thumb

آدم حسابی باشیم. چگونه انسان بهتری باشیم؟

همه ما می‌خواهیم آدم حسابی و بهترین باشیم، اما بسیاری از مردم تعجب می‌کنند که آیا واقعاً زمانی که بالغ می‌شوید می‌توان به فرد بهتری تبدیل شد؟ پاسخ یک بله چشمگیر است. همیشه راه هایی برای بهبود خود وجود دارد. با این حال، این پاسخ به سؤالات بیشتری منجر می شود.

چگونه می توانید خود را ارتقا دهید تا آدم حسابی و فرد بهتری باشید؟ ساده ترین رویکرد چیست؟ و مهم‌ترین جنبه‌های خود برای کار کردن چیست؟ با در نظر گرفتن رفاه خود و همچنین بهترین منافع دیگران، در اینجا برخی از مهم ترین راه ها برای تبدیل شدن به یک آدم حسابی و فرد بهتر آورده شده است.

قدم اول برای آدم حسابی بودن، اینهکه یادبگیریدیک  آدم امن از نظر اطرافیانتون باشید.

خشم را رها کن

همه ما خشم را در زندگی خود تجربه می کنیم. خشم کنترل نشده اما می تواند مشکلاتی را در روابط ما و حتی سلامتی ما ایجاد کند. همه اینها می تواند منجر به استرس بیشتر و مشکلات اضافی شود، زندگی را پیچیده کند و ما را از بهترین بودن خود باز دارد. به همین دلیل است که یادگیری مدیریت و در نهایت رها کردن خشم برای تبدیل شدن به یک فرد بهتر بسیار مهم است.

دکتر نیکی مارتینز می‌گه؛ وقتی نوبت به بررسیِ تفاوت‌هایِ مهمِ بین افرادی که با استرس دست‌و‌پنجه نرم می‌کنن و اون دسته که این رفتار رو ندارن، می‌شه، بهترین راه برای تشخیص این دو بررسی خصوصیاتِ افرادیه که در هر دسته قرار می‌گیرن. 10 تفاوت افراد با استرس کمتر و افرادی که استرس بیشتری دارن!

کنار گذاشتن خشم همیشه آسان نیست. اما اولین قدم یادگیری بیشتر در مورد شناخت خشم و دانستن این است که وقتی در زندگی خود احساس عصبانیت می کنید چه کاری انجام دهید.

تشخیص خشم اغلب ساده است اگر سعی کنید متوجه شوید که ناراحت هستید و تصمیم بگیرید که این احساس را مدیریت کنید نه اینکه آن را انکار کنید یا به دیگران به عنوان راهی برای مقابله با آن حمله کنید. روی توجه به زمانی که احساس عصبانیت می‌کنید و چرا، تمرکز کنید و بدانید که بین احساس عصبانیت و عمل کردن بر اساس آن خشم تفاوت وجود دارد. سپس، گزینه های خود را بشناسید.

می توانید باورهای خود را در مورد آنچه شما را عصبانی می کند تغییر دهید. این کار می‌تواند با یادگیری بیشتر در مورد موقعیت، یا حتی یادآوری مواردی وجود داشته باشد که هنوز نمی‌دانید.

به خود یادآوری کنید که شاید آن شخصی که ارتباط شما را با ترافیک قطع کرده است به خاطر چیزی چالش برانگیز در زندگی خود پرت شده باشد. اگر به نظر می رسد دوستی نسبت به شما بی ادب است، در مورد اینکه روز او چگونه می گذرد پرس و جو کنید و ببینید آیا چیزهای بیشتری وجود دارد که نمی دانید.

شما همچنین می توانید بر آنچه که "محرک های خشم" شما هستند تمرکز کنید و آنها را تا حد امکان حذف کنید. برای مثال، اگر زمانی که باید عجله کنید ناامید و عصبانی می شوید، روی ایجاد فضای بیشتری در برنامه خود کار کنید (حتی اگر به معنای «نه» گفتن کمی بیشتر باشد) و سعی کنید این محرک را از بین ببرید. اگر شخص خاصی شما را عصبانی می‌کند، سعی کنید نقش او را در زندگی‌تان محدود کنید، اگر اول صحبت کردن با او کارساز نیست.

تاحالا از خودتون پرسیدید ناامیدی اصلا چی هست؟  احساس ناامیدی و 4 راهکار ساده برای غلبه بر آن

همچنین مهم است که یاد بگیرید کینه ها و خشم باقی مانده را از هر روز کنار بگذارید. اگر می توانید کمکش کنید با کینه شب قبل از خواب بیدار نشوید. روی بخشش تمرکز کنید ، حتی اگر به این معنی باشد که اجازه ندهید کسی که به شما ظلم کرده است نقش مهمی در زندگی شما داشته باشد. وقتی تا حد امکان در لحظه حال بمانید، این کار آسان تر می شود.

