thumb

چگونه به خود اعتماد کنید؟ 13 نکته برای افزایش اعتماد به نفس

بیاموزید که چگونه اعتماد به نفس به دست آورید و چرا برای سلامتی و تندرستی شما مهم است. به علاوه، 7 نشانه اعتماد به نفس پایین و چگونگی دستیابی به اعتماد به نفس بیشتر.

  • چرا اعتماد به نفس مهم است؟
  • چگونه به خود اعتماد داشته باشید؟ 7 ویژگی یک فرد با اعتماد به نفس
  •  7 نشانه که نشان می دهد اعتماد به نفس شما نیاز به تقویت دارد.
  • چگونه اعتماد به نفس بیشتری داشته باشیم؟ 13 نکته برای ایجاد اعتماد به نفس
  • سوالات متداول چگونه اعتماد به نفس به دست آوریم؟

بسیاری از افراد ممکن است در شرایط خاصی اعتماد به نفس نداشته باشند. شاید بعد از صحبت کردن در یک جلسه، رفتن به مهمانی که در آن کسی را نمی‌شناختید، یا امتحان کردن چیز جدیدی که نسبت به خودتان مطمئن نیستید. طبیعی است که چنین احساسی داشته باشید و ممکن است برای هرکسی اتفاق بیفتد. حال تصور کنید در این مواقع به جای احساس عدم اطمینان، یک حس اعتماد به نفس قوی داشته باشید. اعتماد به نفس به شما این امکان را می‌دهد که به خود و توانایی‌های خود ایمان داشته باشید و در پوست خود احساس راحتی کنید، بدون توجه به اینکه آیا واقعا دارید.
اگر زمانی احساس می‌کنید که اعتماد به نفستان کم است، درک آنچه اتفاق می‌افتد و چرا، می‌تواند کمک کند. و هنگامی که کمبود اعتماد به نفس را تشخیص می دهید، داشتن نکاتی در جیب تان می تواند به شما کمک کند تا اعتماد به نفس بیشتری داشته باشید.

چرا داشتن اعتماد به نفس مهم است؟

اعتماد به نفس فقط به این نیست که احساس خوبی داشته باشید زیرا روزی مدل موی خوبی داشته اید یا لباس مورد علاقه خود را می پوشید، اگرچه این می تواند کمک کننده باشد. اعتماد به نفس این است که چگونه هر روز خود را حمل می کنید. وقتی اعتماد به نفس دارید، بدون توجه به آنچه در اطراف شما می گذرد، احساس ثبات و اطمینان می کنید.
داشتن اعتماد به نفس می تواند فواید زیادی به همراه داشته باشد:

اعتماد به نفس می تواند به شما کمک کند بهترین زندگی خود را داشته باشید. این پایه و اساس بسیاری از نتایج است، از سلامتی گرفته تا شغل و روابط شما. و بهترین بخش این است که اعتماد به نفس را می توان در طول زمان آموخت و تقویت کرد.

چگونه به خود اعتماد داشته باشید؟ 7 ویژگی یک فرد با اعتماد به نفس

افراد با اعتماد به نفس اغلب اینطور به نظر می‌رسند که بقیه حس خاصی در موردشان دارند. انگار وقتی وارد اتاقی می‌شوند احساس می کنند که به همانجا تعلق دارند. البته، حتی افراد با اعتماد به نفس هم روزهای تعطیل (در حالت بی حوصله) و زمینه هایی را دارند که با آن ها مشکل دارند، اما اگر به دنبال افزایش اعتماد به نفس خود هستید، می توانید با مشاهده این ویژگی ها شروع کنید. کدام یک را قبلاً در خود می بینید؟ می توانید روی کدام یک کار کنید؟ اعتماد به نفس به معنای کامل بودن نیست. این در مورد این است که با کسی که هستید راحت باشید و بدانید که ارزشمند هستید، همانطور که هستید.
1.    آنها ریسک می کنند: افراد با اعتماد به نفس ممکن است کمتر ترس داشته باشند که از منطقه امن خود خارج شوند. آنها می دانند که برای رشد، باید چیزهای جدید را امتحان کنید، حتی اگر به این معنی باشد که ممکن است هر بار موفق نشوند.
2.    آنها خوش بین هستند: افراد با اعتماد به نفس ممکن است مثبت تر باشند و انتظار داشته باشند که اتفاقات خوبی بیفتد. حتی زمانی که همه چیز اشتباه می‌شود، می‌توانند آن تجربیات و حتی شکست‌ها را فرصتی برای یادگیری و بهتر شدن ببینند.
3.    آنها تعارف را می پذیرند: وقتی کسی می گوید: "هی، کارت عالی است"، یک فرد با اعتماد به نفس راحت تر می تواند به جای اینکه به آنها بگوید نه اینطور نیست، بگوید "متشکرم". آنها لاف نمی زنند آنها فقط ارزش خود را می دانند.
4.    آنها قاطع هستند: افراد با اعتماد به نفس راحت تر تصمیم می گیرند و به آنها پایبند هستند. آنها به غریزه خود اعتماد دارند و وقت خود را با نگرانی در مورد اینکه دیگران ممکن است چه فکر کنند تلف نمی کنند.

