8 راه برای حمایت عاطفی از شریک زندگی خود

8 راه برای حمایت عاطفی از شریک زندگی خود

همه به حمایت عاطفی نیاز دارند، اما دانستن چگونگی و زمان ارائه آن می تواند چالش برانگیز باشد. برای ایجاد یک رابطه سالم، شما می‌خواهید که شریک زندگی‌تان بداند که در کنار او هستید، در حالی که همچنان مراقب سلامت روانی خود باشید.
چندین استراتژی برای ارائه حمایت عاطفی به روشی وجود دارد که هم برای شما و هم برای شریک زندگیتان سالم باشد.

بیشتر بخوانید: نکاتی برای ایجاد یک رابطه قوی تر

چگونه از شریک زندگی خود حمایت عاطفی کنیم؟

به شریک زندگی خود گوش دهید.

وقتی شریک زندگی تان با شما صحبت می کند یا از شما توجه می خواهد، مهم است که واقعاً گوش کنید و توجه کنید. حواس پرتی می تواند آسان باشد، به خصوص زمانی که زندگی پرمشغله ای داریم، اما مهم است که شریک زندگی شما کاملاً مورد توجه شما قرار گیرد.

یک کارشناس روابط جنسی و روابط، می گوید:"شما هرگز نباید آنچه را که آنها می گویند یا احساسشان را نادیده بگیرید، زیرا در نهایت هرکسی احساسات متفاوتی را به طرق مختلف تجربه می کند و هیچ راه درست یا غلطی برای مقابله با آن وجود ندارد."

اگر در حین گوش دادن به طور کامل حضور نداشته باشید، ممکن است اطلاعات مهمی را از دست بدهید، که ممکن است باعث شود شریکتان احساس کند که به افکار و احساسات او علاقه ای ندارید یا به آنها اهمیت نمی دهید. گوش دادن فعال یک تمرین حمایتی و مراقبتی است زمانی که کسی با شما صحبت می کند.

 

خمایت عاطفی

از شریکتان بپرسید که از شما چه انتظاری دارد.

اگر شریک زندگی شما به شما پناه می آورد و شما مطمئن نیستید که او به چه چیزی نیاز دارد، می توانید بپرسید که در آن لحظه به دنبال چه چیزی هست. یک سوال خوب برای توضیح این است: "الان راحتی رو ترجیح میدی یا راه حل؟"
اگر آنها فقط بخواهند تخلیه شوند، ممکن است در وضعیتی نباشند که نصیحت دریافت کنند یا قدردانی کنند و احساس ناراحتی و شنیدن نکنند. مطالعات نشان داده‌اند که به‌ویژه مردان تمایل بیشتری به «تعیین» مسائل برای همسرشان دارند تا اینکه به سادگی گوش دهند.

آنچه گفته‌اند را بازنویسی و تکرار کنید.

با انجام این کار، نشان می‌دهید که فعالانه گوش می‌دهید، و متوجه می‌شوید که همسرتان چه می‌گوید. همچنین آنچه را که شریک زندگی شما به شما می گوید تأیید می کنید. هنگامی که آنها چیزی را به شما گفتند، می توانید آنچه را که گفته اند خلاصه کنید. روشی برای شروع بازنویسی و تکرار آنچه آنها گفته اند این است: "داری اینو میگی که...درسته؟"
اگر چیزی وجود دارد که در مورد آن مطمئن نیستید، از درخواست توضیح نترسید. این نشان می دهد که شما علاقه مند هستید و می خواهید در همان جبهه آنها باشید.

مشکلات آنها را جدی بگیرید.

هر چه شریک زندگی شما در حال تجربه کردن است یا با آن دست و پنجه نرم می کند، مهم است که آن را جدی بگیرید و با همدلی، مراقبت و شفقت به آن پاسخ دهید. حتی اگر این چیزی نباشد که شما شخصاً آن را به عنوان یک مشکل بزرگ نمی بینید. زیرا، برای شریک زندگی شما، این یک معامله بزرگ است.
گاهی اوقات، وقتی یکی از عزیزان در حال مبارزه است، مردم می‌خواهند جملاتی مانند "این پایان دنیا نیست" بگویند، اما احساسات آنها از اعتبار کمتری برخوردار نیست زیرا ممکن است برخی از افراد آن را بدتر کنند. شریک زندگی شما از شما قدردانی خواهد کرد که مشکلات آنها را به عنوان چیزی که برای او واقعی و صادق است جدی بگیرید تا اینکه آنها را به حداقل برسانید یا آنها را نادیده بگیرید.

