/30/50 جالب بود

سعیده

1401/04/28

ولی اینکه هدفتون رو کوچیک کنید واقعا درسته ! آدم میبینه میتونه بدست بیاره تنبلی نمیکنه منم تجربشو داشتم درستشم همینه

هانیه

1401/04/28

من تو مرحله مجسم سازی گیر کردم خخخ

آذر

1401/04/28

چیزایی که ما بهش علاقه داریم فیلتر میشه -_-

معصومه

1401/04/28

هدف هاتونو به هیچکس نگید تا بازم اشتیاق برای جنگیدن داشته باشید

مهین

1401/04/28

ولی خداییش ما ایرانیا خیلی قدرتمند و پوست کلفتیم

دیدگاه خود را ثبت نمایید.