5.    آنها مرزها را تعیین می کنند: دانستن اینکه چه زمانی باید بله بگویند و چه زمانی نه، نشانه اعتماد به نفس است. افراد با اعتماد به نفس می توانند به محدودیت های خود احترام بگذارند و از انتقال آنها به دیگران هراسی ندارند.
6.    آنها متظاهر نیستند: افراد با اعتماد به نفس راحت‌تر هستند و نیازی به تظاهر به کسی که نیستند احساس نمی‌کنند.
7.    آنها بیشتر گوش می دهند تا اینکه صحبت کنند: در کمال تعجب، افراد با اعتماد به نفس اغلب بیشتر از صحبت کردن، گوش می دهند. آن‌ها آنقدر امن هستند که بدانند نباید همیشه بلندترین صدا در اتاق باشند.

7 نشانه که نشان می دهد اعتماد به نفس شما نیاز به تقویت دارد.

تشخیص اعتماد به نفس پایین اولین قدم برای ایجاد آن است. به علائم کلیدی توجه کنید که ممکن است نشان دهد اعتماد به نفس شما در اوج نیست. اگر هر یک از این علائم آشنا به نظر می رسد، نگران نباشید، کاملا طبیعی است. خبر خوب این است که اعتماد به نفس چیزی است که می توانید آن را بهبود بخشید.
1.    نگرانی در مورد نظرات دیگران: اگر دائماً فکر می کنید که دیگران در مورد شما یا کار شما چه فکری می کنند، ممکن است نشانه آن باشد که اعتماد به نفس شما می تواند تقویت شود.
2.    احساس اضطراب: طبیعی است که گاهی اوقات کمی عصبی باشید، اما اگر مکرراً مضطرب هستید، به خصوص در مورد چیزهای روزمره، ممکن است با اعتماد به نفس پایین مرتبط باشد.
3.    اجتناب از تماس چشمی: نگاه نکردن به چشمان شخص در طول مکالمه ممکن است به این معنی باشد که شما خیلی از خود مطمئن نیستید.
4‌    دوری از چالش‌ها: اگر زمانی که شرایط سخت می‌شود یا با چالشی مواجه می‌شوید، تمایل به عقب‌نشینی دارید، ممکن است به این دلیل باشد که به توانایی خود در مدیریت آن اطمینان ندارید.
5.    خودگویی منفی: به نحوه صحبت با خود توجه کنید. اگر اغلب جملات منفی مانند «نمی توانم» یا «من به اندازه کافی خوب نیستم» می گویید، وقت آن است که به اعتماد به نفس خود بپردازید.
6.    بیش از حد فکر کردن: صرف زمان زیاد برای تصمیم‌گیری یا نگرانی در مورد آینده می‌تواند نشانه‌ای از اعتماد به نفس پایین باشد.
7.    ترس از شکست: همه از شکست خوردن می ترسند، اما اگر ترس آنقدر قوی است که شما را از امتحان کردن چیزهای جدید باز می دارد، احتمالاً با اعتماد به نفس پایین مرتبط است.

