پوشیدن دوپامین: چه لباس هایی را بپوشیم تا شادتر شویم؟

پوشیدن دوپامین: چه لباس هایی را بپوشیم تا شادتر شویم؟

چه رنگ، سبک و بافتی را برای شادی بیشتر انتخاب کنیم؟

دنیا مکانی استرس‌زا است، گاهی احساس کنیم شادی مان متوقف شده و یا دلیلی برای شادی نداریم. با این حال، حداقل می توانیم روی یک چیز که برای همه ما شادی آور است و خوشبختانه تحت کنترل هم است تمرکز کنیم: لباس هایمان.
ارتباط بین لباس‌های مان و وضعیت ذهنی مان مجددا مورد توجه قرار گرفته است، زیرا نشریات سبک و مد این ترند را «پوشیدن دوپامین» نامیده‌اند، که شامل لباس پوشیدن به گونه‌ای است که شما را شاد می‌کند و خلق و خوی شما را تقویت می‌کند.
مدتهاست که درک شده است ما می توانیم با رنگ های خاصی ارتباط روانی داشته باشیم. و در حالی که این بخشی از این ترند مد است، بیشتر از الگوها و پارچه ها و لباس های رنگ روشن در آن بررسی شده است. بافت و استایل همچنین می‌تواند خلق و خوی و موارد دیگر را نیز تقویت کند. «آنچه می پوشیم بر احساس ما تأثیر می گذارد به طوری که می تواند افکار و قضاوت های ما را تحریف و تعیین کند.» روانشناس کارن پاین در کتاب خود با عنوان "به آنچه می پوشید فکر کنید: روانشناسی مد" می گوید.
محققان از آن به عنوان "شناخت محصور" یاد می کنند و در واقع دریافته اند که لباس های ما می تواند معنای نمادینی داشته باشد که بر روانشناسی و عملکرد تأثیر می گذارد. بنابراین، چه به دنبال ظاهری رنگارنگ، سکسی یا ساده باشید، همه چیز مربوط به نوع و سبک لباسی است که می پوشید تا به شما احساس خوبی دهد.

شادی و لباس شما

رنگ ها و حالات

برای بسیاری از مردم، رنگ هایی که اطراف خود را با آنها احاطه کرده اند، می تواند تأثیر زیادی بر روان آنها داشته باشد و از نظر تاریخی، رنگ ها برای درمان استفاده می شوند. تمدن های باستان از کروموتراپی یا رنگ شناسی استفاده می کردند که امروزه نیز به عنوان یک درمان جامع یا جایگزین استفاده می شود.
الن آلبرتسون، روانشناس و نویسنده کتاب Rock Your Midlife، اشاره می کند که در زمینه ریکی، هر رنگ دارای ارتعاش انرژی متفاوتی است و با مرکز انرژی خاصی در بدن یا چاکرا مرتبط است. به عنوان مثال، رنگ قرمز با احساس زمین و امنیت، نارنجی با احساسات و خلاقیت و نیلی با شهود مرتبط است.

این موضوع به خود رنگ نیست، بلکه بیشتر به این موضوع مربوط می شود که شما با آن رنگ مرتبط می شوید.

خارج از ریکی، ارتباطات روانشناختی با رنگ کاملاً ذهنی است. اما برخی از تداعی‌ها وجود دارند که تجربه بیشتری دارند، و افرادی که انرژی را از طریق لباس‌هایشان هدایت می‌کنند، اغلب این تداعی‌ها را در ذهن دارند.
آلبرتسون می‌گوید: رنگ سبز آرامش‌بخش است، بنابراین پوشیدن سبز ممکن است باعث شود احساس آرامش بیشتری داشته باشید و کمتر مضطرب شوید. "آبی تمایل به آرامش دارد، بنابراین پوشیدن آن ممکن است به شما کمک کند کمتر استرس داشته باشید. در مقابل، قرمز محرک است. زرد می تواند انرژی را افزایش دهد."

رنگ لباس

برای شما این رنگ لباس پوشیدن چه معنایی دارد.

در حالی که این موضوع ممکن است در یک مفهوم کلی درست باشد، همچنین در نظر گرفتن زمینه فرهنگی در مورد رنگ ها و لباس ها نیز مهم است. معنای قرمز می تواند در دو فرهنگ کاملاً متفاوت باشد. اما حتی می تواند شخصی تر از آن باشد. مردم اغلب پیوندهای محکمی بین رنگ ها و خاطرات یا افراد زندگی خود برقرار می کنند.
بنابراین، در حالی که برخی از پیش‌بینی‌کنندگان سبک روی رنگ‌های روشن به‌عنوان پایه‌ی ترند لباس پوشیدن دوپامین تمرکز می‌کنند، در واقع همه چیز به ترجیحات شخصی مربوط می‌شود. لومباردو می‌گوید لباسی که برای یک نفر حس «جرقه و انرژی» دارد، ممکن است برای دیگری خنثی باشد.

فرقی نمی‌کند ایده‌ای برای استایل شخصی خود داشته باشید یا نه، باید بیشتر به سبک لباس پوشیدن خود توجه داشته باشید تا سبکی از لباس پوشیدن داشته باشید که باعث احساس شادی در شما شود.

لومباردو می گوید: «برای شروع با لباس پوشیدن دوپامین، باید نسبت به خلق و خو و سبک لباس پوشیدن خود آگاهی بیشتری داشته باشید. "نگهداری دفتر خاطرات لباس شبیه به نگه داشتن دفترچه خاطرات غذایی است، زیرا باید توجه داشته باشید که چه لباس هایی به شما احساس راحتی بیشتری می دهند و چه لباس هایی را در تئوری بیشتر دوست دارید، اما در عمل با آنها احساس راحتی ندارید و حس می کنید خودتان نیستید."

