چرا باید یک  مربی چرخ زندگی داشته باشیم؟ برای بهبود ذهنی در همه ابعاد شخصی

چرا باید یک مربی چرخ زندگی داشته باشیم؟ برای بهبود ذهنی در همه ابعاد شخصی

گاهی اوقات، تنها چیزی که نیاز دارید تغییر دیدگاه است تا شما را در مسیر تجربه ها و روابط رضایت بخش تر قرار دهد. یک مربی ذهنی در ارائه ابزارهایی برای رویکرد متفاوت به مسائل تخصص دارد. این به مشتریان کمک می کند تا به یک سبک زندگی یا اهداف جدید دست یابند، یک رابطه را بهبود بخشند یا مهارت های رهبری را برای توسعه شغلی ایجاد کنند.

مربی ذهنیت چیست؟

کوچینگ ذهنیت یک تمرین ساختاریافته است که در آن با یک مربی کار می‌کنید تا راه‌هایی برای تغییر تفکر، به چالش کشیدن باورهایتان، ایجاد مهارت‌های شناختی جدید و ایجاد نتایج بهتر در تلاش‌های شخصی یا حرفه‌ای خود بیاموزید. مربیگری ذهنیت به شما کمک می کند تا تفکر مثبت و سازنده داشته باشید.
مربیان ذهنیت می توانند برای به چالش کشیدن باورهایی که شما را از دستیابی به اهدافتان محدود یا محدود می کند، با شما همکاری کنند. مربیان راهنمایی و تمرین هایی را برای ایجاد یک ذهنیت سازنده و مثبت ارائه می دهند. آنها به شما کمک می کنند از الگوهای قدیمی "رها" شوید و از تجربیات زندگی بهتر لذت ببرید.

7 مزیت کار با یک مربی ذهنی

در اینجا هفت مزیت کلیدی مربیگری ذهنیت آورده شده است:

  1. عینیت: مربیان موفق دیدگاهی بی طرف ارائه می دهند. آنها ممکن است مفروضاتی را که در مورد خودتان مطرح می کنید به چالش بکشند یا عینیتی ارائه دهند که اغلب نمی توانید از دوستان و خانواده دریافت کنید.
  2. خودآگاهی: بسیاری از مشتریان می خواهند انگیزه های درونی خود را درک کنند و یاد بگیرند که بر چالش ها غلبه کنند. یک مربی به شما کمک می کند تا درک کنید که چگونه افکار، باورها و رفتارهای شما بر زندگی روزمره شما تأثیر می گذارد. آنها به برجسته کردن الگوهایی که مانع موفقیت می شوند کمک می کنند و ابزارهایی برای ایجاد تغییر فراهم می کنند. کوچینگ به شما کمک می کند مسیرهای جدیدی را کشف کنید و فرصت های رشد و موفقیت را در آغوش بگیرید.
  3. اعتماد به نفس: کوچینگ به شما امکان می دهد اعتماد به نفس را تمرین کنید و مرزهای سالمی را در یک فضای امن تعیین کنید. همچنین ممکن است به شما در تصمیم گیری بهتر، ایجاد شفقت نسبت به خود و تمرین پذیرش کمک کند. همچنین ممکن است یاد بگیرید که چگونه احساسات قوی را کنترل کنید، که به شما کمک می کند با عینیت و اعتماد به نفس با چالش ها مقابله کنید.
  4. تعادل زندگی: مهارت های برنامه ریزی برای تعادل بین کار و زندگی ضروری است. مربیان به شما کمک می کنند تا برنامه های کوتاه مدت و بلندمدت معناداری را برای دستیابی به اهداف ترسیم و اجرا کنید و در عین حال سایر مسئولیت ها و تعهدات را در نظر داشته باشید. شما از داشتن یک شریک مسئولیت پذیر و راهنمایی برای مدیریت موانع یا موقعیت های استرس زا سود می برید.
  5. انعطاف‌پذیری: مربی مهارت‌هایی را آموزش می‌دهد که سازگاری و استراتژی‌های مقابله سالم را افزایش می‌دهد. با استفاده از این مهارت ها می توانید با چالش ها یا شکست های بیشتری با موفقیت روبرو شوید. در حالی که کوچینگ به شما کمک نمی کند تا از رویدادهای منفی دوری کنید، اما می تواند به شما کمک کند هنگام مواجهه با عوامل استرس زا زندگی بینش روشن تری داشته باشید.
  6. ارتباط: کوچینگ می تواند به شما کمک کند یاد بگیرید چگونه خود را به روشی سالم برای بهبود روابط خود ابراز کنید. این به شما مهارت می دهد تا در مکالمات سخت پیمایش کنید و با همدلی و صداقت ارتباط برقرار کنید.
  7. بهزیستی: کوچینگ به شما کمک می کند تا عادات و طرز فکرهای سالم تری ایجاد کنید که می تواند حس خوب بودن شما را بهبود بخشد. همانطور که تفکر خود را تغییر می دهید، یاد می گیرید که نقاط قوت خود را بشناسید و رشد را در آغوش بگیرید. چارچوب‌بندی مجدد موقعیت‌ها و جشن گرفتن موفقیت‌ها، شیوه‌هایی هستند که به پرورش آرامش ذهن کمک می‌کنند.