چگونه اعتماد به نفس بیشتری داشته باشیم؟ 13 نکته برای ایجاد اعتماد به نفس

اگر برای ایجاد اعتماد به نفس آماده هستید، از همین امروز چند نکته را به کار ببرید. این مراحل را یکی یکی انجام دهید. هیچ عجله ای وجود ندارد و هر قدم شما را به اعتماد به نفس بیشتری نزدیک می کند.
1. مراقب خودت باش.
مطمئن شوید که خواب کافی دارید، خوب غذا می خورید و بدن خود را به گونه ای حرکت می دهید که احساس خوبی داشته باشید. وقتی از نظر جسمی احساس خوبی داشته باشید، می تواند به شما کمک کند از نظر ذهنی احساس بهتری داشته باشید.
2. به قول های خود عمل کنید.
زمانی که تعهد می کنید، به آن عمل کنید. این به شما نشان می دهد که می توانید به خودتان تکیه کنید، که یک تقویت کننده بزرگ اعتماد به نفس است.
3. به روش هایی حرکت کنید که احساس خوبی دارند.
فعالیت بدنی راهی عالی برای افزایش انرژی و بهبود خلق و خوی شماست. لزومی ندارد که یک تمرین کامل باشد. پیاده روی در محیط اطراف یا حرکت ملایم نیز می تواند به اعتماد به نفس کمک کند.
💙 اگر وقتتان کم است، حتی فقط چند دقیقه حرکت آگاهانه، می تواند درک شما از خود را اصلاح کند.
4. پیروزی های کوچک را جشن بگیرید.
اهداف کوچک تعیین کنید و وقتی به آنها رسیدید جشن بگیرید. این عمل ممکن است یک حلقه بازخورد مثبت در ذهن ایجاد کند که برای ایجاد اعتماد به نفس عالی است.
💙 پیروزی های خود را با چک کردن مرتب با خودتان جشن بگیرید تا متوجه شوید که چگونه دستیابی به چیزی کوچک می تواند اعتماد به نفس و باور شما را نسبت به خودتان تقویت کند.
5. به ارزش های خود وفادار بمانید.
بدانید چه چیزی برای شما مهم است و انتخاب هایی داشته باشید که با ارزش های شما همسو باشد. این می تواند به شما کمک کند تا به خودتان وفادار بمانید و ممکن است احترام به خود را افزایش دهید.
6. دستاوردهای خود را تصدیق کنید.
دستاوردهای خود را نادیده نگیرید. لحظه ای وقت بگذارید و کارهایی را که انجام داده اید تشخیص دهید، این یادآوری توانایی های شما است.
💙 تمرین قدردانی را با 7 روز قدردانی آغاز کنید تا دستاوردهای روزانه خود را ثبت کنید و به خود یادآوری کنید که چه توانایی هایی دارید.
۷. با خود مثبت صحبت کنید.
نحوه صحبت با خود مهم است. سعی کنید وقتی با خودتان صحبت می کنید از کلمات تشویق کننده استفاده کنید. افکار منفی مانند "من نمی توانم این کار را انجام دهم" را با "من بهترین تلاشم را می کنم" جایگزین کنید. هر چه بیشتر خودتان را تشویق کنید، ممکن است اعتماد به نفس بیشتری داشته باشید.
💙 با بمباران عشقی (خود) به خود محبت کنید، با تمرین ذهن آگاهی در مورد قدرت مهربانی با خودتان.
8. چیز جدیدی را امتحان کنید.
آیا چیزی وجود دارد که همیشه می خواستید آن را امتحان کنید اما از ترس اینکه کار خوبی انجام ندهید طفره رفته اید؟ امتحان کردن چیزهای جدید در واقع می تواند برای اعتماد به نفس شما مفید باشد. وقتی چیز جدیدی یاد می گیرید، به شما نشان می دهد که توانایی رشد دارید. حتی اگر بر مهارت جدید تسلط نداشته باشید، به خود فرصت یادگیری و رشد می دهید.
9. اطراف خود را با حمایت احاطه کنید.
گم شدن در افکار منفی خودمان و احساس شک به خود آسان است. اگر می توانید با این موضوع ارتباط برقرار کنید، سعی کنید مدتی را با افرادی بگذرانید که شما را بالا می برند و به شما اعتقاد دارند. انرژی مثبت آنها می تواند روی شما نفوذ کند.
10. طوری لباس بپوشید که حس خوبی داشته باشد.
گاهی اوقات، ظاهر بیرونی شما می تواند بر احساس درونی شما تأثیر بگذارد. زمانی که به نظرتان خوب است، ممکن است احساس خوبی نیز داشته باشید. اگر نیاز به تقویت اعتماد به نفس دارید، سعی کنید لباس هایی بپوشید که به شما احساس راحتی و اعتماد به نفس می دهد یا رنگ مورد علاقه خود را برای تقویت خلق و خوی فوری بپوشید.
11. به دیگران کمک کنید.
وقتی به شخص دیگری کمک می کنید، نه تنها احساس خوبی به او می دهد، بلکه می تواند اعتماد به نفس شما را نیز افزایش دهد. سعی کنید در جامعه خود به روش های مهمی کمک کنید.
12. نه گفتن را تمرین کنید.
شما مجبور نیستید با همه چیز موافقت کنید. داشتن حد و مرز و نه گفتن در صورت نیاز نشانه احترام به خود است. این می تواند به معنای داشتن مرزهایی با دوستان یا خانواده یا حتی در شغل شما باشد. این بدان معنا نیست که شما باید سفت و سخت باشید، اما مطمئن شوید که خود را نسبت به دیگران در اولویت قرار می دهید.
13. سپاسگزاری و جملات تاکیدی مثبت را تمرین کنید.
روز خود را با اظهار نظر مثبت در مورد خودتان شروع کنید یا به خودتان یادآوری کنید که برای چه چیزی سپاسگزار هستید. بررسی آنچه در زندگی شما واقعاً درست پیش می‌رود می‌تواند لحن مطمئنی را برای روز ایجاد کند.
💙 تمرین قدردانی با شناسایی چیزهایی که به خاطر آنها سپاسگزار هستید شروع می شود. در این مدیتیشن سریع یاد بگیرید که چگونه هنر توجه را تمرین کنید.

