thumb

چرا ممکن است ندانید چگونه با مردم ارتباط برقرار کنید؟

اگر احساس می کنید نمی توانید با مردم ارتباط برقرار کنید به چه معناست؟ تعدادی از عوامل ممکن است در کار باشند، از مشکلات در مهارت های اجتماعی تا تجربیات ضعیف گذشته در روابط.
دانستن نحوه ارتباط با مردم برای سلامت روان و رفاه مهم است. ارتباط با دیگران به شما این امکان را می دهد که روابط بین فردی ایجاد کنید و به جلوگیری از احساس انزوا و تنهایی کمک می کند. ارتباط با افراد دیگر به عنوان پایه ای برای خودافشایی، پیوند، دلبستگی، نزدیکی، صمیمیت و عشق عمل می کند.
این مقاله به معنای ارتباط با افراد و برخی از دلایلی که ممکن است این ارتباط برقرار کردن برای شما دشوار باشد، بحث می‌کند. همچنین برخی از مراحلی را که می توانید برای شروع ایجاد ارتباطات اجتماعی و عاطفی با دیگران بردارید، بررسی می کند.

ارتباط با مردم به چه معناست؟

ارتباط با افراد دیگر می تواند معانی مختلفی داشته باشد. ممکن است به توانایی ایجاد یک ارتباط عاطفی با شخص دیگر اشاره داشته باشد که شامل انواع احساسات ذهنی است که به ایجاد پیوند بین دو نفر کمک می کند.
همچنین می تواند به طور کلی به ارتباطات اجتماعی اشاره کند که به عنوان روابط اجتماعی مثبت تعریف می شود. به گفته نویسندگان یک مطالعه، ارتباط با افراد دیگر فرآیندی است که نیازمند تعاملات عاطفی معنادار است که بین افراد مشترک است.

بنابراین چگونه می توانید تشخیص دهید که آیا با دیگران ارتباط دارید؟ ارتباطات عاطفی آنهایی هستند که مثبت، حمایت کننده و سالم هستند. آن‌ها باعث می‌شوند که نسبت به شخص دیگری احساس علاقه کنید، به شما کمک می‌کنند تا احساس خوبی نسبت به خودتان داشته باشید و به شما اجازه می‌دهند که بخش‌هایی از خودتان را با دیگران باز کنید و به اشتراک بگذارید.

ارتباط با دیگران مستلزم ایجاد یک پیوند عاطفی و اجتماعی است. چنین پیوندهایی می تواند به افراد کمک کند احساس تعلق داشته باشند و سلامت جسمی و روانی را ارتقا دهند.

 

چرا باید با مردم ارتباط برقرار کنید؟

هر طور که آن را تعریف کنید، این ارتباطات برای سلامت جسمی و روانی مهم هستند. توانایی ایجاد ارتباط با شخص دیگری به شما امکان می دهد روابط بین فردی برقرار کنید و حمایت اجتماعی ایجاد کنید.
ارتباط با دیگران چیزی است که برای همه خوب است، اما به ویژه برای کسانی که تمایل دارند خود را از دیگران جدا کنند مفید است. روابط اجتماعی به دفع اثرات مخرب انزوا و تنهایی کمک می کند.
ایجاد روابط اجتماعی برای ایجاد حس تعلق ضروری است. تعلق یک نیاز اساسی انسان است که شامل احساس پذیرش توسط دیگران و ارتباط با چیزی خارج از خود است.
نشان داده شده است که افرادی که فاقد این حس تعلق هستند بیشتر در معرض مشکلات رفتاری و سلامت روان هستند. مطالعات نشان داده است کسانی که احساس می کنند به آنها تعلق دارند، شادتر و کمتر مستعد اضطراب، افسردگی، ناامیدی و تنهایی هستند.
تحقیقات نشان داده است افرادی که فاقد حمایت اجتماعی هستند در معرض خطر بیشتری برای انواع مشکلات سلامتی از جمله افسردگی، مشکلات مصرف الکل و بیماری های قلبی عروقی هستند. افرادی که برای برقراری ارتباط با دیگران تلاش می کنند و ارتباطات عاطفی ضعیفی دارند، حتی بیشتر در معرض مرگ در سنین پایین تر هستند.

