thumb

چگونه خود را بشناسیم؟ نکاتی برای شروع سفر خود یابی

در این مطلب یاد می گیریم:

  • خودشناسی یعنی چه؟
  • چگونه یک سفر خودیابی را شروع کنیم؟
  •  7 عنصر خودشناسی
  • چرا خودشناسی اینقدر مهم است؟
  • 5 فایده خودیابی
  • چگونه خود را درگیر سفر خودیابی نگه دارید؟
  • حرکت رو به جلو

زندگی به سرعت در حال حرکت است. ما وظایف و کارهایی داریم که باید انجام دهیم و تعهداتی که باید پایبند باشیم. یادگیری نحوه شروع کشف خود می تواند آخرین چیزی باشد که به ذهن ما می رسد.

کارهای روزمره پرمشغله ما به ندرت به ما فرصت می دهد تا به این فکر کنیم که واقعاً چه نوع زندگی می خواهیم. آیا وقتی در صف فروشگاه مواد غذایی ایستاده اید به این فکر می کنید که چه کسی هستید؟ به احتمال زیاد، نه. پیدا کردن فضایی برای کشف و تبدیل شدن به اصیل ترین خودمان می تواند سخت باشد. با این حال، مزایای بی پایانی وجود دارد که وقت گذاشتن را ارزشمند می کند.

اگر در تعجب هستید که چگونه خودیابی را آغاز کنید، بدانید که اولین گام متعهد شدن است. سفر شما مستلزم تمرکز، اقدام و اولویت بندی نیازهایتان است. به یاد داشته باشید، بدون عمل کردن نمی توانید تغییری ایجاد کنید.

آیا آماده‌اید دریابید که چگونه سفر خودیابی خود را آغاز کنید؟ بیایید با تعریف اینکه خودیابی چیست شروع کنیم.

خودشناسی یعنی چه؟

خودشناسی فرآیند درک خود واقعی شماست: ارزش‌ها، نیازها و خواسته‌های شما، حتی غذایی که دوست دارید و غذایی که نمی‌پسندید. ممکن است به طور طبیعی در طول زمان برخی از این چیزها را در مورد خودتان یاد گرفته باشید. با این حال، برای بسیاری از مردم، ما راهی برای از دست دادن ارتباط با ارزش های خود و پنهان کردن انگیزه ها و ترجیحات خود، حتی از خودمان داریم. عمیق‌تر شدن در کشف خود می‌تواند زندگی شما را متحول کند.

این یک چیز است که نوع شخصیت یا غذای مورد علاقه خود را بدانید. اما خودشناسی واقعی زمانی شروع می شود که زندگی خود را ارزیابی کنید و به این فکر کنید که چه چیزی انرژی زا است و چه چیزی نیست. چه چیزی شادی بیشتری را در زندگی شما به ارمغان می آورد؟ چه چیزی شما را تشویق می کند که هر روز صبح از رختخواب بیرون بپرید؟

هنگامی که اطلاعات بیشتری در مورد خود پیدا کردید، برای یافتن هدف زندگی خود و تبدیل شدن به خود واقعی در کار و همچنین در زندگی شخصی آسان تر خواهید بود. درک آنچه در زندگی شما از دست رفته است به شما کمک می کند تا در مورد خودتان بیاموزید.

اما فکر نکنید که بتوانید این سفر را یک شبه به پایان برسانید. خودشناسی یک فرآیند مداوم است. از شما می خواهد که در همه زمینه های زندگی خود غوطه ور شوید و بررسی کنید و برای تأمل وقت بگذارید. برای پایبندی به این فرآیند به شجاعت و انعطاف‌پذیری نیاز دارید. در فرآیند نگاه به درون، ممکن است چیزهایی را در مورد خودتان یاد بگیرید که پذیرش آنها برایتان سخت است.