بیشتر بخوانید: رنگ درمانی چیست؟

لباس پوشیدن در دنیای مجازی

همه چیز از زمان کرونا تغییر کرده است. بسیاری از ما دورکار شده ایم و یا به صورت ترکیبی دورکاری و حضوری مشغول به فعالیت هستیم. بنابراین زندگی اجتماعی مان کمتر از قبل در حقیقت اجتماعی است و حس اجتماعی بودن در ما کمتر شده است. نه تنها احساس می کنیم فرصت های کمتری برای لباس پوشیدن داریم، بلکه بحران فزاینده سلامت روان باعث شده است که تصمیم گیری ساده، مانند برنامه ریزی لباس، گاهی غیرممکن به نظر برسد.
لومباردو می‌گوید: وقتی افراد استرس دارند، تمایل دارند بارها و بارها یک لباس را بپوشند.

لباس در دنیای مجازی

استفاده از قدرت خود

اما درک خود قدرتمند است. و جنیفر فاوفر، استاد روانشناسی خاطرنشان می کند که شیوع زوم و گوگل میت دیدگاه ما را تغییر داده است. ما در حال حاضر بیشتر به جای معاشرت شخصی، خودمان را روی صفحه نمایش می بینیم، مقایسه می کنیم و از خود انتقاد می کنیم.
به هر حال، لباس پوشیدن دوپامین تماماً مربوط به درک خود است، و فکر کردن به لباس‌هایی که در خانه می‌پوشیم در طول تماس‌های مجازی همچنان می‌تواند خلق و خوی شما را تقویت کند. انتخاب لباسی که از دیدن آن لذت ببرید و از پوشیدن آن احساس خوبی داشته باشید، به جای تمرکز بر نحوه درک همکاران یا دوستانتان، می تواند مسیرهای ذهنی مفیدی را تقویت کند.
فاوفر می‌گوید: ممکن است بین احساس خوب در لباس‌هایمان و اینکه چگونه خودمان را در صفحه زوم می‌بینیم، ارتباطی وجود داشته باشد. "اگر بتوانیم خودمان را به گونه ای ببینیم که احساسات مثبت ایجاد کند، شاید کمتر درگیر افکار منفی درباره خود باشیم و نیاز کمتری به مقایسه خود با دیگران احساس کنیم."

در عین حال، برای بسیاری از مردم، ظاهر بیرونی چیزی نیست که دوپامین را در خانه جاری کند. بلکه می تواند سطح راحتی لباس باشد. از آنجایی که دوربین تقریباً به طور انحصاری بر روی بالاتنه و صورت شما فوکوس می‌کند، پایین تنه یک بازی منصفانه برای سبک‌ها و بافت‌هایی است که شما را خوشحال می‌کند.
این بدان معنا نیست که تمام روز با لباس خواب بمانید، اما برای سلامت روان تان مفید است، یعنی پوشیدن لباس های خواب و جوراب های راحت مورد علاقه تان می تواند راه حل مناسبی برای شادی بیشتر باشد.

دوپامین و لباس پوشیدن

بیشتر بخوانید: چگونه اعتماد به نفس بیشتری داشته باشیم: 9 نکته موثر

ترک منطقه راحتی تان

احتمالاً تصادفی نیست که روند پانسمان دوپامین در حال افزایش است. آزادی که با لباس پوشیدن برای شما به ارمغان می‌آید، آنطور که واقعاً می‌خواهید، به خودی خود یک محرک دوپامین است. ممکن است متوجه شوید که وقت آن رسیده که منطقه راحتی خود را ترک کنید.

از وسایل معمول خود خارج شوید این تازگی می تواند خلق و خوی تان را بهبود بخشد، استرس را کاهش دهد و به شما کمک کند تا چیزها را از دید دیگری ببینید.

تحقیقات نشان می دهد که امتحان کردن چیزهای جدید می تواند برای سلامت روان مفید باشد. ریسک کنید و از سبک های جدید تر مد و لباس پوشیدن استفاده کنید تا با سبک مد جدید دوپامین بیشتری به خود تزریق کنید، طبیعی است برای امتحان سبک های متفاوت به اعتماد به نفس و باور به خود بیشتری نیاز داشته باشید.
فاوفر می‌گوید: پلتفرم زوم می‌تواند فرصتی را برای ما فراهم کند تا آن رنگ‌های زنده، سبک‌های منحصربه‌فرد و بافت‌های آرامش‌بخش را که شادی و عشق به خود را تقویت می‌کنند، کشف و آزمایش کنیم.
نظر شما در پوشاندن دوپامین مهم‌تر است، نه اینکه چگونه توسط دیگران دیده می شوید. پوشیدن رنگ‌هایی که به شما احساس شادی یا آرامش می‌دهند، جستجوی سبک‌های جدیدی که همیشه می‌خواستید امتحان کنید و اجتناب از لباس‌هایی که هرگز شبیه «شما» نبوده‌اند، همه راه‌هایی برای ترکیب این ترند تزریق دوپامین با طرز لباس پوشیدن هستند.

بیشتر بخوانید: مواد غذایی حاوی دوپامین و سروتونین، هورمون شادی و دوپامین طبیعی

دیدگاه خود را ثبت نمایید.