برقراری ارتباط با مردم برای سلامت عاطفی حیاتی است، اما همچنین نقش مهمی در حمایت از سلامت جسمی و طول عمر دارد. وقتی با دیگران ارتباط برقرار می کنیم، پیوندهایی ایجاد می کنیم که می تواند برای سلامت کلی بسیار مهم باشد.

 

چه عواملی ارتباط با مردم را دشوار می کند؟

اگر برای برقراری ارتباط با مردم مشکل دارید، ممکن است تعدادی از عوامل مختلف دخیل باشند. گاهی اوقات چنین احساساتی می تواند زودگذر باشد و با تغییرات خلق و خوی مرتبط باشد.
در موارد دیگر، احساس جدایی و ناتوانی در برقراری ارتباط ممکن است نشانه ای از مشکل پایدارتر باشد. برای غلبه بر مشکلات مربوط به ارتباط با دیگران، مهم است که با درک علل زمینه ای که ممکن است نقش بازی کنند، شروع کنید.

فقدان مهارت های اجتماعی یا ارتباطی

این احساس که نمی‌توانید با افراد دیگر ارتباط برقرار کنید، گاهی می‌تواند به مشکلاتی در مهارت‌های اجتماعی یا ارتباطی مرتبط باشد.
اگر فکر گفتگوی کوچک با شخص دیگری شما را به هم می ریزد، پشت سر گذاشتن مراحل مقدماتی یک رابطه به منظور ایجاد یک ارتباط نزدیک تر می تواند چالش برانگیزتر باشد.
همچنین عوامل دیگری نیز وجود دارند که می توانند در ایجاد مشکلات ارتباطی نقش داشته باشند. به عنوان مثال، عزت نفس ضعیف یا عدم اعتماد به نفس گاهی اوقات می تواند بر توانایی های اجتماعی تأثیر منفی بگذارد. در چنین مواردی، صحبت با یک متخصص سلامت روان ممکن است مفید باشد.

ترومای گذشته

تروما همچنین می تواند در ایجاد مشکل در برقراری ارتباط با افراد نقش داشته باشد. اگر به خصوص در سنین پایین تروما را تجربه کرده اید، گاهی اوقات اعتماد به دیگران را دشوار می کند.
به عنوان مثال، اگر مورد سوء استفاده، خیانت یا قلدری قرار گرفته اید، ممکن است اعتماد کردن به افراد جدید در موقعیت های اجتماعی برای شما دشوارتر باشد.
تجربیات آسیب زا همچنین می تواند به مشکلات روانی دیگری کمک کند که می تواند در توانایی شما برای ایجاد ارتباط در آینده در زندگی اختلال ایجاد کند.

مشکلات روحی و روانی

تعدادی از اختلالات سلامت روان نیز می تواند ارتباط با دیگران را دشوار کند. به عنوان مثال، اختلال اضطراب اجتماعی ممکن است باعث شود افراد از موقعیت های اجتماعی دوری کنند و شناختن افراد دیگر را چالش برانگیزتر کند. همچنین می‌تواند باعث شود کسی با تعاملات اجتماعی بیشتر مبارزه کند، که می‌تواند مانع از ایجاد روابط معنادار شود.
شرایطی که ممکن است نقش داشته باشد.

شرایط سلامت روانی که می تواند ارتباط با افراد را دشوارتر کند عبارتند از:

  • اختلالات اضطرابی
  • اوتیسم
  • مشکلات دلبستگی
  • افسردگی
  • عزت نفس پایین
  • اختلالات شخصیتی مانند اختلال شخصیت خودشیفته و اختلال شخصیت مرزی
  • مسائل مربوط به اعتماد