کشف خود درونی شما نیز نیازمند خودآگاهی زیادی است که در غیر این صورت به عنوان خودشناسی شناخته می شود. خودشناسی معمولاً به شناخت شما از احساسات، باورها و خواسته های تان اشاره دارد. اگر بیشتر از اینها در زندگی تان داشته باشید، تنظیم عاطفی بهتری خواهید داشت. این به شما کمک می کند تا روابط شخصی و کاری خود را بهتر کنید و مدیریت استرس تان را بهبود بخشید.

دانستن بیشتر در مورد نحوه عملکرد ذهن شما همدلی شما را بهبود می بخشد، به شما کمک می کند تا کنترل بهتری بر خود داشته باشید، خلاق تر باشید و عزت نفس بالاتری داشته باشید. در نتیجه حتی صادق تر خواهید بود.

یادگیری نحوه شروع یک سفر خودیابی مزایای بی پایانی دارد. مهم این است که اولین قدم را بردارید و شروع کنید.

چگونه یک سفر خودیابی را شروع کنیم؟

ممکن است از احتمال شروع سفری برای کشف خود ترسیده باشید. اصلا از کجا شروع می کنی؟ گام های خود یابی به صورت سنگی تعیین نشده است. این بدان معناست که می توانید با هر کاری که برای شما مناسب است شروع کنید. به یاد داشته باشید که داشتن شجاعت برای شروع این سفر از قبل قابل تحسین است، بنابراین این حرکت را ادامه دهید.

در اینجا 11 نکته وجود دارد که می توانید برای یادگیری نحوه کشف خود دنبال کنید:

  1.     هر روز تلاش کنید تا بهترین خودتان باشید، مهم نیست که چه کاری انجام می دهید.
  2.     ریسک کنید و چیزهای جدید را امتحان کنید.
  3.     به علایق خود و آنچه که شما را هیجان زده می کند دقت کنید.
  4.     نقاط قوت خود را درک کنید و به این فکر کنید که چگونه می توانید آنها را در همه جا به کار ببرید.
  5.     شروع به یادداشت افکار خود کنید تا بتوانید بعداً به آنها فکر کنید.
  6.     مطمئن شوید که اطراف خود را با افرادی احاطه کرده اید که از شما حمایت می کنند.
  7.     از اشتباهات خود درس بگیرید و ادامه دهید.
  8.     به دوران کودکی خود فکر کنید و دوباره با کودک درون خود ارتباط برقرار کنید.
  9.     کنجکاو باشید و سوال بپرسید.
  10.     عاداتی بسازید که از رشد و اهداف شخصی شما حمایت کند.
  11.     خودگویی مثبت را تمرین کنید و برای پیروزی هایتان به خودتان پاداش دهید.

7 عنصر خودشناسی

کشف خود واقعی تان به شما کمک می کند تا در توانایی های تصمیم گیری خود اطمینان بیشتری داشته باشید. این در تمام زمینه های زندگی شما صادق است زیرا خودشناسی به شما کمک می کند تا خود را در سطح عمیقی درک کنید. شما بهتر از هر کس دیگری خواهید دانست که چه چیزی برای شما خوب است.

همانطور که برای بهبود حس خودآگاهی خود تلاش می کنید، در اینجا هفت عنصر وجود دارد که باید به خاطر داشته باشید:

  1.     هر روز به این فکر کنید که از کجا شروع کرده اید و چه کارهایی را انجام می دهید.
  2.     در مورد آنچه به شما انرژی می دهد و انرژی شما را تضعیف می کند، توجه کنید.
  3.     فردی را که می خواهید باشید تجسم کنید.
  4.     دنبال علایقتان بروید تا علایقتان شما را هدایت کند.
  5.     نقد درونی و هر گونه شک و تردید به خود را رها کنید.
  6.     زندگی پرمعنا را انتخاب کنید و با اعمال خود هدفمند باشید.
  7.     در مواقع چالش برانگیز به قدرت، صلابت و انعطاف خود افتخار کنید.

