thumb

چگونه در واقع احساسات خود را احساس کنید: راهنمایی برای پردازش احساسات

بسیاری از ما می دانیم که احساس احساسات ما مهم است، اما نمی دانیم چرا و به خصوص نمی دانیم چگونه. این مقاله راهنمای شما برای ارتباط مجدد و در واقع پردازش احساساتتان است.

  • عواطف چه فایده ای دارند؟
  • مشکل سرکوب احساسات
  • احساسات در مورد احساسات (با نام مستعار فرا عواطف)
  • مجله احساسات

همه ما چه بخواهیم چه نخواهیم احساسات را داریم. و به نظر می‌رسد که اکثر ما طرف «دوست نداشتن» قرار می‌گیریم. و طرف "هر کاری که بتوانیم برای اجتناب از آنها انجام دهیم".
در حالی که هیچ کس نمی تواند ادعا کند که احساس کردن احساساتی مانند ترس، غم یا عصبانیت سرگرم کننده است، اما نادیده گرفتن آنها کارساز نیست. آنها در نهایت باعث استرس ما می شوند یا به روش های نامناسبی مانند حباب بزرگی می شوند که شاید یهو بترکند. دیگه چی؟ ما پیام‌های مهمی را که آنها حمل می‌کنند و عملکردهایی که ارائه می‌کنند از دست می‌دهیم. پس این پیام های مهم چیست؟

عواطف چه فایده ای دارند؟

این کمک می کند که احساسات را به عنوان زبان بدن خود در نظر بگیرید. روشی برای ارائه بازخورد در مورد آنچه در اطراف شما اتفاق می افتد و اینکه بدن شما در مورد آن "احساس" می کند، با توجه به مجموعه خاص تجربیات شما. یا اگر ذهن تان "تحلیلی" است، آنها را به عنوان نقاط داده ای در نظر بگیرید که نشان می دهد شما ممکن است کم و بیش در زندگی خود به چه چیزی نیاز داشته باشید. احساسات هم بدن را حرکت می دهد و هم ذهن را آگاه می کند.
برخی از دانشمندان بر این باورند که واکنش کامل ذهن و بدن در احساسات ما به عنوان راهی برای تضمین ایمنی و بقای ما در طول سالیان تکامل یافته است.
•    احساسات با نیازهای ما و آنچه برای ما مهم است ارتباط برقرار می کنند.
احساسات نشان دهنده نیاز به چیزی در زندگی ما هستند و شدت احساسات اغلب (اما نه همیشه) به میزان اهمیت آن برای ما مربوط می شود.
•    احساسات ما را به سمت عمل سوق می دهند و تصمیماتی را که می گیریم هدایت می کنند
مانند احساس گرسنگی شما را به خوردن راهنمایی می‌کند، تجربه احساسات شما را به تصمیم‌گیری برای برآوردن نیازهایی که می‌خواهد هدایت می‌کند.
•    احساسات ما را به خود و دیگران متصل می کند.
فضای آسیب پذیر احساسات جایی است که ما از طریق همدلی و تجربه مشترک با خود واقعی مان و سایر افراد ارتباط برقرار می کنیم.

مشکل سرکوب احساسات

اگرچه همیشه خوشایند نیست، اما به راحتی می توان فهمید که چرا پیام هایی که احساسات ما منتقل می کنند مهم هستند. هنگامی که ما احساسات خود را نادیده می گیریم، "موارد" را نادیده می گیریم، یا از احساسات خود دور می شویم، از نیازهای خود (و نیازهای دیگران) و آنچه برای ما مهم است نیز جدا می شویم. مانند یک مسافر بدون نقشه، این ممکن است ما را به مسیر اشتباه هدایت کند و تصمیماتی بگیرد که برای ما یا دیگران مناسب نیست.
و این فقط ذهنی نیست. مطالعات نشان داده‌اند که سرکوب واکنش‌های عاطفی ما تأثیر فیزیکی نیز دارد و نشان می‌دهد که بیان عاطفی برای سلامت و رفاه کلی مان بهتر است.
احساسات در مورد احساسات (با نام مستعار "فرا عواطف")

برای بسیاری از ما، این قطع ارتباط زمانی اتفاق می افتد که در احساسات خود نسبت به یک احساس گرفتار می شویم. و همیشه از اینکه عصبانی هستیم خجالت می کشیم، از اینکه غمگین هستیم عصبانی می شویم، این «فرا-احساسات» تحت تأثیر باورهای ما در مورد احساساتی هستند که با فرهنگ، تربیت و تجربیات گذشته ما رنگ می گیرند.
این باورها نقش مهمی در نحوه بیان و پردازش احساسات ما دارند و در نهایت ما را از هدف هیجان دورتر می‌کنند. به جای دریافت ارتباط از بدن و اجازه دادن به آن، می‌توانیم در چرخشی از افکار گیر کنیم که احساسات را برای ساعت‌ها، روزها یا حتی سال‌ها به لرزه در می‌آورند!
تحقیقات نشان می‌دهد که این احساسات فرااحساسی به روش‌های مهمی بر ما تأثیر می‌گذارند. افرادی که باورهای منفی بیشتری در مورد احساسات دارند، اغلب احساسات بیشتری از افسردگی را تجربه می کنند، در حالی که کسانی که معتقدند احساسات به طور کلی مفید هستند، از احساسات سخت، بهتر بهبود می یابند. اغلب از سقوط آنها به افسردگی و اضطراب جلوگیری می کنند.
شایان ذکر است که توانایی مدیریت احساسات دشوار یا تنظیم عاطفی نیز با سلامت روان، حافظه، تصمیم گیری ها و رفاه عمومی بهتر، مرتبط است .
اکنون که هدف و اهمیت واقعی احساسات را می‌دانید، زمان آن فرا رسیده است که احساس واقعی احساسات خود را تمرین کنید.

