thumb

ویژگی دوست خوب با 27 خصوصیت مهم و غیرقابل‌انکار دوست خوب

یک دوست خوب با ویژگی‌های مثبت یک دارایی ارزشمندی محسوب می‌شود. این رابطه را غنیمت بشمارید.
امکان دارد شما دوستان زیادی در زندگی خود داشته باشید، اما بعضی از آن‌ها از بقیه خاص‌تر هستند، زیرا ویژگی‌های یک دوست خوب را دارند. دوستان خوب شما را بدون قید و شرط دوست دارند و در هر مرحله از زندگی شما را پشتیبانی و حمایت می‌کنند.
چنین دوستانی به بخشی جدایی‌ناپذیر از زندگی شما تبدیل می‌شوند. آن‌ها باعث می‌شوند در کنارشان احساس راحتی کنید و اعمال شما را می‌پذیرند و قضاوت نمی‌کنند.
در این پست راجع به بعضی از ویژگی‌های غیرقابل انکار یک دوست خوب که به اجزای سازنده دوستی تبدیل می‌شوند، بحث می‌شود. چنین دوستی‌هایی مثل سنگ‌هایی هستند که در آزمون زمان مقاومت می‌کنند و باقی می‌مانند. ادامه مطلب را بخوانید.

مباحثی که در این مقاله می‌خوانید شامل:
•    27 ویژگی یک دوست خوب
•    سؤالات متداول
•    اینفوگرافیک: فواید یک دوستی سالم


27 ویژگی یک دوست خوب


جالب اینجاست که امکان دارد هر دوی شما افراد متفاوتی باشید، اما ارزش‌ها و ویژگی‌های یکسانی دارید که شما را به هم نزدیک‌تر می‌کند و شما را به یک دوستی واقعی پیوند می‌دهد. در اینجا چند ویژگی وجود دارد که می‌تواند یک آشنای معمولی را به یک دوست مادام‌العمر مبدل نماید.


1. اعتماد

دوست خوب کسی است که بتوانید کاملاً به او اعتماد کنید. شما می‌توانید عمیق‌ترین رازها و صمیمی‌ترین افکار خود را بدون هیچ مانعی با آن‌ها در میان بگذارید. یک رابطه‌ی قوی مبتنی بر اعتماد است و همین طور دوستی‌های واقعی. لذا، یک دوست خوب همیشه رازهایی را نگه می‌دارد که شما نمی‌خواهید فاش شوند. احساس باید در اینجا متقابل باشد. دوست خوب نیز کسی است که بی‌قید و شرط به شما اعتماد دارد و بی‌جهت شما را زیر سؤال نمی‌برد یا به شما شک نمی‌کند.
مسئولیت‌پذیر، قابل‌اعتماد و قابل‌اطمینان باشید تا به دوست خود کمک کنید به شما اعتماد نماید. اعتماد و احترام متقابل به منظور تقویت پایه و اساس رابطه‌ی شما ضروری است.

بیشتر بخوانید:  چرا قابل اعتماد بودن، بلیت طلایی روابط عالی است؟


2. درک

همیشه داشتن فردی با درک عالی در اطراف، به شما یاری می‌رساند. به منظور دریافت یک مشاوره‌ی خوب می‌توانید به دوستان خوب اعتماد کنید. قضاوت صحیح آن‌ها درباره‌ی افراد، موقعیت‌ها موجب می‌گردد تا جهت‌گیری صحیح را برای تصمیم‌گیری مناسب به شما ارائه دهند. همچنین اگر دوستی هدفمند باشد، به شما کمک می‌کند که نظرات بی‌طرفانه‌ای را به شما ارائه دهد.


3. صداقت

یک دوست صادق به شما می‌گوید که بازیگری شما بد است و باید به دنبال شغل دیگری باشید. اگر بدانند حقیقت در درازمدت به شما کمک خواهد کرد، برای به دست آوردن احساس بهتر به شما دروغ نمی‌گویند. دوست کامل مطمئن می‌شود که شما کار خوبی انجام می‌دهید حتی اگر از دستش ناراحت شوید.


