thumb

نظارت بر خلق و خو چگونه می تواند به سلامت روان هم کمک کند؟

ردیابی منظم احساسات خود یک راه قدرتمند برای مراقبت از سلامت روان شما است. ما مزایای نظارت بر خلق و خوی شما و نکاتی را برای آسان کردن آن به اشتراک می گذاریم.

  • نظارت بر خلق و خو چگونه کمک می کند؟ 5 مزیت ردیابی خلق و خو
  • نحوه نظارت بر خلق و خو: 6 نوع ردیاب خلق و خو
  • نکاتی برای ردیابی و نظارت بر خلق و خوی خود
  • 5 راه برای بهبود خلق و خوی ضعیف

این کاملا طبیعی است که یک روز احساس خوبی داشته باشیدولی روز دیگری کاملاً حس ناخوشایند و ناامیدی داشته باشید که خیلی وقت ها دلیلش را هم اصلا نمی دانید چرا. به عنوان انسانی که روی سیاره زمین زندگی می کند، خلق و خوی ما می تواند مانند آب و هوا تغییر کند، که حفظ یک وضعیت عاطفی ثابت را چالش برانگیز می کند. با این حال، راه‌هایی برای رمزگشایی این نوسانات خلقی وجود دارد تا سلامت روانی شما بهبود یابد.

یکی از بهترین راه ها نظارت بر خلق و خوی خود است.

نظارت بر خلق و خو ابزاری ساده و در عین حال قدرتمند است که می تواند به شما کمک کند تا اوج و فرودهای چشم انداز احساسی خود را درک کنید. با توجه به احساس خود، می توانید بینش هایی در مورد الگوهای خلقی، محرک ها و حتی راه حل ها به دست آورید که به شما کمک می کند احساس بهتری در درون و بیرون خود داشته باشید.
نظارت بر خلق و خو چگونه کمک می کند؟ 5 مزیت ردیابی خلق و خو
ممکن است کمی خسته کننده به نظر برسد که وقت بگذارید و هر روز احساس خود را یادداشت کنید، اما حقیقت این است که پیگیری احساسات خود می تواند راهی قدرتمند برای هدایت زندگی عاطفی شما باشد. در اینجا برخی از نکات مثبت وجود دارد:

1. نظارت بر خلق و خو می تواند فضایی برای احساس احساسات شما ایجاد کند.

به راحتی می توان آنقدر روی لیست کارها و مسئولیت های خود متمرکز شد که تمام روز را بدون توجه به احساس خود ادامه دهید. در حالی که ممکن است از احساسات خود آگاه نباشید اما آنها اغلب بر آنچه می گویید و انجام می دهید تأثیر می گذارند. به همین دلیل مهم است که هماهنگ کنید و نحوه عملکرد خود را تصدیق کنید تا بتوانید به آن احساسات پاسخ مناسبی بدهید. اگر در تلاش هستید با کلمات احساسات خود را بیان کنید، سعی کنید از چرخ احساسات برای شناسایی احساسات خود استفاده کنید.
توجه به اینکه آیا تمایل به اجتناب از احساسات دارید یا خود را بدون حس می پندارید نیز مفید است. در مقطعی از زندگی‌تان، ممکن است به خاطر احساس خاصی شرمنده شده باشید، و با یادگیری این که احساسات خود را از بین ببرید، خود را تطبیق دهید. مشکل این است که بی حس کردن احساسات دشوار، احساسات خوب را نیز کاهش می دهد. بنابراین ضروری است که تمام احساسات خود را تمرین کنید و داشته باشید.
گرایش به احساسات مثبت ممکن است در ابتدا به طرز شگفت آوری چالش برانگیز باشد. بسیاری از مردم قبل از اینکه حتی فرصت تجربه احساسات مثبت را پیدا کنند، شروع به نگرانی در مورد از بین رفتن احساسات خوب می کنند. به تمرین ادامه دهید! لذت بردن از احساسات خوب، مانند شادی، قدردانی و عشق، می تواند مغز شما را برای تجربه بیشتر احساسات خوب دوباره تنظیم کند.

2. نظارت بر خلق و خو می تواند کمک کند تا بهتر از خود مراقبت کنید.

