thumb

21 کار لذت بخش همراه با حس گناه که در واقع خیلی هم خوب هستند.

بررسی می کنیم که لذت همراه با گناه چیست و چگونه می تواند گاهی اوقات برای سلامت روان مفید باشد. به‌علاوه، فهرستی از غذاها و نمونه‌های لذت‌بخش سبک زندگی رایج را ا این موضوعات باهم بررسی می کنیم.

  • لذت گناه چیست؟
  • چرا در مورد لذت احساس گناه می کنیم؟
  • 14 مثال لذت گناه
  • نمونه های بیشتر لذت گناه
  • نکته پایانی در مورد لذت و احساس گناه

گاهی اوقات ممکن است به خاطر لذت بردن از برخی چیزها در زندگی کمی احساس گناه کنیم، به خصوص اگر احساس کنیم نباید این کار را انجام دهیم. تماشای یک فصل کامل یک نمایش در یک آخر هفته، پارازیت کردن با یک هنرمند موسیقی خاص در ماشینتان، یا پذیرایی از خودتان با یک تکه کیک اضافی، ممکن است باعث شود که احساس بدی داشته باشید. اما برخلاف آنچه ما اغلب معتقدیم، بسیاری از چیزهایی که ما "لذت های گناهکار بودن" خود را در نظر می گیریم در واقع می توانند برای ما مفید باشند.

لذت گناه چیست؟

لذت گناه چیزی است که در انجام آن افراط می کنید، یا اینکه فکر می کنید با انجام آن مورد قضاوت قرار میگیرید و برای شما بد می‌شورد، یا اینکه کلا کاری بیهوده و بی هدف است. این لذت‌ها می‌تواند هر چیزی باشد، از لذت بردن از یک برنامه تلویزیونی یا فیلم خاص، افراط در خوردن غذاهای خاص یا گذراندن وقت برای سرگرمی‌ای که به نظر بی‌ثمر می‌رسد. با این حال، در واقعیت ممکن است انجام برخی از این کارها اثری مثبت برای شما داشته باشد، لذت های گناه بخش کاملاً طبیعی و سالم از زندگی هستند.

درگیر شدن در فعالیت‌هایی که باعث شادی ما می‌شوند، حتی اگر بی‌اهمیت یا غیر ضروری به نظر برسند، در واقع می‌توانند برای سلامت ذهنی و عاطفی ما مفید باشند. این می تواند نوعی مراقبت از خود و آرامش باشد که به ما استراحتی از استرس ها و فشارهای روزمره زندگی را می دهد و ما را رفرش می کند. دلایلی وجود دارد که باور کنیم اگر از نظر اجتماعی منزوی شده‌اید، لذت بردن از لذت‌های گناه‌آمیز حتی می‌تواند به شما کمک کند تا با خودتان و دیگران ارتباط بیشتری برقرار کنید.

بیشتر بخوانید: 10 تفاوت افراد با استرس کمتر و افرادی که استرس بیشتری دارن!

جالب است بدانید که تحقیقات انجام شده در سال 2021 حتی نشان می دهد که مقدار کمی احساس گناه در واقع می تواند لذتی را که ما از این زیاده خواهی ها تجربه می کنیم، افزایش دهد. این ممکن است به این دلیل باشد که احساس گناه می تواند واکنش عاطفی ما را افزایش دهد و لذت را شدیدتر کند.

مهم است که بین لذت های گناه بی ضرر و عادت هایی که می توانند مضر یا مخرب باشند، تفاوت قائل شویم. لذت های گناه، پذیرایی ها یا استراحت های کوچکی هستند که به هیچ کس از جمله خودمان آسیب نمی رسانند. مانند تماشای یک قسمت اضافی از یک برنامه تلویزیونی مورد علاقه یا لذت بردن از یک تیکه شکلات هر زمان که بخواهید.

در پذیرفتن لذت‌های گناه‌آمیزمان، اذعان می‌کنیم که انجام این کارها فقط به این دلیل که ما را خوشحال می‌کنند اشکالی ندارد. این پذیرش برای سلامت روان ما مهم است، به ما این امکان را می‌دهد که با خود مهربان‌تر باشیم و به ما کمک می‌کند تا بفهمیم که هر لحظه از روز ما نیازی به کاری حتما سازنده یا جدی بودن ندارد.