تمرین داروهای تسکین دهنده استرس مانند مدیتیشن نیز می تواند به شما کمک کند تا خشم را از بین ببرید. بر رها کردن فشاری که ممکن است گذشته بر شما داشته باشد تمرکز کنید. توجه خود را به لحظه فعلی معطوف کنید تا از نشخوار فکری اجتناب کنید و در یک مکان خوب بمانید.

از دیگران حمایت کنید.

کمک به دیگران ممکن است راهی واضح برای تبدیل شدن به یک آدم حسابی و فرد بهتر به نظر برسد. ما اغلب «آدم حسابی» را کسانی می‌دانیم که حاضرند برای دیگران فداکاری کنند. در ذهن بسیاری، این چیزی است که یک فرد را "خوب" می کند. با این حال، به دلیل ارتباط بین نوع دوستی و رفاه عاطفی، کارهای خوب نیز می توانند ما را به آدم حسابی و افراد بهتری تبدیل کنند.

طبق تحقیقات، ممکن است درست باشد که بخشیدن بهتر از دریافت کردن است. بنابراین، در حالی که ممکن است برای کمک به دیگران در مواقعی که کاملاً ضروری نیست احساس استرس و مشغله زیادی داشته باشید، گسترش توانایی خود برای تمرکز بر نیازهای دیگران واقعاً می تواند به شما نیز کمک کند. درست است: نوع دوستی پاداش خودش است و در واقع می تواند به شما در کاهش استرس کمک کند.

مطالعات نشان می دهد که نوع دوستی برای سلامت عاطفی شما مفید است و می تواند آرامش ذهنی شما را به میزان قابل توجهی افزایش دهد.

به عنوان مثال، یک مطالعه نشان داد که بیماران دیالیزی، بیماران پیوندی و اعضای خانواده که داوطلبان حمایت از بیماران دیگر شدند، رشد شخصی و رفاه عاطفی را افزایش دادند.

مطالعه دیگری بر روی بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس (MS) نشان داد که کسانی که از سایر بیماران ام اس حمایت همتایان ارائه کردند، در واقع مزایای بیشتری نسبت به همتایان تحت حمایت خود داشتند، از جمله بهبود بارزتر اعتماد به نفس، خودآگاهی، عزت نفس، افسردگی و عملکرد روزانه. آنهایی که حمایت کردند عموماً دریافتند که زندگی آنها به طرز چشمگیری به سمت بهتر شدن تغییر کرده است.

علاوه بر اینکه دنیا را به مکانی بهتر تبدیل می کند، اعمال نوع دوستی شما می تواند شما را به فردی شادتر و دلسوزتر تبدیل کند. از آنجایی که راه های زیادی برای ابراز نوع دوستی وجود دارد، این یک مسیر ساده برای تبدیل شدن به یک فرد بهتر است، راهی که هر روز در دسترس همه ماست. این خبر خوبی است در واقع.

از نقاط قوت خود استفاده کنید.

از دست دادن زمان در هنگام انجام کار یا فعالیت جذاب دیگری، یا چیزی که روانشناسان از آن به عنوان " جریان " یاد می کنند، برای اکثر ما یک حالت آشناست. جریان زمانی اتفاق می‌افتد که شما عمیقاً درگیر یک سرگرمی، یادگیری یک مهارت یا موضوع جدید، یا درگیر شدن در فعالیت‌هایی هستید که ترکیب مناسبی از چالش و سهولت را فراهم می‌کنند.

وقتی بیش از حد احساس چالش می کنیم، احساس استرس می کنیم. وقتی همه چیز خیلی آسان است، ممکن است خسته شویم. در هر صورت، یافتن نقطه شیرین بین این دو حالت افراطی ما را به روشی بسیار خوب درگیر می کند.

شما می توانید جریان را با نوشتن، رقصیدن، ایجاد یا جذب مطالب جدیدی که می توانید به دیگران آموزش دهید، تجربه کنید.

آنچه ممکن است شما را به آن حالت از وجود برساند، ممکن است برای دیگران چالش برانگیز باشد و بالعکس. به این فکر کنید که بیشتر اوقات در چه زمانی خود را در این وضعیت می بینید و سعی کنید بیشتر از اینها انجام دهید.

