thumb

8 ویژگی شخصیتی که می تواند به شغل شما کمک کند.

تیپ‌های شخصیتی مختلف دارای ویژگی‌های شخصیتی منحصربه‌فردی هستند که به خوبی با انواع شغل‌ها و حرفه‌ها مطابقت دارد. اما در یک زمینه کاری، برخی از ویژگی های شخصیتی وجود دارد که به طور جهانی قابل اجرا هستند و بی نهایت مفید هستند. هر فردی با هر تیپ شخصیتی می تواند آنها را در اختیار داشته باشد یا آنها را پرورش دهد، و اگر این کار را انجام دهد، آینده  و موفقیت شغلی طولانی مدت آنها به طور چشمگیری افزایش می یابد.

چرا باید درباره تیپ شخصیتی خود بیشتر بدانیم؟

آنچه در ادامه آمده است هشت ویژگی افرادی است که در شغل خود به موفقیت دست پیدا کرده‌اند. اگر بتوانید فقط چند مورد از آنها را توسعه دهید یا یاد بگیرید، می تواند تأثیر مثبت عمیقی بر آینده شغلی شما هم داشته باشد.

ویژگی اول: مسئولیت پذیر باشید.

یک کارمند عالی، یک کارمند مسئولیت پذیر است. همین امر در مورد یک مدیر بزرگ و یک کارآفرین بزرگ نیز صدق می کند. مسئولیت پذیری یک ویژگی شخصیتی ضروری در محیط کار است، جایی که اگر افراد وظایف خود را نادیده بگیرند (یا به جای کار اصلی به حواشی کار بپردازند).

کارمند با مسئولیت همیشه سر وقت حاضر می شود. آنها وظایف و کارهای خود را به موقع انجام می دهند و در صورت لزوم وارد عمل می شوند تا به دیگران نیز کمک کنند تا تکالیف خود را به موقع انجام دهند. آنها میانبر نمی‌زنند و برای شکست‌های گاه و بیگاه خود بهانه‌ای نمی آورند. کارمند مسئول نقاط ضعف‌اش را برطرف می کند و برای غلبه بر آنها سخت کار می کند و همیشه به خاطر خود و به خاطر افرادی که به آنها وابسته هستند (در داخل و خارج از محل کار) به دنبال بهبود خود است.

بیشتر بخوانید: نحوه مواجه با شکست‌ها و عدم ‌موفقیت‌ها

هر کسی می تواند به یک کارمند یا کارفرمای مسئولیت پذیرتر تبدیل شود. مسئولیت پذیر و قابل اعتماد بودن یک انتخاب است، و زمانی که فردی این ویژگی را در خود ایجاد کند، برای هرکسی که در کنار او کار می کند ارزشمند خواهد بود.

ویژگی 2: خوش بینی

یک فرد خوش بین کسی است که معتقد است بهترین ها هنوز در راه است. این ویژگی شخصیتی می تواند مسری باشد، به همین دلیل است که همه کارفرمایان وقتی فردی را پیدا می کنند که به طور مداوم و مستمر خوش بین است، احساس خوشبختی می کنند.

گاهی اوقات ممکن است فرد خوشبین دچار سوءتفاهم شود. خوشبین فقط فرض نمی کند که همه چیز درست پیش خواهد رفت، صرف نظر از اینکه کسی چه می گوید یا چه می کند. به عنوان افرادی که عمیقاً به پتانسیل انسانی و ماهیت خیرخواه جهان اعتقاد دارند، متقاعد شده اند که خلاقیت، سخاوت و اخلاق کاری خوب تقریباً همیشه پاداش خواهد داشت. در نتیجه، خوش بینی شون آنها را فعال و پرانرژی می کند. همچنین در صورت مواجهه با ناامیدی گاه به گاه آنها را از فرو رفتن در افسردگی باز می دارد (خوش بینی آنها را نمی توان به این راحتی شکست داد).

دنبال درمان نامیدی هات هستی؟ اینجا کمکت کردیم: 10 راهکار برتر برای غلبه بر ناامیدی

صرف نظر از رفتار گذشته خود، می توانید تلاشی هماهنگ برای خوش بین بودن بیشتر انجام دهید. دیگران از آن قدردانی خواهند کرد و از شما الگوبرداری خواهند کرد، که شما را تشویق می‌کند تا در مسیر خوش‌بین بودن بمانید.

ویژگی سوم: تاب آوری

انعطاف پذیری مکمل خوبی برای خوش بینی است. فرد تاب آور را می توان مانند دیگران زمین زد، اما برای مدت طولانی در زمین نمی ماند. آنها مصمم خواهند بود که از اشتباهات یا شکست های خود درس بگیرند تا بتوانند دفعه بعد بهتر عمل کنند.