4 مرحله برای کمک به درک کردن احساس واقعی احساسات

1.    احساس را نام ببرید.
وقتی احساسی بروز کرد، با برچسب زدن به آن شروع کنید. مطالعات نشان می‌دهد که نام بردن از آنچه که در حال حاضر وجود دارد، مغز و بدن را آرام می‌کند، به شخصی‌زدایی از تجربه احساسات کمک می‌کند و باعث می‌شود احساس کنیم که کنترل بیشتری داریم.
بنابراین دفعه بعد که احساسی را تجربه کردید، چند نفس عمیق بکشید و سپس صادقانه آنچه را که احساس می‌کنید نام ببرید. این مفید است که با کلمات خود کمی از احساسات خود فاصله بگیرید، بنابراین به جای گفتن "من عصبانی هستم" ممکن است سعی کنید:
•    احساس عصبانیت می کنم.
•    این خشم است.
•    خشم موجود است.
این به شما یادآوری می کند احساسی را که تجربه می کنید بدانید درگیر آن نیستید یا توسط آن تعریف نمی شوید.
2.    به احساس خود توجه کنید.
هنگامی که به این احساس برچسب زدید، سعی کنید هر داستانی را در مورد احساس خود (یا احساسی که در مورد احساس خود دارید) کنار بگذارید و شروع به درک آن احساسات کنید.
در هر یک از این زمینه ها (یا هر حوزه دیگری که توجه شما را به خود جلب می کند) از خود بپرسید که آیا احساس می کنید:
•    گرم یا سرد؟
•    تنگ یا گشاد؟
•    خسته یا پرانرژی؟
•    خشمگین یا بی حس؟
•    چیز دیگری مد نظر دارید؟
سعی کنید هیچ یک از آن را درست یا نادرست قضاوت نکنید، فقط ببینید چه چیزی وجود دارد. توجه به احساس عاطفه خود گام مهمی در عبور از آن است.
🔹 با مدیتیشن اسکن بدن راحت‌تر متوجه احساسات بدن خود شوید، که همچنین ثابت شده است که به شما کمک می‌کند در مواجهه با احساسات بزرگ احساس تعادل و آرامش بیشتری داشته باشید.
3.    به احساس خود گوش دهید.

پس از نشستن با احساسات عاطفی، کنجکاو شوید که این احساس می خواهد چه چیزی را با شما به اشتراک بگذارد. تصور کنید می‌توانید مانند یک دوست به احساسات «گوش دهید». ممکن است از خود بپرسید:
•    بدن من در مورد نیازهایش چه پیامی را با من در میان می گذارد؟
•    چه حقیقتی را ممکن است برجسته کند؟
•    برای چه اقدامی فراخوانده شده است؟
•    چه اتصالی نیاز دارد؟
شاید نیاز جسمانی باشد (استراحت، بغل کردن، تغییر)، یا شاید احساسی (مراقبت، تایید، عشق). در هر صورت، نیازی به قضاوت در مورد آن احساس ندارید. در عوض، مدتی را به این فکر کنید که چگونه می‌توانید از نیاز یا انجام اقداماتی که پیش می‌آید حمایت کنید یا به دنبال آن باشید.
زیاد بهش فکر نکن اگر پاسخ واضحی وجود نداشته باشد، اشکالی ندارد! تمرین گوش دادن کافی است.
🔹گوش دادن همیشه آسان نیست. گوش دادن به تمام بدن را تمرین کنید تا به شما کمک کند توانایی خود را برای استفاده کامل از تجربیات خود تقویت کنید.
4.    اجازه دهید احساس رها شود.
احساسات به این معناست که پیام خود را به اشتراک بگذارند و سپس بدن را ترک کنند. به گفته دکتر جیل بولت تیلور، دانشمند مغز آموزش دیده در هاروارد، معمولاً این در 90 ثانیه اتفاق می افتد. هر چیزی فراتر از آن ممکن است شما آن را با افکار خود دوباره فعال کنید. بنابراین، هنگامی که احساس به هدف خود رسید، می توانید تصمیم بگیرید که فکر خود را کنار بگذارید و آن را رها کنید.
البته، گفتن این کار برای افراد متفکر مزمن آسان تر از انجام آن است. اگر شما هستید، تمرینی را امتحان کنید تا نشخوار فکری را رها کنید، یا چنگال افکار را شل کنید.
همچنین می توانید این تمرین تنفسی را امتحان کنید:
•    چند نفس عمیق را شروع کنید.
•    در حین دم، تصور کنید ذهنتان در حال پاک کردن تمام افکار است.
•    در حین بازدم، تصور کنید که احساس می تواند پس از تکمیل هدف خود از بدن شما رها شود.
🔹 اگر به حمایت بیشتری نیاز دارید، با کارشناسان منوباز صحبت کنید.
با حرکت رو به جلو، از شما دعوت می کنیم که با استفاده از این چهار مرحله، هر روز فضایی برای بررسی و احساس احساسات خود ایجاد کنید. وقت گذاشتن برای احساسات همیشه آسان نیست، اما راهی قدرتمند برای بهبود سلامت روان شماست.

دیدگاه خود را ثبت نمایید.