وضعیت جریان نشانگر خوبی است برای اینکه آیا یک فعالیت برای شما مناسب است یا خیر. وقتی در حالت جریان هستید، از نقاط قوت خود استفاده می کنید و این برای سلامت عاطفی و شادی شما عالی است. این یک چیز بسیار مثبت برای بقیه جهان است زیرا معمولاً می توان از نقاط قوت شما برای کمک به دیگران استفاده کرد.

وقتی به اندازه کافی در مورد خود یاد بگیرید که بدانید بهترین نقاط قوت شما چیست و دریابید که چگونه از آنها به نفع دیگران استفاده کنید، در راه تبدیل شدن به فرد بهتر، آدم حسابی و همچنین شادتر شدن هستید.

از مدل «مراحل تغییر» استفاده کنید.

از خود بپرسید: اگر یک عصای جادویی داشتید، دوست دارید در آینده چه چیزی ببینید؟ با نادیده گرفتن ایده هایی که چگونه به آنجا خواهید رسید، زندگی ایده آل خود را به وضوح تصور کنید، و چه چیزی در آن گنجانده می شود.

چند دقیقه وقت بگذارید و تغییرات و اهدافی را که در این تصویر گنجانده شده است، روی کاغذ یا رایانه فهرست کنید. در مورد آنچه می خواهید مشخص باشید. اگر چیزی می خواهید که به ظاهر کنترلی روی آن ندارید، مانند همسری که برای شما مناسب است، اشکالی ندارد. فقط آن را یادداشت کنید.

شما ممکن است از بسیاری از مشاغل پیروی کنید و یک برنامه یک ساله، پنج ساله و 10 ساله برای زندگی خود داشته باشید. (لازم نیست این یک برنامه مشخص باشد، بلکه فهرستی از آرزوها و اهداف باشد.) در نظر گرفتن آنچه در آینده خود به آن امیدوار هستید می تواند به شما کمک کند کمتر در بخش های استرس زا زندگی فعلی خود گیر کنید. و به شما کمک می کند تا گزینه های بیشتری را برای تغییر ببینید.

راه‌های مختلفی برای تمرکز بر تغییر وجود دارد، اما مراحل مدل تغییر می‌تواند شما را راحت‌تر از بسیاری از مسیرهای دیگر به بهترین خود هدایت کند. این مدل تغییر را می توان با هر طرز فکری که در حال حاضر دارید تطبیق داد و می تواند برای اکثر مردم کارساز باشد.

مدل مراحل تغییر

پیش فکری: نادیده گرفتن مشکل
تدبر: آگاه به مشکل
آماده سازی: آماده شدن برای تغییر
عمل: اقدام مستقیم به سمت هدف
نگهداری: حفظ رفتار جدید
بازگشت مجدد: هدف و تعهد خود به تغییر را مجدداً تأیید کنید.

یکی از مهم‌ترین بخش‌های این مسیر برای تغییر این است که قبل از آماده شدن، خود را برای ایجاد تغییرات تحت فشار قرار نمی‌دهید، و اگر متوجه شوید در حال عقب‌نشینی هستید، تسلیم نمی‌شوید. این بخشی قابل بخشش و حتی مورد انتظار است. روند تغییر درک این برنامه برای ایجاد تغییرات می تواند به شما کمک کند تا از هر راهی که انتخاب می کنید، آدم حسابی و فرد بهتری باشید.

مراقب خودت باش

ممکن است همیشه بر شرایطی که با آن روبرو هستید کنترل نداشته باشید. اما  می‌توانید  کنترل کنید که چگونه از خود مراقبت می‌کنید، که می‌تواند بر سطح استرس شما تأثیر بگذارد و شما را قادر می‌سازد زمانی که با چالش‌های زندگی مواجه می‌شوید به‌عنوان یک فرد رشد کنید.

خودمراقبتی برای ایجاد انعطاف پذیری در مواجهه با عوامل استرس زا اجتناب ناپذیر به دلایل متعدد حیاتی است. وقتی خسته هستید، بد غذا می خورید یا به طور کلی خسته هستید، احتمالاً نسبت به استرسی که در زندگی خود با آن مواجه هستید واکنش بیشتری نشان خواهید داد. شما حتی می توانید با واکنش ضعیف به جای پاسخ دادن از یک نقطه قدرت درونی آرام، مشکلات بیشتری برای خود ایجاد کنید.

برعکس، زمانی که به خوبی از خود مراقبت می کنید (هم از سلامت جسمی و هم سلامت روان)، می توانید بیشتر با هر آنچه پیش می آید درگیر باشید، از منابعی که در زندگی خود دارید استفاده کنید و از چالش هایی که با آن روبرو هستید نه صرفا زنده ماندن از آنها رشد کنید.