    مزیت کار با مربی ذهنیت

انواع مربیگری ذهنیت

مربیگری ذهنیت در بسیاری از جنبه های زندگی روزمره کاربرد دارد. انواع مختلفی از مربیگری و هزاران مربی واجد شرایط برای انتخاب وجود دارد. مربی ای که انتخاب می کنید در کمک به شما در تعیین اهداف و حل چالش ها در زمینه خاصی از زندگی شما تخصص دارد.  

مربی زندگی

مربیان زندگی به شما کمک می کنند تا تجربه روزانه خود را بهبود بخشید. یک مربی زندگی می تواند به شما کمک کند تا هدف، سرگرمی ها و علایق خود را شناسایی کنید. کوچینگ زندگی به شما تشویق، مسئولیت پذیری و دیدگاه می دهد. مربیان بزرگ زندگی فعالانه گوش می کنند و برای برنامه ریزی، مفهوم سازی و رسیدن به موفقیت به شما کمک کنند.

مربی روابط

مربی رابطه می تواند به شما در بهبود روابط شخصی یا حرفه ای کمک کند. با این نوع مربی، یاد می گیرید که دلایل اصطکاک یا درگیری بین فردی را تشخیص دهید. مهارت‌هایی را برای بیان خواسته‌های خود، برقراری ارتباط صادقانه و همدلی ایجاد می‌کنید. کوچینگ رابطه ممکن است بر یک رابطه عاشقانه، روابط بین فردی عمومی یا والدین تمرکز کند.
مربی اجرایی
اگر می‌خواهید در نقش‌های رهبری پیشرفت کنید یا رهبری هستید که می‌خواهد مهارت‌های خود را اصلاح کند، یک مربی اجرایی درست است. این مربی‌ها به شما کمک می‌کنند شخصیت‌های چالش‌برانگیز را مدیریت کنید تا ارتباطات، مربیان و تیم‌سازان بهتری شوید. مربیگری رهبری به نفع افرادی در سطوح میانی و اجرایی است که می خواهند به عنوان بخشی از مجموعه مهارت های شغلی خود با دیگران بهتر کار کنند.

مربی شغلی

کوچینگ شغلی به افراد کمک می کند تا در زندگی حرفه ای خود موفق شوند. مربیان شغلی به شما کمک می کنند تا برنامه های شغلی خود را توسعه دهید، هدف خود را پیدا کنید، ارزش ها را کشف و تعریف کنید، و با نقاط قوت خود بازی کنید. این مربیان شغلی همچنین با شما همکاری می‌کنند تا موانع موفقیت شما را شناسایی کرده و با موفقیت از بین ببرند. آنها ممکن است بر روی یک حوزه خاص از حرفه شما تمرکز کنند، مانند عملکرد شما، کار در سطح اجرایی، یا توسعه حرفه شما در سال های اولیه.

بیشتر بخوانید: 15 موضوع مربیگری شغلی که باید با مربی خود بررسی کنید!

