thumb

چرا باید بیانیه مأموریت شخصی و بیانیۀ چشم‌انداز‌ بنویسین؟

بیانیه مأموریت شخصی و بیانیه چشم‌انداز جنبه‌های ضروری کارهای شغلی و تجاری شماست که می‌تونه برای هرکسی مفید باشه! ابتدا تفاوت بین این دو را بررسی می‌کنیم.

بیانیه مأموریت خلاصه‌ای از ارزش‌های اصلی یه سازمان یا یه فرده، یعنی هر کی در حال حاضر هستین، هرچه دارین و هرچه می‌خوایین در حرفه‌تون به‌دست بیارین. بیانیه مأموریت شخصی، دربارۀ نقاط قوت، مهارت و ویژگی‌های شخصی شما توضیح می‌ده و اینکه چه کارهایی رو دوست دارین و از انجام چه کارهایی لذت می‌برین.

بیانیه چشم‌انداز سندیه که یه سازمان برای بیان اهداف خود تعریف می‌کنه و آینده مطلوب شرکت یا فرد رو به تصویر می‌کشه. این نوع اظهارات شامل یک بازه زمانی معین، عمدتاً برای 5 تا 10 سال آینده‌ست.

ماموریت شخصی و چشم انداز

بیانیه مأموریت

افراد یک فهم شخصی از ارزش‌ها دارن که بر تمام تصمیماتی که می‌گیرن تأثیر می‌ذاره. حتی اگه صاحب کسب‌وکار یا رهبری حرفه‌ای نباشین شناسایی این ارزش‌ها با بیانیه مأموریت می‌تونه مزایای غیرقابل تصوری براتون داشته باشه.

برخی از این مزایا عبارتند از:

  • تعیین می‌کنه چه کسی هستین و چرا
  • شما رو مجبور به رسیدن به سطح جدیدی از خودآگاهی می‌کنه
  • اولویت‌های زندگی‌ رو مشخص می‌کنه و توجه و دقت‌تون رو توسعه می‌ده
  • موجب می‌شه تصمیمات متفکرانه و معنادار رو راحت‌تر بگیرین
  • موجب می‌شه تغییری به وجود بیارین و زندگی رضایت‌بخش‌تری رو بسازین

هدف کلی در اینجا مشابه زمانیه که شرکت‌ها بیانیه‌های مأموریت‌شون رو ایجاد می‌کنن یعنی ایجاد تغییرات جدی و عملکردی در سطح بالاتر.

بیانیه ماموریت شخصی

استیون کاوی نویسنده کتاب هفت عادت مردمان موثر می‌گه: "بیانیه مأموریت چیزی نیست که شما یک شبه بنویسین. بیانیه مأموریت، به قانون اساسی و بیان محکمی از دیدگاه و ارزش‌های شما تبدیل می‌شه طوری‌که معیار همه چیزهای دیگر زندگی‌تون رو با توجه به اون می‌سنجین."

چگونه یک بیانیه مأموریت بنویسین؟

با پرسیدن یه سری سؤالات از خودتون شروع کنین:

  • برای خودت چی می‌خوای؟ عمیقاً فکر کن و در مقابل وسوسۀ اولین پاسخ‌هایی که به ذهنت میاد مقاومت کن. برای مثال، وقتی برای اولین بار این سؤال رو از خودم پرسیدم، چند پاسخ کاملاً استاندارد داشتم: شادی، امنیت، چیزهای زیبا و غیره. این‌ها رو دور بریز چون همه خواهان‌شون هستن. ببین چی تو رو خوشحال می‌کنه؟ چی باعث می‌شه احساس امنیت کنی؟ چه آیتم‌هایی نیاز داری؟
  • چه مسئولیت‌هایی توی زندگیت داری؟ ممکنه این‌ها جنبه‌های مهمی از شخصیت ما یا شاید هم فقط موقعیت‌های موقتی باشن که هدفی رو ارائه می‌دن. ده مسئولیتی رو که توی زندگی روزمره‌تون دارین بنویسین، بعد دو تای اون رو خط بزنین. آفرین، حالا سه مورد دیگه رو خط بزنین و به سراغ اون‌هایی برین که مهم‌ترن.
  • چگونه روابط خودتون رو با افرادی که براتون مهم هستن حفظ می‌کنین؟ چه رفتاری رو در دیگران می‌پسندین؟ وقایع گذشته زندگی‌ دربارۀ نحوه رفتار و برخورد با دیگران چی بهتون یاد داده؟