مراقبت مناسب از جسم، روح و ذهن می تواند شما را در بهترین حالت برای مدیریت استرس نگه دارد. این به شما انعطاف‌پذیری بیشتری می‌دهد تا آن چالش‌هایی را که همه ما در زندگی با آن‌ها روبرو هستیم و همچنین چالش‌هایی که ممکن است مختص شما باشد را مدیریت کنید.

مبانی خودمراقبتی

از نظر راهبردهای خودمراقبتی برای آدم حسابی شدن، چندین راهبرد وجود دارد که می‌تواند کمک کند، اما برخی از مهم‌ترین جنبه‌های خودمراقبتی شامل موارد زیر است:

  • خواب
  • تغذیه
  • ارتباط با دیگران
  • زمان گذاشتن برای خود
خواب

خواب برای سلامت عاطفی و جسمی شما مهم است، زیرا خواب بسیار کم یا بی کیفیت می تواند باعث شود که استرس بیشتری داشته باشید و کمتر بتوانید راه حل هایی را برای مشکلاتی که با آن مواجه می شوید، بیابید. کمبود خواب هم در کوتاه مدت و هم در درازمدت می تواند بر بدن شما تأثیر بگذارد. خواب ضعیف حتی می تواند بر وزن شما تأثیر بگذارد.

تغذیه

همین امر در مورد تغذیه نامناسب نیز صادق است. یک رژیم غذایی نامناسب می تواند باعث ایجاد احساس نفخ و خستگی در شما شود و به مرور زمان باعث افزایش وزن شود. شما برای رویارویی با چالش های زندگی به سوخت مناسب نیاز دارید، اما زمانی که استرس وارد می شود، اغلب این غذای ناسالمی است که ما هوس می کنیم.

ارتباطات اجتماعی

احساس ارتباط با دیگران می تواند به شما کمک کند تا احساس انعطاف پذیری بیشتری داشته باشید. دوستان خوب می توانند به شما کمک کنند تا احساسات منفی را پردازش کنید، راه حل های طوفان فکری کنید و در صورت لزوم ذهن خود را از مشکلات خود دور کنید. زمانی که زندگی پرمشغله و پر استرسی دارید، پیدا کردن زمان برای دوستان دشوار است، اما دوستان ما اغلب با حمایت و الهام از ما افراد بهتری می‌سازند.

زمان گذاشتن برای خود

در نهایت، مهم است که کمی برای خود وقت بگذارید. این می تواند به معنای یادداشت روزانه و مدیتیشن باشد، یا می تواند به شکل ورزش یا حتی تماشای دوباره دویدن در خانه باشد. این امر مخصوصاً برای افراد درونگرا مهم است ، اما هر کسی حداقل گاهی اوقات به زمانی برای خود نیاز دارد.

نیمدونی درونگرایی یا برونگرا: 8 نشانه‌ای که درون‌گرایی شما رو اثبات می‌کنه

یاد بگیرید که کاربردی باشید.

روابط ما می تواند پناهگاهی برای استرس ایجاد کند و به ما کمک کند تا در عین حال افراد بهتری شویم. آنها همچنین می توانند  منبع مهم استرس زمانی باشند که درگیری وجود داشته باشد که به خوبی حل نشده است یا به حالت چرک در می آید. زیبایی این کار این است که همانطور که برای تبدیل شدن به یک دوست، شریک و عضوی بهتر از خانواده، کار لازم را انجام می دهیم، می تواند راهی برای تبدیل شدن به یک فرد بهتر باشد.

برای بهبود روابط خود و خودتان، مهارت های حل تعارض را بیاموزید. این مهارت ها شامل شنونده خوب بودن، درک طرف مقابل در هنگام درگیری و تکنیک های کنترل خشم است.

این چیزها می توانند به ما کمک کنند تا نسخه های بهتری از خودمان باشیم. آنها همچنین می‌توانند استرسی را که در روابط تجربه می کنیم به حداقل برسانند و این روابط را قوی تر کنند. روابط نزدیک معمولاً فرصت‌های زیادی را برای تمرین این مهارت‌ها فراهم می‌کند، در حالی که روی بهبود آنها کار می‌کنید، بنابراین شاید حتی بتوانید فرصت‌ها را زمانی که به وجود می‌آیند قدردانی کنید و کمتر احساس ناراحتی کنید.

مطلب مرتبط: 9 راه برای ابراز قدردانی و ایجاد رضایت و شادی بیشتر

سارا

1403/01/16

خوش دل و مهربوان باشه

دیدگاه خود را ثبت نمایید.