مربی مالی

اگر هدف شما این است که آینده مالی خود را تضمین کنید و راه‌هایی برای تصمیم‌گیری صحیح مالی بیاموزید، یک مربی مالی می‌تواند به شما کمک کند. مدیریت پول مهارت های فنی، مانند سرمایه گذاری و استراتژی های پس انداز را با طرز فکر ترکیب می کند. مربیان مالی به شما کمک می کنند تا اهداف پولی آینده را متعادل کنید و از زندگی روزمره خود لذت ببرید.

انواع مربی ذهنیت

نحوه انتخاب مربی ذهنی

یک نظرسنجی در سال 2020 نشان می دهد که در حال حاضر بیش از 70000 مربی در سراسر جهان وجود دارد که نسبت به سال 2015 افزایش 33 درصدی داشته است. این بدان معناست که صرف نظر از موقعیت مکانی، زبان اصلی، سبک یادگیری یا نوع مربی ای که می خواهید، یک مربی برای شما وجود دارد.
مراحل زیر می تواند به شما کمک کند تا بهترین سبک کوچینگ را برای نیازهای خود انتخاب کنید و در کجا می توانید یک مربی کاملاً هماهنگ پیدا کنید:

  1. تصمیم بگیرید که چه سبک مربی را می خواهید. بسیاری از مشتریان از یک رابطه مربیگری 1:1 سود می برند. در کوچینگ فردی، شما مستقیماً با یک مربی کار می کنید و در مورد چالش ها و نیازهای خاص خود بحث می کنید.
  2. به نحوه ملاقات با مربی خود فکر کنید. کوچینگ اشکال مختلفی دارد. آیا پشتیبانی حضوری، مربی مجازی یا پشتیبانی مبتنی بر پیام می‌خواهید؟
  3. تعیین کنید که چند وقت یکبار به مربی نیاز دارید. چه از طریق یک جلسه هفتگی و چه از طریق چک‌این ماهانه، شما و مربیتان برای هماهنگ کردن اهداف، برنامه و بودجه خود تلاش می‌کنید.

در یک مربی ذهنی به دنبال چه چیزی باشیم؟

پیدا کردن مربی مناسب اولین قدم برای موفقیت است. هنگامی که به مربیان بالقوه نگاه می کنید، جنبه های اساسی زیر را در رابطه مربیگری در نظر بگیرید:
تجربه: اولین نشانه یک مربی با کیفیت، سابقه کاری آنها در کار با سایر مشتریان است. به دنبال مربی با مدرک مربیگری ذهنیت و چندین سال تجربه حرفه ای باشید. می‌توانید در یک نمایه آنلاین، پروفایل یا رزومه درباره سوابق آنها اطلاعات کسب کنید.
ارتباط: ارتباط مهم است. در هفته ها یا ماه های اول یک رابطه مربیگری، زمانی را به فکر کردن در مورد ارتباطی که با مربی خود دارید اختصاص دهید. احساس راحتی و آسودگی در کنار شریک مربیگری، روند را آسان‌تر می‌کند و اغلب نتایج بهتری را به همراه دارد. پیدا کردن مربی که با سبک یادگیری، شرایط زندگی و ترجیحات شخصی شما همسو باشد، مفید است.
نکته: منوباز می داند که کار با یک مربی یک تجربه شخصی است. با هزاران مربی بسیار ماهر، می توانید به راحتی ارتباط بگیرید و مربی خود را انتخاب کنید یا حتی مربیان را تغییر دهید.
در دسترس بودن: به دنبال مربی با زمان برای ملاقات در برنامه خود باشید.

نکته: ارتباط با یک مربی مجازی مانند مربی منوباز یک راه عالی برای قرار دادن جلسات مربیگری سازنده در برنامه شلوغ شما است.
تخصص: مربی ای را پیدا کنید که در نوع مربیگری شما متخصص باشد. همه مربیان دارای گواهینامه مهارت های اصلی مربیگری دارند، اما یک کوچ تخصصی می تواند این مهارت ها را با نیازهای خاص شما تنظیم کند.
در مربی دنبال چی باشیم

سوالاتی که باید از یک مربی ذهنی بالقوه پرسید.