منوباز راهنمایی و پشتیبانی عینی را ارائه می دهد، نه به عنوان مسئولیت پذیری،هر آنچه که برای شروع سفر خود به آن نیاز دارید. ما به شما کمک می کنیم تا یک برنامه سازمان یافته و هدفمند برای کشف خود ترسیم کنید.

چرا خودشناسی اینقدر مهم است؟

خودشناسی مهم است زیرا به ما کمک می کند زندگی معنادارتری داشته باشیم. وقتی خودتان را درک می کنید، یاد می گیرید که چگونه بهتر از خود مراقبت کنید. به علاوه، اگر به خود واقعی تان متصل باشید، ممکن است شغل رضایت‌بخش‌تری پیدا کنید. و اگر در مسیر شغلی هستید که واقعاً به آن علاقه دارید، احتمال موفقیت شما بیشتر است.

شاید یاد بگیرید که اگرچه درونگرا هستید، اما مردمی هم هستید. مراقبت از سلامت اجتماعی ما همیشه مهم است، اما شاید شما نیاز به ارتباط اجتماعی بیشتری نسبت به آنچه در ابتدا داشتید، داشته باشید.

این همچنین به شما وضوح بیشتری در مورد اینکه می خواهید آینده شما چگونه باشد، می دهد. با درک خود، می توانید آینده ای را ترسیم کنید که نیازهای شما را برآورده کند و از رفاه شما حمایت کند. بدون خودشناسی، پرشورترین و پر هیجان ترین زندگی ممکن را نخواهید داشت.

بیایید بگوییم که شما کمی تامل می کنید و متوجه می شوید که پروژه های مورد علاقه شما در محل کار، پروژه هایی هستند که شما رهبری می کنید. این احتمالاً به این معنی است که شما استعداد یا اشتیاق به رهبری دارید. با در نظر گرفتن این موضوع، می توانید برای مدیر شدن کار کنید. مسیر شغلی روشن تری خواهید داشت و نقشی را پیدا خواهید کرد که به آن علاقه بیشتری دارید.

و وقتی خودتان را بشناسید، می توانید نقاط قوت و ضعف خود را بشناسید. شاید شما در ذهن آگاهی، همدلی یا شفقت مهارت دارید. یا می توانید یک نویسنده یا سخنران عمومی شگفت انگیز باشید. بهترین راه برای کشف این موضوع این است که سفر خودیابی تان را آغاز کنید.

این فرآیند می تواند به شما کمک کند تا ببینید کجا باید رشد کنید. برای مثال، اگر نیاز دارید مهارت های ارتباطی خود را تقویت کنید، زمانی را برای تفکر در مورد خودتان اختصاص دهید، این را به شما نشان می دهد.

تأثیر خودشناسی شما زندگی دیگران را نیز تحت تأثیر قرار می دهد. شما می توانید مهارت های جدید خود را در زندگی اجتماعی خود به کار ببندید و روابط عمیق تری ایجاد کنید. این اصالت به شما کمک می کند دوست، همکار و عضوی بهتر از خانواده شوید.

5 فایده خودیابی

مسیر خودیابی برای بسیاری از افراد می تواند متفاوت به نظر برسد. اما برای همه، مزایایی به همراه دارد که به شما کمک می کند خود واقعی تان شوید.

برای درک این موضوع، در اینجا 5 مزیتی وجود دارد که می توانید پس از یافتن خود تجربه کنید:

1. روابط شما پیشرفت خواهد کرد.

روابط شما زمانی سالم تر می شود که ارزش های اصلی خود و آنچه از زندگی خود می خواهید را بهتر درک کنید. شما قادر خواهید بود ویژگی های سمی را شناسایی کنید و مشکلات عمیق تری را که دارید حل کنید. سپس می توانید سلامت اجتماعی خود را با صادق بودن و باز بودن بیشتر بهبود بخشید.

2. انتقاد از خود را کمتر تجربه خواهید کرد.

