thumb

چرا احساس می کنید که نیاز به بغل کردن کسی دارید؟

درک روانشناسی بغل کردن

اگر زمانی به این فکر می کنید که "من می خواهم کسی را بغل بگیرم"، دلایل خوبی وجود دارد. بغل کردن اثر آرامش بخش و حس خوبی برای افراد دارد. بغل کردن در واقع برای سلامتی شما مفید است و علم نشان می دهد که چرا اصلا بغل کردن و لمس کردن، درمانی هستند.

هری هارلو روانشناس در آزمایش های معروف و بحث برانگیز خود نشان داد که تماس فیزیکی چقدر برای سلامت روان مهم است. بغل کردن نه تنها استرس را کاهش می دهد، بلکه به افزایش شادی، تقویت ایمنی، کاهش تعارض و بهبود رفاه کلی کمک می کند.

تحقیق در مورد روانشناسی بغل کردن

روانشناس هری هارلو مطالعه ای را طراحی کرد که در آن میمون های رزوس را از مادران بیولوژیکی آنها گرفت. سپس دو انتخاب به میمون های جوان پیشنهاد کرد. یک انتخاب یک مادر جانشین پارچه ای بود که هیچ غذایی نمی داد. انتخاب دیگر یک مادر سیمی بود که غذا تهیه می کرد.
جالب اینجاست که میمون های شیرخوار زمان بیشتری را با مادر پارچه نرم می گذراندند، حتی اگر او نان نمی داد. بچه میمون‌هایی که مادرشان از سیم تغذیه می‌کردند، غذا می‌خوردند، اما به سرعت برگشتند تا مادر پارچه‌ای را نگه دارند. دانشمندان به این نتیجه رسیدند که تعامل مادر و کودک بیشتر از صرف غذا وجود دارد.
وقتی احساس نیاز به بغل کردن دارید، همان "آرامش لمس شدن" را می خواهید.
این همان نوع آرامشی است که میمون ها در آزمایش هارلو میل داشتند. این همان آرامشی است که نوزادان از مراقبان خود می خواهند. از نظر جسمی و عاطفی برای رشد روانی نوزاد بسیار مهم است.
در بزرگسالی، دریافت آن بغل کردن یا تحریک لمسی از سوی کسی که به او اهمیت می‌دهیم، به ما احساس صمیمیت و رفاه می‌دهد.
بغل کردن استرس را کاهش می دهد و شادی را افزایش می دهد.
همه دوست ندارند به یک شکل بغل شوند یا لمس شوند. اما به طور کلی، تماس فیزیکی مثبت می تواند به طور موثر سطح استرس را کاهش دهد و خلق و خوی شما را تقویت کند. احساس تنهایی و تجربه استرس مزمن در نهایت می تواند مضر باشد.

در بغل کردن کورتیزول را که گاهی «هورمون استرس» نامیده می شود، در بدن شما کاهش می دهد. بغل کردن حتی فشار خون و ضربان قلب را کاهش می دهد.

در عین حال، یک بغل کردن شگفت‌انگیز از سوی یکی از اعضای خانواده یا دوست، انتقال‌دهنده‌های عصبی مانند دوپامین را در سیستم شما تقویت می‌کند. دوپامین گاهی اوقات "هورمون شادی" نامیده می شود.


بغل کردن یکی از اشکال تماس فیزیکی مثبت است. سایر اشکال عبارتند از:

  • دست گرفتن
  • نوازش شدن
  • بغل کردن
  • دریافت ماساژهای درمانی

پرورش لمس در سال‌های اولیه به خود انسان کمک می‌کند تا احساسات را تنظیم کند. با سطوح بالای آغوش‌های محبت آمیز و تماس فیزیکی، نوزادان و کودکان نوپا به شیوه‌ای سالم رشد می‌کنند.

