thumb

آیا اکسی توسین بر سلامت روان شما تأثیر می گذارد؟

اکسی توسین هورمونی است که اخیرا به دلیل نقشش در سلامت روان و رفتارهای پیوندی توجه زیادی را به خود جلب کرده است. رسانه های محبوب اکسی توسین را هورمون عشق نامیده اند. همچنین علاقه فزاینده ای به استفاده از آن به عنوان درمانی برای بیماری های مختلف سلامت روان، از جمله اوتیسم، اضطراب، افسردگی و اختلالات خوردن وجود داشته است. 

این مقاله به بررسی اثرات بالقوه و کاربرد اکسی توسین در درمان اختلالات روانی می پردازد. همچنین تاریخچه آن و چگونگی تأثیر این هورمون بر رفتارهای پیوندی را مورد بحث قرار می دهد.

اکسی توسین چیست؟

اکسی توسین یک هورمون پروتئینی است که به عنوان یک انتقال دهنده عصبی عمل می کند. نقش مهمی در عملکردهای مختلف از جمله بارداری، زایمان، شیردهی و تولید مثل دارد. این به طور طبیعی توسط بدن در ناحیه ای از مغز به نام هیپوتالاموس تولید می شود و توسط غده هیپوفیز ترشح می شود.

این هورمون همچنین نقش مهمی در پیوند انسان ایفا می کند، از جمله پیوندی که در روابط مادری و عاشقانه ایجاد می شود.

پس از تولد نوزاد، تماس پوست با پوست به تولید و آزادسازی اکسی توسین کمک می کند. این به افزایش پیوند بین مادر و نوزاد کمک می کند. در روابط عاشقانه بزرگسالان، تماس فیزیکی از جمله بغل کردن و در آغوش گرفتن، ماساژ دادن، بوسیدن و گرفتن دست، به ترشح این هورمون پیوند کمک می کند.

تاریخچه

کشف اولیه اکسی توسین در سال 1909 اتفاق افتاد. اعتقاد بر این بود که این هورمون در درجه اول نقش حیاتی در زایمان و پیوند پس از زایمان دارد. اکسی توسین بر انقباضات زایمان در هنگام تولد تأثیر می گذارد، در تخلیه شیر در دوران شیردهی نقش دارد و به پیوند مادر و نوزاد کمک می کند.

مطالعات حیوانی که در دهه 1990 انجام شد که به درک بیشتری از نحوه عملکرد این هورمون در مغز منجر شد. همچنین نقش اکسی توسین را در عملکردهای دیگری مانند اضطراب، روابط اجتماعی، اعتماد و پیوند در روابط عاشقانه نشان داد.

چنین یافته هایی علاقه به رابطه بین اکسی توسین و سلامت روان را افزایش داده است. از آن زمان، تحقیقات در مورد اثرات اکسی توسین در انسان و حیوانات افزایش چشمگیری داشته است.

اکسی توسین و عشق

مطالعات نشان می دهد که سطح اکسی توسین در مراحل اولیه یک رابطه عاشقانه جدید بالاتر است. در پاسخ به تماس فیزیکی از جمله رابطه جنسی آزاد می شود و سطوح بالاتر اکسی توسین با ارگاسم شدیدتر مرتبط است.

تحقیقات همچنین نشان داده است که ترشح اکسی توسین می تواند به افزایش رفتارها و احساسات تقویت کننده رابطه کمک کند، از جمله:

  •     ارتباط
  •     یکدلی
  •     پیوند تقویت شده
  •     نگاه چشم
  •     وفاداری
  •     احساسات مثبت و تماس فیزیکی

روابط عاشقانه سالم می تواند نقش حیاتی در سلامت روحی و جسمی بزرگسالان داشته باشد. ناتوانی در حفظ ارتباطات صمیمی با رفاه بدتر همراه است. ترشح اکسی توسین، که به واسطه لمس محبت آمیز تحریک می شود، ممکن است باعث تقویت و بهبود روابط عاشقانه بزرگسالان شود و در نهایت سلامت عاطفی بهتری را تقویت کند.

 بزرگسالان با والدین طلاق ممکن است "هورمون عشق" کمتری داشته باشند.

اکسی توسین و شرایط سلامت روان

از آنجایی که اکسی توسین با افزایش پیوند اجتماعی و اعتماد مرتبط است، محققان چگونگی استفاده از آن را برای درمان اختلالات روانی مختلف، از جمله اوتیسم، اعتیاد، اسکیزوفرنی، اختلالات خوردن و PTSD بررسی کرده‌اند.