وقتی احساس خود را تشخیص دهید، بهتر می توانید درک کنید که برای مراقبت از سلامت خود در هر لحظه چه چیزی لازم است. شما به جای اینکه اجازه دهید احساساتتان ناخودآگاه هدایت شوند، فعالانه روی صندلی راهبر و هدایت کننده نشسته اید.
احساس شادی؟ این یک هدیه است. برای غوطه ور شدن در شیرینی شادی وقت بگذارید.
احساس غمگینی؟ ممکن است به فضا نیاز داشته باشید و به خودتان اجازه دهید گریه کنید. تماس با یک دوست نیز ممکن است مفید باشد.
احساس اضطراب می کنید؟ آیا حمایت کافی برای مدیریت عوامل استرس زا در زندگی خود دارید؟ آیا شما بیش از حد اضطراب را تجربه می کنید؟ شاید یک مدیتیشن کوتاه و برخی تمرینات بدنی برای تان عالی باشد. اگر عوامل استرس زای شما خارج از کنترل هستند، شاید لازم باشد لحظه ای را با کمی پذیرش ملاقات کنید و خود را با شفقت و بخشش بپوشانید.
آنچه شما نیاز دارید منحصر به فرد است و ممکن است هر روز تغییر کند. توجه به احساساتتان به شما کمک می کند تا بفهمید به چه چیزی نیاز دارید تا بتوانید عمداً به جای واکنش خودکار واکنش نشان دهید.

3. نظارت بر خلق و خو می تواند به شما در تشخیص الگوها و محرک ها کمک کند.

بررسی اینکه چه چیزی باعث می شود شما تیک بزنید برای خودآگاهی حیاتی است. احساسات شما ممکن است به عوامل داخلی و خارجی مختلفی مرتبط باشد، از جمله:

  • مقدار خوابی که دیشب داشته اید.
  • آب و هوا
  • روابط شما
  • غذایی که می خورید.
  • چقدر ورزش میکنی؟
  • محیط کار/خانه شما
  • تعاملاتی که با دیگران دارید.
  • سلامتی شما
  • هورمون های شما

برای درک اینکه آیا چیزی خاص به خلق و خوی شما کمک می کند یا اینکه آیا یک الگوی در حال انجام است، ارزش دارد که احساسات خود را دریابید. ممکن است بتوانید چند تغییر ساده در زندگی خود ایجاد کنید تا بیشتر کارهایی را انجام دهید که به شما کمک می کند احساس خوبی داشته باشید و از آنچه که باعث استرس اضافی یا احساسات چالش برانگیز می شود اجتناب کنید. کنکاش احساسات مانند این بررسی حالات و احساسات، بخش بزرگی از آمادگی ذهنی است.

4. نظارت بر خلق و خو می تواند به شما کمک کند تا ارتباط واضح تری با دیگران برقرار کنید.

هماهنگی با احساسات خود می تواند به شما کمک کند تا بفهمید دیگران چگونه بر شما تأثیر می گذارند. اگر متوجه شدید که وقتی با کسی هستید احساس شادی می کنید، ممکن است بخواهید قدردانی خود را ابراز کنید یا فرصت هایی برای گذراندن زمان بیشتری با هم ایجاد کنید. اگر به این دلیل عصبانی هستید که کسی مدام از سخاوت شما سوء استفاده می کند، ممکن است بخواهید مرز سالم تری برای خود ایجاد کنید و به او بگویید چه حد و مرزهایی دارید.

5. نظارت بر خلق و خو می تواند به شما کمک کند حمایت سلامت روان مورد نیاز خود را دریافت کنید.

اگر برای مدیریت احساسات خود تلاش می کنید یا احساس ناامیدی یا عصبانیت می کنید، ممکن است بخواهید از یک درمانگر، پزشک یا مشاور کمک بگیرید. ردیابی خلق و خوی شما منبع ارزشمندی برای به اشتراک گذاشتن با مشاور و روانشناس شما خواهد بود تا آنها بتوانند راحت تر آنچه را که در حال وقوع است ارزیابی کنند و به شما کمک کنند.
💙 سعی کنید زمانی را برای خودمراقبتی مبتنی بر ذهن آگاهی اختصاص دهید، به خصوص زمانی که روز سختی را سپری می کنید. مدیتیشن‌های هدایت‌شده می‌تواند به شما کمک کند تا دوباره متمرکز شوید.

نحوه نظارت بر خلق و خو: 6 نوع ردیاب خلق و خو

وقتی صحبت از ردیابی خلق و خوی شما به میان می آید، یک گزینه برای همه مناسب نیست. خوشبختانه، طیف وسیعی از گزینه ها برای مطابقت با هر سبک زندگی، عادت و علایق وجود دارد. در اینجا شش راه پر کاربرد برای شروع سفر ردیابی خلق و خوی شما آورده شده است. هر روش مزایای خود را دارد، بنابراین با خیال راحت آنها را با هم ترکیب کنید، تطبیق دهید یا هماهنگ کنید تا زمانی که بهترین گزینه را برای خود پیدا کنید.