شناخت مربی خود در شروع یک برنامه برای موفقیت بلند مدت ضروری است. هنگام ملاقات با یک مربی برای اولین بار، سؤالات زیر را در نظر بگیرید:

تجربه مربیگری

  • چه نوع و تعداد دفعات کوچینگ را به من توصیه می کنید؟
  • برنامه مربیگری خود را چگونه ساختار می دهید؟
  • قرارداد مربیگری معمولی شما چقدر طول می کشد؟
  • چگونه و چه زمانی برای جلسات مربیگری در دسترس هستید؟
  • جلسات کوچینگ کجا و چگونه برگزار می شود؟
  • آیا می توانم از طریق ایمیل یا با ارسال پیام بین جلسات مربیگری با شما تماس بگیرم؟
  • آیا دلیلی وجود دارد که فکر می کنید ممکن است مناسب نباشیم؟
  • قبل از شروع چه چیزی باید در مورد فرآیند کوچینگ بدانم؟

تجربه و صلاحیت

  • چه گواهینامه ها، اعتبارنامه ها یا توسعه حرفه ای دارید؟
  • چه مدت است که مربیگری می کنید؟
  • قبل از مربیگری چه نقش های دیگری داشتید؟
  • به طور متوسط در هفته یا ماه چند مشتری می بینید؟
  • آیا تا به حال به مشتری با هدف یا چالش خاص من کمک کرده اید؟
  • مشتریان شما هنگام کار با شما چه نتایجی به دست آورده اند؟
  • آیا شما هیچ مرجع یا توصیفات مشتری دارید که بتوانم آنها را بخوانم؟

فلسفه و روش

  • چه چیزی شما را به عنوان یک حرفه به سمت مربیگری جذب کرد؟
  • آیا برای مسائل زندگی خود مربی یا کوچ دارید؟
  • از ارائه چه نوع مربیگری بیشتر لذت می برید؟
  • مورد علاقه و کم علاقه ترین جنبه مربیگری شما چیست؟
  • سیاست شما در مورد تنوع، شمول و تعلق (DIB) چیست؟
  • آیا در زندگی خود یک طرز فکر رشد را تمرین می کنید؟
  • از چه روش های توسعه حرفه ای یا شخصی استفاده می کنید؟

از کار با یک مربی ذهنیت چه انتظاری باید داشت؟

فرآیند کوچینگ باید احساس قدرت و نشاط داشته باشد. بسیاری از افراد مربیگری را به تعویق می اندازند زیرا نمی دانند که آیا این برای آنها مناسب است یا خیر. اما یک مربی عالی می تواند شما را راحت کند، به شما کمک کند تا خودتان را بهتر بشناسید، شما را در استفاده از نقاط قوت برای رسیدن به اهدافتان راهنمایی کند.
در حالی که فرآیند کوچینگ فردی است، ساختار کوچینگ به طور کلی تا حدودی تنظیم شده است.

فرآیند مربیگری

هر فرآیند و رابطه مربیگری کمی متفاوت است. به طبع، کوچینگ شخصی است، بنابراین کار شما با یک کوچ مانند شما تکامل خواهد یافت. به طور کلی، می توانید ساختار زیر را در یک رابطه مربیگری انتظار داشته باشید:

  1. کشف: شما و مربیتان مکالمات 1:1 برای درک نیازها و اهداف خود خواهید داشت. این فرآیند ممکن است در چندین مکالمه انجام شود. در طول کشف، در مورد آنچه می خواهید، آنچه به شما انگیزه می دهد و مفیدترین تغییرات ذهنی که می توانید ایجاد کنید، بیشتر خواهید آموخت.
  2. برنامه ریزی: زمانی که بدانید به چه چیزی نیاز دارید، شما و مربیتان می توانید برای رسیدن به اهداف خود برنامه ای بسازید. مربی شما ممکن است تمریناتی را برای کمک به شما در بهبود مهارت های خاص ارائه دهد. آنها ممکن است راهبردهایی را برای غلبه بر موانع یا چالش ها ارائه دهند. مربی‌ها همچنین می‌توانند به شما در ایجاد جدول زمانی و ارائه مسئولیت‌پذیری کمک کنند تا در حین کار روی هدف خود، شتاب را حفظ کنید.
  3. اقدام: با داشتن یک برنامه و حمایت مربی خود، می توانید برای دستیابی به اهداف خود کار کنید. برای مثال، اگر می‌خواهید تناسب اندام خود را بهبود ببخشید، ممکن است مربی‌تان در مورد عادات غذایی، روتین‌های ورزشی و ردیابی معیارهای سلامتی با شما همکاری کند. مربی شما همچنین می تواند به شما کمک کند تا پیشرفت خود را بررسی کرده و استراتژی هایی را که در جدول زمانی خود شناسایی کرده اید، اصلاح کنید.