4. سخاوت

یک دوست خوب قلب بزرگی دارد. آن‌ها بدون اینکه انتظار دریافت داشته باشند خواه زمان باشد، یا حمایت عاطفی یا چیزهای مادی، می‌بخشند. آن‌ها همچنین به‌اندازه کافی مهربان هستند که اگر گاهی اشتباهی کردید عذرخواهی شما را می‌پذیرند.

واقعیت سریع

یک دوست سخاوتمند ارزشمند است زیرا همیشه می‌دانید که هیچ چیز مهم نیست، زیرا شما در شرایط سخت یک ستون حمایتی خواهید داشت.


5. شجاعت

امکان دارد که شما را در یک مشاجره ببیند، در برابر صدها مخالف موضع‌گیری می‌کند، یا از دیدگاه‌ها و رؤیاهای شما حمایت می‌کند، یک دوست خوب شهامت این را دارد که به‌طور یکپارچه در نقش خود به عنوان یک دوست خوب باقی بماند.


6. وفاداری

کسی که در مواقعی که شما بیشتر به آن‌ها نیاز دارید شما را ترک می‌کند یا به محض اینکه فرصت دوستی مفیدتری را پیدا می‌کند، دوستش را عوض می‌کند، هرگز نمی‌تواند دوست خوبی باشد. دوستی‌های مادام‌العمر مبتنی بر حس قوی وفاداری تزلزل‌ناپذیر است، نوعی که دوست شما را وادار می‌کند تا برای شما بجنگد، حتی اگر بعد از یک ضرب و شتم با هم‌صحبت نکنید.


7. مهربانی

دوست دارید اطراف خود را با افراد مهربانی پرکنید که پس از زمین خوردن شما دست شما را می‌گیرند و شما را بلند می‌کنند و بررسی می‌کنند که آیا خوب هستید یا خیر. دوست دلسوز که همیشه یک لبخند یا کلام ملایم برای شما دارد و می‌خواهد مراقب شما باشد، کسی است که وقتی تجربه‌ای منفی دارید و خواهان اطمینان و آرامش هستید، پشتیبان شماست.

دلسوزی چیه؟ چه فایده‌ای داره؟ اصلاً دلسوز باشیم یا نه؟

8. همدلی

دوستی‌های واقعی، همدلی را به عنوان پایه و مبنای خود قرار داده‌اند. دوستان خوب می‌توانند احساسات دوستانشان را درک کنند. آن‌ها ممکن است با این عمل مخالف باشند، اما با درک عمیق دلیل اشتباه بودن آن را توضیح خواهند داد. به همین دلیل است که وقتی صدها نفر دیگر شکست‌خورده‌اند، یک دوست خوب می‌تواند شما را وادار کند مسائل را از دیدگاه دیگری ببینید.


9. انعطاف‌پذیری

مانند هر رابطه‌ی دیگری، دوستی‌های مادام‌العمر آن دسته از دوستی‌ها هستند که فراز و نشیب‌هایی را پشت سر گذاشته‌اند. یک دوست خوب برای مقابله با مشکلات، سوءتفاهم‌ها و فاصله‌هایی که گاهی اوقات پیش می‌آیند انعطاف‌پذیر بوده و همچنان در کنار شما می‌ماند. انعطاف‌پذیری همچنین به دوستان شما کمک می‌کند حتی زمانی که ضعیف شده‌اید، کنار شما بایستند و ادامه دهند.


10. صبر

تواناییِ دادن مکان، زمان و توجه نیاز به صبر دارد. یک دوست خوب که صبور است باید همه این کارها و بیشتر را انجام دهد. یک دوست خوب تمام تلاش خود را می‌کند تا شما را اصلاح کند، اما زمانی که نمی‌تواند، صبورانه منتظر است تا شما متوجه اشتباه شوید و به سراغ آن‌ها بروید.