استفاده بیش از حد از رسانه های اجتماعی

متأسفانه، اتصال در دنیای واقعی می تواند چالش برانگیزتر از همیشه باشد. افزایش استفاده از فناوری، رسانه‌های اجتماعی و دورکاری ممکن است ما را در تماس دیجیتالی دائمی نگه دارد، اما استفاده بیش از حد از اینترنت نیز ممکن است در کاهش توانایی‌های ما برای اتصال به روش‌های معنادارتر نقش داشته باشد.
مردم اغلب از طریق علایق، فعالیت ها یا اهداف مشترک با دیگران ارتباط برقرار می کنند. اینترنت و رسانه‌های اجتماعی می‌توانند به برخی جهات به تسهیل این ارتباطات کمک کنند، اما تحقیقات همچنین نشان داده است که زمان اضافی آنلاین ممکن است در واقع ایجاد روابط واقعی و نتیجه‌ای را گاهی چالش‌برانگیزتر کند.

منفی بودن

اگر در روابط خود با دیگران همیشه روی نکات منفی تمرکز می کنید، ممکن است احساس کنید که از اطرافیانتان جدا شده اید. این ممکن است ناشی از داشتن انتظارات بیش از حد بالا از نحوه رفتار دیگران باشد، اما ممکن است ناشی از کمبود عمومی همدلی باشد .
اگر درک احساسات دیگران برایتان سخت است، احتمالاً احساس ارتباط با آنها را دشوارتر خواهید دید.
عوامل زیادی وجود دارند که می توانند بر میزان ارتباط شما با دیگران تأثیر بگذارند. مهارت‌های اجتماعی و همدلی شما با دیگران می‌تواند نقشی داشته باشد، اما تجربیات منفی گذشته و شرایط سلامت روان نیز می‌توانند از عوامل مؤثر باشند.

 

چگونه با مردم ارتباط برقرار کنیم؟

خوشبختانه، مراحلی وجود دارد که می توانید انجام دهید که می تواند به شما در ایجاد ارتباط با افراد دیگر کمک کند. اینکه چه چیزی برای شما بهتر عمل می کند، ممکن است بستگی به این داشته باشد که چه چیزی باعث مشکلات شما شده است. ایجاد مهارت‌های جدید می‌تواند به شما کمک کند، اما در موارد دیگر، ممکن است بخواهید با یک درمانگر صحبت کنید تا به حل مسائل عمیق‌تری که ممکن است شما را بازدارند کمک کند.

با افراد جدید آشنا شوید.

وقتی در برقراری ارتباط با دیگران مشکل دارید، اولین غریزه شما ممکن است عقب نشینی و تلاش برای دوری کامل از افراد باشد. به جای درگیر شدن در این نوع مقابله اجتنابی، تلاش کنید تا در فعالیت هایی شرکت کنید که می توانند به شما در ملاقات با افراد جدید کمک کنند.
درگیر شدن با مسائل می تواند به شما کمک کند کسانی را پیدا کنید که علایق مشابهی دارند و می تواند به شما کمک کند بر آن اضطراب های اجتماعی یا احساس جدایی عاطفی که شما را از احساس ارتباط با دیگران باز می دارد غلبه کنید.
روی باز بودن تا حد امکان تمرکز کنید و با افرادی که در طول روز با آنها روبرو می شوید گفتگو کنید. حتی چیزی به سادگی گفتن "سلام" به دیگران ممکن است به شما کمک کند که از نظر اجتماعی بیشتر احساس مشارکت کنید.

روی مهارت های ارتباطی خود کار کنید.

برخی از افراد به طور طبیعی به این مهارت ها دست می یابند. اما اگر آنها به طور طبیعی برای شما اتفاق نیفتند، هنوز چیزهایی وجود دارد که می توانید یاد بگیرید و تمرین کنید تا توانایی شما در برقراری ارتباط بهتر با دیگران افزایش یابد.  
استراتژی هایی که می تواند به شما کمک کند مهارت های ارتباطی خود را تمرین کنید شامل صرف زمان بیشتر با دیگران یا حتی شرکت در گروه هایی است که برای کمک به تقویت توانایی های گفتاری طراحی شده اند. همانطور که مهارت های ارتباطی شما بهبود می یابد، ممکن است برقراری ارتباط واقعی با دیگران آسان تر شود.