    فرایند مربیگری

تمرینات رایج مربیگری

تکنیک ها و استراتژی های مفید زیادی برای تغییر طرز فکر شما وجود دارد. مربی شما ممکن است یک یا چند تمرین را برای کمک به شما در دستیابی به تغییرات ذهنی پیشنهاد کند:
ژورنال نویسی: تمرین منظم ایجاد یک سوابق مکتوب می تواند به شما کمک کند در طول فرآیند مربیگری افکار و احساسات خود را بازتاب دهید.
مکالمه: بحث آزاد درباره داستان های مرتبط می تواند به شما کمک کند تا با به اشتراک گذاری و توسعه روایت شخصی خود، اهداف و انگیزه های خود را درک کنید.
تجسم: استفاده از تکنیک‌های آینده‌اندیشی به شما کمک می‌کند موفقیت را تصور کنید، اعتماد به نفس ایجاد کنید و فرصت‌های جدیدی ایجاد کنید. تجسم به شما کمک می کند اهداف و موفقیت آینده خود را با جزئیات مشخص ببینید.
ایفای نقش: تمرین زبان حل تعارض و تعیین حد و مرز به شما کمک می کند تا با اعتماد به نفس و آگاهی بیشتر با چالش ها یا موانع زندگی واقعی مقابله کنید.
ذهن آگاهی: مدیتیشن، نفس کشیدن و سایر شیوه های زمینه سازی به خودآگاهی و تأمل کمک می کند. این تمرین‌ها همچنین استرس را کاهش می‌دهند و به شما کمک می‌کنند تجربیات و واکنش‌های خود را در برابر چالش‌ها در زمینه قرار دهید.
چارچوب بندی مجدد: پرداختن به موقعیت ها با استفاده از زبان های مختلف به شما کمک می کند تا تجربیات خود را زمینه سازی کنید. به عنوان مثال، یک مربی ممکن است بپرسد: "آیا راه دیگری برای نگاه کردن به این وضعیت وجود دارد؟" برای مثال، اگر در محل کار اشتباهی مرتکب شده اید، مربی شما ممکن است به شما پیشنهاد دهد که به این موضوع به عنوان دلیلی بر عملکرد ضعیف نگاه نکنید، بلکه به عنوان نشان دهنده شکاف دانشی که می توانید آن را برطرف کرده و بهبود بخشید.

چگونه از رابطه مربیگری خود بیشترین بهره را ببرید؟

نحوه عملکرد کوچینگ را بیاموزید: کوچینگ درمان یا راهنمایی نیست. دانستن اینکه از یک رابطه مربیگری چه انتظاری باید داشته باشید بهترین راه برای به دست آوردن آنچه از آن می خواهید است. برای درک نقش خود و مربیتان در موفقیت، درباره تجربه مربیگری بخوانید. با مربی خود در مورد انتظارات خود ارتباط برقرار کنید تا مطمئن شوید که هم جهت هستید.
با مربی خود اعتماد ایجاد کنید: کار با یک مربی می تواند به شما احساس آسیب پذیری بدهد، بنابراین ایجاد اعتماد برای موفقیت ضروری است. برای انتخاب مربی متناسب با ارزش ها و نیازهای تان وقت بگذارید. انجام این کار از قبل، شما و مربیتان را برای موفقیت با هم آماده می کند.
ارتباط صادقانه را تمرین کنید: نگرانی ها، افکار و باورهای بالقوه محدود کننده خود را با مربی خود در میان بگذارید. نقش مربی حمایت از شما و ارائه عینیت است، اما آنها تنها در صورتی می توانند این کار را انجام دهند که همه اطلاعات را داشته باشند. اگر برای برقراری ارتباط با مربی خود مشکل دارید، به دلیل این موضوع فکر کنید. اگر چیزی مانع پیشرفت شما شده است، صحبت کردن در مورد آن با مربی خود بهترین راه برای عبور از آن است.  
بدانید موفقیت چگونه به نظر می رسد: اگر جزئیات مبهم باشند، دشوار است بدانید که به هدفی رسیده اید. از مقداری از زمان انعکاس خود برای به دست آوردن دیدگاهی دقیق از آنچه موفقیت به نظر می رسد استفاده کنید. ترسیم یک سناریوی "روز عالی" ممکن است به شما کمک کند تا تصور کنید که موفقیت چگونه به نظر می رسد و چه احساس دارد. اشکالی ندارد که نتیجه ایده آل خود را مشخص کنید.