از خودت بپرس

این بخش از فرآیند ممکنه مدتی طول بکشه، اما بدونین هر چه زمان بیشتری برای بالا بردن قوای ذهن‌تون صرف کنین، بیانیه مأموریت شما بهتر نوشته می‌شه. آگاهی از افکار، ارزش‌ها و خودشناسی به شما کمک می‌کنه تا به سطح معناداری از خودآگاهی برسین و در اولویت‌بندی زندگی بیشتر دقت کنین. این توجه و تمرکز بازبینی‌شده می‌تونه فرصت‌هایی در اختیارتون بذاره که پیش از این هرگز از وجودشون خبر نداشتین. مجسم کنین یه خرده‌چوب رفته زیر پوست‌تون، چقدر آزاردهنده‌ست، شما با یه چاقوی بزرگ که نمی‌ری سراغش بلکه با یه موچین و ذره‌بین اون رو خارج می‌کنی.  بااین‌حال، بسیاری از ما به جای تمرکز لازم برای حل مشکلات فقط دست‌وپا می‌زنیم و می‌خواییم ازشون فرار کنیم. بیانیه مأموریت شخصی مثل موچین و ذره بین‌تونه.

مایا آنجلو می‌گه: "مأموریت من در زندگی فقط زنده موندن نیست، بلکه شکوفاییه.باید این کار رو با کمی اشتیاق، دلسوزی، شوخ طبعی و روشی خاص انجام بدین."

داشتن یه بیانیه مأموریت، تصمیم گیری رو به فرآیندی ساده‌تر تبدیل می‌کنه. برای مثال، اگه بیانیه مأموریت شما نشان می‌ده که طرفدار حقوق حیوانات هستین، پس ممکنه کار در بخش تحقیقاتی یه شرکت آرایشی که محصولات‌شون روی حیوانات آزمایش می‌کنن رو هرگز قبول نکنین. یا شاید هنگام خرید محصولی رو انتخاب کنین که قیمتش گرون‌تره ولی محصولاتش رو روی حیوانات آزمایش نکرده.

چگونه همۀ این‌ها می‌تونن تغییر ایجاد کنن؟ گفتیم که شما تصمیم گرفتین اون شغل شرکت آرایشی که روی حیوانات آزمایش می‌کنن رو انتخاب نکنین. با گرفتن این تصمیم احساس خوبی داشتین چون با آنچه که هستین هماهنگ بود و موجب شد تا شما از مهارت‌های تحقیقاتی خودتون بهره ببرین و محصولی حتی بهتر بسازین.

شما محصولی مبتکرانه تولید و ثبت می‌کنین که خیلی هم بیشتر از اون شرکتی که می‌خواست استخدام‌تون کنه براتون درآمد داره. وقتی تصمیمات ما با واقعی‌ترین خودمون همسو باشه، احتمالات بی پایانه و بیانیه‌های مأموریت کمک‌مون می‌کنه تا تشخیص بدیم کی هستیم!

"واژگان ارزشمندن. به اشتراک گذاشتن درد و رنج یا موفقیت‌هایی که توی زندگی‌مون اتفاق می‌افته، باعث بیداری دیگران می‌شه که چطور به اون چیزی که هستن تبدیل شدن؟ کاوش در رویدادهایی که ما رو از کودکی شکل داده، سطحی از خودآگاهی ایجاد می‌کنه که هر کدوم‌ می‌تونیم ازش برای ایجاد تغییرات پایدار و اساسی استفاده کنیم."