11. پذیرش

دوستانی که ذهنشان باز است و شما را به‌گونه‌ای می‌پذیرند که تا آخر عمر دوستشان باقی بمانید. دوستی‌های بد می‌تواند شما را مجبور کند که خود را به فردی تبدیل کنید که حتی نمی‌شناسید. دوستی‌های واقعی هرگز از شما نمی‌خواهند که شخصیت خود را مطابق با خواسته‌های دیگران تغییر دهید. یک دوست خوب همان‌طور که هستید به شما افتخار می‌کند، و حتی اگر بخواهد تغییری در شما ایجاد کند، به نفع شماست، نه برای راحتی آن‌ها.

12. فردیت

یک دوست خوب سعی نمی‌کند خود را تغییر دهد تا با دسته‌ی شما هماهنگ شود. آن‌ها فردیت خود را حفظ کرده و به شما یاد می‌دهند که به آن‌ها احترام بگذارید. اغلب، بهترین دوستان از نظر روش، افکار و انتخاب‌های زندگی کاملاً متضاد هستند، اما این‌ها مانعی برای دوستی نمی‌شود، و این ویژگیِ دوستان خوب است.

13. شادی خوب

زندگی همیشه آسان نیست. زمان‌های سختی پیش می‌آید که می‌خواهید کسی در کنارتان باشد تا از شما پشتیبانی کند و با لبخندی شاد با سختی‌ها روبرو شوید. یک دوست خوب روحیه‌ی شما را بالا می‌برد، به شما احساس نشاط می‌بخشد و به شما کمک می‌کند بدون توجه به آنچه پیش رو دارید پیروز باشید. همچنین، آن‌ها می‌توانند به شما کمک کنند که اوقات خوشی داشته باشید.

تاحالا به این فکر کردی که اصلا شادی چیه؟ 

14. طنز

خنده بهترین دارو برای بسیاری از بیماری‌هاست و چه کسی می‌تواند دوستی بهتر از فردی شوخ‌طبع باشد؟ وقتی بهترین دوست شما فردی با شوخ‌طبعی است، مطمئناً بهترین زمان را با او خواهید داشت.

11 اتفاق همین‌جوری که خنده رو به لبت می‌آره

15. در دسترس بودن به لحاظ عاطفی

امکان دارد یک دوست خوب از نظر فیزیکی در کنار شما نباشد اما به لحاظ عاطفی همیشه در دسترس است. حتی اگر کیلومترها از هم فاصله داشته باشید، باز هم می‌توانید با آن‌ها ارتباط برقرار کنید و احساسات خود را با آن‌ها به اشتراک بگذارید.

16. پشتیبانی

زیبایی دوستی در این است که پشتیبان یکدیگر هستید. یک دوست خوب محافظی است که برای محافظت از شما در برابر هر چیزی که یک تهدید بالقوه است، خواه افراد، موقعیت‌ها یا کلمات تند باشد، قدم برمی‌دارد. می‌توانید از بهترین دوست خود انتظار داشته باشید که ابتدا حالت تدافعی به خود بگیرد و بعداً در مورد وضعیت سؤال بپرسد.

17. سازگاری

یکی از شگفت‌انگیزترین جنبه‌های دوستی این است که بدون توجه به اینکه چگونه در زندگی تغییر می‌کنید، می‌تواند یکسان باقی بماند. یک دوست خوب با تغییراتی که در زندگی شما اتفاق می‌افتد، خود را وفق می‌دهد و از طریق آن‌ها ثابت باقی می‌ماند. سازگاری تضمین می‌کند که رابطه بین شما دو نفر هرگز عوض نشده و اعتماد، احترام و محبت نیز تغییر نمی‌کند.

18. بخشش

به عنوان یک انسان، همه ما اشتباه می‌کنیم. ما افرادی را که دوستشان داریم آزار می‌دهیم و چیزهایی را به تناسب احساسات می‌گوییم که منظورمان نیست. یک دوست خوب آن‌قدر می‌بخشد که فراتر از این انحرافات لحظه‌ای نگاه کند و در کنار شما باقی بماند.