به جای انتقاد از هر اشتباهی که مرتکب می شوید، می دانید که اشتباهات گاهی اتفاق می افتد زیرا ما انسان هستیم. این به این معنی نیست که شما آدم بدی هستید. به علاوه، با خودآگاهی بیشتر، یاد خواهید گرفت که از برخی اشتباهات اجتناب کنید. درک اینکه چرا اشتباه کرده اید اولین قدم برای جلوگیری از تکرار آن است.

3. احساس خلاقیت بیشتری خواهید داشت.

ابراز وجود برای اینکه دیگران بدانند چه احساسی دارید و خلاق تر شوید، کلیدی است. اما اگر ندانید کی هستید چگونه می توانید خود را ابراز کنید؟ خود اندیشی به شما کمک می کند هویت خود را بیابید و یاد بگیرید که چگونه آن را بیان کنید.

4. توانایی بهتری برای تمرکز روی آنچه واقعاً می خواهید خواهید داشت.

روند مداوم کشف خود مستلزم متعهد بودن و تمرکز شماست. این تمرین به شما کمک می کند تا با درک بهتری از خود، اهدافی را تعیین کرده و به آنها برسید. می‌توانید آینده‌ای را برنامه‌ریزی کنید که تجسم آن چیزی باشد که واقعاً هستید.

5. اعتماد به نفس شما افزایش می یابد.

باور به خود و توانایی هایتان می تواند بر زندگی حرفه ای و شخصی شما تأثیر بگذارد. با اعتماد به نفس بیشتر، به عنوان یک فرد کامل به سراغ تجربیات جدید می روید، نه فردی که از چالش ها یا تغییر دوری می کند. و همانطور که سفر خود را برای بهبود خود آغاز می کنید، اعتماد به نفس شما همچنان رشد خواهد کرد.

چگونه خود را درگیر سفر خودیابی خود نگه دارید؟

خودشناسی چیزی نیست که در یک بعدازظهر شروع کرده و به پایان برسانید. ممکن است ماهها، یک سال یا بیشتر طول بکشد تا به نقطه ای برسید که از آنچه کشف کرده اید احساس رضایت کنید.

در طول این فرآیند، در اینجا چند راه وجود دارد که می توانید خود را درگیر و یاد بگیرید:

  •     با اهداف شغلی و شخصی که برای رسیدن به آن تلاش می کنید سازماندهی کنید.
  •     اطالعات ژورنال را پیدا کنید که شما را تحریک کرده و فکر کنید.
  •     به پادکست ها گوش دهید، کتاب بخوانید و ویدیوهایی درباره سفرهای دیگران تماشا کنید تا به شما الهام بخش شود.
  •     از خودتان سؤالاتی بپرسید : «چرا این چیزها را دوست دارم؟» یا «می‌خواهم انتخاب‌هایم چه تأثیری بر زندگی‌ام بگذارند؟»

به یاد داشته باشید، یافتن خود واقعی و تعیین هدف زندگیتان ارزشش را دارد.

حرکت رو به جلو

سفر خودشناسی فقط شامل فکر کردن به آینده نیست. از شما می خواهد که به گذشته خود نیز نگاهی بیندازید. صرف زمان برای بازبینی احساسات و تجربیات گذشته می تواند سخت باشد. به یاد داشته باشید، بد نیست از دوستان و خانواده خود کمک بخواهید.

دانستن چگونگی شروع خودیابی تنها اولین قدم است. در این فرآیند، باید از منطقه راحتی خود خارج شوید و از خود چند سؤال سخت بپرسید. همانطور که شروع می کنید، به خودتان افتخار کنید. هیچ وقت برای برقراری ارتباط بیشتر با خودتان دیر نیست و بسیار سپاسگزار خواهید بود که این جهش را انجام دادید.

اگر احساس می کنید برای متمرکز ماندن به مسئولیت بیشتری نیاز دارید، منوباز می تواند کمک کند. شما می توانید با سیستم پشتیبانی که بهترین ها را برای شما به ارمغان می آورد، رسیدن به ارتفاعات جدید را تجربه کنید.

دیدگاه خود را ثبت نمایید.