چرا در مورد لذت، احساس گناه می کنیم؟

  • انتظارات بهره وری اجتماعی: فشار برای همیشه سازنده بودن می تواند منجر به احساس گناه در اوقات فراغت شود.
  • باورها و معیارهای شخصی: تربیت و باورها می تواند باعث شود، برخی از لذت ها بیهوده یا اشتباه به نظر برسند.
  • روایات سلامت و تناسب اندام: تأکید فرهنگی بر سلامت و تناسب اندام می تواند باعث ایجاد احساس گناه در مورد انتخاب های غذایی خاص یا فعالیت های غیرفعال شود.
  • ترس از قضاوت: نگرانی در مورد نظرات دیگران می تواند ما را در مورد لذت هایمان گناهکار کند.
  • اهداف خود انضباطی: انحراف از اهداف انضباط شخصی، مانند رژیم غذایی یا ورزش، می تواند باعث احساس گناه شود.
  • افسانه دائمی خودسازی: اعتقاد نیاز به خودسازی مستمر می‌تواند باعث شود آرامش و لذت، غیرمولد به نظر برسد.


شانون مورونی، درمانگر تروما، نویسنده کتاب « شفای واقعی: مجله‌ای هدایت‌شده برای بخشش دیگران و خود»، می‌گوید: تمایل ما به تلقی برخی از لذت‌ها به عنوان «گناهکار» ممکن است از منابع مختلفی ناشی شود. به احتمال زیاد، این احساس گناه درونی از آرمان‌های مذهبی و فرهنگی ناشی می‌شود که وجود «تنبلی» را به نفع زندگی در محل کار محکوم می‌کند.

شکی نیست که فرهنگ شلوغی نیز به این ذهنیت کمک می کند، همانطور که دکتر ریدا واکر، روانشناس و محقق، معتقد است.

واکر می‌گوید: «نمی شود اینطور فکر کرد که قرار نیست ما با خود و زندگی خود لذت ببریم. ما باید در زندگی هم حس شادی و لذت را داشته باشیم. پس کارهایی را انجام می دهیم که از آنها لذت می بریم. و بعد از همه کارهای مفیدی که انجام می دهیم باید کارهایی هم انجام بدهیم که به ما آرامش بدهد.»

اگر به دوران کودکی خود فکر کنید، ممکن است به یاد بیاورید که همیشه از درون می دانستید که استراحت ها همتای ضروری کار سخت است. البته، در مورد تلاش مجدانه برای رسیدن به اهداف و استفاده از زمان برای انجام کارهای خوب، نباید گذشت. اما انجام این کار بدون تعادل غیرممکن است. پس بدون احساس گناه به خود استراحت دهید.

14 مثال برای کارهای با لذت و همراه با احساس گناه

کارهای با لذت گناه در اشکال و اندازه های مختلف وجود دارد و کارهای با لذت گناه بسته به علایق و ترجیحات شما ممکن است لذت های گناه آنها متفاوت به نظر برسد. کلید لذت بردن از این لذت های گناه آور اعتدال است. وقتی این فعالیت ها را در تعادل نگه دارید، می توانند به رفاه و شادی کلی شما کمک کنند.

کارهای با لذت و همراه با احساس گناه

1. خوردن میان وعده مورد علاقه خود برای شام: هر چند وقت یکبار خوردن غذای مورد علاقه تان، مانند بستنی یا چیپس، برای شام، نوعی آرامش خاص دارد. این کار در حقیقت چون روال زندگی را در هم می شکند، جرقه ای از شادی را به روز شما می افزاید.

2. سفارش غذا زمانی که حوصله آشپزی ندارید: گاهی اوقات بهترین گزینه برای شام هر چیزی است که بتوان درب منزل تحویل گرفت. این یک استراحت خوب از آشپزی و آشپزخانه است و می تواند راهی سرگرم کننده برای امتحان غذاهای جدید یا لذت بردن از غذاهای مورد علاقه آشنا باشد.