استرس و اضطراب

یک بررسی تحقیقاتی نشان داد که اکسی توسین همچنین می تواند بر احساسات اضطراب و استرس تأثیر مثبت بگذارد. وقتی این هورمون در نواحی خاصی از مغز ترشح می شود، می تواند به کاهش اضطراب و استرس کمک کند. همچنین با افزایش آرامش و ثبات روانی مرتبط است.

با این حال، توجه به این نکته مهم است که اثرات اکسی توسین ممکن است وابسته به محیط باشد. این هورمون ممکن است توجه شما را بالا ببرد، بنابراین نشانه های محیطی خاصی را متوجه شوید. برای مثال، ممکن است باعث شود که شما بیشتر تحت تأثیر نشانه های مثبت قرار بگیرید، اما همچنین ممکن است برجستگی نشانه های منفی را در موقعیت های پر استرس افزایش دهد.

بی اشتهایی عصبی

بی اشتهایی عصبی یک اختلال خوردن است که با ناتوانی در حفظ وزن طبیعی بدن مشخص می شود. افراد مبتلا به این عارضه برای کاهش وزن و جلوگیری از افزایش وزن، تمام تلاش خود را می کنند.

شواهد حاکی از آن است که افراد مبتلا به بی اشتهایی در مقایسه با افرادی که اختلال خوردن ندارند، سطح اکسی توسین کمتری دارند. نه تنها سطح هورمون آنها پایین است، بلکه گیرنده های اکسی توسین نادرست دارند که عملکرد این هورمون را در بدن آنها مختل می کند.

عوامل زمینه ای که منجر به بی اشتهایی می شوند پیچیده هستند و از فردی به فرد دیگر متفاوت است. مانند بسیاری از بیماری های روانی، محرک های اجتماعی می توانند در ایجاد این بیماری نقش داشته باشند. سطوح پایین اکسی توسین ممکن است این احتمال را افزایش دهد که فرد تحت تأثیر محرک هایی مانند اعتماد به نفس ضعیف و تمایل به سازگاری با دیگران قرار گیرد.

مطالعات نشان داده اند که تجویز داخل بینی اکسی توسین به طور بالقوه می تواند تمایلات، رفتارها و احساسات ناخودآگاه مربوط به غذا، تصویر بدن و احساسات منفی را تغییر دهد.

اوتیسم

اکسی توسین ممکن است به بهبود ارتباطات اجتماعی در کودکان مبتلا به اوتیسم کمک کند. اوتیسم یک وضعیت رشدی است که با رفتارها، ارتباطات و چالش های اجتماعی مشخص می شود.

در یک مطالعه، کودکان مبتلا به اوتیسم یا یک اسپری اکسی توسین داخل بینی یا یک دارونما دو بار در روز به مدت چهار هفته دریافت کردند. نتایج نشان داد که کودکان تحت درمان با اسپری اکسی توسین بهبود قابل توجهی را در تعاملات اجتماعی خود تجربه کردند.

مصرف الکل

اکسی توسین همچنین ممکن است پتانسیلی برای درمان اختلال مصرف الکل داشته باشد. این ماده با مسدود کردن سیگنال‌های اسید گاما آمینوبوتیریک (GABA)، یک انتقال‌دهنده عصبی تحت تأثیر الکل و سایر مواد، کار می‌کند.

مطالعات حیوانی نشان می دهد که اکسی توسین می تواند به کاهش برخی از اثرات منفی الکل بر مغز کمک کند. این می تواند به کاهش انگیزه برای مصرف الکل، به حداقل رساندن اثرات ترک فیزیکی و کاهش رفتارهای مصرف مواد کمک کند.

خلاصه

اکسی توسین علاوه بر تأثیر آن بر زایمان و پیوند، ممکن است تأثیر مفیدی بر علائم اختلالات روانی مختلف داشته باشد. تحقیقات بیشتری مورد نیاز است، اما شواهد نشان می دهد که ممکن است بر تنظیم استرس، اختلالات خوردن، اوتیسم و ​​سوء استفاده از الکل تأثیر مثبت بگذارد.

یادداشتی از منوباز

به دلیل توانایی اکسی توسین برای تأثیرگذاری بر مغز، این پتانسیل به عنوان درمانی برای طیف وسیعی از شرایط، از جمله مواردی که بر ارتباطات اجتماعی، پیوند، همدلی و اعتماد تأثیر می گذارد، دارد.

با این حال، توجه به این نکته مهم است که اگرچه امیدوارکننده است، اما هیچ نوشدارویی نیست. تحقیقات بیشتری برای درک بهتر اینکه چگونه ممکن است بر سلامت روان تأثیر بگذارد، مورد نیاز است.

دیدگاه خود را ثبت نمایید.