وقت خود را با عزیزان بگذرانید.

راهبرد دیگری که می تواند کمک کند، گذراندن زمان بیشتر با خانواده و دوستان است. جدا شدن از دیگران، به ویژه اعضای خانواده که اغلب با آنها ارتباط برقرار نمی کنید، می تواند آسان باشد.
در حالی که وجود یک فرورفتگی در روابط شما با دیگران طبیعی است، اما مهم است که هر از گاهی برای حمایت و حفظ روابط بین فردی خود تلاش کنید.
پس این را هدف خود قرار دهید که زمان بیشتری را با افرادی بگذرانید که از قبل دنیای اجتماعی شما را تشکیل می دهند. این می تواند یک راه مفید برای برقراری ارتباط مجدد و صرف زمان برای ایجاد روابط شما باشد. هر هفته زمانی را اختصاص دهید که می‌توانید برای گذراندن مدتی برای تعامل اختصاص دهید، حتی اگر فقط یک چت سریع با تلفن باشد.

به دیگران گوش دهید.

گوش دادن فعال راهی برای مشارکت مثبت در مکالمه است که بر توجه به آنچه مردم می گویند، بازتاب در مورد آنچه گفته اند و حفظ نگرش غیر قضاوتی متمرکز است. این نوع گوش دادن می تواند تاثیر مثبتی بر روابط داشته باشد. همچنین ممکن است به شما کمک کند با شخصی که به او گوش می دهید احساس ارتباط بیشتری داشته باشید.
سعی کنید مهارت های گوش دادن فعال را با تلاش برای گوش دادن به دیگران و درک نقطه نظرات آنها تمرین کنید. نه تنها می تواند به شما در یادگیری نحوه ایجاد ارتباطات جدید کمک کند، بلکه می تواند به شما کمک کند ارتباطاتی را که قبلاً دارید تقویت کنید.

با یک مشاور صحبت کنید.

اگر عدم ارتباط شما نتیجه یک مشکل سلامت روانی است، اقداماتی وجود دارد که می توانید برای دریافت کمک انجام دهید. اولین قدم این است که با مشاور یا درمانگر خود در مورد آنچه تجربه می کنید صحبت کنید. سپس آنها می توانند تعیین کنند که آیا ممکن است شرایطی داشته باشید که با توانایی شما در تعامل با دیگران تداخل ایجاد کند یا خیر.
یک متخصص سلامت روان همچنین می‌تواند به تشخیص اینکه آیا مشکل دیگری مانند عزت نفس پایین ممکن است به مشکلات شما کمک کند ارائه دهد. سپس پزشک یا مشاور شما می‌تواند درمان‌هایی را توصیه کند که می‌تواند به شما کمک کند که ممکن است شامل گفتگو درمانی، گروه‌های حمایتی یا داروهایی باشد که می‌تواند به شما در غلبه بر این مشکلات کمک کند تا با افراد دیگر ارتباط بهتری برقرار کنید.
استراتژی‌هایی که می‌توانند به شما در ارتباط با مردم کمک کنند عبارتند از تقویت مهارت‌های شنیداری، ملاقات با افراد جدیدی که علایق مشترک شما را دارند، و تقویت روابط فعلی‌تان با دوستان و خانواده. صحبت با یک متخصص سلامت روان نیز می تواند مفید باشد.

سخنی از منوباز

اگر احساس می‌کنید نمی‌توانید با مردم ارتباط برقرار کنید، مهم است که دلایل اصلی را بررسی کنید. تجربیات اجتماعی منفی و اتکای بیش از حد به رسانه های اجتماعی می تواند احساس پیوند عاطفی با افراد دیگر را دشوارتر کند.
گاهی اوقات فقدان ارتباط ممکن است با وجود یک وضعیت سلامت روانی مانند اضطراب یا افسردگی مرتبط باشد. اگر علائمی را تجربه می کنید که نگران کننده هستند یا عملکرد عادی را در زندگی روزمره خود دشوار می کنند، باید با مشاور یا درمانگر خود صحبت کنید.

دیدگاه خود را ثبت نمایید.