3. لذت بردن از یک دسر ملایم: چه یک کیک شکلاتی غنی باشد و چه یک کیک پنیر خامه ای، گاهی اوقات میل کردن یک دسر ملایم می تواند لذتی باشد که روز شما را درخشان می کند.

4. صرف صبحانه برای شام: پنکیک، وافل یا املت برای شام می تواند مانند یک شورش کوچک در برابر قوانین باشد و تغییری سرگرم کننده در برنامه غذایی شما ایجاد کند.

💙 قدرت انطباق رویکردی آگاهانه تر برای زمان صرف غذا را با مجموعه غذا خوردن آگاهانه منوباز دنبال کنید. داشتن یک رویکرد آگاهانه برای غذا خوردن می تواند لذتی را که وعده غذایی یا میان وعده دلپذیر شما به ارمغان می آورد را افزایش دهد.

احساس لذت های همراه با گناه کارهای سبک زندگی

5. به تعویق انداختن: در حالی که به تعویق انداختن مداوم می تواند مشکل ساز باشد، گهگاه به تعویق انداختن کارها برای کمی اوقات فراغت می تواند یک استراحت بسیار مورد نیاز را به شما بدهد.

6. تمام روز با لباس خواب بمانید: گذراندن تمام روز با لباس خواب، فارغ از تنگی شلوار جین یا اینکه مجبور هستید تمام روز ارتباط اجتماعی نداشته باشید، چیزی فوق العاده آرامش بخش است.

7. خوابیدن بیشتر در یک روز از هفته: اگر برنامه شما اجازه می دهد، بیشتر خوابیدن در یک روز هفته می تواند مانند یک فرار مجلل از عجله صبحگاهی معمولی باشد.

8. ولخرجی کردن در یک کالای لوکس کوچک: چه یک قهوه فانتزی، یک کتاب جدید یا یک ابزار کوچک، پذیرایی از خودتان با کمی تجمل می تواند راهی لذت بخش برای جشن گرفتن کار سخت و دستاوردهای شما باشد.

9. حمام طولانی: یک حمام طولانی و آرام می تواند راهی عالی برای استراحت و خلاصی از شلوغی مشوش زندگی روزمره باشد.

💙 اهمیت خودمراقبتی رادیکال را در این سری از مراقبه های کوچک به رهبری معلم مراقبه منوباز کشف کنید.

لذت های مجرمانه تفریحی

10. تماشای زیاد برنامه تلویزیونی یا فیلم مورد علاقه خود: شیرجه رفتن در یک برنامه تلویزیونی یا ماراتن فیلم می تواند راهی فوق العاده برای فرار از واقعیت و غوطه ور شدن در دنیای متفاوتی باشد.

11. همگام با درام افراد مشهور: دنبال کردن شایعات افراد مشهور می تواند راهی سرگرم کننده و ساده برای استراحت از زندگی باشد.

12. ساعت‌ها انجام بازی‌های ویدیویی: بازی‌های ویدیویی می‌توانند راهی عالی برای به چالش کشیدن ذهن، آرامش و سرگرمی باشند، به خصوص زمانی که به خود اجازه می‌دهید برای مدت طولانی بازی کنید.

13. خواندن یک کتاب: چه یک رمان عاشقانه، یک کتاب هیجان انگیز یا یک زندگی نامه افراد مشهور، گم شدن در کتابی که دوست دارید می تواند راهی فوق العاده رضایت بخش برای گذراندن روز باشد.

14. پیمایش در شبکه‌های اجتماعی: گاهی اوقات، گشت و گزار بدون فکر در شبکه‌های اجتماعی تنها چیزی است که برای استراحت و اطلاع از آنچه در حلقه اجتماعی خود و جهان اتفاق می‌افتد به آن نیاز دارید.

💙 فنجان خود را به روش هایی پر کنید که برای شما حس خوبی داشته باشد. اگر به الهام از مراقبت از خود نیاز دارید، مجموعه 7 روز خوشبختی آرام را امتحان کنید و یاد بگیرید که از استراحت و بازی لذت ببرید (و در آغوش بگیرید).