سوالات متداول چگونه اعتماد به نفس به دست آوریم؟

چرا من اعتماد به نفس ندارم؟
عدم اعتماد به نفس چیزی است که بسیاری از مردم تجربه می کنند. این می تواند از جاهای مختلفی باشد، مانند تجربیات گذشته که در آن همه چیز طبق برنامه پیش نرفت، یا انتقاد شدیدی که به شما شده است. گاهی اوقات، این فقط یک عادت است که کمتر از آنچه که لیاقتش را داریم به خود فکر کنیم. نکته کلیدی که باید به خاطر بسپارید این است که اشکالی ندارد که چنین احساسی داشته باشید، و این چیزی است که می توانید روی بهبود آن کار کنید.

8 راه برای افزایش اعتماد به نفس چیست؟

1.    بهبود اعتماد به نفس شما می تواند یک فرآیند سرگرم کننده و با ارزش باشد.
2.    اهداف شخصی خود را تعیین کنید و وقتی به آنها رسیدید جشن بگیرید، هر چقدر هم که کوچک باشد.
3.    با خودتان با مهربانی صحبت کنید، درست مثل یک دوست خوب.
4.    چیز جدیدی یاد بگیرید این می تواند به سادگی یک دستور العمل جدید یا به اندازه یک زبان جدید چالش برانگیز باشد.
5.    برای کمک به بهبود خلق و خو و سطح انرژی خود به طور منظم ورزش کنید.
6.    لباس هایی بپوشید که به شما احساس خوبی نسبت به خودتان بدهد. وقتی خوب به نظر می رسید، اغلب احساس خوبی هم دارید.
7.    وقت خود را با افرادی بگذرانید که به شما احساس مثبت می کنند و از رشد شما حمایت می کنند.
8.    وقت خود را داوطلبانه بگذرانید، زیرا کمک به دیگران باعث می شود احساس خوبی نسبت به خودتان داشته باشید.
9.    نه گفتن را در مواقعی که نیاز دارید تمرین کنید. مهم است که برای خودتان حد و مرز تعیین کنید.
چرا اعتماد به نفس پیدا می کنم؟

زمانی اعتماد به نفس به دست می آورید که خود را مثبت ببینید. زمانی اتفاق می افتد که خودتان را به چالش بکشید و موفق شوید، یا حتی زمانی که موفق نمی شوید اما متوجه می شوید که این پایان دنیا نیست. هر بار که از منطقه امن خود خارج می شوید، به خود نشان می دهید که توانایی بیشتری از آنچه فکر می کردید دارید. اعتماد به نفس زمانی رشد می کند که یاد بگیرید به خود و توانایی های خود اعتماد کنید و با همان شفقت و احترامی که برای دیگران قائل هستید با خود رفتار کنید.

دیدگاه خود را ثبت نمایید.