19. ارتقا و پرورش دادن

یک دوست خوب از شما مراقبت می‌کند و مطمئن می‌شود که از نظر جسمی و روحی خوب هستید. آن‌ها با پیگیری زندگی و سبک زندگی شما را پرورش داده و تغذیه می‌کنند. پاسخ آن‌ها همیشه دلگرم‌کننده است. آن‌ها در مواقع لزوم شما را سرزنش می‌کنند و در مواقع دیگر شما را تشویق می‌کنند تا شما را دلگیر و قوی نگه‌دارند.

20. مهارت گوش دادن

چه کسی وقتی ساعت 3 صبح از خواب بیدار می‌شوید و در مورد همسر سابقتان غرغر می‌کنید به شما گوش می‌دهد؟ بهترین دوست شماست زمانی پیش می‌آید که تنها کاری که باید انجام دهند این است که یک شانه به شما بدهند تا به آن تکیه کنید و یک گوش دلسوز برای گوش دادن به شما درحالی‌که بار خود را آزاد می‌کنید.
دوستی که با تمام وجود به صحبت‌های شما گوش می‌دهد ممکن است کمتر از یک درمانگر نباشد. اگر چنین دوستی پیدا کردید، او را نگه‌دارید.

21. مفید بودن

وقتی در هر مشکلی گرفتار می‌شوید، این دوستتان است که به او مراجعه می‌کنید. شما می‌خواهید آن‌ها بدون لحظه‌ای تردید در آنجا باشند تا شما را از شرایط اضطراری نجات دهند. این کاری است که یک دوست خوب انجام می‌دهد به محض اینکه بدانند شما به آن نیاز دارید، دست خود را دراز کنید، بدون اینکه منتظر بمانید تا شما از آن‌ها کمک بخواهید.

22. روشن‌بینی

به نظر می‌رسد دوستان خوب اغلب افکار شما را می‌خوانند و با شما تماس می‌گیرند تا از روند فکر شما آگاه شوند. آن‌ها به‌اندازه کافی شما را درک می‌کنند و می‌دانند چگونه شما را به مسیر درست هدایت نمایند.

23. عملی بودن

مواقعی وجود خواهد داشت که تنها بر اساس احساسات تصمیم می‌گیرید. این‌زمانی است که به کسی نیاز دارید که جنبه‌های عملی را بررسی کرده و ورودی‌های مناسب را به شما ارائه دهد. یک دوست خوب و متفکر نیز یک راهنما و مشاور است و به شما کمک می‌کند تا در تمام جنبه‌های زندگی به موفقیت برسید.

24. مثبت اندیشی

ویژگی مثبت اندیشی یک دارایی ارزشمند برای همگان است. وقتی بهترین دوست شما نگرش مثبت داشته باشد، مسری است و نمی‌توانید باور نکنید که همه چیز درست خواهد شد. نگرش کمک بزرگی است زمانی که شما در حال گذراندن یک مرحله چالش‌برانگیز در زندگی هستید.

25. رک و روراست بودن

درحالی‌که دوستان معمولی شما ممکن است در هنگام اشتباه کردن شما در تماس با شما تردید داشته باشند، یک دوست خوب حتی یک‌لحظه صبر نمی‌کند تا حقیقت را به شما بگوید. این‌گونه است که یک دوست روراست و  رک شما را از انجام کارهایی که ممکن است بعداً پشیمان شوید بازمی‌دارد.

26. احترام

امکان دارد هر دوی شما اسب‌سواری کنید، پاهای همدیگر را بکشید، حرف‌های بیهوده بزنید و حتی شوخی‌های دوستانه رد و بدل کنید، اما یک دوست خوب همیشه به احساسات، دیدگاه‌ها و باورهای شما احترام می‌گذارد، زیرا این‌ها بخشی از شخصیت شما هستند. آن‌ها به انتخاب‌های شما احترام می‌گذارند و وقتی کسی آن‌ها را مورد سؤال قرار می‌دهد در کنار شما می‌ایستند.