دفترچه خلق و خو

ممکن است شبیه یک تکنیک قدیمی به نظر برسد، اما یک دفترچه احساسات می تواند به شما کمک کند حالات خود را با موفقیت پیگیری کنید. این تمرین می تواند به سادگی نوشتن خلق و خوی شما در هر روز باشد. یا می‌توانید به پیچیدگی‌هایی مانند یادداشت کردن وضعیت عاطفی‌تان، عواملی که باعث آن شد و چگونه با آن کنار آمدید، را بنویسید. این یک روش شخصی و درون نگر است که امکان تأمل عمیق را فراهم می کند.

چرخ احساسات

گاهی اوقات خلق و خوی ما مستقیماً با احساسات مان مرتبط است، اما گاهی اوقات تشخیص دقیق اینکه چه احساسی در خلق و خوی ما نقش دارد دشوار است. در این مواقع چرخ احساسات به کارتان می آید و یک راه سریع و آسان برای ردیابی نوسانات احساسی شما بدون پرداختن به نوشتن جزئیات است.
💙 وقتی احساسات با هم ترکیب می شوند، چرخ احساسات را جلوی روی خود بگذارید تا به شما کمک کند دقیقاً از آنچه در درون تان می گذرد آگاه شوید.

برنامه های ردیابی خلق و خو

اگر اهل فن آوری هستید، از یک برنامه ردیابی خلق و خو استفاده کنید. این برنامه ها اغلب با ویژگی های اضافه شده مانند یادآوری، تجزیه و تحلیل و حتی نکاتی برای بهبود خلق و خو همراه هستند. آنها برای ردیابی احساسات عالی هستند و یک راه حل مدرن ممکن برای یک مشکل قدیمی ارائه می دهند.

ردیاب های خلق و خوی پوشیدنی

دستگاه های پوشیدنی فقط برای شمارش قدم ها یا نظارت بر خواب نیستند. برخی از پوشیدنی‌ها مجهز به ویژگی‌های ردیابی خلق و خو هستند که اغلب از داده‌های بیومتریک مانند ضربان قلب و دمای پوست استفاده می‌کنند. این یک گزینه هندزفری و با تکنولوژی بالا برای کسانی است که عاشق داده و راحتی هستند.

ردیابی خلق و خوی عکس

اگر بیشتر یک متفکر بصری هستید، چرا سعی نمی کنید خلق و خوی خود را با عکس دنبال کنید؟ یک سلفی بگیرید که احساسات شما را نشان دهد یا از چیزی که نشان دهنده حال شماست عکس بگیرید. این یک راه خلاقانه و جذاب برای ثبت وضعیت عاطفی شماست.

یادداشت های صوتی

برخی افراد راحت تر از طریق احساسات خود صحبت می کنند. اگر شما هم اینطور هستید، از یادداشت های صوتی برای ضبط احساسات خود استفاده کنید. آزادانه صحبت کنید، سپس بعداً گوش دهید. همانند زمانی که با خودتان گفتگو می کنید. شنیدن صحبت کردن صدای تان از طریق خلق و خویتان می تواند روشنگر باشد.

نکاتی برای ردیابی و نظارت بر خلق و خوی خود

بنابراین، شما تصمیم گرفته اید که به دنبال ردیابی خلق و خو باشید. برای استفاده حداکثری از هر ابزاری که استفاده می کنید، در اینجا چند نکته مهم وجود دارد:
هر دو حالت ناراحتی و شادی خود را پیگیری کنید.
فقط روی روزهایی که احساس ناراحتی می کنید تمرکز نکنید. روزهای خوب خود را هم حتما ثبت کنید. نشاط آور است و به ارائه تصویر کامل تری از چشم انداز احساسی شما کمک می کند.

100% در مورد احساس خود صادق باشید.