بغل کردن از غریبه ها و عزیزان

آیا حتی بغل کردن یک غریبه می تواند فواید مثبتی داشته باشد؟ در یک مطالعه منتشر شده نشان داد لمس کردن، آرام بخش و بغل کردن نتایج مثبتی را به همراه دارد حتی زمانی که غریبه ها را بغل کنید. بغل کردن پاسخ کورتیزول به استرس را کاهش داد و اثرات آرام بخش داشت.
بغل کردن و لمس کردن به عنوان یک نوع سیگنال اجتماعی برای ایمنی عمل می کند. آنها ترس و استرس را کاهش دادند و به شرکت کنندگان این حس را دادند که همه چیز خوب است. دانشمندان لمس‌ها و آغوش‌های خودآرام‌بخش را راه‌های بالقوه قدرتمندی برای کاهش استرس و ایجاد انعطاف‌پذیری در فرد می‌دانند.
لمس شدن توسط یک شریک عاشقانه احتمالاً حتی از بغل کردن یک غریبه لذت بخش تر است. به دلیل سابقه مشترک، صمیمیت عاطفی و صمیمیت یک زوج با هم، یک بغل کردن سریع در آشپزخانه قبل از رفتن یکی از شما به محل کار می‌تواند حتی بیشتر از بغل کردن کسی باشد که به خوبی نمی‌شناسید یا اصلا نمی‌شناسید.

بغل کردن باعث افزایش رفاه می شود؟

بغل کردن روحیه ما را بالا می برد. اگر احساس انزوا می کنید یا دوران سختی را پشت سر می گذارید، بغل کردن اندورفین ترشح می شود. اندورفین ها مسکن های طبیعی بدن هستند. این انتقال دهنده های عصبی احساس لذت ما را افزایش می دهند.
ترشح اندورفین معمولاً با عواقب بعدی ورزش شدید همراه است. اما اندورفین ها از راه های مختلفی وارد بدن می شوند. آنها تقویت کننده های شادی هستند که ما را از درد دور می کنند و به سمت لذت می برند.
در حالی که به نظر می رسد فقط یک حرکت ساده و محبت آمیز از طرف یک عزیز است، اما بغل کردن سطح اکسی توسین، "هورمون نوازش" ما را نیز افزایش می دهد. اکسی توسین به ما کمک می کند با دیگران پیوند برقرار کنیم و هورمون استرس، نوراپی نفرین را کاهش می دهد.

در حالی که بغل کردن یکی از اعضای خانواده یا شریک زندگی زمانی که به خانه می رسیم ممکن است چیز کوچکی به نظر برسد، لمس سالم مانند چسبی است که ما را به هم متصل می کند. زیربنای سلامت جسمی، روانی و عاطفی ماست. بغل کردن در واقع روابط و پیوند ما با دیگران را تقویت می کند.

بغل کردن و درگیری شخصی

پیوند ما با دیگران گاهی در معرض تعارض است. بغل کردن حتی در زمان درگیری های بین فردی به ما کمک می کند. در یک مطالعه اخیر، دانشمندان هر شب به مدت 14 روز متوالی با 404 بزرگسال به طور خاص در مورد "تعارضات، دریافت بغل کردن، و تاثیر مثبت و منفی" مصاحبه کردند.
نتایج این مطالعه با این فرضیه مطابقت دارد که آغوش در برابر تغییرات مضر در احساسات ما هنگام تجربه تعارض بین فردی محافظت می کند. با کمال تعجب، این اثرات حتی تا روز بعد نیز ادامه یافت.
بغل کردن در روز درگیری با کسی احساس خوبی به ما می دهد. اما عمل صرف بغل کردن در واقع تاثیر منفی روز بعد (یعنی احساسات شما) را بهبود بخشید.
بغل کردن پاسخ ایمنی را تقویت می کند.
آیا بغل کردن و در آغوش گرفتن دیگران می تواند بر حساسیت ما به بیماری های عفونی تأثیر بگذارد؟ به گفته دانشمندان، بله.
از آنجا که آغوش استرس ما را کاهش می دهد، به نظر می رسد که حامل یک احساس حمایت اجتماعی است.
در این مطالعه اخیر در مورد عفونت دستگاه تنفسی فوقانی، محققان نقش حمایت اجتماعی درک شده و آغوش دریافتی را در محافظت از ما در برابر حساسیت ناشی از استرس به بیماری‌های عفونی بررسی کردند. محقق، شرکت کنندگان را در معرض ویروسی قرار دادند که باعث سرماخوردگی می شود. آنها سپس شرکت کنندگان در قرنطینه را برای ارزیابی علائم عفونت و بیماری زیر نظر گرفتند.
آنها دریافتند که «در میان شرکت‌کنندگان آلوده، حمایت بیشتر و آغوش‌های مکرر هر کدام نشانه‌های بیماری با شدت کمتر را پیش‌بینی می‌کنند».