ابراز محبت جسمانی

اینکه محبت فیزیکی مطلوب یا مفید است یا نه، به فرد و موقعیت بستگی دارد. برای برخی، وقتی نوبت به ارائه حمایت عاطفی به همسرتان می‌رسد، ممکن است محبت فیزیکی احساس خوشایند و آرامش کند. این ممکن است چیزی به سادگی گرفتن دست آنها در حالی که با شما صحبت می کنند، یا بغل کردن آنها در هنگام تقلا باشد. شما می توانید با پرسیدن سوالاتی مانند "آیا می توانم هنگام صحبت کردن، دستت را بگیرم یا پشتت را بمالم؟" و "اشکالی نداره اگه بغلت کنم؟"
افراد مختلف سطوح مختلف محبت فیزیکی را در زمان های مختلف دوست دارند. اگر احساس نامطمئنی می کنید، با شریک زندگی خود ارتباط برقرار کنید تا بتوانید یاد بگیرید که او چه چیزی را دریافت می کند و بر اساس آن می توانید آن را ارائه دهید.

ژست های معنادار ارائه دهید.

هنگامی که شریک زندگی شما در حال تقلا است، ممکن است انجام مسئولیت ها و وظایف معمول روزمره برای او دشوارتر باشد. در حالی که گوش دادن به همسرتان مهم است، انجام برخی کارها و وظایف نیز مهم است.
اگر معمولاً کاری است که آنها انجام می دهند و زمان و تلاش می طلبد، می توانید پیشنهاد دهید که آن را برای آنها انجام دهید. یا، می‌توانید غذای مورد علاقه‌شان را بپزید تا نگران آشپزی نباشند، یا حتی فقط چند گل یا یک هدیه کوچک بدهید تا به آنها بفهمانید که به آنها فکر می‌کنید و به آنها اهمیت می‌دهید.

 

هدیه

به سادگی عشق را پیشنهاد کنید.

یادآوری اینکه شما او را دوست دارید و در یک زمان چالش برانگیز در کنار او هستید، می تواند برای شریک زندگی تان آرامش بخش باشد. بیان کنید که آنها را دوست دارید، در کنار آنها هستید و به آنها اهمیت می دهید. ممکن است مشکلاتی را که آنها از سر می‌گذرانند اصلاح یا حل نکند، اما مطمئناً به آنها کمک می‌کند بیشتر احساس حمایت و کمتر احساس تنهایی کنند.

حمایت بیشتری داشته باشید.

ممکن است شریک زندگی شما در مورد چیزی در ذهن خود صحبت کند و شما بتوانید با برخی از اقدامات بالا از او حمایت کنید. پردازش و بررسی چالش ها زمان بر است، بنابراین شریک زندگی شما احتمالاً به مراقبت و حمایت بعدی نیاز دارد.
همسرتان احتمالاً از شما قدردانی می‌کند که مرتباً با او تماس می‌گیرید. وقت و تلاش برای پیگیری نشان می‌دهد که در مورد او فکر می‌کنید و به آنچه که او می‌گذراند اهمیت می‌دهید، حتی اگر مستقیماً موضوع را دوباره مطرح نکرده باشید.

بیشتر بخوانید: روابط با افسردگی: 10 راه برای حمایت از شریکی که افسرده است.

8راه حمایت عاطفی

وقتی شریک زندگی شما به حمایت عاطفی نیاز دارد از چه چیزهایی اجتناب کنید؟

یک روانشناس می گوید: مهم است که در نهایت به درمانگر شریک زندگی خود تبدیل نشوید. ارائه حمایت عاطفی، بخش مهمی از هر رابطه معنادار است، اما باید یک تجربه مشترک باشد. پویایی هرگز نباید احساس یک طرفه داشته باشد.
مقایسه و به حداقل رساندن زمانی که شریک زندگی شما با شماست، آسان است. این نه تنها با اهمیت گوش دادن به شرکایمان مغایرت دارد، بلکه تجربه شخصی که به دنبال حمایت است را کاملاً بی‌اعتبار و کاهش می‌دهد. ما اغلب احساس می کنیم که این راهی برای ارتباط با دیگران است، در حالی که در واقع فاصله بیشتری بین شرکا ایجاد می کند. اگر شریک زندگی شما احساس کند که وقتی برای حمایت به سراغ شما می آید، فقط با مقایسه و نادیده انگاشتن مواجه می شود، باعث مشکلات بیشتر در رابطه شما می شود.
در اصل، شما باید به صحبت های شریک خود گوش دهید و او را جدی بگیرید، بدون اینکه حواستان پرت شود یا فوراً سعی کنید مشکل را حل کنید نه اینکه او را با دیگران مقایسه کنید و حالش را بدتر کنید. اما در عین حال، مهم است که یک طرفه نباشد بلکه باید از یکدیگر حمایت کنید.
اگر متوجه شدید که در حال فداکاری و از خودگذشتگی بیش از حد هستید و به حد زیادی مراقبت از آرامش او می‌کنید که خودتان احساس فرسودگی، تخلیه انرژی و رنجش می‌کنید، این نشانه آن است که با فداکاری بیش از حد خود، قربانی شده‌اید. در این مرحله، مهم است که از خود مراقبت کنید و شریک زندگی خود را تشویق یا حمایت کنید تا از دوستان، اعضای جامعه یا یک درمانگر حمایت بیشتری دریافت کند.