اگر دوست داری شخصیت آدم هارو بشناسی تا راحت تر به دوست خوب دست پیدا کنی، این مقاله رو از دست نده؛ راهنمای جامع شخصیت شناسی و بررسی 4 تیپ شخصیتی یونگ

27. اصالت

یک دوست خوب در مورد احساسات خود نسبت به شما صادق است و آن‌ها را با صمیمیت بیان می‌کند. چه خوشحالی آن‌ها از موفقیت شما باشد و چه ناراحتی آن‌ها از انتخاب‌های ضعیفی که انجام می‌دهید، دوست خوب شما مطمئناً آن را با نهایت صمیمیت بیان کرده و هیچ‌چیزی را دریغ نمی‌کند.

سؤالات متداول
1. چگونه دوستان خوب پیدا کنیم؟

خیلی از مردم معتقدند که شما دوستان خوب را پیدا نمی‌کنید، بلکه آن‌ها برای شما اتفاق می‌افتند. با این حال، تلاش برای یافتن دوستان خوب در این دنیای بزرگ خوب است. لذا معاشرت کنید و با افراد جدید ملاقات کنید. با آن‌ها صحبت کنید و اعتماد ایجاد کنید. علایق مشترک را پیدا کنید و زمان باکیفیتی را صرف شناخت خوب یکدیگر کنید. دوستی را هرروز تقویت کنید تا دوستان خوب و فروتنی پیدا کنید.

2. آیا نداشتن دوست اشکالی ندارد؟

داشتن یا نداشتن دوستان یک انتخاب شخصی است. درحالی‌که لذت بردن از خود کاملاً خوب است، داشتن یک دوست تضمین می‌کند که منزوی نشوید. دوستان افرادی هستند که لبخند را بر لبان شما می‌آورند و به شما کمک می‌کنند تا از سد تمام مشکلات زندگی عبور کنید. آن‌ها روابط انسانی لازم برای لذت بردن از چهره متفاوت زندگی را برای شما فراهم می‌کنند.

3. نشانه‌های دوست جعلی چیست؟

یک دوست جعلی به موفقیت شما حسادت می‌کند و با شما رقابت می‌کند. آن‌ها از شما انتظار دارند که در کنار آن‌ها باشید، اما هرگز برای کمک به شما حاضر نخواهند شد. دوستان جعلی تلاش دارند بخشی از تمام فعالیت‌های شما باشند، اما رازهای زندگی خود را مخفی نگه می‌دارند. رفتار خودمحورانه آن‌ها اغلب باعث می‌شود به شما بی‌احترامی کنند و به شما صدمه بزنند.

دوستان گنجینه‌ای برای زندگی هستند و داشتن یک دوست واقعی و فداکار بهتر از داشتن دوستان به اصطلاح زیاد است که حتی چیز زیادی از شما نمی‌دانند. درک و همدلی با شما و ایستادن در کنار شما بدون توجه به شرایط از ویژگی‌های ضروری یک دوست خوب است. لحظاتی را که با دوستان خود می‌گذرانید قدر بدانید و تا جایی که امکان دارد خاطرات بیشتری بسازید، زیرا وقتی در آینده به آن خاطرات برمی‌گردید خوشحال خواهید شد و پیوندتان را قوی‌تر می‌کند. این پیوندی است که در آن می‌توانید عشق را بدون قید و شرط به اشتراک بگذارید.

اینفوگرافیک: فواید یک دوستی سالم

دوستان مانند خانواده دوم شما هستند. آن‌ها به رفتار خانواده شما با شما اهمیت می‌دهند و شما را  درک می‌کنند. پس اگر دوستانی پیدا کنید که مثبت اندیشی را در زندگی شما گسترش می‌دهند، مایه خیر و برکت است. در این اینفوگرافیک شیرجه بزنید تا بفهمید داشتن یک دوست خوب چقدر مهم است و آن را با دوستان خود نیز به اشتراک بگذارید.

تا حالا این سوال براتون پیش اومده که حالا خانواده بهتره یا داشتن یک دوست؟ جوابش پیش منوبازه؛ دوستی در مقابل روابط خانوادگی

دیدگاه خود را ثبت نمایید.