آیا می توانید خودتان را بغل کنید؟

اگر شریک یا همسر شما در شهر دیگری کار می کند یا خانواده و دوستان شما پراکنده هستند، همیشه نمی توانید تماس فیزیکی مورد نظر خود را در حال حاضر داشته باشید. ممکن است انتخاب کنید که خودتان را بغل کنید. از این طریق می توانید احساس امنیت و دوست داشته شدن را به خود بدهید.
اگر هدف شما کاهش حس لامسه گرسنگی است، در بغل کردن، خود نوازی و ماساژ دادن فعالیت های بسیار خوبی برای انجام این کار است.

در اینجا 6 روش پیشنهادی برای تسکین خود آورده شده است:

  1. چیزهای مثبت به خود بگویید و خود را گرم و محکم در آغوش بگیرید.
  2. دست خود را روی قلب خود قرار دهید و به آرامی قلب خود را ماساژ دهید.
  3. شقیقه های خود را به آرامی ماساژ دهید.
  4. بازوهای خود را متقاطع کنید و بازوهای بالایی را به آرامی بالا و پایین بکشید.
  5. دستان خود را روی شانه های خود قرار دهید و لمس کنید.
  6. پشت خود را به پشتی مبل به پهلو بمالید.

پوست بزرگترین عضو بدن ماست. با حساسیت به تحریکات بیرونی، می توانید خود را آرام کنید و از طریق قدرت بغل کردن و در آغوش گرفتن خود، احساس خوشبختی را در خود افزایش دهید.
هنگامی که خودت را بغل می کنی و به خودت آرامش می دهی، فرصتی را برای خودت ایجاد می‌کنی تا دو هدیه بزرگ دیگر به خود بدهی: عشق به خود و شفقت به خود. به این ترتیب تمام مواد شیمیایی خوب بدن خود را تقویت کرده و آن را زمزمه خواهید کرد.

این چه معنایی برای شما دارد؟

تماس فیزیکی برای رفاه ضروری است، به همین دلیل است که ممکن است فکر کنید، "من یک بغل می خواهم" (به خصوص اگر احساس استرس، تنهایی یا نیاز به حمایت اضافی دارید). بغل کردن یکی از عزیزان یا شریک زندگی تان می تواند منبع خوبی برای تسکین باشد، اما حتی بغل کردن افراد دیگر نیز می تواند فوایدی برای سلامتی داشته باشد.
نیازی نیست منتظر بمانید تا شخص دیگری بغلتان کند. در نظر داشته باشید که از یک دوست یا شخص دیگری در زندگی خود بخواهید که بغل کند، یا حتی سعی کنید خود را در آغوش بگیرید. خود تسکین دهنده می تواند یک ابزار تنظیم عاطفی مهم باشد، بنابراین بغل کردن خود، مالش بازوها یا ماساژ شقیقه ها می تواند راهی برای بهره مندی از لمس فیزیکی باشد.

دیدگاه خود را ثبت نمایید.