چگونه وقتی احساس ناراحتی می کنید حمایت عاطفی کنید؟

احتمالا زمانی که احساس ضعف دارید، بخواهید حمایت عاطفی داشته باشید، ممکن است دشوار باشد. البته که مهم است شما هم مراقب خود باشید.
اشکال ندارد وقتی کسی با شما درد و دل و صحبت می‌کند، شما نیز احساسات خود را بیان کنید. فقط مراقب باشید مقایسه نکنید و از بالا به پایین نگاه نکنید. اگر به خودمان اجازه دهیم احساسات خود را با او در میان بگذاریم و با شخصی که آنها را با او در میان می گذاریم احساس امنیت کنیم، این در واقع می تواند به تقویت ارتباط بین زوج ها کمک کند. اگر احساس ناراحتی می کنی، اشکالی نداره بگی.
همچنین، حمایت کننده بودن به معنای نادیده گرفتن کامل احساسات خود نیست. نه تنها مهم است که در مورد احساسات خود صادق باشید، بلکه مهم است که اگر چیزی بیش از حد است صادق باشید. اگر به عنوان یک شریک احساس فشار بیش از حد می کنید، خوب است در مورد حمایتی که در آن لحظه می توانید ارائه دهید صادق باشید و حدی تعیین کنید تا نشان دهید ظرفیت محدودی برای کمک دارید.
اما به طور کلی، به اشتراک گذاشتن احساسات با شریک زندگی مفید است. ممکن است تصمیم بگیرید که به نوبت در مورد احساسات خود با یکدیگر صحبت کنید و ممکن است متوجه شوید که اگر شریک زندگی شما نیز چنین احساسی داشته باشد، کمتر احساس تنهایی می کنید.

وقتی نمیدونی چی بگی، چی بگی؟

شما همیشه نمی‌دانید وقتی شریک زندگی‌تان با شما صحبت می‌کند، چه بگویید، به‌ویژه اگر نتوانید با آنچه که او می‌گذرد ارتباط برقرار کنید.
از اعتراف به اینکه نمی توانید مستقیماً با هم ارتباط برقرار کنید نترسید، اما همچنان مطمئن شوید که در کنار شریک زندگی خود هستید و او را دوست دارید. این ممکن است جایی باشد که روش‌های غیرکلامی برای حمایت از شریک زندگی‌تان وارد می‌شود. حتی اگر مطمئن نیستید چه بگویید، یک بوسه، یک در آغوش گرفتن یا گرفتن دست ممکن است بیشتر از حرف‌های شما باشد. یا، می‌توانید با خرید هدیه، انجام کارهای خانه یا بردن سگ به پیاده‌روی، مراقبت و نگرانی خود را ابراز کنید.

چه زمانی برای پیشنهاد کمک خارجی خوب است؟

ممکن است برای مقابله با هر آنچه که شریک زندگیتان به شما می‌گوید، مجهز نباشید. یا ممکن است از هر چیزی که به شما می گویند خسته شده باشید. در این مرحله، کمک خارجی ممکن است مفید باشد. اما چگونه می توانید به همسرتان پیشنهاد دهید که به درمان برود؟
دکتر توضیح می دهد: "یک فضای خصوصی را انتخاب کنید، جایی که آنها راحت باشند و مزاحمی نباشد. اگر قبلاً تجربه درمان داشته اید، در مورد تجربیات خود صحبت کنید. اعتباربخش و دلسوز باشید و آرامش دهید. به آنها توضیح دهید که برای اینکه برایتان مهم هستند شرایط درمان را مهیا کرده اید تا بتوانند در مورد احساسشان در جای درستی صحبت کنند."

درمان
ارائه حمایت عاطفی به شریک زندگی‌تان تنها به تقویت رابطه‌تان در درازمدت کمک می‌کند، اما راه‌های درستی برای انجام کارها وجود دارد. ارائه حمایت عاطفی به این معنا نیست که مشکلات شریک زندگی‌مان را بپذیریم و به این معنا نیست که آن‌ها را برای او حل کنیم. یعنی کنار عزیزانمان می نشینیم، با آنها همدردی می کنیم و به آنها کمک می کنیم تا احساس کنند که احساساتشان معتبر است. این به ایجاد امنیت و آسایش در هر رابطه کمک زیادی می کند.
چیزهای مختلف در افراد مختلف طنین انداز می شود و آنچه برای شریک زندگی شما مفید است ممکن است برای شخص دیگری کارساز نباشد. تمام تلاش خود را برای یادگیری آنچه که شریک زندگی تان به آن نیاز دارد و ارائه حمایت عاطفی برای او در مواقع سخت، عملی از عشق و مراقبت است که می تواند به بهبود، آرامش و نزدیکی در رابطه شما کمک کند.
بیشتر بخوانید: چگونه از شریکی که تحت درمان است حمایت کنیم؟

دیدگاه خود را ثبت نمایید.