اگر حالات خود را دنبال می کنید، به یاد داشته باشید که هیچ کس آن را جز شما نخواهد دید. پس با خیال راحت احساسات خود را ثبت کنید و به یاد داشته باشید که اگر آنها را پنهان کنید، هدف از ردیابی خلق و خوی شما را شکست می دهد، بنابراین سعی کنید در مورد احساس خود کاملا صادق باشید.
سازگاری کلیدی است.
عادت کنید که خلق و خوی خود را هر روز در زمان مشخصی دنبال کنید. چه درست بعد از بیدار شدن از خواب یا درست قبل از خواب، یک زمان ثابت به شما کمک می کند تا تمرین را ادامه دهید. می توانید از یادآورهای ذهن آگاهی استفاده کنید و روی آنها تنظیم کنید تا به شما کمک کند در مسیر خود بمانید.
همچنین موضوعی که باعث این احساس شده است را نیز حتما در نظر بگیرید.
هر عامل خارجی را که می تواند بر خلق و خوی شما تأثیر بگذارد را در نظر بگیرید. آب و هوا، غذا، تعاملات اجتماعی یا کمبود خواب همگی می توانند نقش داشته باشند.
به طور منظم حالات خود را بررسی و منعکس کنید.
در پایان هر هفته یا ماه، کمی وقت بگذارید و به سوابق خلقی خود نگاه کنید. متوجه روندها و محرک ها خواهید شد، که می تواند اطلاعات ارزشمندی برای مراقبت از خود باشد.

5 راه برای بهبود خلق و خوی ضعیف

همه ما روزهای بی اعصاب یا بی حس و حالی داریم، و این اشکالی ندارد. اما چند استراتژی موثر برای تقویت خلق و خوی شما در زمانی که احساس ضعف می کنید وجود دارد:

1. استرس خود را کاهش دهید.

هنگامی که احساس خستگی می کنید، حتی پنج دقیقه استراحت با تمرین مدیتیشن یا تکنیک های کاهش استرس می تواند به تغییر طرز فکر شما کمک کند. با صرف زمان دور از یک موقعیت استرس زا می توانید خلق و خوی خود را بهبود بخشیده و خود را به مکانی آرام بازگردانید.
💙 از این تمرین مراقبه کوتاه دو دقیقه ای می توانید برای کمک به افکار منفی خود استفاده کنید.

2. کارهایی را انجام دهید که از آنها لذت می برید.

ممکن است ساده به نظر برسد، اما انجام فعالیت هایی که شما را خوشحال می کند، فوراً می تواند خلق و خوی شما را بهبود بخشد. فرقی نمی کند خواندن کتاب باشد، گوش دادن به موسیقی، آشپزی، یا تماشای برنامه مورد علاقه خود، به خودتان اجازه دهید از این کارهای ساده لذت ببرید.

3. تا زمانی که می توانید استراحت کنید و دوباره شارژ کنید.

گاهی اوقات بد خلقی چیزی جز خستگی نیست. زمانی که ما در شب کم خوابیده ایم، طبیعی است که بر خلق و خوی ما تأثیر بگذارد. قدرت خواب را دست کم نگیرید تا شما را در موقعیت بهتری قرار دهد.
💙 برای داشتن یک استراحت خوب در شب می توانید از صداها و موسیقی های آرامش بخش استفاده کنید تا به شما کمک کند خوب بخوابید.

4. بدن خود را حرکت دهید.

ورزش می تواند مواد شیمیایی مغز را آزاد کند که به طور طبیعی خلق و خو را بهبود می بخشد. اگر در فضای ذهنی سختی هستید، لازم نیست یک تمرین کامل انجام دهید. فقط یک پیاده روی سریع یا کشش سبک می تواند تفاوت بزرگی ایجاد کند.
💙 سعی کنید ذهن آگاهی را در ورزش خود بگنجانید.

5. با عزیزان‌تان تماس بگیرید.

نیازی نیست در زمان های سخت به تنهایی رنج بکشید. با دوستان یا خانواده صحبت کنید یا با یک متخصص صحبت کنید. گاهی اوقات، بیان آنچه احساس می کنید و ارتباط با شخص دیگری می تواند فوق العاده آزاد کننده باشد.
💙 روابط شما با دیگران حیاتی و مهم است، اما فراموش نکنید که رابطه خود را با خودتان تقویت کنید. می توانید در کلاس های شخصیت شناسی منوباز استفاده کنید تا هم با خودتان ارتباط تان بهتر شود و هم با دوستان جدیدی مطابق با شخصیت خود در این دوره ها آشنا و دوست شوید و همچنین از کارشناسان و مشاوران منوباز هم کمک بگیرید.
با پیروی از این نکات و پیشنهادات، نتایج بهتری از ردیابی خلق و خوی خود به دست خواهید آورد و راه‌های آسان‌تری برای تقویت روحیه‌تان در هنگام افسردگی پیدا خواهید کرد.

دیدگاه خود را ثبت نمایید.