بهره بردن از مربی

چگونه یک مربی ذهنیت شویم؟

آیا شما یک حرفه ای علاقه مند به اشتراک گذاری تجربیات و پیشینه خود از طریق کوچینگ هستید؟ تبدیل شدن به یک مربی ذهنی راهی عالی برای به اشتراک گذاشتن تجربیات و استعدادهای خود با مشتریان است تا به آنها کمک کند تا به اهداف خود برسند و زندگی شادتری داشته باشند.
مربیان از طریق تمایل به اشتراک گذاری دانش و مهارت های تخصصی یا بین فردی خود وارد این حرفه می شوند. به طور کلی، مربیان حرفه ای تمرین خود را با انجام مراحل زیر شروع می کنند:

  1. سفر ذهنی خود را آغاز کنید: مربیان مؤثر آنچه را که آموزش می دهند تمرین می کنند. زمانی را صرف یادگیری در مورد شیوه های مختلف مربیگری ذهنیت، مسئولیت های خود و پاداش های مورد نظر خود از کوچینگ کنید. در مورد آنچه شما را به سمت مربیگری می کشاند و آنچه می خواهید ارائه دهید فکر کنید.
  2.  درباره چارچوب ها بیاموزید: با چارچوب های مربیگری محبوب آشنا شوید. دو گزینه رایج عبارتند از: تکنیک آزادی عاطفی (EFT) و برنامه ریزی عصبی-زبانی (NLP).
  3.  به دنبال راهنمایی باشید: دریافت آموزش مربی از طریق یک راهنما راه بسیار خوبی برای شروع سفر حرفه ای شما است. کارآموزی باعث ایجاد اعتماد به نفس و دانش عمیق تر در مورد مربیگری می شود.
  4. جنبه کسب و کار را بیاموزید: مکانیزم یک کسب و کار مربیگری ذهنیت را در نظر بگیرید. درباره راه اندازی یک کسب و کار کوچک، بازاریابی، تبلیغات و مدیریت بخوانید.
  5. صدور گواهینامه و رشد: یک برنامه گواهی مانند برنامه هایی که از طریق فدراسیون بین المللی کوچینگ (ICF) ارائه می شود، مهارت ها و اعتبار مورد نیاز برای مربیگری مشتریان را به شما می دهد. انتخاب یک برنامه صدور گواهینامه همچنین به شما این امکان را می دهد که در زمینه های مورد علاقه خود تخصص داشته باشید و می توانید شبکه حرفه ای خود را ایجاد کنید.

آیا شما یک مربی تایید شده علاقه مند به رشد کسب و کار خود از طریق یک پلت فرم اثبات شده هستید؟ در مورد تبدیل شدن به یک مربی منوباز بیاموزید.  

طرز فکر خود را تغییر دهید و فرصت های جدیدی را باز کنید.

اگر در زمینه ای از زندگی خود احساس گیرکردن یا عدم اطمینان می کنید، مسئولیت پذیری و دیدگاه بهترین متحدان شما هستند. کار با یک مربی ذهنی معتبر به شما امکان می دهد به مهارت ها، پشتیبانی و انگیزه حرکت به سمت آینده ایده آل خود دسترسی پیدا کنید.
به فکر پیدا کردن یک مربی معتبر برای حمایت از شما در سفر زندگی تان هستید؟ منوباز در این مسیر همراه شماست با ما تماس بگیرید.

دیدگاه خود را ثبت نمایید.