افرادی که دارای ویژگی شخصیتی انعطاف پذیری هستند، الگوی خوبی برای همکاران هستند. اگر آنها احساس ناامیدی یا یاس کنند، فقط برای مدت کوتاهی آن را احساس می کنند، قبل از اینکه انرژی و اشتیاق را برای تلاش دوباره جمع کنند. آنها اعتقاد عمیقی به مهارت های حل مسئله خود دارند و اعتماد به نفس آنها حتی در صورت بروز شکست نیز قوی خواهد ماند. افراد تاب آور همیشه مورد طمع کارفرمایان هستند، کارفرمایان به کارگران و مدیرانی نیاز دارند که بتوانند تا حد زیادی به آنها تکیه کنند. تاب‌آوری ممکن است یک ویژگی شخصیتی مهم‌تر برای کارآفرینان و خوداشتغال‌ها باشد، که ممکن است قبل از اینکه در نهایت به موفقیت برسند، باید روزهای سختی را تحمل کنند.

شما می توانید در درجه اول با تمرین به فردی انعطاف پذیر تبدیل شوید. ادامه دادن را به یک عادت تبدیل کنید و بدون توجه به نتیجه هر کاری به تلاش ادامه دهید، از توانایی خود در احیا یا نجات فرصت های به ظاهر از دست رفته شگفت زده خواهید شد.

شماره 4: انعطاف پذیری

کارفرمایان به انعطاف پذیری و سازگاری در کارکنان خود اهمیت می دهند. افرادی که فقط می توانند طیف محدودی از فعالیت ها یا مسئولیت ها را انجام دهند، اگر بتوانند به خوبی از عهده آنها برآیند، ممکن است همچنان ارزشمند باشند. اما کارمندی که می تواند در جاهای مختلف شرکت مفید واقع شود و به تیم های شرکت کمک کند، واقعاً طلایی است.

این چیزی است که اگر از شما درخواست جدیدی غیر از وظایف شما شود، یا اگر در شرایط بحرانی شرکت و در شرایطی لازم باشد کار دیگری انجام دهید، مایل به انجام وظایف جدید و متفاوت باشید. اما کارمندی که همه آرزویش را دارند کسی است که به انعطاف پذیری و سازگاری خود افتخار می کند. آن‌ها از شهرتی که برای همیشه با چالش به دست می‌آورند لذت می‌برند و تقریباً همیشه زمانی که باید کارهای جدید یا دشوار انجام شوند، داوطلب خواهند شد.

شما باید برنامه ای برای انعطاف پذیری و سازگاری بیشتر ایجاد کنید. شما می توانید دوره های آموزش مداوم را در زمینه شغلی خود بگذرانید تا مجموعه مهارت های خود را بهبود بخشید، از همکاران خود بخواهید دانش خود را در مورد تخصص های خود به اشتراک بگذارند، یا به سادگی هر زمان که همکار یا مدیری به کمک نیاز داشت، وارد شوید و خدمات خود را ارائه دهید. هر ذره دانشی که به دست می آورید به شما کمک می کند تا کارمندی همه کاره‌تر و ارزشمندتر شوید.

شماره 5: سخت کوش باشید.

کلمات مختلفی برای توصیف این ویژگی شخصیتی استفاده می شود. گاهی از آن به عنوان وظیفه شناسی یاد می شود و گاهی به عنوان سازماندهی. در برخی موارد، افرادی که این ویژگی را نشان می دهند حتی ممکن است کمال گرا خوانده شوند.

همه این ویژگی های شخصیتی به هم مرتبط هستند، به این معنا که همه نشانه های سخت کوشی هستند. یک فرد کوشا اصرار دارد که کارها را در هر مورد و به عنوان یک اصل به روش صحیح انجام دهد. آنها جزئیات گرا هستند، بسیار مراقب هستند، خاطرات عالی دارند و همیشه مایلند به همکاران و مدیران در انجام کارهای مهم کمک کنند. آن‌ها کسانی هستند که به همه چیز توجه می‌کنند، و سخت کوشی آنها به آنها اجازه می‌دهد اشتباهاتی را که دیگران ممکن است از دست بدهند، تشخیص دهند.

سخت کوشی از تعهد رشد می کند، و هنگامی که متعهد شدید که در حرفه خود بهترین باشید، در مسیر توسعه آن خواهید بود. حتی اگر به طور طبی هم متعهد و سخت کوش هستید، می توانید تمرکز و مهارت بیشتری را در خود پرورش دهید تا مطمئن شوید که همیشه به بهترین حالت ممکن کار را تحویل می دهید و به تمامی جرییات کار خود اهمیت می دهید. دلیل موفقیت برند اپل همین بوده است که استیو جابز در خاطرات خود ذکر کرده است که از کودکی از پدرش یاد گرفته است که به جزییات کارش بسیار توجه کند حتی آن قسمت هایی که مشتری یا دیگران نمی بینند.

ویژگی ششم: جسارت

در هر سازمانی، تغییرات ناگهانی که در لحظه اتفاق ای افتند و در پیش بینی نبوده اند ری اکشن ما می تواند طیف وسیعی از نتایج را ایجاد کند. همیشه خطراتی وجود خواهد داشت، و این می تواند مدیران و کارفرمایان باتجربه ای که همیشه موفق بوده اند و جایگاه ویژه ای هم در کار خود به دست آورده اند  را نیز بترساند. همچنین می‌تواند از تغییر شغل یا جایگزینی افراد در زمانی که کاملاً از انتخاب‌های قبلی خود راضی نیستند جلوگیری کند.