نمونه های بیشتر از لذت های همراه با حس گناه

هنگامی که این لذت‌ها به صورت ذهنی افراط می‌شوند، می‌توانند به عنوان نوعی مراقبت از خود عمل کنند و استراحت‌های بسیار مورد نیاز و احساس رضایت را فراهم کنند. آن‌ها به ما یادآوری می‌کنند که زندگی فقط در مورد بهره‌وری و مسئولیت‌پذیری نیست، بلکه لذت بردن از لذت‌های ساده‌ای است که ما را خوشحال می‌کند.

15. نادیده گرفتن مراقبه روزانه: اشکالی ندارد که از برنامه مدیتیشن خود فاصله بگیرید. گاهی اوقات، فقط ساکت نشستن یا پیاده روی می تواند به همان اندازه جوان کننده باشد.

16. یادداشت برداری در شب به جای صبح: اگر یادداشت روزانه را درمانی می دانید اما همیشه نمی توانید آن را در برنامه صبحگاهی خود قرار دهید، یک جلسه یادداشت انعکاسی در شب می تواند راهی آرامبخش برای پایان دادن به روز شما باشد. اگر یک روز یادداشت برداری را حذف کنید، این نیز اشکالی ندارد.

17. اولویت دادن خود به جای بیرون رفتن با دوستان: انتخاب ماندن و تمرکز بر مراقبت از خود به جای معاشرت، می تواند راهی معتبر برای شارژ مجدد باتری شما باشد. به خصوص اگر احساس خستگی می کنید یا فقط به زمان تنهایی نیاز دارید.

18. گرفتن یک روز استراحت و مرخصی در استفاده از لپتاپ و گوشی: یک روز استراحت از صفحه نمایش می تواند سم زدایی با طراوت برای ذهن و چشم شما باشد و به شما فرصتی می دهد تا در سایر فعالیت های رضایت بخش مانند خواندن کتاب، باغبانی یا گذراندن وقت در طبیعت شرکت کنید.

19. گوش دادن به لیست پخش موسیقی همراه با لذت و گناه: پخش آهنگ های مورد علاقه شما می تواند راهی فوق العاده برای بالا بردن سطح روحیه و انرژی شما باشد. سعی کنید همراه با یک تصنیف قدرتمند آواز بخوانید یا با یک موسیقی کلاسیک شیک برقصید.

20. پرداختن به سرگرمی‌ای که به ندرت برای آن وقت می‌گذارید: خواه نقاشی، بافندگی یا نواختن یک ساز باشد، گذراندن وقت برای سرگرمی‌ای که دوست دارید اما اغلب از آن غفلت می‌کنید می‌تواند عمیقاً رضایت بخش باشد.

21. انجام یک سفر یک روزه ناگهانی: یک سفر ناگهانی به یک شهر، ساحل، یا مسیر پیاده روی مجاور می تواند یک فرار فوق العاده از روتین باشد و مناظر و تجربیات جدیدی را ارائه دهد.

💙 با راهنمایی های منوباز در مورد رابطه با خود و شخصیت شناسی، رابطه ای را که با خود دارید تقویت کنید و به خواسته ها و نیازهای خود بله بگویید.

نکته پایانی در مورد لذت و احساس گناه

انجام کارهای لذت بخش هر چند همراه با حس گناه باشد به اندازه کارهای مفید و کارهایی که مسئولیت انجام دادن آنها را داریم و به آنها متعهدیم برای مان سودمند است به شرطی که همراه با تعادل باشد. یادگیری برقراری تعادل بین کار و بازی، به خصوص زمانی که صحبت از آنچه که این احساس لذت بخش را برای ما به ارمغان می آورد، در ایجاد یک زندگی متعادل و اولویت دادن به مراقبت از خود ضروری است.

ایجاد تعادل کامل بین لذت بردن از گناه و رسیدگی به اولویت‌هایتان زمان می‌برد، اما همیشه زمانی وجود دارد که آنچه را که برای احساس خوب نیاز دارید به خودتان بدهید، چه خواندن آن کتاب، چه در 20 دقیقه ورزش کردن یا صرفه‌جویی در زندگی‌تان یا حتی تمرین مدیتیشن برای یک روز دیگر.

چرخ زندگی، راه حلی که باهاش تعادل رو به زندگی‌مون برمیگردونیم.

دیدگاه خود را ثبت نمایید.