بیانیه ماموریت

بیانیه‌های چشم‌انداز

اگه بیانیه مأموریت طرحی باشه از ماهیت ما، بیانیه چشم‌انداز طرحیه که کمک‌مون می‌کنه به خواسته‌هامون برسیم. بیانیه چشم‌انداز توضیح هدفی است که توی بیانیه مأموریت نوشتیم، به‌عبارتی مشخص می‌کنه به کجا و چه جایگاهی قراره برسیم، چه کسی باشیم و چگونه برنامه‌ریزی کنیم و بر رشد فردی تمرکز داشته باشیم.

استیو شالنبرگر می‌گه: "تأثیر بینش و چشم‌انداز شما، با گذشت زمان شگفت‌انگیز خواهد بود، چون به واقعیت تبدیل می‌شن."

بیانیه چشم انداز شخصی

چگونه یک بیانیه چشم‌انداز بنویسین؟

  • واضح باشه و نتیجه مورد نظر رو توصیف کنه.
  • از لحاظ زبانی ساده و انگیزشی باشه.
  • ذهن‌تون آزاد باشه و متوجه باشین که بیانیه چشم‌انداز شما ممکنه تغییر کنه ولی بیانیه مأموریت معمولاً تغییرناپذیره.
  • بیانیه چشم انداز اغلب سه تا پنج جمله‌ست، ولی بیانیه مأموریت فقط باید یک یا دو جمله باشه.
  • بلندپرواز باشین! چشم‌اندازتون رو به چالشی تبدیل کنین که می‌خوایین روزانه پی‌گیرش باشین.
  • با هدف مهم زندگی‌تون مرتبط باشه.

نوشتن بیانیه چشم انداز

تام رایت می‌گه: " به قول معروف مایکروسافت یه بیانیه چشم‌انداز برای گذاشتن یه کامپیوتر مجهز به مایکروسافت بر روی هر میز در جهان داشت. به عبارتی، وظیفه مایکروسافت ساختن نرم‌افزارهای کامپیوتری است، اما برای اهداف چشم‌انداز خودشون، مشتاقانه منتظر نتیجه واقعی این فرآیند بودن."

یک بیانیه چشم‌انداز می‌پرسه: " برای دستیابی به اهداف‌تون، چطور برنامه‌ریزی می‌کنین؟" بیانیه مأموریت من تمایل به غلبه بر وقایع آسیب‌زای دوران کودکی و کمک به دیگران برای انجام همین کاره اون‌هم با به اشتراک گذاشتن داستان‌ زندگیم.

نمونه‌ای از بیانیه چشم‌انداز من:

"نگارش تجربیات دوران کودکیم، به من بینش عمیق‌تری نسبت به اینکه کی هستم و چرا هستم می‌ده. من خاطراتم رو از طریق گذاشتن پست‌، چاپ کردن و روش‌های دیگه به اشتراک می‌ذارم، به این امید که سخنان من الهام بخش دیگران باشه و بدونن هر یک از ما پتانسیل نامحدودی داریم."

نگارش بیانیه مأموریت و چشم‌انداز خیلی مهمه. وقتی تصمیم می‌گیرین از این دو برای تلاش کارآفرینانه، تمرین مهارت‌های رشدفردی یا ابزاری برای کمک به دیگران استفاده کنین، فوایدش یکسانه. اگه در زمان همه‌گیری کووید-19 احساس محدودیت می‌کنین، نگارش این اظهارات روشی مفید برای گذروندن وقت شماست. اگه نسبت به قبل وقت آزاد بیشتری دارین عاقلانه ازش استفاده کنین. چه راهی بهتر از این که بفهمین کی هستین و توی زندگی دنبال چی می‌گردین.

بیانیه چشم انداز

وقتی اهداف، ارزش‌ها، رویا و باور‌هامون رو روی کاغذ می‌آریم، می‌تونیم سرنوشتی که حتی تصورش رو هم نمی‌کردیم برای خودمون رقم بزنیم.

صنما

1402/12/02

عالی بود

دیدگاه خود را ثبت نمایید.