اما در هر زمینه‌ای از زندگی، بخت و اقبال به افراد جسور کمک می‌کند (این یک دلیل کلیشه‌ای است). شما باید برای به دست آوردن چیزی که می‌خواهید چیز دیگری را به خطر بیندازید و اگر ریسک گریزی به عادت تبدیل شود، فرصت های سود، موفقیت یا خودسازی از بین خواهند رفت. کارآفرینان برتر و افراد رو به رشد حرفه‌ای هرگز از ریسک کردن نمی‌ترسند، زیرا به غریزه خود اعتماد دارند و متقاعد شده‌اند که می‌دانند چگونه دیدگاه‌های خود را برای آینده به واقعیت تبدیل کنند.

مشکل بیش از حد محتاط بودن این است که همه چیز از نظر اجتماعی، فرهنگی، تکنولوژیکی و اقتصادی تغییر می کند. هیچ تضمینی وجود ندارد که روش‌ها یا محصولاتی که در سال گذشته نتایج شگفت‌انگیزی ارائه کردند، در پنج سال یا حتی سال آینده همچنان این کار را انجام دهند. همچنین هیچ تضمینی وجود ندارد که شغلی که در حال حاضر دارید بهترین کاری است که می توانید انجام دهید. انتخاب رشته جسورانه‌تر ممکن است ترسناک به نظر برسد، اما اگر یاد بگیرید که از اولین غریزه خود پیروی کنید و از خطرات احتمالی نترسید، بیشتر اوقات از جسارت خود سود خواهید برد.

ویژگی شماره 7: همدل باشید.

یک فرد همدل این توانایی را دارد که چیزها را از دیدگاه شخص دیگری ببیند. آنها با واکنش‌های عاطفی دیگران همذات پنداری می کنند و تقریباً آنها را طوری تجربه می کنند که انگار خودشان هستند. گاهی اوقات به نظر می رسد که آنها نوعی حس ششم را نشان می دهند که به آنها اجازه می‌دهد افکار و احساسات دیگران را بخوانند.

همدلی هم در کارفرمایان و هم در کارمندان یک ویژگی شخصیتی است که هماهنگی و همکاری را در محیط کار افزایش می‌دهد. همچنین در خدمات مشتری بسیار مفید است، جایی که درک نیازها و مقاصد واقعی یک مشتری بالقوه بسیار مهم است. افرادی که ویژگی شخصیتی همدلی را نشان می‌دهند، هنگام برخورد با عموم و همکاران، پیشرفت می‌کنند، و کارفرمایان تلاش زیادی می‌کنند تا مطمئن شوند کارمندانی را که این ظرفیت را دارند از دست ندهند.

شما می توانید از طریق گوش دادن و مشاهده، تمایلات همدلانه خود را به طور کامل توسعه دهید. اگر یاد بگیرید که به آنچه مردم به صورت کلامی و غیرکلامی با هم در ارتباط هستند توجه کنید، سرنخ هایی را به دست خواهید آورد که به شما اجازه می دهد بفهمید که آنها چه فکر و چه احساسی دارند.

ویژگی هشتم: فروتنی

افرادی که بیشترین موفقیت و تحرک صعودی را در حرفه خود دارند، مشتاق ترین یادگیرندگان نیز هستند. در حالی که آنها به توانایی های خود اعتماد دارند، اما می دانند که همیشه چیزهای بیشتری برای یادگیری وجود دارد. آنها مشتاق دریافت دانش جدید از همکاران، مدیران، کارفرمایان، مشتریان و معلمان و مدرسان در دوره های آموزش مداوم هستند. آنها هرگز نگرش آگاهانه از خود نشان نمی‌دهند و در دراز مدت به آنها کمک می کند پتانسیل خود را به طور کامل‌تر توسعه دهند.

این رویکرد بیان مستقیم فروتنی آنهاست. درحالی‌که سایر ویژگی‌های شخصیتی ممکن است منجر به شناخت و احترام زیادی برای آنها شود، رویکرد متواضعانه آنها از اعتماد به نفس بیش از حد یا خود راضی شدن آنها جلوگیری می کند. آنها همیشه مایل به گوش دادن هستند و هرگز ایده های مختلف را از دست نمی دهند. آن‌ها با خوشحالی به دیگرانی که مهارت‌ها یا تخصص بیشتری دارند، محول می‌شوند.باید بدانید که عدم تواضع در واقع نشان دهنده عدم اعتماد به نفس است. افرادی که فروتن نیستند استعدادها و دستاوردهای دیگران را تهدید می‌کنند و این باعث می‌شود سخاوتمند نباشند یا برای یادگیری باز بمانند. اگر از افراط در احساساتی مانند غرور، حسادت، مقاومت یا حالت تدافعی امتناع کنید، قطعاً می توانید فردی متواضع تر شوید.

مقاله مرتبط: 15 ویژگی برتر شخصیت که باعث موفقیت شما در شغلتان می‌شود.

دیدگاه خود را ثبت نمایید.